AMD ger riktlinjer till återförsäljare om "scalping" inför produktlanseringar

Permalänk
Medlem

Kanske sweclockers ska ta sitt ansvar vad som säljs i marknaden vid lanseringen av nya produkter...

Permalänk

Som (av någon anledning) inbiten Nvidia / Intel - fan tycker jag om detta ifrån AMD.
Någon sade iofs öppet mål med tanke på rtx 30- seriens lansering *host host*, men ändå.
Hoppas AMD gör så rätt det går nu när Nvidia tydligen gjort så fel där det gick, och att prestanda vs pris vs andra viktiga parametrar konkurrerar rejält med gröna sidan (där dom ev. Inte gör det)
Vi konsumenter kommer antagligen kunna dra fördelar av en SUND konkurrens i alla fulla fall.
Så, ödmjukt ifrån andra läktaren — heja AMD är ni klara.............
Peace🙏

Permalänk
Medlem

Bra att dom försöker styra upp, löser dock inte problemet med att en fysisk person beställer samma vara på 5 nätbutiker. Pumpar upp förväntade kötider, leverantören ökar på ordern från tillverkaren, och sen får dom kort i retur som klappträt inte hunnit avbeställa och varit ute på rundtur med postnord istället för att gå till någon som väntat.

Otroligt själviskt beteende, och slöseri på resurser i flera led som ett antal här i forumet glatt stoltserar med utan eftertanke. kanske skulle man slopa fri-frakt/retur vid sådana här tillfällen så det kostar lite extra.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av B.Linder:

Bra att dom försöker styra upp, löser dock inte problemet med att en fysisk person beställer samma vara på 5 nätbutiker. Pumpar upp förväntade kötider, leverantören ökar på ordern från tillverkaren, och sen får dom kort i retur som klappträt inte hunnit avbeställa och varit ute på rundtur med postnord istället för att gå till någon som väntat.

Otroligt själviskt beteende, och slöseri på resurser i flera led som ett antal här i forumet glatt stoltserar med utan eftertanke. kanske skulle man slopa fri-frakt/retur vid sådana här tillfällen så det kostar lite extra.

Jag tror att du verkligen har träffat rätt med ditt argument. Nailed it.

Som du säger. AMD gör rätt med deras rekommendation till ÅF.
Men det enda de egentligen har uppnått vs scalpers är att de endast gjort det lite mer komplicerat för dem.
Om en scalper verkligen vill ha sina nya fina 6900XT kort för att sälja vidare så skulle den personen endast behövs skapa en bot som beställer från alla ÅF samtidigt. 1 exemplar ifrån varje ÅF.
Vilket lätt kan bli uppåt en 10 exemplar som hamnar på vift ifrån svenska ÅF.

I grund och botten gällande scalpers så är det enda botemedlet att vi konsumenter slutar köpa av dem. Slutar folk köpa av dem så får de panik precis som någon nämnt tidigare med de som försöker sälja biljetter utanför konserten.
Problemet är just det att det finns alltid någon som inte skulle bry sig utan öppnar plånboken utan problem och med det så har scalper gjort vinst och fortsätter med sin verksamhet.

Permalänk
Medlem

Under 30xx releasen var det ju en hel del folk i forumen IMO som "råkade" beställa mer än 1 och "nu sitter jag på flera och ska skicka tillbaka om ingen skulle vilja köpa så...", eller "har ett på posten som jag inte hämtar ut om ingen vill ha det istället"... etc etc.
Säkert jag som är extremt pessimistiskt lagd och det finns legitima anledningar och folk som verkligen fick köpa till rätt pris men det luktar soft-scalping hos mig... IMO, hoppas jag har fel.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Tror inte AMD behöver oroa sig för att någon kommer scalpa deras grafikkort

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Hade ju varit fint om Proshop lägger ut liknande info som de gjorde med 30xx-serien angående beställda/mottagna/bokade/levererade kort. Blir ju rätt svart på vitt hur de två grafik-jättarna jobbar då.
Dock tror jag de inte ligger så bra till hos nVidia efter "läckt" den infon. Bra initiativ av AMD ändå.
Tyvärr har scalpers alldeles för många "mänskliga underhuggare" eller multipla konton så trots man endast kan boka ett kort så kommer dessa boka upp ett gäng kort utan problem.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk

Det finns en lösning på problemet och det är att använda exakt samma metod som potatis och jordgubbsäljare använder. Metoden kalla sför marknadsekonomi och man sätter pris efter tillgång och efterfrågan. Varvid grafikkorten kommer vara dyra i början och sedan sjunka i pris.

