Fler 3DMark-resultat visar AMD "Big Navi" i överläge mot Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag hoppas såklart att det blir kanon från AMD i år. Men jag tänker vänta tills nda't släpper och vi får se alla tester. Innan dess, så tar vi allt med en stor nypa salt. Detta gäller såklart deras nya cpu'er också.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Känns lite för bra för att vara sant speciellt med tanke på att de ej släppt mjukvara ens för de nya korten enligt toms hardware så salt känns som en ny bulldozzer var samma då med sååå fantastisk prestanda.
https://www.tomshardware.com/news/fake-rumors-suck-will-the-r...
samtidigt hoppas jag de gjort något bra, inte bra med för mycke dominans av den ena,heja via & s3 (fast ie så hoppas jag nog på att intel kan stöka om lite nästa gen av gk så de blir 3 & att nvidia kanske kan vara med på cpu fronten med arm)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Keeper of Traditions

Trevligt, då hoppas man det också blir prissänkningar på 3080 nu då.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Dålig inställning, oavsett märke.

kan tycka att fram tills vi har minst 50/50 marknadsandelar i både CPU och GPU marknaden så kan det var ok att har den inställningen.
vissligen är det också viktigt att AMD leverera, men samtidigt känns det lite självklart då det är ju det som behövs för att tar igen marknadsandelar.
samtidigt finns ju också folk som bara vill att AMD ska gör bra så att Intel och Nvidia ska blir billigare för dem, men dem köper ändå bara från dem senare om och om igen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Enl uppgifter från Redgamingtech kommer AMD presentera korten med tester i 10 spel där AMDs dito klår Nvidias i de flesta fallen. Priserna var från början tänkta sättas lite lägre än Nvidia men nu är de inte så säkert längre pga prestandan korten har.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

O vips så kommer Nvidia ha sina kort i lager när det blir dags

Eller extremt många 3080 kort på marknaden till bra pris
"Hoppas"

Skrivet av EvonS:

Enl uppgifter från Redgamingtech kommer AMD presentera korten med tester i 10 spel där AMDs dito klår Nvidias i de flesta fallen. Priserna var från början tänkta sättas lite lägre än Nvidia men nu är de inte så säkert längre pga prestandan korten har.

Hoppas de lägger sig under och då kommer det bli en hit x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Blir väldigt sugen på att inte köpa ett 3070. Men jag har ju en G-sync-skärm, det gör valet svårare.
Undrar dock om big navi kommer vara så pass bra att det slår ett 3070 med G-sync?
Alltså i bildkvalitet i tex far cry6.. Tänker att om man får mer fps vinner nog bid navi ändå

Sitter i samma båt lite grann med en g sync skärm på 144hz och 1440p.
Men kanske priserna faller på,låt säga ett kommande 3070ti, så är det ju bara bra för oss som funderar på att stanna med nvidia ett tag till.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk

Blir ett AMD-kort denna generation om inget oroväckande dyker upp om korten. Senaste AMD jag ägde var ett R9 290.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vinolik:

Ska man tro Sweclockers forumdeltagare kommer den kosta mycket mindre än motsvarande från Nvidia. Vad de baserar det på vet jag inte.

Detta troligtvis;

HD 5870 = $399 (ATi sämre)
GTX 480 = $499

HD 6970 = $369 (Jämnt skägg)
GTX 580 = $499

R9 290X = $549 (Jämnt skägg, lite övertag Nvidia)
GTX 780 Ti = $699

R9 Fury = $549 (Här är AMD märkbart sämre)
GTX 980 Ti = $649

Radeon VII = $699 (Don't even...)
GTX 1080 Ti = $699

RX 5700 XT = $399
RTX 2070 = $499
RTX 2070 Super = $499 (Kom till mest på grund av Navi)
RTX 2080 = $699

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Sitter i samma båt lite grann med en g sync skärm på 144hz och 1440p.
Men kanske priserna faller på,låt säga ett kommande 3070ti, så är det ju bara bra för oss som funderar på att stanna med nvidia ett tag till.

...om det inte finns kort att köpa finns det inga priser som kan fallla...

Jag hoppas AMD bestämmer sig för att utmana Nvidia och prissätter 6800XT eller vilket kort som nu matchar 3080 på typ $499 men sannolikheten för detta känns liten om det har 16gb minne. Tror vi kommer se lika för lika, priser kommer skilja minimalt i lägre segmenten, dock tror jag ett 6900XT skulle vara billigare än ett 3090... är väl säkert där dom vill flexa.

Har också en gsync skärm men är inte speciellt oroad för priserna. Om AMD verkligen imponerar lär Nvidia refresh komma om ett halvår ändå där dom skalar några hundra dollar av dom.

