Once in a life-time speldator, budget 36,000 SEK

Permalänk
Medlem

Once in a life-time speldator, budget 36,000 SEK

Hej alla sweclockers!

Jag har tittat på många benchmarks och videos och finslipat detta bygget länge.
Enda sen jag var liten har jag velat bygga en dator som denna.

Har summerat alla frågeställningar jag har kring bygget i bilden och under bilden i text. Alla tips och förslag kring annat är också välkommet!

Jag är ute efter en dator som:

  • presterar bra under lång tid framöver

  • klarar av riktigt hög FPS på likaså 1080p som 1440p

  • har låg latens

Har några krav som folk kanske anser är oviktiga eller udda men tänker inte diskutera varför så låt dessa stå.

  • 2TB M2 SSD

  • Bluetooth 5.1

  • Två platser för M2(a) eller dåligt?

  • PCIe Gen4

Jag har satt en max budget på 35,000 och börjar totalt från skratch.

Dessa är mina nuvarande frågeställningar:

  1. (a)Har läst att NVMe blir varma och rekommenderas att placeras i PCIe för att ha öppen ventilation

  2. Tycker det är så svårt att välja moderkort. Kommer aldrig köra SLI. Offrar jag möjlighet till ett bättre moderkort pga att jag önskar ha bluetooth 5.1?

  3. Oavsett hur kul det är att sätta ihop en egen dator; Bör jag beställa datorn färdigbyggd? De är ju proffs på kabeldragningar och sånt.

  4. Frågeställningarna som förekommer i första bilden

  5. Är detta det bästa luftflödet, tänker jag rätt?

Radiator från AIO kylare monterad framtill på datorn och suger in luft. Jag kom fram till detta genom denna videon

Uppskattar all feedback jag kan få. Det rör sig om så mycket pengar.
*Torkar svettet från pannan*

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

Förstår att det är lockande att "maxxa" alla delar när du ska köpa monsterdator men många delar du har valt är överdrivet dyra och kommer ge noll realistisk skillnad. Jag ändrade ditt bygge lite, uppgradera till snabbare minnen, uppgradera nätagget, tog billigare moderkort, billigare AIO (Finns t.ex Arctic Liquid Freezer II som kostar ungefär ~1150kr och presterar bättre än den vald nu), tog även en billigare SSD även om den är onödigt snabb och du skulle kunna ta 2x1TB ssd för 1000kr billigare som kommer prestera identiskt utanför syntetiska tester (https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA). Efter jag ändrade fick jag istället plats med ett 3090 i din budget som kommer ge en faktiskt prestandaskillnad även om det inte är speciellt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Zen 3 görs på 8 kärnors CCX, så en 5900X består av 2 CCX, vilket kan ge förhöjd latens mot 1 CCX som 5800X.
Zen 2 och troligen Zen 3 också eftersom de har samma IO buss gillar bäst 3600-3900MHz på RAM, 3600MHz CL16 är därför ett bra val.
Har du kylaren framtill så får du ofta ett negativt lufttryck vilket gör att datorn samlar damm, framförallt om du sätter fläktarna mellan radiatorn och chassit som Kyle gör.
Bottenfläktar brukar vara ganska strypta om man inte sätter rejäla (minst 5cm höga) fötter på chassit.

1. NVMe disken du valt kommer med en kylfläns så sålänge du har okej luftflöde i lådan ska den inte gå varm, kika dock så att kylflänsen får plats och inte störs av grafikkortet.
2. Nejdå blutooth är trevligt att ha om man behöver det, det går iofs att köpa till senare.
3. Med tanke på prisklassen kan du gott låta Inet, webhallen eller motsv sätta ihop den åt dig.
5. Luftflödet är normalt, dvs det är okej, men inte optimalt. Jag brukar använda som tumregler att radiator tar 50% av luftflödet, filter tar också 50%, både ock tar således bort 75%, medans om luften behöver svänga 90 grader så försvinner 33% av luftflödet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Det finns bra och billiga PCIe instickskort för Wifi 6 + Bluetooth 5.1 om du vill kunna välja vilket moderkort du vill Dock förlorar du någon pcie-lane på detta, så se till att räkna på det i förväg isåfall så att det räcker till det du tänkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

https://komponentkoll.se/bild/qoQdM.png
Förstår att det är lockande att "maxxa" alla delar när du ska köpa monsterdator men många delar du har valt är överdrivet dyra och kommer ge noll realistisk skillnad. Jag ändrade ditt bygge lite, uppgradera till snabbare minnen, uppgradera nätagget, tog billigare moderkort, billigare AIO (Finns t.ex Arctic Liquid Freezer II som kostar ungefär ~1150kr och presterar bättre än den vald nu), tog även en billigare SSD även om den är onödigt snabb och du skulle kunna ta 2x1TB ssd för 1000kr billigare som kommer prestera identiskt utanför syntetiska tester (https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA). Efter jag ändrade fick jag istället plats med ett 3090 i din budget som kommer ge en faktiskt prestandaskillnad även om det inte är speciellt prisvärt.

Du glömde Windows 10 som han hade i sitt paket. Då blir ditt ännu dyrare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du glömde Windows 10 som han hade i sitt paket. Då blir ditt ännu dyrare

Är det inte bara att fixa Win 10 den här vägen istället?
https://livekort.se/windows-10-pro-64/afd/prisjakt/

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Det finns bra och billiga PCIe instickskort för Wifi 6 + Bluetooth 5.1

Vilka då? Kort med stöd för Bluetooth 5.0 och äldre versioner finns det gott om. Nätverkskort med stöd för Bluetooth 5.1 är det sämre med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

Vilka då? Kort med stöd för Bluetooth 5.0 och äldre versioner finns det gott om. Nätverkskort med stöd för Bluetooth 5.1 är det sämre med.

Här är två olika med bra recensioner:

https://www.amazon.de/-/en/ZYT-AX200/dp/B07Z1W8Y16
https://www.amazon.com/OKN-2974Mbps-Bluetooth-802-11AX-Wirele...

Permalänk
Medlem

du kan också spara in lite på fläktarna kolla tester på artic p12 PWM.
dom presterar bättre en noctua i visa tester och priset är löjligt lågt, tror jag köpte 4 stycken 5 pack för runt 1000kr
dom har tyvärr en defekt dom gör ett irriterande ljud vid 1000rpm men det är lätt att fixa med fläktkurvan.
deras aio ska också vara en av dom bästa som man kan köpa https://youtu.be/KPaSEGe6ML0?t=998

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Zen 3 görs på 8 kärnors CCX, så en 5900X består av 2 CCX, vilket kan ge förhöjd latens mot 1 CCX som 5800X.
Zen 2 och troligen Zen 3 också eftersom de har samma IO buss gillar bäst 3600-3900MHz på RAM, 3600MHz CL16 är därför ett bra val.

Om jag förstått dig rätt så är valet mellan en 5900X som kan ge mer fps på 1080p eller 5800X med lägre latens men inte lika mycket fps?

Men om man väljer fps över latens; är Nygards förslag bättre än mitt bygge då? Tyckte det var bra invändningar.

Gällande luftflödet, har du förslag på hur man ska montera det för att få ett positivt luftflöde? Vill inte att burken ska samla damm. Är ju ute efter en lång livslängd.

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Avstängd

Mer luft in än ut räcker för att inte mosa in damm. Men har du datorn på golvet så kan du ha ett litet bord eller liknande för att höja upp den, det är där den stora skillnaden är. Sen är det bara blåsa rent med tryckluft en gång per år för att få ut det lilla dammet som samlats.

Jag har en Kraken Z73, den är brutalt nice med displayen. Men har man datorn under skrivbordet så syns det kanske inte så mycket, men har du den synlig med fönstret mot dig skulle jag rekommendera att ta den även om den är dyr. Den gör jobbet bra och är tyst (om man tweakar fläktkurvan lite).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas förövrigt inte att du köper en speldator i den här klassen för att spela i 1080p, även 1440p är nästan för lite

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag hoppas förövrigt inte att du köper en speldator i den här klassen för att spela i 1080p, även 1440p är nästan för lite

Jag lirar på en laptop just nu.. kanske har fått lite för låga krav 😅 självklart ska jag vid ett senare skede köpa en fin skärm också!

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk

Mycket bra feedback. Jag hade kanske inte stirrat mig blind på att maxa budgeten direkt, utan spara lite till att köpa ett nytt grafikkort om några år. Om man utgår från @Nygards datorförslag så kan man byta 3090 till ett 3080 och sen få lite sköna tusenlappar över att förlänga livslängden för datorn om några år istället.