Permalänk
Medlem

Här i Sverige hade återförsäljarna kunnat inplantera in bankid varje gång man ska gör ett köp, och på den vägen kan man gör det enklare att se hur många t,ex grafikkort har köpts upp typ.

Jag tycker de är bra AMD gå ut med dessa riktlinjer, kommer ju va allt mer vanligare idag och längre fram tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Vi som konsumenter kan också dra vårat strå till stacken, om ingen köper dessa scalpers kort till överpriser finns det heller ingen vits med att köpa upp massa kort.
Tyvärr finns det alltid folk som bara måste ha saker vid release kosta vad det kosta vill och det tar självklart giriga människor tillvara på eftersom man kan göra sig en hacka på det.

Permalänk
Skrivet av X078:

Under 30xx releasen var det ju en hel del folk i forumen IMO som "råkade" beställa mer än 1 och "nu sitter jag på flera och ska skicka tillbaka om ingen skulle vilja köpa så...", eller "har ett på posten som jag inte hämtar ut om ingen vill ha det istället"... etc etc.
Säkert jag som är extremt pessimistiskt lagd och det finns legitima anledningar och folk som verkligen fick köpa till rätt pris men det luktar soft-scalping hos mig... IMO, hoppas jag har fel.

Do vil inte ha mäster-rejs?

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem

Varför kan inte ÅF sälja över disk istället? Skulle skapa skön hysteri; tv kameror som filmar trötta, bleka och frusna unga män som sovit tre dagar på trottoaren framför ÅF...

Visa signatur

AMD 3700X, ASUS ROG STRIX X570-Gaming, Aorus RX 6800XT, 16Gb Corsair Vengence 3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns en lösning på problemet och det är att använda exakt samma metod som potatis och jordgubbsäljare använder. Metoden kalla för marknadsekonomi och man sätter pris efter tillgång och efterfrågan. Varvid grafikkorten kommer vara dyra i början och sedan sjunka i pris.

Problemet är bara att jordgubbar och potatis inte lever mkt på reviews där prisläge är en stor faktor till om en produkt är ett bra köp eller inte.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Scalping fungerar bara när det är brist på varan, i Nvidias fall kom ju enstaka kort in lite då och då, finns inget enklare mål för scalpers.

De lär inte köpa ut tusentals kort innan de vet hur mycket som faktiskt släpps och kommer finnas på lager, oavsett så är det ypperligt tillfälle för AMD att sälja otroligt många kort om de har kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Finns väl två alternativ som jag ser det:
1. Tillverka tillräckligt med kort så att ALLA som vill ha ett kan få ett innan man börjar sälja.
2. Tillverka tillräckligt med kort så att de FLESTA som vill ha ett kan få ett. Skicka även ut riktlinjer till ÅF för att förhindra scalpers -> fler kan få tag på kort.

Nu tillämpades ju ingendera alternativet. De flesta som ville köpa till subventionerat pris blev utan.

Skrivet av ronnylov:

Ett tredje alternativ är att sätts ett pris som motiveras av tillgång och efterfrågan. Är priset högt nog så försvinner kön av köpare och de tjänar mer på de sålda korten. Sedan när fler kort tillverkas sänker de priserna.