Permalänk
Medlem

Hur är AMD's mjukvara jämfört med Nvidias? Med Nvidia får man ju en MASSA extra fluff. DLSS, RTX Voice, den där greenscreen utan greenscreen-grejen (tror det var Nvidia iaf), mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur är AMD's mjukvara jämfört med Nvidias? Med Nvidia får man ju en MASSA extra fluff. DLSS, RTX Voice, den där greenscreen utan greenscreen-grejen (tror det var Nvidia iaf), mm.

Jag tror AMD fattat att de ligger efter på den fronten. Gissar att vi får se några nya grejjor på presentationen nästa vecka

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

låt korten komma ut innan folk börjar hypa, allt är ju bara spekulationer, själv hoppas jag amd sopar mattan med nvidia så dom får sig en tankeställare .. kanske därför dom "stoppat" försäljningen av egna kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag tror AMD fattat att de ligger efter på den fronten. Gissar att vi får se några nya grejjor på presentationen nästa vecka

Hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Så fort man sätter igång Raytracing så sticker Nvidia iväg.

Finns nog en ganska stor andel konsumenter som inte bryr sig om RT överhuvudtaget. Tycker fortfarande det är en överskattad, ofärdig teknik. Ser inte värdet i att gimpa FPSen till konsolnivåer för lite reflektioner, som att sänka en sportbil så den går i backen typ.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Vet helt ärligt inte ens om jag äger nåt spel med Raytracing... så lite lockar den funktionen

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Ska man tro Sweclockers forumdeltagare kommer den kosta mycket mindre än motsvarande från Nvidia. Vad de baserar det på vet jag inte.

Tänk om dom ligger på samma prestanda som ett 3080 och lägger sig på 699 dollar . 7700 svenska kronor Nvidia hade varit tvungen och sänka sina priser till 699 dollar med . Jag glömmer aldrig när 2070 släpptes och ett asus strix 2070 kostade 9000 kr .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tänk om dom ligger på samma prestanda som ett 3080 och lägger sig på 699 dollar . 7700 svenska kronor Nvidia hade varit tvungen och sänka sina priser till 699 dollar med . Jag glömmer aldrig när 2070 släpptes och ett asus strix 2070 kostade 9000 kr .

Vem skulle köpa ett AMD-kort utan godis för samma pris som ett nVidiakort med godis? 7800kr är ju vad ett 3080 redan kostar.

Lägger de sig på 6000kr då börjar vi snacka!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Finns nog en ganska stor andel konsumenter som inte bryr sig om RT överhuvudtaget. Tycker fortfarande det är en överskattad, ofärdig teknik. Ser inte värdet i att gimpa FPSen till konsolnivåer för lite reflektioner, som att sänka en sportbil så den går i backen typ.

Då antar jag att du snackar om 4k?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Finns nog en ganska stor andel konsumenter som inte bryr sig om RT överhuvudtaget. Tycker fortfarande det är en överskattad, ofärdig teknik. Ser inte värdet i att gimpa FPSen till konsolnivåer för lite reflektioner, som att sänka en sportbil så den går i backen typ.

Reflektioner är ju bara en del av RT, du har upplysning och skuggor också. Tycker ljuset de gjorde i Metro är helt magiskt. Sedan fattar jag inte att man inte vill ha det för det äter FPS. Kör du alla dina spel i lägsta kvalité för att högre inställningar äter FPS också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Finns nog en ganska stor andel konsumenter som inte bryr sig om RT överhuvudtaget. Tycker fortfarande det är en överskattad, ofärdig teknik. Ser inte värdet i att gimpa FPSen till konsolnivåer för lite reflektioner, som att sänka en sportbil så den går i backen typ.

Smaken är som baken, raytracing bidrar med ett otroligt lyft till grafiken när det implementeras ordentligt. Jag tror definitivt att det är här för att stanna. Om man inte bryr sig om den delen så visst, men å andra sidan så kan man ju säga det om alla grafiska effekter... det är bara "lite skuggor", "lite dimma", "lite skarpare" osv. Tillslut behöver man ju inte uppgradera grafikkortet längre ;D
Det är ju därför man vill ha ett nytt grafikkort! För att kunna driva vad man inte har kunnat innan.

Mycket trevligt att AMD verkar vara med i matchen i varje fall. Jag kommer nog att skippa deras grafikkort denna generation, men känner mig väldigt sugen på att köra AMD som CPU för första gången sedan Athlon XP.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Trodde inte att det fanns så många bakåtsträvare på en sida som sweclockers

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Vem skulle köpa ett AMD-kort utan godis för samma pris som ett nVidiakort med godis? 7800kr är ju vad ett 3080 redan kostar.

Lägger de sig på 6000kr då börjar vi snacka!

