12åring vill ha Macbook Air, vad köpa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kom att tänka på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=_VotJ1IZPSw
När t.o.m Linus PcMasterRace tycker att förra generationens MacBook Air på många punkter sammantaget är bättre än pc-alternativen så måste t.o.m de mest inbitna pc-älskarna lyssna.

Han tycker iof att de är bättre en pc alternativen för 300 och 500 dollar (jämfört med 750 dollar för air:en).
Vilket man kan förstå då även en gammal apple har utmärkt byggkvalitet, vilket man inte får för en ny 300-500 dollars maskin.
Han nämnde även att den endast duger till facebook och skriva dokument på, så är det vad man skall använda datorn till så visst.

När han jämför dem med pc:s på på samma prisnivå (750 dollar) så var konklusionen att han INTE ville gå tillbaka till macbook air.

Fast det är klart, är man en inbiten apple älskare så hör man vad man vill höra

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Barn som vill ha Apple-grejer...Precis samma visa som med vuxna, fast för vuxna inkluderar det fina bilar också. Status for life.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Cove:

Han tycker iof att de är bättre en pc alternativen för 300 och 500 dollar (jämfört med 750 dollar för air:en).
Vilket man kan förstå då även en gammal apple har utmärkt byggkvalitet, vilket man inte får för en ny 300-500 dollars maskin.
Han nämnde även att den endast duger till facebook och skriva dokument på, så är det vad man skall använda datorn till så visst.

När han jämför dem med pc:s på på samma prisnivå (750 dollar) så var konklusionen att han INTE ville gå tillbaka till macbook air.

Fast det är klart, är man en inbiten apple älskare så hör man vad man vill höra

Mindes kanske fel hur den slutade, såg den när den släpptes som sagt. Minns bara att han nämnde flera positiva saker med Airen och själv blev förvånad hur mycket han gillade den. Men visst finns det motsvarande Windows PCs med jämförbar kvalitet som kanske t.o.m är bättre val, men det tar inte ifrån Airen dess positiva egenskaper som sagt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Min 12åriga dotter vill ha en Macbook Air, ända tills jag surfade in på Apple och såg att man får den sämsta modellen med en i3 för nätta 12k. Så vad kan jag istället erbjuda henne något som är både bättre och billigare, den bör vara likvärdig i vikt o tusende som en Air.

En Lenovo Ideapad 5 med 4500u och 8gb ram går att få för 6,5k om man vill gå bra mycket billigare (och kraftfullare). Extremt prisvärd dator.
Annars är Lenovos Slim 7 med 4500-4800U och 8-16gb ram riktigt goa! lite mer premium känsla i dem. Sambons kompis köpte en sån istället för mac och är toknöjd!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

All problematik du nämner, vilket förövrigt inte stämmer för en Windows laptop i samma prissegment, är saker som skulle gå undkomma eller till och med förbättra med tillbehör. Köper du en icke-Äpple laptop med motsvarande komponenter till den variant av Macbook Air du väljer hade du kunnat köpa till monitor, högtalare, mus etc. utan att ens komma i närheten av samma urlöjliga prislapp Apple sätter.

Det här med att de är "överlägsna" i bildbehandling tänker jag inte ens gå in på..

Ge mig ett exempel på PC laptop (med schysst metallchassi eller liknande ej plast) med skärm eller monitor över 1920x1080 med färgåtergivning och skärmstyrka som är lika bra som en mac och en mus såklart eftersom touchpad på pc är skräp om du jämför med MAC. Macbook Air 2020 kostar 13000 kr.
Har du ens provat en Macbook?

Jag kör själv PC på desktop för att jag spelar på den och för att jag behöver mycket lagring, något som kostar extremt mycket hos Apple. Men skulle jag köpa en laptop idag som jag inte skulle spela på skulle jag välja MAC 100% av alla gånger.

Metallchassi + skärmstyrka
Permalänk
Medlem

Har hon en iPhone så är ju Macbook perfekt att köra tillsammans med.
I den åldern är ju ens tillbehör en statussymbol, speciellt om hon ska ha den i skolan att plugga med.
Har alla kompisar Macbook kan hon inte sitta med en ful PC.
Man kan säga vad man vill om status mm. men så är verkligheten.

Om det är en kostnadsfråga så är det ju befogat såklart. Då skulle jag köpt en beggad Macbook Pro istället.

status
Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAN1N:

Ge mig ett exempel på PC laptop (med schysst metallchassi eller liknande ej plast) med skärm eller monitor över 1920x1080 med färgåtergivning och skärmstyrka som är lika bra som en mac och en mus såklart eftersom touchpad på pc är skräp om du jämför med MAC. Macbook Air 2020 kostar 13000 kr.
Har du ens provat en Macbook?

Kanske: https://www.dustinhome.se/product/5011188591/thinkpad-x1-carb... Skärmen är mittenalternativet på den datorn, så 1440p, matt och HDR men bara 300 cd/m2, som räcker rätt bra men inte i nivå med en MBA. Å andra sidan är skärmen lite större än MBAs trots att datorns vikt är lägre, batteritiden är bättre (enligt spec) och den är bygd för att klara väldigt mycket hårdare tag än någon Macbook.

Alla har olika preferenser så det alla kommer förstås tycka olika. Personligen gillar jag inte touchpads alls oavsett Mac eller PC, men jag gillar touchpoints och då finns det ju i princip inga alternativ som inte är Thinkpad, Dells och HPs lösningar är undermåliga.

Citat:

Jag kör själv PC på desktop för att jag spelar på den och för att jag behöver mycket lagring, något som kostar extremt mycket hos Apple. Men skulle jag köpa en laptop idag som jag inte skulle spela på skulle jag välja MAC 100% av alla gånger.

Tja smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Jag gick själv i en högstadieskola där ALLA hade MacBooks. Många var väldigt imponerade av min XPS 13 när jag fick den.

XPS 13 verkar dock ha gått upp en del i pris sedan dess. Tror det kostade strax över 10.000 kr efter någon studentrabatt eller liknande för den lite finare modellen med touchskärm. Nu verkar basmodellen ligga på 11k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Ge mig ett exempel på PC laptop (med schysst metallchassi eller liknande ej plast) med skärm eller monitor över 1920x1080 med färgåtergivning och skärmstyrka som är lika bra som en mac och en mus såklart eftersom touchpad på pc är skräp om du jämför med MAC. Macbook Air 2020 kostar 13000 kr.
Har du ens provat en Macbook?

Jag kör själv PC på desktop för att jag spelar på den och för att jag behöver mycket lagring, något som kostar extremt mycket hos Apple. Men skulle jag köpa en laptop idag som jag inte skulle spela på skulle jag välja MAC 100% av alla gånger.

https://www.webhallen.com/se/product/322669-Huawei-MateBook-1...

Köpte en Matebook till morsan, trackpadden var över förväntan. schysst metall chassi med.

Denna kostar under 10k, om du är webhallen medlem.

lägger du på 2k så får du denna
https://www.webhallen.com/se/product/322668-Huawei-MateBook-1...

så 12k så får du en 16gb ram, 1440p dator, med core i7, 512 ggb ssd, dedikerat grafikkort (dock rätt kasst sådant, fast slår ju såklart integrerat) och snyggt metall chassi och bra trackpad.

det är 1000kr under ipad air.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske: https://www.dustinhome.se/product/5011188591/thinkpad-x1-carb... Skärmen är mittenalternativet på den datorn, så 1440p, matt och HDR men bara 300 cd/m2, som räcker rätt bra men inte i nivå med en MBA. Å andra sidan är skärmen lite större än MBAs trots att datorns vikt är lägre, batteritiden är bättre (enligt spec) och den är bygd för att klara väldigt mycket hårdare tag än någon Macbook.

Alla har olika preferenser så det alla kommer förstås tycka olika. Personligen gillar jag inte touchpads alls oavsett Mac eller PC, men jag gillar touchpoints och då finns det ju i princip inga alternativ som inte är Thinkpad, Dells och HPs lösningar är undermåliga.
Tja smaken är som baken.

Tycker att det är ett intressant alternativ som på pappret når upp till flera av punkterna. Dock är skärmen på länken som du säger mycket sämre på skärmstyrka och verkar även sämre på färgåtergivning. Macbook Air har 2x så stark GPU. Macbooken är också enligt mig typ 10000x snyggare och 400 kr billigare för studerande. Men oavsett så är det ju inte ett bättre alternativ om hon inte ska plugga typ it-admin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

https://www.webhallen.com/se/product/322669-Huawei-MateBook-1...

Köpte en Matebook till morsan, trackpadden var över förväntan. schysst metall chassi med.