Exakt min tanke!
1. Nvidia skulle initialt gått ut med ett meddelande att det inledningsvis kommer vara ont om kort med prissättning därefter. När produktion och leveranser är i full sving kommer riktpriserna vara...
2. Starta dag ett av försäljningen med att låta de första (hundratal) korten gå på auktion i ett flertal olika länder.
3. Auktionerna ger ett riktvärde för prissättningen i butikerna som börjar sälja till (relativt) fast pris dagen efter auktionerna.
4. Priserna anpassas med målet att butiken säljer slut lagom till nästa leverans.

Skrivet av GuuFi:

Scalping fungerar bara när det är brist på varan, i Nvidias fall kom ju enstaka kort in lite då och då, finns inget enklare mål för scalpers.

Förstår inte riktigt hur du menar...
Anser du att det är enkelt eller svårt för dem som vill tjäna en hacka?
* Den bristande tillgången och "låga" priset gör det enkelt att tjäna en hacka om man lyckas komma över några kort.
* De sporadiska leveranserna gör det svårare att veta när man ska hålla koll efter nya kort. (Om det inte kan göras kontinuerligt och automatiserat.)

Permalänk
Medlem

Love it! så här ska det alltid fungera i mina ögon. Bort med scalping om man inte kan leverera kort till varje köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tyvärr så ligger det väll inte alls i återförsäljarnas intresse att alla får ett kort utan bara att sälja. Tror Inet skiter fullständigt i ifall det är en bot som lyckats köpa vartända kort eller om varje kort sälja till en person. Dock kan man tycka att det ligger i Inets intresse att göra allt dom kan för sina kunder, jag har själv sagt i och med Amazons framfart i Sverige att jag kommer fortsätta handla från Svenska återförsäljare men vi får se.

Stämmer det du säger. Men samtidigt så borde Inet bry sig om det är riktig kund som köper eller bot. Självklart skiter Inet i om en bot köper eller kund. Det är vinsten som de bryr sig om. Samtidigt kan vi kunder göra likadant och skita i Inet fullständigt och skaffa någon annan stans. Nu säger verken du eller jag att Inet skiter i dina kunder, men det går två vägar liksom. Skiter företaget i att se till att stoppa botar mm så skiter jag i företaget enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Så AMD kommer bara släppa ett fåtal kort och därav försöker spela duktiga med detta meddelande?
Producera kort så det räcker istället?

Källa på mängden kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Problemet är bara att jordgubbar och potatis inte lever mkt på reviews där prisläge är en stor faktor till om en produkt är ett bra köp eller inte.

Det är dock svårt (om inte omöjligt) för någon annan att säga vilket pris som är prisvärt för mig. Allt en recensent kan göra är att berätta vad produkten har för egenskaper samt hur dessa står sig mot konkurensen. En välbärgad person kommer antagligen i det närmast bli irriterad om en recensent pratar om några hundralappar hit eller dit på en produkt som kostar tusentals kronor på samma sätt som en fattig student antagligen skulle bli irriterad på en recensent som pratar om några ören hit eller dit på en produkt som kostar tiotals kronor. Det är därför jag ofta uppfattar SweClockers recensioner som någon form av recensioner för grossister där man försöker klura ut vad medelkonsumenten antagligen kommer vara beredd att betala.

När jag till exempel köpte mitt chassi så var jag beredd att betala någon tusenlapp eller två extra för att chassit skulle vara snyggt, en viktning av denna faktor som jag aldrig tror att en recensent skulle göra. Således blir prisdiskussioner i chassirecensioner relativt ointressanta för mig. Berätta vilka egenskaper och vilken kvalitét det har så bestämmer jag vilket pris jag är beredd att betala för det.

Med allt detta sagt, för att hålla mig något sånär on-topic, så håller jag med föregående talare som förespråkat att pris sätts baserat på tillgång och efterfrågan. Detta sätter pengarna i händerna på tillverkarna och återförsäljarna istället för i händerna på scalparna som bara hjälper till att justera prisbilden på ett sätt som de två föregående aktörerna inte har gjort. Känns helt onödigt att ha den mellanhanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Det är dock svårt (om inte omöjligt) för någon annan att säga vilket pris som är prisvärt för mig. Allt en recensent kan göra är att berätta vad produkten har för egenskaper samt hur dessa står sig mot konkurensen. En välbärgad person kommer antagligen i det närmast bli irriterad om en recensent pratar om några hundralappar hit eller dit på en produkt som kostar tusentals kronor på samma sätt som en fattig student antagligen skulle bli irriterad på en recensent som pratar om några ören hit eller dit på en produkt som kostar tiotals kronor. Det är därför jag ofta uppfattar SweClockers recensioner som någon form av recensioner för grossister där man försöker klura ut vad medelkonsumenten antagligen kommer vara beredd att betala.

