SÄPO om Huawei-förbudet: "Vi kan inte kompromissa med Sveriges säkerhet"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Det är ju olika problem, och kräver även olika resurser och insatser.

Sedan är det sällan jag blir så imponerad av den typen av "What-about-argument" du kommer med ovan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

så varför inte lägga fram ett klokt argument emot han då? Varje gång någon drar whataboutismen kortet är det för att man har slut på argument eller saknar fakta och oftast båda.

Är det inte lite skammligt att försöka sopa andras åsikter o argument undermattan?

Han har en poäng att det är ett uppenbart hyckleri

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

SÄPO ska nog inte säga så mycket om säkerhet. Har inget förtroende för svensk säkerhet alls.
https://www.expressen.se/nyheter/bombmannens-hot-missades---a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Värre har jag inte sagt, det är något du har lagt i min mun.

Och ja, jag ifrågasätter ju exakt den delen av SÄPOS bedömning.

Skulle själv vilja säga att USA är bevisligen ett hot mot Sverige då de har bevisligen spionerat på Sverige, på både politiker och industrin, och gör det troligtvis fortfarande idag. För Sveriges Rikes bästa hade det alltså varit bra om vi både stänger ute Huawei och samtliga amerikanska företag.

Okej, så du har inget annat att gå på än känslan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Okej, så du har inget annat att gå på än känslan?

Du menar utöver de 4 länkade artiklarna som bevisar att USA har gjort allt det vi är rädda för att Kina kanske gör?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du menar utöver de 4 länkade artiklarna som bevisar att USA har gjort allt det vi är rädda för att Kina kanske gör?

Okej så Kina har aldrig åkt dit för spioneri menar du?

Men du har rätt alla är dumma, bäst vi stänger gränsen och klipper internet till omvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tur att Telia är förespråkare av mänskliga rättigheter och inte alls korrupta.

Men de är ett svenskt företag med sitt företag som prio ett och därför inte riktigt ligger i samma korg som Huawei som står under den kinesiska staten. Samma stat som sitter och hotar alla som kritiserar dem.

Skrivet av ReconHavoc:

Det pekar på bristen i kontinuitet. Sluta länka dina löjliga wikipedialänkar herregud.

Wikipedia källhänvisar. Sedan är det inte alls brist på kontinuitet eftersom Amerikanska företag inte bygger ut 5-G nätverket i detta land utan det är antingen Huawei eller Ericsson..

Det är klassisk whataboutism eftersom USA inte har något med detta att göra.

Skrivet av johanandersson:

Jag hade gärna sätta att SÄPO och PTS hade varit mer konsekventa och så öppna som möjligt i deras beslutsfattanden. Som det är nu blir det svårt att avgöra om det verkligen är en risk för kinesiskt spionage och sabotage eller om detta rör sig om protektionism av Ericsson eller till och med påtryckningar från Amerika. Jag har själv svårt att se hur systemleverantörer kan utan förbehåll använda utrustningen mot landet i hemlighet.

Vad ska de ens göra? Massövervakning? Det hade lett till stora dataströmmar som hade behövt gå genom andras nät och varit mycket synliga.
Kartläggning av specifika nyckelpersoner? Det låter inte som något man hade använt infrastrukturhårdvara för då data idag är krypterad, det är snarare något man gör med mjukvara i personens enheter.
Kartläggning av landets hårdvara? Av allt jag fruktar från Kina är en invasion den minst sannolika och det finns återigen andra sätt att komma över den informationen.

Inget av detta låter helt osannolikt, men inte heller helt troligt. Om man jämför med alternativet att Sverige passar på att begå lite protektionism nu när WTO ändå sanktionerar de amerikanska brotten mot Huawei känns mycket mer troligt. Även sannolikheten att Sverige är under påtryckningar från Amerika om att delta i sanktionerna mot Huawei känns mer troligt.

Jag litar inte på någon i allt detta. Ingen lägger fram bevis, klargör sina yttranden eller är opartiska. Jag kan varken fira eller fördöma beslutet om Huawei, men jag är mycket besviken på hela tillställningen och debatten kring detta.

Öppenhet och nationell säkerhet går tyvärr inte hand i hand av ganska uppenbara skäl. Tänk dig t.ex. om det var en viselblåsare som låg bakom informationen? Skulle du då vilja att dennes namn kom ut i media?