Det är så jag gjort iaf, köpte min dator i delar 2005 som jag satte ihop själv (det var väldigt roligt att lära sig och inte särskilt svårt, underlättar framtida uppgraderingar också om man vet hur datorn är ihopbyggd). 2008 uppgraderade jag grafikkortet . 2011 bytte jag moderkort, CPU (i5 2500k som sitter i fortfarande) och ram-minnen. 2013 bytte jag grafikkortet. I vintras köpte jag ett begagnat GTX1070 för ganska lite.

Datorn började väl som en rätt bra dator och nu är den rätt medelmåttig, men klarar av spelen jag vill spela med bravur fortfarande. Det hade den inte gjort om jag hade lagt alla pengarna på ett bräde.

Permalänk
Avstängd

Ja att köra 3080 istället för 3090 betyder ju att du har råd med en riktigt bra skärm till datorn direkt.

3080 -> 3090 är ungefär 1000 kr per extra FPS när du spelar, det låter inte som en bra deal för mig

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Om jag förstått dig rätt så är valet mellan en 5900X som kan ge mer fps på 1080p eller 5800X med lägre latens men inte lika mycket fps?

Men om man väljer fps över latens; är Nygards förslag bättre än mitt bygge då? Tyckte det var bra invändningar.

Gällande luftflödet, har du förslag på hur man ska montera det för att få ett positivt luftflöde? Vill inte att burken ska samla damm. Är ju ute efter en lång livslängd.

Ang 5900X & 5800X helt rätt, vi kan dock inte veta exakt förrän oberoende tester är gjorda.
Nygards förslag är bra men det finns ännu bättre:

2x1TB NVMe diskar som ska duga att sätta in i PS5.
RAM tog jag bort RGB, men vill du ha det för 330:- så ta dem Nygards föreslog.
PSU valde jag ett som hade bättre lagerstatus, men kan du få tag på ett Seasonic focus GX så kommer ju det med 12-pins kabel, så att du slipper den fula adaptern om det blir ett FE-kort du köper vilket skulle passa bra i det chassit tror jag.
GPU kanske du vill vänta in 3080-korten med 20GB VRAM eller AMD's 16GB, glöm inte G-sync/Freesync på skärmen.

Sätt AIO kylarn i toppen, det borde vara gott om plats där, sätt sedan noctuafläkten nära PSU i botten så att den kan mata grafikkortet med frisk luft, vill du kan du såklart sätta dit 2st till men håll dig till 140mm fläktar dem går lite tystare än 120mm samtidigt som dem flyttar lite mer luft.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vilka spel hade du tänkt att spela? Fallguys eller?

Det är väll mest min tanke när jag ser dom här byggenna, hmm vilka spel ska dom spela som inte jag kan spela på mitt 14k bygge xD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

GPU kanske du vill vänta in 3080-korten med 20GB VRAM eller AMD's 16GB, glöm inte G-sync/Freesync på skärmen.

Är det inte fastställt att 10 GB räcker bra för alla nuvarande spel?

Allokerat mot faktiskt använt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Som chassi skulle jag istället ha valt Phanteks P500A eller Lian Li Lancool II Mesh. Istället för de svindyra fläktarna från Noctua hade jag köpt ett fempack Arctic P12 för samma pris av vad en NF-A12x25 kostar. P12orna är extremt imponerande, särskilt för priset. Var själv inställd på att köpa ett gäng NF-A12x25, men nu kom jag undan med Arctics fläktar istället. Här har du några tester som jämför Arctic P12 med Noctua NF-A12x25 om du inte tror mig. 1 2

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Evolv X är också ett riktigt bra chassi.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Är det inte bara att fixa Win 10 den här vägen istället?
https://livekort.se/windows-10-pro-64/afd/prisjakt/

Vet inte om jag ska lita på okända sidor (för mig i alla fall)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jösses vad mycket man får för 36k när man bygger desktop....

Jag som körde på en laptop för 36k fick inte ens hälften av den här prestandan..

Men för att komma tillbaka till ämnet: Finns det verkligen några spel som inte går att lira på högsta inställning även om man skulle banta ner budget med 10k?