Denna kostar under 10k, om du är webhallen medlem.

lägger du på 2k så får du denna
https://www.webhallen.com/se/product/322668-Huawei-MateBook-1...

så 12k så får du en 16gb ram, 1440p dator, med core i7, 512 ggb ssd, dedikerat grafikkort (dock rätt kasst sådant, fast slår ju såklart integrerat) och snyggt metall chassi och bra trackpad.

det är 1000kr under ipad air.

Så för det billigare alternativet sparar du 2000 kr för att få en sämre skärm och sämre trackpad och en mycket fulare dator. Det är ju väldigt mycket kompromisser för att spara 2000 kr. Då tycker jag X1 är ett mycket bättre alternativ, men den drar iväg i pris om du ska ha en bra skärm.
Varför skulle man köpa det dyrare alternativet alls om du får en Macbook Air för samma pris?

Permalänk

Uppdatering i ämnet. Vi har kommit överens om en Matebook 14, men nu återstår ett problem AMD eller Intel är Intel i7 värt merkostnaden på 1000kr mot Ryzen 7- 4000 serien Som jag förstått så är grafik delen bättre på intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Uppdatering i ämnet. Vi har kommit överens om en Matebook 14, men nu återstår ett problem AMD eller Intel är Intel i7 värt merkostnaden på 1000kr mot Ryzen 7- 4000 serien Som jag förstått så är grafik delen bättre på intel.

Ge oss exempel på två datorer så kan vi kolla vad det följer med för grafikkort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Ge oss exempel på två datorer så kan vi kolla vad det följer med för grafikkort.

i7
https://www.webhallen.com/se/product/322668-Huawei-MateBook-14-14-1440p-IPS-i7-10510U-16GB-512GB-GF-MX350-Win-10

Ryzen
https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarmar/barbar-pc-och-mac/huawei-matebook-14-2020-14-barbar-dator/p-1116157/

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

statuspryl

Lite roligt är det ju ändå att vissa ser det "statuspryl".
De flesta jag känner som äger Macbooks (för hemmabruk och ser det som en statuspryl) är de som har det sämre ställt än genomsnittet.

Samsung har i alla fall haft datorer i borstat aluminium: https://www.zdnet.com/article/ces-2011-samsung-takes-on-macbo...
Det var längesedan de kom, men det kanske finns några uppdaterade modeller som fortfarande håller måttet?

lade till: och ser det som en statuspryl som jag missade tidigare
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAN1N:

Tycker att det är ett intressant alternativ som på pappret når upp till flera av punkterna. Dock är skärmen på länken som du säger mycket sämre på skärmstyrka och verkar även sämre på färgåtergivning. Macbook Air har 2x så stark GPU. Macbooken är också enligt mig typ 10000x snyggare och 400 kr billigare för studerande. Men oavsett så är det ju inte ett bättre alternativ om hon inte ska plugga typ it-admin.

Skärmen duger bra så länge man inte sitter utomhus i dagsljus tror jag, men man kan ju välja en bättre display till den, 4K med Dolby Vision och så (med touch också om man gillar det), bara man betalar. Thinkpads brukar finnas med bra studentrabatter också men jag har kollat närmare på det sedan jag pluggade (då fick jag ner en X220 som kostade 18-20 000 här, exakt samma konfiguration fanns inte, till 11500 från Tyskland med svenskt tangentbord, frakt och allt). I övrigt är det ju en väldigt passande maskin för en som går i skolan, tunn och lätt med bra batteritid, det bästa tangentbordet och extrem hållbarhet. Dessutom får man HDMI utgång och en vanlig USB som kan ladda en telefon även när datorn är av, vilket är ganska trevligt. Köpte en till min syrra som pluggar och hon älskar den trots att hon är ganska snobbig med sina prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Så för det billigare alternativet sparar du 2000 kr för att få en sämre skärm och sämre trackpad och en mycket fulare dator. Det är ju väldigt mycket kompromisser för att spara 2000 kr. Då tycker jag X1 är ett mycket bättre alternativ, men den drar iväg i pris om du ska ha en bra skärm.
Varför skulle man köpa det dyrare alternativet alls om du får en Macbook Air för samma pris?

nu var ju ditt krav en windows dator i metall med upplösning över 1080p och pris under 10k, vilket var det jag ville påvisa att det var inte så jättesvårt att hitta.