Skrivet av Petterk:

Under tiden så sitter Huaweis utrustning i alla fibernät, likväl i 3G och 4G-nät.

Kina har verkligen tålamod med oss då Ericsson får massor med kontrakt i fastlandet.

Tålamod? Skulle inte kalla det för tålamod när ambassadörer och officiella från Kina hotar olika stater inkluderat Sverige ganska kontinuerligt.

Skrivet av _Merc_:

så varför inte lägga fram ett klokt argument emot han då? Varje gång någon drar whataboutismen kortet är det för att man har slut på argument eller saknar fakta och oftast båda.

Är det inte lite skammligt att försöka sopa andras åsikter o argument undermattan?

Han har en poäng att det är ett uppenbart hyckleri

Argumentet finns ju där? USA har inget med detta att göra och därför är det whataboutism eftersom man försöker byta fokus från Kina till USA för någon underlig anledning och det händer i varenda kommentarsfält som inkluderar Kinas spionerier. Om ett argument är direkt felaktigt från mening ett så är det bara slöseri med tid att försöka argumentera emot det. Och nej det är inte hyckleri eftersom det bokstavligen står i artikeln att man väger upp Kina som det STÖRSTA HOTET. Inte det enda hotet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det här handlar lika mycket om att inte sätta sig i en potentiell beroendesituation till en diktaturstat när det kommer till kritisk infrastruktur, oberoende av tekniken.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Okej så Kina har aldrig åkt dit för spioneri menar du?

Men du har rätt alla är dumma, bäst vi stänger gränsen och klipper internet till omvärlden.

...... är det där en seriös fråga?

Hur fan tolkar man "Vi bör stänga ute fler än bara Kina" till "Kina har aldrig åkt dit för spioneri ?"

Exakt, När jag skriver att "vi bör stänga ute samtliga hot mot vår säkerhet och inte bara en", då är det exakt samma sak som att säga "vi klipper internet till omvärlden" /Sarkasm

Otroligt intressant hur du väljer att försvara ett land och hävdar att vi inte kan utestänga dem för vår rikes säkerhet fastän de bevisligen har spionerat på både våra politiker och vår industri (och väljer hyperbola argument för det), samtidigt som du menar att ett annat land definitivt måste uteslutas. Hur kan du inte se det otroliga hyckleriet och godtyckliga i det du själv säger?

Är man intresserad i att skydda Sveriges Rike bör man rimligen försöka göra sig av med alla seriösa hot, speciellt de som vi redan vet existerar. Inte bara vissa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta att 7 av 10 3/4G basstationer i Sverige är Huawei modeller efter de mer eller mindre slaktade Ericsson genom prisdumpning. Ska vi sluta ringa tills SÄPO rivt ner allt?

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

så varför inte lägga fram ett klokt argument emot han då? Varje gång någon drar whataboutismen kortet är det för att man har slut på argument eller saknar fakta och oftast båda.

Är det inte lite skammligt att försöka sopa andras åsikter o argument undermattan?

Han har en poäng att det är ett uppenbart hyckleri

För att hela poängen med att köra whataboutismen är för att skifta fokus och lägga krut och enerig på något annat.
Det är skamligt att försöka skifta fokus och försöka med "men-de-då!".
Hade åsikten varit något gällande ämnet då hade jag hållit med dig.

Permalänk
Medlem

Visst kan det finnas fog för oro med alla Kinesiska IT företag av denna magnitud men ingen ska inbilla sig att det är huvudanledningen.
Detta beslut är av ekonomiska och politiska skäl. Huawei är teknologiskt långt före västvärldens teknologi i fråga om 5G. Detta kan naturligtvis inte accepteras av USA och Trump-regimen som måste säkerställa att Motorola och andra västvärldsföretag får jobba ikapp.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

...... är det där en seriös fråga?

Hur fan tolkar man "Vi bör stänga ute fler än bara Kina" till "Kina har aldrig åkt dit för spioneri ?"

Exakt, När jag skriver att "vi bör stänga ute samtliga hot mot vår säkerhet och inte bara en", då är det exakt samma sak som att säga "vi klipper internet till omvärlden" /Sarkasm

Otroligt intressant hur du väljer att försvara ett land och hävdar att vi inte kan utestänga dem för vår rikes säkerhet fastän de bevisligen har spionerat på både våra politiker och vår industri (och väljer hyperbola argument för det), samtidigt som du menar att ett annat land definitivt måste uteslutas. Hur kan du inte se det otroliga hyckleriet och godtyckliga i det du själv säger?

