Fler 3DMark-resultat visar AMD "Big Navi" i överläge mot Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

O vips så kommer Nvidia ha sina kort i lager när det blir dags

Permalänk

Fattar man är allvarligt bränd när jag inte har haft AMD kort sedan 2012 och ändå inte vet om jag vågar på trots av dessa tall.

Permalänk

Bra, då får man hoppas att gamers köper mera AMD igen så att man kan få tag i en betalbar Nvidia pga sina Cuda cores för Deep Learning.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

Svinroligt för oss konsumenter att Nvidia får rejäl konkurrens igen.

Det svider nog lite i det gröna hörnet att de inte gjorde mer än de gjorde nu. Lite för självsäkra...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara för att vara extra tydlig är det alltså detta jag hakade upp mig på:

<DLSS-citat>

Ja, fast om man får 90% av kvaliteten för 60-70% av kostnaden så är väl det ett övertag?

Permalänk
Medlem

Onekligen spännande nyheter.
Men blir till att vänta,vänta på tester som avslöjar temp,ljud,prestanda...Och hur/vad Nvida svarar med..

Permalänk

Detta är riktigt roligt! Man kan bara älska konkurrens mellan hårdvara!

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas iaf.

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Medlem

Och här en diskussion hur 6800XT presterar i spel

https://youtu.be/HJcxKTX65F4

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Jävlart iomed att det inte ens är flaggskeppet. RT-prestandan som väntad lite lägre men det finns väl många lägen där man kan bortse från det än så länge.

Priskrig!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Hoppas det stämmer, helt sjukt vad AMD rockar loss just nu

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört på ATI/AMD kommer alltid att göra...Även om AMD inte leder prestandan för tillfället...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har alltid kört på ATI/AMD kommer alltid att göra...Även om AMD inte leder prestandan för tillfället...

Dålig inställning, oavsett märke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Dålig inställning, oavsätt märke.

Nä varför hoppa fram & tillbaks, för några FPS?
Bra är gott nog.

Jag handlar bara på IKEA också...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Undra om jag drömmer, det var inte igår att AMD gör bättre GPU än Nvidia, men men vi får vänta och se om det stämmer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Verkar som ett överlägset kort om man (som undertecknad) skiter i raytracing och istället vill pusha så mycket geometri som möjligt.
Ser fram mot jämförelse i flight sim 2020 mot 3080, gissar att nvidia lär få märkbart med stryk där om dessa läckor är sanningsenliga.

Permalänk
Medlem

Ja detta blir väl första gången sedan 290/290X som AMD är med och tampas om prestandatronen på riktigt. Ska bli sjukt kul att följa kommande vecka!

Permalänk
Medlem

i 4k syntetiska tester...

Permalänk
Medlem

Hade velat ha mer Raytracing performance men om AMD kan klå nvidia när raytracing inte är på så är det klart en fet tumme upp då den åtminstone har 2080Ti/3070 RT prestanda.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Inaktiv

Och ha även i tanke att AMDs prestanda på grafikkorten brukar mogna riktigt bra med tiden så även högre prestanda är att vänta om detta nu stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Dålig inställning, oavsett märke.

Håller med! Jag köper prestanda/krona så nu är amd i burken. Hade Intel varit bättre i prestanda/krona hade jag kört dem.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om prislappen då?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer och om priset är rätt så kommer jag vara 100% amd nästa år för första gången sedan Athlon XP & Radeon 9700

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

O vips så kommer Nvidia ha sina kort i lager när det blir dags

Nja, tveksamt. Vad skulle Nvidia tjäna på att hålla sina kort innan AMD lanserar sina kort?

Om nu dessa siffror stämmer och jag var Nvidia skulle jag försöka sälja så många kort som möjligt nu.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Vad tror vi om prislappen då?

Ska man tro Sweclockers forumdeltagare kommer den kosta mycket mindre än motsvarande från Nvidia. Vad de baserar det på vet jag inte.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Nja, tveksamt. Vad skulle Nvidia tjäna på att hålla sina kort innan AMD lanserar sina kort?

Om nu dessa siffror stämmer och jag var Nvidia skulle jag försöka sälja så många kort som möjligt nu.

Nvidia brukar tjäna på att "Amen de är ju Nvidia då är de automatiskt bättre" dom flesta läser inte på så mycket mer än att titta på priset o siffrorna på vad kortet heter

Permalänk
Moderator
Testpilot

Choo Choo.

Hoppa på hypetåget. Jag är alldeles för investerad på hypetåget för att det ska vara hälsosamt nu...

Hoppas denna prestanda reflekteras i spel också. Då kanske det blir en AMD hela vägen dator för mig. 1080 Ti börjar få svettas nu i de senaste spelen...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Ja detta blir väl första gången sedan 290/290X som AMD är med och tampas om prestandatronen på riktigt. Ska bli sjukt kul att följa kommande vecka!

Några riktiga tester kommer vi inte få se förrän 5:e November.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nä varför hoppa fram & tillbaks, för några FPS?
Bra är gott nog.

Jag handlar bara på IKEA också...

Tidigare så har det handlat om betydligt mer än några fps, det tror jag att alla kan vara överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Ja, fast om man får 90% av kvaliteten för 60-70% av kostnaden så är väl det ett övertag?

Vad baserar du 90% på, eller vad menar du med billigare här?

Jag är med på att DLSS är förvånansvärt bra på att hålla kvaliteten hög i vissa situationer, men det är för mig inte samma sak som att man kan jämföra prestanda på det viset. Om sedan användaren vill välja bildfrekvens över kvalitet är det okej på alla sätt, men det är verkligen inte så man ska jämföra prestanda. Det var bara det jag sade.

DLSS 4K sen nog bättre ut än 1440p till exempel, men det betyder ändå inte att man ska jämföra deras prestanda rakt av.

Och vi ska absolut inte börja kalla DLSS för jämförbart med riktig rendering, då är isen extremt tunn och hal med massa sprickor i...

Som sagt, vad en användare väljer att göra med sitt kort i sitt spel är upp till den, men prestanda ska jämföras på likvärdig grund. Dock får gärna DLSS/RT resultat också finnas med bland resultaten också så att man får en helhetsbild. Men man ska tydligt se att det inte är samma saker som jämförs, annars blir det snabbt skevt. Många tror ju till exempel att 3090 klarar att spela spel i 8K. Kolla på Gamers Nexus video så ser man snabbt hur fatalt fel det är.