Men skulle man jämföra macbook air datorn emot den andra mate booken, så får man en core i7 istället för en slö core i3, dubbelt så stor ssd, dubbla mängden ram och diskret grafikkort, och enligt mig en snyggare laptop än macbook air (mindre sorgekanter runt skärmen). De är jämförbara i vikt och footprint. macbook air är kilformad, denna liknar mer macbook pro i stil.

Så jag skulle vända på det, varför välja en 1000kr dyrare dator, med extremt mycket sämre specs?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Grafikprestandan är likvärdig så det är inte värt att lägga mer pengar på Intelvarianten. Dom där två skiljer ju flera tusenlappar dessutom.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Stoppa henne redan nu och få henne att förstå att "status grejer" är en dålig sak. Och ska hon prompt ha en ändå så får hon väl börja spara ihop till en?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske: https://www.dustinhome.se/product/5011188591/thinkpad-x1-carb... Skärmen är mittenalternativet på den datorn, så 1440p, matt och HDR men bara 300 cd/m2, som räcker rätt bra men inte i nivå med en MBA. Å andra sidan är skärmen lite större än MBAs trots att datorns vikt är lägre, batteritiden är bättre (enligt spec) och den är bygd för att klara väldigt mycket hårdare tag än någon Macbook.

Alla har olika preferenser så det alla kommer förstås tycka olika. Personligen gillar jag inte touchpads alls oavsett Mac eller PC, men jag gillar touchpoints och då finns det ju i princip inga alternativ som inte är Thinkpad, Dells och HPs lösningar är undermåliga.
Tja smaken är som baken.

Thinkpaden är inte i närheten av kvalitetskänslan hos en macbook.

Mvh har båda och en stationär PC.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

nu var ju ditt krav en windows dator i metall med upplösning över 1080p och pris under 10k, vilket var det jag ville påvisa att det var inte så jättesvårt att hitta.

Men skulle man jämföra macbook air datorn emot den andra mate booken, så får man en core i7 istället för en slö core i3, dubbelt så stor ssd, dubbla mängden ram och diskret grafikkort, och enligt mig en snyggare laptop än macbook air (mindre sorgekanter runt skärmen). De är jämförbara i vikt och footprint. macbook air är kilformad, denna liknar mer macbook pro i stil.

Så jag skulle vända på det, varför välja en 1000kr dyrare dator, med extremt mycket sämre specs?

Som vanligt så stirrar man sig blind på hårdvarustats i CPU, RAM och SSD. Det är precis vad jag själv gjorde för massa år sedan när jag började intressera mig för datorer och bygga egna PC. Vad värderar du en av marknadens absolut bästa laptopskärmar och marknadens absolut bästa touchpad till i sånt fall?
Har du någon gång använt eller ägt en Macbook med retina skärm?

Permalänk
Medlem

Om hon vill ha en Macbook Air. Varför ska du då köpa en annan dator som kostar lika mycket?
Vad ska hon med ett dedikerat grafikkort till?

Uppepå det så är väl ändå Huawei varumärket väldigt trist att köpa nu när hela västvärlden bojkottar det. Ska hon gå runt med Huawei loggan i skolan på laptop-locket i flera år framöver när Sverige inte litar på företaget?

Permalänk
Medlem

Kan man inte kontra mot apple med touch-skärm? Måste väl vara ganska coolt att ha...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Stoppa henne redan nu och få henne att förstå att "status grejer" är en dålig sak. Och ska hon prompt ha en ändå så får hon väl börja spara ihop till en?

Jag håller med om att det är viktigt att barn får lära sig vad "status-grejer" är och hur det fungerar. Man ska inte ha något bara för att det är "status" och inte förstå helheten eller produkten. Däremot är datorerna som diskuteras nu som val lika dyra som en Macbook Air...

Permalänk
Medlem

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/196586/i...

Det är alltså denna cpu'n. nu brukar ju apple mjukvara och OS vara mycket bättre optimerat än windows så jag tror faktiskt att hon skulle kunna använda denna datorn i runt 5-6 år för allt utom att spela då för det gör man inte på en mac, finns väl ett par fåtal titlar som native mac stöd men den största majoriteten släpps enbart för PC.

spela the sims 4 idag ska inte vara några problem, hur det blir när the sims 5 släpps är en annan fråga.

spelar förövrigt the sims 4 på en windows laptop med mycket sämre hårdvara än denna med runt 40-60 fps i 1080p och macbook airen stödjer inte 1080p så allt borde vara lättdrivet på den, man spelar spel i 1680 × 1050 på den även om panelen är en 2560x1600.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Kan man inte kontra mot apple med touch-skärm? Måste väl vara ganska coolt att ha...