Är man intresserad i att skydda Sveriges Rike bör man rimligen försöka göra sig av med alla seriösa hot, speciellt de som vi redan vet existerar. Inte bara vissa.

Suck. Denna artikel handlar om viktig samhällsinfrastruktur. Vilket det finns få Amerikanska bolag i närheten av den ställning som Huawei har. Sedan var exakt är ditt belägg att de spionerat på SVENSK stat? Dina länkar handlar om andra stater men inte svenska specifikt men ditt argument verkar ju bygga på att de spionerar även på Sverige.

Det känns lite som du plockar ord lite varstans ifrån och missar fullständigt poängen med SÄPOs uttalande.

Skrivet av nihilist71:

Visst kan det finnas fog för oro med alla Kinesiska IT företag av denna magnitud men ingen ska inbilla sig att det är huvudanledningen.
Detta beslut är av ekonomiska och politiska skäl. Huawei är teknologiskt långt före västvärldens teknologi i fråga om 5G. Detta kan naturligtvis inte accepteras av USA och Trump-regimen som måste säkerställa att Motorola och andra västvärldsföretag får jobba ikapp.

Detta stämmer dock inte. Ericson var först med 5G på mindre skala medan USA var först på stor skala. Faktum är att man låg före Huawei inom 5G med över ett år.

https://www.expressen.se/dinapengar/i-kina-kan-du-redan-mobil...
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ericsson-och-telia-inv...
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ericsson-japan-blir-fo...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Härregud... Det kommer alltid in på om USA är värre än Kina etc...

Nu handlar detta om just hot från Kina, och om USA är lika illa, så betyder det inte att vi ska låta Kina göra vad de vill... Det är inte alla eller ingen det handlar om, det handlar om att prioritera.

Om vi ska vara "the good guys" med exakt allt, så hade vi gått under, för att vi hade fått klara oss själva med allt.

Vi kanske borde göra samma sak mot Amerikanska företag, men som sagt, nu handlar det inte om dem. I bland känns det som detta forumet är uppköpt av kinesiska staten eller något. "Kina är ett hot", "men hur är det med USA!?".

Sen tror jag knappast alla här jobbar på Säpo och har koll på allt som har hänt. Tror ni verkligen allt som har hänt har kommit ut till media? Sverige har förmodligen många seriösa hot som aldrig kommer ut till samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Delvis medhåll och jag troligen samma åsikter som dig inom den där frågan du syftar på.

Hursomhelst så har SÄPO troligen en större koll på vissa riskgrupper mer än vad de vill ge skenet av (av uppenbara skäl såklart).

Jag ser det hela som positiva IT-politiknyheter på ett bra tag!

Även jag tycker inte om att vi huserar så många både terrorister, och potentiella terrorister, i landet. Inte alls bra.

Men som du är inne på så skall man ju inte låta det vara ett föregångsexempel, och orsak till att låta bli att agera i andra fall och försöka att förhindra andra problem.

Är liksom du också positiv till att myndigheter vågar agera inom IT-säkerhetsfrågan.

Skrivet av shelter:

Nu är det ju så att kina har koll på Sverige och anses vara en risk, det är ju allmänt känt nu.
Så jag kan förstå hur säpo resonerar.

Sen finns det ju naturligtvis andra hot mot Sverige också men det hör inte till den här tråden.

Precis så som jag resonerar.

Tyvärr blir många trådar på SweC, speciellt gällande politiska frågor, ofta fyllda med "whataboutism", vilket är lite synd och ganska sällan leder till någon konstruktiv debatt om ämnet i fråga.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hur skulle detta stoppa spionage exakt?
Alla andra kinesiska aktör får köra på som vanligt.
Känns som mest som det görs för att göra pappa USA nöjda...
Utttrycket "Follow the money" känns ytterst relevant här...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även jag tycker inte om att vi huserar så många både terrorister, och potentiella terrorister, i landet. Inte alls bra.

Men som du är inne på så skall man ju inte låta det vara ett föregångsexempel, och orsak till att låta bli att agera i andra fall och försöka att förhindra andra problem.

Är liksom du också positiv till att myndigheter vågar agera inom IT-säkerhetsfrågan.