När jag till exempel köpte mitt chassi så var jag beredd att betala någon tusenlapp eller två extra för att chassit skulle vara snyggt, en viktning av denna faktor som jag aldrig tror att en recensent skulle göra. Således blir prisdiskussioner i chassirecensioner relativt ointressanta för mig. Berätta vilka egenskaper och vilken kvalitét det har så bestämmer jag vilket pris jag är beredd att betala för det.

Med allt detta sagt, för att hålla mig något sånär on-topic, så håller jag med föregående talare som förespråkat att pris sätts baserat på tillgång och efterfrågan. Detta sätter pengarna i händerna på tillverkarna och återförsäljarna istället för i händerna på scalparna som bara hjälper till att justera prisbilden på ett sätt som de två föregående aktörerna inte har gjort. Känns helt onödigt att ha den mellanhanden.

Du kanske resonerar så men jag slår vad om min högerarm att pris jämfört med nuvarande utbud är helt avgörande för vad som gör en produkt värd att köpa eller inte. Hade 3080 kostat 25000 vid launch hade det inte varit intressant för mer eller mindre någon.

Det är just det "låga" priset jämfört med förra gen. i samband med bra prestandaökning som gjort kortet så eftertraktat som det blivit.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Du kanske resonerar så men jag slår vad om min högerarm att pris jämfört med nuvarande utbud är helt avgörande för vad som gör en produkt värd att köpa eller inte. Hade 3080 kostat 25000 vid launch hade det inte varit intressant för mer eller mindre någon.

Det är just det "låga" priset jämfört med förra gen. i samband med bra prestandaökning som gjort kortet så eftertraktat som det blivit.

Jag tror inte att vi säger emot varandra. Jag håller helt och fullständigt med om att "pris jämfört med nuvarande utbud är helt avgörande för vad som gör en produkt värd att köpa eller inte" med tillägget att man måste ta hänsyn till personliga preferenser också. Min mamma skulle exempelvis inte vara villig att betala ens en krona för ett 3080 eftersom hon inte spelar datorspel och såldes bara skulle kunna använda kortet som en stor, ful och dålig brevpress. Ingen kan säga till henne att kortet är prisvärt för henne på nivå x utan att också förutsätta att hon har vissa preferenser och en viss ekonomi.

Om 3800 hade kostat 25000 när det släpptes så är det mycket riktigt extremt få som hade köpt det eftersom de flesta inte tycker att det är värt detta pris. Men då kan man börja med att sälja till de få (halvrika får man förmoda) galningar som ändå är villiga att köpa kortet på denna nivå. Sedan kan man gå ner till 20000 där ytterligare några få entusiaster kan vara villiga att öppna plånboken och så vidare. Tillslut, när produktionen har kommit igång och de som har varit beredda att betala riktigt mycket har köpt sin kort, kommer det ner till nivåer där den breda massan börjar bli mer intresserad.

Och kortet är såklart mer eftertraktat om det har ett lägre pris, men just nu har alltså tillverkarna och återförsäljarna missat en möjlighet att få in mer pengar för korten än priset de har satt. Det är först när de får problem att sälja slut på sina kort som de också borde börja fundera på att sänka priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Jag tror inte att vi säger emot varandra. Jag håller helt och fullständigt med om att "pris jämfört med nuvarande utbud är helt avgörande för vad som gör en produkt värd att köpa eller inte" med tillägget att man måste ta hänsyn till personliga preferenser också. Min mamma skulle exempelvis inte vara villig att betala ens en krona för ett 3080 eftersom hon inte spelar datorspel och såldes bara skulle kunna använda kortet som en stor, ful och dålig brevpress. Ingen kan säga till henne att kortet är prisvärt för henne på nivå x utan att också förutsätta att hon har vissa preferenser och en viss ekonomi.