Då är ju Ipad Pro bästa produkten hehe.
Men seriöst, jag trodde Apple hatet var borta 2020 och att de som faktiskt är intresserade i teknik ser båda delarna av myntet. När det kommer till vissa saker är Apple bättre och när det kommer till andra saker är PC bättre.
I kort skulle jag säga att pris/prestanda i råstyrka vinner PC varje gång.
Pris/prestanda i kvalitet, helhetskänsla, touchpad, bildskärm så vinner Apple typ varje gång, speciellt när det kommer till laptops.
Sen finns det alltid olika exempel hit och dit. På desktop är ju iMac prisvärd om man kollar på vad en liknande skärm på 5k med nästintill perfekt färgåtergivning skulle kosta.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag av åsikten att, särskilt för barn, "något givet saknar värde".

Inte för att det faktiskt saknar värde, utan att om man inte själv slitit för att förtjäna [pryl], så har man inte heller någon referens till varför man inte vill att den ska gå sönder/gå förlorad. Om det bara dimper ner dyra prylar i famnen på en för man bad om det första gången, varför ska detta inte kunna ske igen nästa gång man ber om något? Det har potential att skapa en skev världsbild, och är, i min mening, den största orsaken till "Lyxfällan".

"Egen lyckas smed" är nog det bästa talspråket jag känner till, och i längden skapar det drivna och kapabla människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Personligen är jag av åsikten att, särskilt för barn, "något givet saknar värde".

Inte för att det faktiskt saknar värde, utan att om man inte själv slitit för att förtjäna [pryl], så har man inte heller någon referens till varför man inte vill att den ska gå sönder/gå förlorad. Om det bara dimper ner dyra prylar i famnen på en för man bad om det första gången, varför ska detta inte kunna ske igen nästa gång man ber om något? Det har pontential att skapa en skev världsbild, och är, i min mening, den största orsaken till "Lyxfällan".

"Egen lyckas smed" är nog det bästa talspråket jag känner till, och i längden skapar det drivna och kapabla människor.

Superbra tänkande, bara det att barnet är 12 år. Då får man inte ens jobba. Hur ska man spara till 10kkr som 12 åring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Superbra tänkande, bara det att barnet är 12 år. Då får man inte ens jobba. Hur ska man spara till 10kkr som 12 åring?

Det finns ingenting som säger att barn inte får deltaga i hushållssysslor eller hjälpa till. Man sätter upp en intern ekonomi som incitament. Pappa slipper dammsuga, mamma slipper tvätta barnets kläder, barnet får (så småningom) en cool dator

Kan tillägga att när jag var liten ville jag ha en egen häftig stereo (den kan byta skivor själv! woooowww!!!). Bl.a. plockade äpplen och skippade lördagsgodiset i några månader för att jobba ihop pengarna. När jag väl kom halvvägs dit gick mina föräldrar in och betalade andra hälften. Det var säkert deras plan från början, men inget som de sa förrens jag var halvvägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det finns ingenting som säger att barn inte får deltaga i hushållssysslor eller hjälpa till. Man sätter upp en intern ekonomi som incitament. Pappa slipper dammsuga, mamma slipper tvätta barnets kläder, barnet får (så småningom) en cool dator

Kan tillägga att när jag var liten ville jag ha en egen häftig stereo (den kan byta skivor själv! woooowww!!!). Bl.a. plockade äpplen och skippade lördagsgodiset i några månader för att jobba ihop pengarna. När jag väl kom halvvägs dit gick mina föräldrar in och betalade andra hälften. Det var säkert deras plan från början, men inget som de sa förrens jag var halvvägs.

Jag gillar verkligen att man måste göra något för att få saker, inte bara få få få. Men frågan i tråden handlade väl om ett alternativ till en Macbook Air, men nu är alternativen ändå lika dyra som en Macbook Air. Jag förstår inte riktigt logiken. Det är typ som såna föräldrar som ger barnen en blå leksaksbil när barnet önskar sig en grön leksaksbil bara för att de själva gillar blått mer.