Svårt att göra något annat eftersom de är svenska medborgare (och oftast har enbart ett medborgarskap) och enligt mänskliga rättigheter får dessa inte nekas inträde i landet.

Skrivet av xpanterx:

Hur skulle detta stoppa spionage exakt?
Alla andra kinesiska aktör får köra på som vanligt.
Känns som mest som det görs för att göra pappa USA nöjda...
Utttrycket "Follow the money" känns ytterst relevant här...

Follow the money? Du menar de enorma miljardbelopp som Kina pumpat in i infrastrukturen i Sverige och fortsätter pumpa in?

Självfallet har USA ett finger med i spelet MEN det innebär ju inte att SÄPO inte kunnat göra sin egen bedömning. Framförallt inte när Kina blivit mer och mer aggressiv i sitt beteende mot ledande politiker i landet. Att sedan Sverige inte har 100% kontroll över samhällsviktig infrastruktur utan denna kontroll ligger hos en främmande makt är inte alls positivt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Man håller ju med i princip: Sveriges säkerhet ska absolut inte kompromissas med.

Däremot undrar man ju lite hur de ser på saker och ting när man säger detta:

I motiveringen till varför just Huawei och ZTE utesluts från 5G-utbyggnaden menar SÄPO att Kina utgör ett av de största hoten mot svensk säkerhet

När man vet att saker som detta har skett:

"Tysklands kansler Merkel avlyssnad av USA"
https://sverigesradio.se/artikel/5683636

"Tyskland hjälpte USA att spionera på EU och Frankrike"
https://www.svd.se/tyskland-hjalpte-usa-att-spionera-pa-eu-oc...

"USA spionerar på svenska ministrar"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E3MyA/usa-spionerar-pa-...

NSA spionerar på svenska industrier
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0EWryE/nsa-spionerar-pa-s...

Känns det inte ändå lite ihåligt?

Jag håller med dig där, finns andra faktorer och USA har ända sedan andra världskriget bara sysslat med att underminera och göra andra nationer värre för att agera polis och vinna ekonomiskt. Hela CIA byggde på detta och ett par revolutioner gjorde det värre för de inhemska invånarna i dessa nationer. Dock ska tilläggas att det hittills varit relativt fattiga nationer fram till att de började fiffla med EU. Med det sagt vet jag inte hur stort hotet anses vara från väst, men öst kompromissar inte på samma sätt utan vill in oavsett vad.

Själv ser jag båda som hemska nationer rent politiskt men å andra sidan så måste man väl börja någonstans. Idag har Kina köp en massa mark i andra länder och gnott in sig, så att säga. Ett problem, som inte USA har dock, är att i Kina kan staten enligt lag bara ta all info de vill från ett företag. Företaget kan inte säga nej. Detta skulle i USA idag iaf bli en långdragen domstols-cirkus. Kinesiska företag har inte den lyxen och därmed är det ett större hot då företagens information blir direkt kopplade mot kinesiska staten.

Svårt det där egentligen var man ska dra gränser och jag har själv inget svar.

Enligt mig borde vi t.ex. inte ha en cosy vapenhandel med Saudi Arabien eller någon annan barbarisk nation men skit i det, pengar är pengar, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Välvilliga är de inte men deras intressen är mindre dåliga för oss i de flesta fall då USA utrikespolitik stämmer bättre med våra värderingar och politik.

Däremot ekonomisk spioneri är nog exakt lika dåligt för oss som Kinas tror dock att USA inte har lika omfattande spioneri som Kina då de ligger före i väldigt många områden det gör inte Kina så deras spioneri är mer omfattande.

Mycket så jag känner. Bägge länders potentiella spioneri kan vara problematiskt, och bägge är negativa för Sverige, men de är av troligen av väldigt olika grad och rang.

Det är nog det som jag tror ligger bakom Försvarsmaktens och Säkerhetspolisens efter sina analyser och rekommendationer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Bra beslut. Kina behöver lära sig att det kostar att ha en skitregim vid rodret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Suck. Denna artikel handlar om viktig samhällsinfrastruktur. Vilket det finns få Amerikanska bolag i närheten av den ställning som Huawei har. Sedan var exakt är ditt belägg att de spionerat på SVENSK stat? Dina länkar handlar om andra stater men inte svenska specifikt men ditt argument verkar ju bygga på att de spionerar även på Sverige.

