Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag tänker så här, om det är fullt naturligt och tillåtet att ha en strömstladd och en nätverkssladd liggandes på golvet intill varandra, eller tom. tillsammans i en sk. kabelsamlare, varför skulle det då inte vara tillåtet att ha samma kablar i en kabelkanal?

Fast installation är skillnaden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Hur många svar av folk som är betydligt mer kunniga inom elsäkerhet än dig vill du ha? Det står inte i klartext exakta svaret på frågan i någon tryckt källa, utan tolkning av elsäkerhetsreglerna krävs (precis som alla regler) och där är alla som är insatta inom ämnet överens. Enda alternativet du har om du inte litar på någon är att läsa SEK 444 och lära dig tolka reglerna.

"Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen."

Hur kan man tolka den texten till något annat än just ALLA ledare? Texten är dessutom skriven av den som bestämmer, elsäkerhetsverket inte av någon forumtyckare. Var i den texten hittar du utrymme för undantag av dubbelisolerade kraftkablar?

Som avslutning jag är inte så brydd i antalet som säger att jag har fel (vilket har hänt flertalet gånger och kommer sannolikt hända betydligt fler gånger) utan jag mer intresserad av att få en källa presenterad som bevisar att jag har fel. Sedan kan du alltid kika på hur man förväntas presentera en källa.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast installation är skillnaden.

Men skarvsladd med stickpropp/skarvuttag är väl inte fast installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

"Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen."

Hur kan man tolka den texten till något annat än just ALLA ledare? Texten är dessutom skriven av den som bestämmer, elsäkerhetsverket inte av någon forumtyckare. Var i den texten hittar du utrymme för undantag av dubbelisolerade kraftkablar?

Som avslutning jag är inte så brydd i antalet som säger att jag har fel (vilket har hänt flertalet gånger och kommer sannolikt hända betydligt fler gånger) utan jag mer intresserad av att få en källa presenterad som bevisar att jag har fel. Sedan kan du alltid kika på hur man förväntas presentera en källa.

Nu är det sagt flera gånger, men ALLA ledare i ALLA strömkretsar är isolerade i det fallet mot 230 V eftersom elkabeln har 2 lager isolering. Det är inte godtyckligt, och det säger jag inte heller, men man måste kunna tolka elsäkerhetsverkets regler för att begripa hur de används i praktiken.

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

Nu är det sagt flera gånger, men ALLA ledare i ALLA strömkretsar är isolerade i det fallet mot 230 V eftersom elkabeln har 2 lager isolering. Det är inte godtyckligt, och det säger jag inte heller, men man måste kunna tolka elsäkerhetsverkets regler för att begripa hur de används i praktiken.

Precis, många verkar ha svårt för de olika definitionerna mellan ledare och kabel; ledare har bara en grundisolering, kabel har också en mantel för skydd. När det står alla LEDARE ska vara isolerade för högsta spänningen, så är det inom den manteln.
Hade inte en installationskabel typ EKK varit godkänt så skulle varenda utanpåliggande installation varit farlig om de inte också hade ett extra hölje.
Hade det varit enkel isolerade ledare typ FK, så måste du ha en extra separat hölje i form av ett rör eller kanal.

Tänk bara på alla installationer på kabelstegar eller kontorskanal om man inte fick ha kraftkablar och data/telekablar inom/på samma kanalisation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossebrofredrik:

Precis, många verkar ha svårt för de olika definitionerna mellan ledare och kabel; ledare har bara en grundisolering, kabel har också en mantel för skydd. När det står alla LEDARE ska vara isolerade för högsta spänningen, så är det inom den manteln.
Hade inte en installationskabel typ EKK varit godkänt så skulle varenda utanpåliggande installation varit farlig om de inte också hade ett extra hölje.
Hade det varit enkel isolerade ledare typ FK, så måste du ha en extra separat hölje i form av ett rör eller kanal.

Tänk bara på alla installationer på kabelstegar eller kontorskanal om man inte fick ha kraftkablar och data/telekablar inom/på samma kanalisation.

Ja, för att inte tala om alla butiker där alla kablar ofta kommer i rör/kabelsamlare från taket.

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Renoverar källaren hemma och ska dra en kabel mellan fiberboxen och routern (orbi rbr20). Vet inte det exakta måttet på kabeln ännu, men ca.10m. Tänkte dölja den i kabelkanal tillsammans med elkabel som kommer löpa längs taket, med ett antal 90graders hörn. Så behöver en mjuk kabel. Men kan inget om nätverk och det här med kablar är lite av en djungel för mig, vill ha en bra kabel. Länka gärna.

Mvh

Jag hade löst det med https://www.elbutik.se/product.html/optiline-minikanal (18x35 eller större) finns färdiga hörn att köpa till, så blir det en snygg installation. På 10 meter så bör det inte vara några problem med separationsavstånd (störningar på datatrafiken).

Permalänk
Medlem

Om jag får byta ämne lite kort, från säkerhet till effektivitet: Vilken CAT på Ethernet-kabel ska jag ha. Är det värt att gå på nyaste CAT-8, eller räcker CAT-7/CAT-6(e) mer än tillräckligt. Kabeln jag ska handla skall gå från ett AirPort Extreme 802.11ac till en PC med ett Asus PRIME Z270-A moderkort. Jag har ett ordinärt svensson-internetabonnemang Telenor 100/10 MBit/s. Avsikten med frågan än latens vid gaming, i en normal trea (där sträckan på kabeln kommer vara runt 15 meter). Som kanske märks i frågan är jag ingen nätverks-einstein, så om frågan är lite dumt ställd ber jag om ursäkt för det.

Vad jag jag förstår av specifikationerna (Z270), är att moderkortet ifråga inte stödjer mer än 1 Gigabit? Vad gäller routern (AirPort Extreme) står det att WAN-porten har "Gigabit" (betyder 1 Gigabit eller?) men LAN-portarna har 3 Gigabit. Och därmed skulle inget över CAT-5e ge någon förbättrad effekt i detta fall? Alltså onödigt köpa denna CAT-8 20m som jag fann till ett annars grymt pris av 233,75kr på Amazon. Tänker jag rätt?

Kompletterande uppgifter
Permalänk
Medlem
Skrivet av hced:

Om jag får byta ämne lite kort, från säkerhet till effektivitet: Vilken CAT på Ethernet-kabel ska jag ha. Är det värt att gå på nyaste CAT-8, eller räcker CAT-7/CAT-6(e) mer än tillräckligt.

Cat5E duger gott för dina ändamål. Med det sagt, skulle jag dra ny kabel idag så hade jag lagt Cat6a för att vara lite mer framtidssäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Cat5E duger gott för dina ändamål. Med det sagt, skulle jag dra ny kabel idag så hade jag lagt Cat6a för att vara lite mer framtidssäker.

Tack. Det är lite så jag tänkte också vad gäller framtidssäkring (fast när priset är 230 spänn för 20 meter CAT-8 funderar jag ändå på den).

En sista lekmannafråga. Det där med bandbredd – nån som vet något exempel på när jag behöver, säg, 2000 MHz jämfört med 500 MHz som exempelvis är skillnaden mellan CAT-6a och 8? Är det mer aktuellt när kabeln skall utgöra ledning mellan WAN-dosan och säg en router?

Komplettering