Om 3800 hade kostat 25000 när det släpptes så är det mycket riktigt extremt få som hade köpt det eftersom de flesta inte tycker att det är värt detta pris. Men då kan man börja med att sälja till de få (halvrika får man förmoda) galningar som ändå är villiga att köpa kortet på denna nivå. Sedan kan man gå ner till 20000 där ytterligare några få entusiaster kan vara villiga att öppna plånboken och så vidare. Tillslut, när produktionen har kommit igång och de som har varit beredda att betala riktigt mycket har köpt sin kort, kommer det ner till nivåer där den breda massan börjar bli mer intresserad.

Och kortet är såklart mer eftertraktat om det har ett lägre pris, men just nu har alltså tillverkarna och återförsäljarna missat en möjlighet att få in mer pengar för korten än priset de har satt. Det är först när de får problem att sälja slut på sina kort som de också borde börja fundera på att sänka priset.

Förstår din tanke. Samtidigt som handlare tycker jag personligen det är betydligt smidigare med mer "statiska" priser än "dagspriser". Det betyder mycket mindre jobb i form av prisändringar, omskyltningar. Kunder har bättre koll på vad saker faktiskt kostar istället för att det blir olika priser varje gång man frågar osv. Just elektronik är tyvärr skitdrygt att handla med. Jag är rätt glad över att vi i min bransch inte har mer elektronik för det är svinigt dåliga marginaler på mkt av det, mer eller mindre inget alls och väldigt rörliga priser på nätet.

Man får också se den andra sidan av denna lanseringen och det är att allt som ligger beställt på dessa kort nu är en icke-lagerrisk för samtliga butiker. Det är mer eller mindre bara produkter som går in och ut direkt vilket är optimalt ur en handlares synpunkt. Så där finns åtminstone en viss vinst.

Generellt sätt så brukar produkter automatiskt bli billigare över tid, lite beroende på vad som sker. Ju fler som säljer något, ökat intresse osv brukar leda till sänkningar på nätet pga större konkurrens mellan butiker på de kunder som finns. Sen kan givetvis oavsett prisökningar ske pga valutaförändringar eller andra liknande faktorer. I just detta fallet har ju korten blivit prismässigt stöttade av Nvidia för att inte deras kort ska se ap-billigt ut när 3e-parts-korten ska säljas till samma kunder. När sen FE inte ens kommer säljas längre kommer de övriga korten ha sin egna prisbild.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Källa på mängden kort?

Det är det ingen som har.
Därav var det ställt som en fråga och inte ett konstaterande av fakta.
Notera frågetecknet i slutet av meningen.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Kan någon vara snäll och skriva vilken tid de presenterar korten idag!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av D1PPEN:

Kan någon vara snäll och skriva vilken tid de presenterar korten idag!

17:00!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moton:

Tyvärr så ligger det väll inte alls i återförsäljarnas intresse att alla får ett kort utan bara att sälja. Tror Inet skiter fullständigt i ifall det är en bot som lyckats köpa vartända kort eller om varje kort sälja till en person. Dock kan man tycka att det ligger i Inets intresse att göra allt dom kan för sina kunder, jag har själv sagt i och med Amazons framfart i Sverige att jag kommer fortsätta handla från Svenska återförsäljare men vi får se.

Fast i te.x Inets fall tror jag dom faktist bryr sig dom säljer lika många kort utan scalpers med tanke på att scalpers säljer dom vidare och inte behåller dom själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tack! Toktaggad!

Permalänk
Medlem

vet någon man när man presenterar nya grafikkort ifrån amd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

vet någon man när man presenterar nya grafikkort ifrån amd?

Kolla inlägget ovanför ditt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Kolla inlägget ovanför ditt.

oki men vilken hemsida är det kommer ifrån