Det känns lite som du plockar ord lite varstans ifrån och missar fullständigt poängen med SÄPOs uttalande.

Artikel nummer 2 handlar om spioneri inom EU, där Sverige ingår.
Artikel nummer 3 handlar om spioneri mot svenska ministrar.
Sista artikeln handlar explicit om att NSA spionerar specifikt svensk industri.

Det finns självklart mycket mer underlag att ta fram; men jag trodde inte att jag skulle behöva peka specifikt på fall där svenskar har varit inblandade då det ska vara underförstått att "miljoner EU-medborgare och EU-politiker" innefattar svenskar också.

Du har dock helt rätt i att Huawei är en mycket starkare spelare på infrastruktursmarknaden än amerikanska företag. Det är dock inte vad mitt inlägg handlar om. Det vi diskuterar nu är en specifik del av artikeln, nämligen SÄPOS argumentation för att komma till slutsatsen att Huawei ska uteslutas:

I motiveringen till varför just Huawei och ZTE utesluts från 5G-utbyggnaden menar SÄPO att Kina utgör ett av de största hoten mot svensk säkerhet, och att den kinesiska staten är ansvarig för systematisk stöld av teknik, forskning och utveckling. Myndigheten menar vidare att detta görs för att främja Kinas ekonomiska och militära utveckling, på andra länders bekostnad. SÄPO menar därför att det vore att kompromissa med landets säkerhet om kineiska telekombolag tillåts leverera utrustning till svenska 5G-nät.

Och som jag skrev i mitt första inlägg håller jag med om att Sveriges säkerhet måste beskyddas. Inte bara gällande infrastruktur, utan överlag. Jag håller med att landets säkerhet inte ska kompromissas. Kina ska stängas ute på alla möjliga sätt som går.

Däremot blir det ihåligt och ytligt när dessa argument endast appliceras i få specifika fall istället för i alla lägen där Sveriges säkerhet kompromissas. Vilket är min poäng. (T.ex. tycker jag att det är helt idiotiskt att vi låter MTR sköta tunnelbana och tåg i Sverige när MTR Corp. ägs av kinesiska staten).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Varför tar ni efterblivna människor in ett land i detta när detta gäller företag? Först och främst finns det inga bevis mot anklagelserna mot dessa företag. Anledningen är att västvärldens företag förlorar mot asiatiska företag. Därmed betalar västvärldens företag stora summor till politikerna genom lobbyism för att slå hårt mot andra företag man kan ej konkurrera ut (korruption).

Detta är ett häxjakt mot öst-asiatiska privata företag, brott mot frimarknadskapitalism och internationella lagar. Nu har västvärldens patetiska rasist länder gått ihop och ännu en gång slår hårt mot utom-europeiska och icke-vita företag. Jag skäms att jag bor i Sverige som ska stå för demokrati, frihet och frimarknadskapitalism. Som flera smarta skribenter skrivit tidigare gällande ämnet ni har rätt detta är politiskt SÄPÖ och andra myndigheter saknar real kompetens och vision. Det ska bli skönt att rösta bort och bojkotta dagens feodala herrar som tror sig styra över världen som de gjort tidigare! Idioter och indoktrinerade rasist simps som skriker sig hesa om att Kina är diktatur etc tillhör det förflutna. Som en neutral svensk accepterar jag stora kulturella skillnader och styrelse skick och vill ej påtvinga andra folkslag mina värdering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Artikel nummer 2 handlar om spioneri inom EU, där Sverige ingår.
Artikel nummer 3 handlar om spioneri mot svenska ministrar.
Sista artikeln handlar explicit om att NSA spionerar specifikt svensk industri.

Det finns självklart mycket mer underlag att ta fram; men jag trodde inte att jag skulle behöva peka specifikt på fall där svenskar har varit inblandade då det ska vara underförstått att "miljoner EU-medborgare och EU-politiker" innefattar svenskar också.