Nej du kan inte få ett 3080 för 7800 längre . dom ligger runt 120 dollar högre nu mer ( Om du ej förbeställt ) . https://www.sweclockers.com/artikel/30431-kronika-vad-kostar-...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur är AMD's mjukvara jämfört med Nvidias? Med Nvidia får man ju en MASSA extra fluff. DLSS, RTX Voice, den där greenscreen utan greenscreen-grejen (tror det var Nvidia iaf), mm.

Ju mindre bloat desto bättre, så jag hoppas verkligen att AMD inte har med en massa onödigt dritt. Jag har dock inte kört AMD-gpu sedan 290X, så jag har ingen pejl på hur det ser ut nuförtiden, så det är väl bäst att förbereda sig på att bli besviken.

Nvidias drivrutiner innehåller så mycket skit att man kan gråtskratta sig till nästa vecka, vilket märks tydligt om man använder NVCleanstall (ett program som inte borde behövas, men jag är mycket tacksam för att det finns, särskilt eftersom det går att slå av Nvidias telemetrifanskap helt och hållet genom att göra direktingrepp i drivarfilerna och signera om dem).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ju mindre bloat desto bättre, så jag hoppas verkligen att AMD inte har med en massa onödigt dritt. Jag har dock inte kört AMD-gpu sedan 290X, så jag har ingen pejl på hur det ser ut nuförtiden, så det är väl bäst att förbereda sig på att bli besviken.

Nvidias drivrutiner innehåller så mycket skit att man kan gråtskratta sig till nästa vecka, vilket märks tydligt om man använder NVCleanstall (ett program som inte borde behövas, men jag är mycket tacksam för att det finns, särskilt eftersom det går att slå av Nvidias telemetrifanskap helt och hållet genom att göra direktingrepp i drivarfilerna och signera om dem).

Vissa grejer är ju väldigt bra. T.ex DLSS.

Permalänk
Medlem

Syntetiska tester är totalt ointressanta för min del, så de här säger mig i princip ingenting. Men hoppet lever, det vore otroligt kul om AMD kunde trumfa 3080 (och därmed komma nära eller även trumfa 3090). I så fall kommer det definitivt stå AMD på både min cpu och min gpu strax.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vissa grejer är ju väldigt bra. T.ex DLSS.

DLSS är väl integrerat i drivrutinerna, det är inte det jag syftade på. Jag menar extra påläggsskrot som Ansel och dylikt.

Edit: jag hade fel, DLSS är faktiskt inte en del av drivrutinerna, det är en extrafunktion (som för min del är onödig, aldrig testat, aldrig installerat.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Vem skulle köpa ett AMD-kort utan godis för samma pris som ett nVidiakort med godis? 7800kr är ju vad ett 3080 redan kostar.

Lägger de sig på 6000kr då börjar vi snacka!

Hellre röd än grön som jag brukar säga.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad baserar du 90% på, eller vad menar du med billigare här?

Jag är med på att DLSS är förvånansvärt bra på att hålla kvaliteten hög i vissa situationer, men det är för mig inte samma sak som att man kan jämföra prestanda på det viset. Om sedan användaren vill välja bildfrekvens över kvalitet är det okej på alla sätt, men det är verkligen inte så man ska jämföra prestanda. Det var bara det jag sade.

DLSS 4K sen nog bättre ut än 1440p till exempel, men det betyder ändå inte att man ska jämföra deras prestanda rakt av.

Och vi ska absolut inte börja kalla DLSS för jämförbart med riktig rendering, då är isen extremt tunn och hal med massa sprickor i...

Som sagt, vad en användare väljer att göra med sitt kort i sitt spel är upp till den, men prestanda ska jämföras på likvärdig grund. Dock får gärna DLSS/RT resultat också finnas med bland resultaten också så att man får en helhetsbild. Men man ska tydligt se att det inte är samma saker som jämförs, annars blir det snabbt skevt. Många tror ju till exempel att 3090 klarar att spela spel i 8K. Kolla på Gamers Nexus video så ser man snabbt hur fatalt fel det är.

Javisst är det olika saker. 4k DLSS är inte native 4k, det är inte heller native 1440p. Vilken nativeupplösning får samma subjektiva kvalitet som DLSS 1440p->4k? Och om spelet renderas vid den nativeupplösningen, kommer DLSS-varianten rendera det snabbare? Det är väl den egentliga frågan. Jag tror svaret är att den gör det snabbare, men det är mest en killgissning.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Trevligt, då hoppas man det också blir prissänkningar på 3080 nu då.

Som förhoppningsvis leder till prissänkningar på 6000-serien, som förhoppningsvis leder till humana priser till rimlig prestanda igen...

Det var länge sedan man kunde få bättre prestanda till lägre pris år för år. Känns som att prestandan cementerat sig vid ett pris och vill man ha nog för 1440p så måste man pynta minst 5k för något drägligt, samma som för 5 år sedan.
Vad hände med top of the line för 3000 sek?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision