Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Jag hoppas på att inte behöva uppgradera på ett par år nu....

128gb ram, i9-10980xe och ett rtx 3090 får se till att hålla ett bra tag nu

så mycket ram de hålelr nog ett tag. dyrt o hänga med i generationer. därav x570 moderkortet hoppas verkligen att de är så bra som dem utlovat!

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Skrivet av Heika_:

så mycket ram de hålelr nog ett tag. dyrt o hänga med i generationer. därav x570 moderkortet hoppas verkligen att de är så bra som dem utlovat!

Har kört 16gb ram i snart 10 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Det är inte ett litet kort 3090.....
https://i.imgur.com/ircEVSA.jpg

Var köpte du kabeln till gpun?

Permalänk
Medlem

Om någon har Asus 3080 TUF / OC, kolla så att fläktarna stängs av vid idle. Jag hade själv problem med att dem spann upp och ner konstant, eller satt fast på 53%.

Nytt bios (Okt 16) fixade problemet jag hade.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/Graphic%20Card/NVIDIA/BIOS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Var köpte du kabeln till gpun?

https://eustore.cablemod.com/

Köpte ett kit till min PSU samt 1x Bridged 8+8+8 Pin PCI-E + 1 sata-kabel så att alla kablar är av samma typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

https://eustore.cablemod.com/

Köpte ett kit till min PSU samt 1x Bridged 8+8+8 Pin PCI-E + 1 sata-kabel så att alla kablar är av samma typ

Tack,!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

https://eustore.cablemod.com/

Köpte ett kit till min PSU samt 1x Bridged 8+8+8 Pin PCI-E + 1 sata-kabel så att alla kablar är av samma typ

Beställde precis exakt samma för gpun, innan jag såg denna post. Då var det rätt beslut ser jag nu

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Inte för att klaga men för någon som faktiskt skulle behöva en 3090 för arbete på ens projekt just nu för att få snabbare render times och dylikt så är hela detta fiaskot väldigt drygt. Definitivt största nackdelen med att de marknadsförde det som ett kort för gaming...

Jag trodde pga att priset att det inte alls skulle vara så svårt att få tag på en, men ordern gick igenom 2 minuter efter och fortfarande inget satt datum på leverans :/ Sjukt avundsjuk på alla som redan har en haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Jag hoppas på att inte behöva uppgradera på ett par år nu....

128gb ram, i9-10980xe och ett rtx 3090 får se till att hålla ett bra tag nu

Hej gamle kollega! ^^ Vad i all världen kan du tänkas behöva 128 gb ram till, eller är det bara extrem framtidssäkring?

Här trodde jag att jag var overkill med 10900K, 32 GB ram och 3080 eller 3090 (inte bestämt mig, beror nog på vad som går att få tag i först)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hej gamle kollega! ^^ Vad i all världen kan du tänkas behöva 128 gb ram till, eller är det bara extrem framtidssäkring?

Här trodde jag att jag var overkill med 10900K, 32 GB ram och 3080 eller 3090 (inte bestämt mig, beror nog på vad som går att få tag i först)...

Ja det var länge sedan

64 hade säkert räckt men tänkte att vafasen....:)

Förutom gaming så tänkte jag jobba med videoeditering och rendering så förhoppningsvis kommer 128gb ram och 24gb vram till nytta där.

Därav valet av processor också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzga:

Jag trodde pga att priset att det inte alls skulle vara så svårt att få tag på en, men ordern gick igenom 2 minuter efter och fortfarande inget satt datum på leverans :/ Sjukt avundsjuk på alla som redan har en haha.

Folk har för mycket pengar nu för tiden 😂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lyrael:

Folk har för mycket pengar nu för tiden 😂

alldeles för många betalningsalternativ och folk gillar avbetalningar i ett par år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzga:

Inte för att klaga men för någon som faktiskt skulle behöva en 3090 för arbete på ens projekt just nu för att få snabbare render times och dylikt så är hela detta fiaskot väldigt drygt. Definitivt största nackdelen med att de marknadsförde det som ett kort för gaming...

Jag trodde pga att priset att det inte alls skulle vara så svårt att få tag på en, men ordern gick igenom 2 minuter efter och fortfarande inget satt datum på leverans :/ Sjukt avundsjuk på alla som redan har en haha.

Vilket kort, butik och tid? Har ju kommit massor sedan lansering och även funnits vissa kort tillgängliga att köpa direkt för kön är fylld. MSI Ventus/Gaming X TRIO, Asus TUF OC, Zotac Trinity OC, sedan lite nya modeller från PNY, Gainward har ju dykt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzga:

Inte för att klaga men för någon som faktiskt skulle behöva en 3090 för arbete på ens projekt just nu för att få snabbare render times och dylikt så är hela detta fiaskot väldigt drygt. Definitivt största nackdelen med att de marknadsförde det som ett kort för gaming...

Jag trodde pga att priset att det inte alls skulle vara så svårt att få tag på en, men ordern gick igenom 2 minuter efter och fortfarande inget satt datum på leverans :/ Sjukt avundsjuk på alla som redan har en haha.

Det var "en massa" olika 3090 kort på lager att köpa igår hos komplett.se t.ex., se till att du har klickat i alla kortens "Meddela Mig" boxar där. Det kommer då och då.

Permalänk
Medlem

Lite akademisk fråga än så länge, men jag hade tänkt sätta två 3080 i datorn (att ha till deep learning, inte games, så behöver ingen nvlink), och eftersom de är så sablans tjocka så det då inte blir någon space mellan dem på normala ATX kort, så kom jag på att man kanske kan använda en PCIe-extender på ena kortet och därmed montera det längre bort och få bättre kylning totalt.

Men visst är det så att de vanligaste PCIe-extendersen och PCI-risersen folk använder är för att vertikal-montera GPUn i caset, och i alla de fallen jag sett så hade det då ändå blockerat ett kort i andra PCIe slotten på moderkortet..

Kanske fel forum att fråga detta i, men tråden är ändå "för oss som ska uppgradera" så

Ja det hade ju gått att sätta vattenblock på båda GPUerna istället och låta dem sitta kvar i moderkortet, men ganska mycket meck med att få resten av den lösningen att snurra med tänker jag.. vet inte vilken av de här lösningarna som skulle vara enklast..

Två 3080FE möjligtvis då de är tunnare och blåser ut hälften av värmen i varje fall. Men de går ju inte att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Lite akademisk fråga än så länge, men jag hade tänkt sätta två 3080 i datorn (att ha till deep learning, inte games, så behöver ingen nvlink), och eftersom de är så sablans tjocka så det då inte blir någon space mellan dem på normala ATX kort, så kom jag på att man kanske kan använda en PCIe-extender på ena kortet och därmed montera det längre bort och få bättre kylning totalt.

Men visst är det så att de vanligaste PCIe-extendersen och PCI-risersen folk använder är för att vertikal-montera GPUn i caset, och i alla de fallen jag sett så hade det då ändå blockerat ett kort i andra PCIe slotten på moderkortet..

Kanske fel forum att fråga detta i, men tråden är ändå "för oss som ska uppgradera" så

Ja det hade ju gått att sätta vattenblock på båda GPUerna istället och låta dem sitta kvar i moderkortet, men ganska mycket meck med att få resten av den lösningen att snurra med tänker jag.. vet inte vilken av de här lösningarna som skulle vara enklast..

Två 3080FE möjligtvis då de är tunnare och blåser ut hälften av värmen i varje fall. Men de går ju inte att köpa

Detta ser rätt slimmat ut men lycka till att få tag i två
https://www.inet.se/produkt/5411724/evga-geforce-rtx-308010gb...

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Detta ser rätt slimmat ut men lycka till att få tag i två
https://www.inet.se/produkt/5411724/evga-geforce-rtx-308010gb...

Faktiskt, "Bredd 44 mm" är signifikant mindre än de vanliga som är 57 mm breda, och även mindre än TUFen som är 51 mm och den smalaste jag sett annars utom FE. Tack för tipset! Men som du säger, säkert ett tag innan de går att få tag på

Permalänk
Medlem

@fetklock Avvakta i så fall om du kan. Denna vecka fick de upp försäljningen av 3080 FE i Frankrike, Österrike, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. Kan bli så att FE börjar säljas i sverige nästa vecka någonstans också.

Edit: bör dock nämna att man kört ”en per kund” som policy generellt. Så behöver man två så får man ha nån slags plan redo.

Sen när allt lugnat ner sig så förväntar jag mig 3080 och 3090 i blower-utförande också. Det är rimligtvis bara nedprioriterat för stunden.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Teddis:

@fetklock Avvakta i så fall om du kan. Denna vecka fick de upp försäljningen av 3080 FE i Frankrike, Österrike, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. Kan bli så att FE börjar säljas i sverige nästa vecka någonstans också.

Sen när allt lugnat ner sig så förväntar jag mig 3080 och 3090 i blower-utförande också. Det är rimligtvis bara nedprioriterat för stunden.

Kanske, men när vi hör av var de är borta. Hur kan man ta reda på det tidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Kanske, men när vi hör av var de är borta. Hur kan man ta reda på det tidigt?

Första stället som berättat vilken ÅF det blivit i dessa länder var nvidia.com, som hänvisat vidare till produktsidorna. Bästa metoden att vara tidig, skulle jag tro, är att fortsätta bevaka 3080’s svenska produktsida med hjälp av Distill eller liknande.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Med erfarenhet av 3080 releasen, hur förbereder man sig bäst för att i alla fall öka chanserna till att få ett 3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Med erfarenhet av 3080 releasen, hur förbereder man sig bäst för att i alla fall öka chanserna till att få ett 3070?

F5 och satsa på ett något mindre efterfrågat kort. Om du beställer från Webhallen (vet inte hur det är med andra ÅF) är det en fördel att välja upphämtning och betalning i butik, då detta skippar vissa steg som finns med i andra betalningsalternativ. Du sparar alltså några sekunder där och kommer längre fram i kön.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vilket kort, butik och tid? Har ju kommit massor sedan lansering och även funnits vissa kort tillgängliga att köpa direkt för kön är fylld. MSI Ventus/Gaming X TRIO, Asus TUF OC, Zotac Trinity OC, sedan lite nya modeller från PNY, Gainward har ju dykt upp.

Komplett, MSI gaming trio och det står fortfarande bara 27e Oktober. Gick igenom 2 minuter efter det öppnades men ingen 100% satt datum än Har också en Strix beställt på Inet men ingen info där heller. Fast inet beställningen var dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

F5 och satsa på ett något mindre efterfrågat kort. Om du beställer från Webhallen (vet inte hur det är med andra ÅF) är det en fördel att välja upphämtning och betalning i butik, då detta skippar vissa steg som finns med i andra betalningsalternativ. Du sparar alltså några sekunder där och kommer längre fram i kön.

Vilka återförsäljare kan ha flest kort i lager tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzga:

Komplett, MSI gaming trio och det står fortfarande bara 27e Oktober. Gick igenom 2 minuter efter det öppnades men ingen 100% satt datum än Har också en Strix beställt på Inet men ingen info där heller. Fast inet beställningen var dagen efter.

Låter som du gjort samma "misstag" som oss andra och inte beställt OC-modeller. De har ju nästintill bara fyllt på med OC (Gaming X TRIO) modellerna, men det ut som det ska komma en del non-OC nästa vecka.

Inet hade ju en extra 3090 Gaming X Trio i fredags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Med erfarenhet av 3080 releasen, hur förbereder man sig bäst för att i alla fall öka chanserna till att få ett 3070?

Sänk alla förhoppningar om att få ett kort, typ. 😂

Permalänk

Någon som vet om man kommer kunna köpa ett rtx 3070 i fysisk butik på torsdag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongopush:

Någon som vet om man kommer kunna köpa ett rtx 3070 i fysisk butik på torsdag?

Nej.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

bara för att sprida lite positiva vibbar...nästa veckas leverans från fabrik ser ut att bli den största hittills iaf så förhoppningsvis börjar det lossna lite inför November. Majoriteten är 3080/3090 OC modeller men även några 3080 icke-OC också. Tar mellan 1-2 veckor från fabrik tills nordisk mark.

Hur mycket pratar vi om mellan tumme och pekfinger?

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC
CPU: Intel i9 10900k
RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32GB 3600MHz CL16
| MOBO: Strix Z490-F | PSU: Corsair CX750M | Chassi: Fractal Design Meshify S2 |
| AIO: NZXT X63 | Skärm: Asus Rog Swift PG279Q | Kringutrustning: G502, K65 TKL |

Permalänk
Medlem

Jaha, bara 2 dagar kvar, så vet man om man ska satsa på AMD eller ej då. Beställde 4 minuter över 3 från inet på release dagen (3090 strix oc). Men chansen / risken att den skickas imorgon är ju rätt så låg. Men även om AMD skulle vara kraftigare så behöver de ju ha en bra motsvarighet för DLSS också....