Du har dock helt rätt i att Huawei är en mycket starkare spelare på infrastruktursmarknaden än amerikanska företag. Det är dock inte vad mitt inlägg handlar om. Det vi diskuterar nu är en specifik del av artikeln, nämligen SÄPOS argumentation för att komma till slutsatsen att Huawei ska uteslutas:

I motiveringen till varför just Huawei och ZTE utesluts från 5G-utbyggnaden menar SÄPO att Kina utgör ett av de största hoten mot svensk säkerhet, och att den kinesiska staten är ansvarig för systematisk stöld av teknik, forskning och utveckling. Myndigheten menar vidare att detta görs för att främja Kinas ekonomiska och militära utveckling, på andra länders bekostnad. SÄPO menar därför att det vore att kompromissa med landets säkerhet om kineiska telekombolag tillåts leverera utrustning till svenska 5G-nät.

Och som jag skrev i mitt första inlägg håller jag med om att Sveriges säkerhet måste beskyddas. Inte bara gällande infrastruktur, utan överlag. Jag håller med att landets säkerhet inte ska kompromissas. Kina ska stängas ute på alla möjliga sätt som går.

Däremot blir det ihåligt och ytligt när dessa argument endast appliceras i få specifika fall istället för i alla lägen där Sveriges säkerhet kompromissas. Vilket är min poäng.

Och mitt argument bygger fortfarande på att Amerikanska företag inte har den tillgång till infrastruktur eller den information som Huawei har tillgång till. Kinesiska staten sitter i en särskild sits att spionera och därför värderar Säpo och försvarsmakten dessa som ett större hot.. vilket är väldigt logiskt. Att USA spionerat gång på gång och blivit påkommen ändrar inte detta faktum. Och därför är yttrandet som det är.

Sedan har vi ju detta med gråzoner. Kinesiska staten är en diktatur och har börjat agera aggressivt mot andra suveräna stater. Vilket får klockor att börja ringa. Det kombinerat med att Sverige inte äger sin infrastruktur gör ju att detta blir mer och mer beklagligt.

Skrivet av anon321099:

Varför tar ni efterblivna människor in ett land i detta när detta gäller företag?

För att företaget bokstavligen styrs av den kinesiska staten?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Bra beslut. Kina behöver lära sig att det kostar att ha en skitregim vid rodret.

Det här låter lite som att jag skulle säga:

"Den där Jeff Bezos behöver lära sig.." när jag låter bli att köpa saker på Amazon.

Tror du verkligen Kina bryr sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

så varför inte lägga fram ett klokt argument emot han då? Varje gång någon drar whataboutismen kortet är det för att man har slut på argument eller saknar fakta och oftast båda.

Är det inte lite skammligt att försöka sopa andras åsikter o argument undermattan?

Han har en poäng att det är ett uppenbart hyckleri

Jag delar den principen som David gav uttryck för i detta inlägget (onödigt för mig att kopiera eller repetera det som redan sagts bra och tydligt i tråden): #18671919

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det här låter lite som att jag skulle säga:

"Den där Jeff Bezos behöver lära sig.." när jag låter bli att köpa saker på Amazon.

Tror du verkligen Kina bryr sig?

https://www.telegraph.co.uk/news/2019/12/11/chinese-ambassado...
https://www.voanews.com/europe/china-reportedly-threatens-tin...
https://www.theguardian.com/technology/2018/dec/09/china-thre...
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-12-14/china-thre...

Uppenbarligen gör Kina det eftersom man hotat Danmark, Färöarna, Kanada och Tyskland med diverse repressalier om man motverkar Huawei.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och mitt argument bygger fortfarande på att Amerikanska företag inte har den tillgång till infrastruktur eller den information som Huawei har tillgång till. Kinesiska staten sitter i en särskild sits att spionera och därför värderar Säpo och försvarsmakten dessa som ett större hot.. vilket är väldigt logiskt. Att USA spionerat gång på gång och blivit påkommen ändrar inte detta faktum. Och därför är yttrandet som det är.

Men det här är ju inte sant. Räknar du in datorer/hårdvara till infrastruktur så dominerar USA.
Tar du sen in tech-plattformarna så dominerar dom ännu mer (data lever ju inte i ett vaccum)

Var det något Snowden lärde oss så var det ju att USA använder den hårdvaran för att spionera, och ska man spekulera i varför USA inte ens bryr sig om att försöka konkurrera inom 5G-infrastrukturen så kan ju en orsak vara att dom kan spionera så mycket dom vill och behöver utan den, och det är väl den möjligheten som Kina ev. kan hota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och mitt argument bygger fortfarande på att Amerikanska företag inte har den tillgång till infrastruktur eller den information som Huawei har tillgång till. Kinesiska staten sitter i en särskild sits att spionera och därför värderar Säpo och försvarsmakten dessa som ett större hot.. vilket är väldigt logiskt. Att USA spionerat gång på gång och blivit påkommen ändrar inte detta faktum. Och därför är yttrandet som det är.