Och dessa 10k kan du lägga på senare för att köpa nytt grafikkort om några år? Är det inte smartare? Det finns en viss gräns hur mycket man borde lägga ner på en desktop tills man inte märker några markanta skillnader längre. Kanske inte det svaret du vill ha men värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Ska man betala 36k, då köper man ett RTX 3090. Kanske även värt att avvakta till nya Intel släpps.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce RTX 3070 | 32 GB DDR4 3600MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Samsung 970 EVO 1TB |
Gigabyte X570 AORUS ULTRA | Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för ett Phanteks Evolv X chassi. Eller något annat som verkligen skriker kvalité.
Meshify C känns/ser plastig ut. Speciellt panelen på toppen med anslutningarna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Och inga mekaniska diskar, varför lägger ni in rörliga delar som låter i en dator för 30K+?

Kör en SATA-SSD extra om nåt, annars tar man en extern HDD för lagring.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det inte fastställt att 10 GB räcker bra för alla nuvarande spel?

Allokerat mot faktiskt använt.

Jo, 8GB VRAM räcker för alla nuvarande spel, jag tror dock att hoppet från 8GB kommer gå relativt fort till 16GB sen ryktas det om att RTX 3080 kommer få en variant på 7nm istället för 8nm, troligen blir det 20GB varianten. Hur som helst är det nog inte fel att vässa öronen den 28:e & 29:e okt.

Edit: @pablosu: Köp inte 2x2 RAM stickor bättre köpa ett 4x pack så är dem garanterade att fungera tillsammans.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Jösses vad mycket man får för 36k när man bygger desktop....

Jag som körde på en laptop för 36k fick inte ens hälften av den här prestandan..

Men för att komma tillbaka till ämnet: Finns det verkligen några spel som inte går att lira på högsta inställning även om man skulle banta ner budget med 10k?

Och dessa 10k kan du lägga på senare för att köpa nytt grafikkort om några år? Är det inte smartare? Det finns en viss gräns hur mycket man borde lägga ner på en desktop tills man inte märker några markanta skillnader längre. Kanske inte det svaret du vill ha men värt att tänka på.

Har en tendens att hålla med, bättre att uppgradera befintlig burk successivt istället för att smeta på med allting på en gång imo. Nu ser det ju extremt dyrt ut bara för att han köper samtliga komponenter på ett bräde men visst finns det saker att spara in på i paketet.

- Windows licens = 1700 kr
- Billigare 3080 = 3000 kr?
- Bygg i befintlig låda = 1700 kr
- Behåll befintligt nättagg etc etc

Bara dom sakerna är ju givna, och fruktansvärt mycket pengar ihopslaget, bara köra oaktiverad windows = gratis, och varför köra på ett värsting 3080 när det inte ens är märkbart bättre en dom billigaste versionerna?

Kollar man i hans signatur så har han ju en dator att bygga vidare på. Varför inte bara gå på ny CPU/Moderkort + Graffe + Diskar den här omgången?

Skulle jag bygga ett once in a lifetimebygge så skulle jag nog känna att jag hade taskig timing just nu då vi precis är inne i ett generationsskifte när det gäller många teknologier.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce RTX 3070 | 32 GB DDR4 3600MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Samsung 970 EVO 1TB |
Gigabyte X570 AORUS ULTRA | Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ang 5900X & 5800X helt rätt, vi kan dock inte veta exakt förrän oberoende tester är gjorda.
Nygards förslag är bra men det finns ännu bättre:
https://komponentkoll.se/bild/bSblO.png
2x1TB NVMe diskar som ska duga att sätta in i PS5.
RAM tog jag bort RGB, men vill du ha det för 330:- så ta dem Nygards föreslog.
PSU valde jag ett som hade bättre lagerstatus, men kan du få tag på ett Seasonic focus GX så kommer ju det med 12-pins kabel, så att du slipper den fula adaptern om det blir ett FE-kort du köper vilket skulle passa bra i det chassit tror jag.
GPU kanske du vill vänta in 3080-korten med 20GB VRAM eller AMD's 16GB, glöm inte G-sync/Freesync på skärmen.

Sätt AIO kylarn i toppen, det borde vara gott om plats där, sätt sedan noctuafläkten nära PSU i botten så att den kan mata grafikkortet med frisk luft, vill du kan du såklart sätta dit 2st till men håll dig till 140mm fläktar dem går lite tystare än 120mm samtidigt som dem flyttar lite mer luft.

Att köpa 2st PCI-e 4.0 NVME diskar när B550 moderkorten bara stödjer 1st NVME i 4.0 speed känns dock lite onödigt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die