Sedan har vi ju detta med gråzoner. Kinesiska staten är en diktatur och har börjat agera aggressivt mot andra suveräna stater. Vilket får klockor att börja ringa. Det kombinerat med att Sverige inte äger sin infrastruktur gör ju att detta blir mer och mer beklagligt.

Det skulle jag inte alls säga är sant. Troligtvis inom just telekom har du rätt, men kollar vi på t.ex. hur stort AWS eller Azure har blivit så har vi en stor del av vår infrastruktur i handen på ett land som spionerar på andra lika mycket som Kina, vilket är ett problem och bör ses som en sådan. Jag förstår inte varför folk säger emot detta överhuvudtaget.

Som jag skrev handlar det om mer än bara USA också;

återigen tar jag upp fallet med MTR. SÄPO skär ut Huawei (bra) men samtidigt låter vi kinesiska staten äga tunnelbanan och den mest vinstdrivande tågsträckan (sthlm - gbg) i Sverige. Jag ser definitivt tågen som en del av viktig infrastruktur i Sverige. De äger för övrigt också Atrain (arlanda express), en del av Karolinska Dev, och vissa fastighetsföretag. Dessa är bara de som är relevanta till ordet infrastruktur.

Därför låter allt detta otroligt ihåligt och snarare ett sätt att bara låta Ericsson få en bättre ställning. Man önskar att SÄPO kunde se till att kasta ut Kina helt från svensk infrastruktur, tillsammans med andra hot. vilket jag utgår från att vi faktiskt är överens om.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men det här är ju inte sant. Räknar du in datorer/hårdvara till infrastruktur så dominerar USA.
Tar du sen in tech-plattformarna så dominerar dom ännu mer (data lever ju inte i ett vaccum)

Var det något Snowden lärde oss så var det ju att USA använder den hårdvaran för att spionera, och ska man spekulera i varför USA inte ens bryr sig om att försöka konkurrera inom 5G-infrastrukturen så kan ju en orsak vara att dom kan spionera så mycket dom vill och behöver utan den, och det är väl den möjligheten som Kina ev. kan hota.

Om så vore fallet så faller det ju i slutändan ändå på prioriteringar och gråzoner. Amerikanska företag ägs inte av den amerikanska staten.. inte heller är de en diktatur som hotar andra suveräna stater pga. att man överväger att bojkotta deras hårdvara. Så det finns ändå inte samma hotbild där som det finns från Kina och på sikt.. Ryssland.

Skrivet av Mithras:

Som jag skrev handlar det om mer än bara USA;

återigen tar jag upp fallet med MTR. SÄPO skär ut Huawei (bra) men samtidigt låter vi kinesiska staten äga tunnelbanan och den mest vinstdrivande tågsträckan (sthlm - gbg) i Sverige. Jag ser definitivt tågen som en del av viktig infrastruktur i Sverige. De äger för övrigt också Atrain (arlanda express), en del av Karolinska Dev, och vissa fastighetsföretag. Dessa är bara de som är relevanta till ordet infrastruktur.

Därför låter allt detta otroligt ihåligt och snarare ett sätt att bara låta Ericsson få en bättre ställning. Man önskar att SÄPO kunde se till att kasta ut Kina helt från svensk infrastruktur, tillsammans med andra hot. vilket jag utgår från att vi faktiskt är överens om.

Inte lika viktig för den nationella säkerheten.. vilket denna artikel handlar om. Dessutom måste man börja någonstans.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Amerikanska företag ägs inte av den amerikanska staten..

Inte heller sant. T.ex. Palantir ägs/startades med hjälp av bl.a. CIA.

Skrivet av Xinpei:

Så det finns ändå inte samma hotbild där som det finns från Kina och på sikt.. Ryssland.

Vad är hotbilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Inte heller sant. T.ex. Palantir ägs/startades med hjälp av bl.a. CIA.

Vad är hotbilden?

Hotbilden finns absolut där eller du kanske har missat Kinas skarpa retorik samt expansionism?

Vad har Palantir för relevans till diskussionen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |