AMD Ryzen 5000 "Vermeer" dyker upp hos återförsäljare

Permalänk
Skrivet av kotz:

Är det lönt att ha fler än 6C 12T som gamer?
Eller har det börjat dyka upp spel som nyttar mer och mer trådar?

Det är samma cache i 5600 och 5800 väl? Skiljer bara 100 mhz i cpu?

Absolut är de det, 6 kärnor är enl mig minimum för en bra spel upplevelse, 4 funkar väl om man inte är kräsen och är beredd på att vissa spel strular med frame times men 6 är minimum.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Är det lönt att ha fler än 6C 12T som gamer?
Eller har det börjat dyka upp spel som nyttar mer och mer trådar?

Eftersom nya Xbox/PS5 har 8c/16t så lär kommande spel dra nytta av det, spel som använder mer än det kommer antagligen vara mer sällsynta.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

5900x pris är ju rätt tjusigt med tanke på att 3900x gick på 5900kr på release när jag köpte den.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Sverige dyrast som vanligt.

Man blir ju riktigt sugen på att privatkopiera in en cd-skiva i L3 cachen rätt ifrån modermodemet i protest mot copyswede och alla andra banala skatter som höjer priset i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Är det lönt att ha fler än 6C 12T som gamer?
Eller har det börjat dyka upp spel som nyttar mer och mer trådar?

Det är samma cache i 5600 och 5800 väl? Skiljer bara 100 mhz i cpu?

Har provat spela GTA V med 3700X. Det finns en viss belastning på alla trådar även om processorkraven är mindre.
Om du gillar att tabba ner spelet och surfa runt medans spelet är nere går det extremt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitco:

Man blir ju riktigt sugen på att privatkopiera in en cd-skiva i L3 cachen rätt ifrån modermodemet i protest mot copyswede och alla andra banala skatter som höjer priset i Sverige.

Köper du en lös komponent som denna processor betalar du varken kemikalieskatt eller copyswede.
Däremot om du köper en färdig dator tror jag du åker på båda de avgifterna.
Så köp komponenter löst och lagring från utlandet så kommer du runt det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vilken ska man ha för bara gaming? Är det 5900x som är direkt konkurrent mot 10900k? De kostar ju samma ^^

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kotz:

Är det lönt att ha fler än 6C 12T som gamer?
Eller har det börjat dyka upp spel som nyttar mer och mer trådar?

Det är samma cache i 5600 och 5800 väl? Skiljer bara 100 mhz i cpu?

För tillfället verkar 6/12 vara sweet spot även om en 4/8 fungerar bra i de allra flesta titlar. Men i takt med att nya generationen konsoller börjar rulla ut så kommer nog de framtiden spelen skala ännu bättre med t.ex. en 8/16 processor. Det har ju också med spelmotorerna att göra och just nu är inte många spelmotorer så duktiga på att skala bra med flerkärniga processorer men det lär ändra sig med tiden.

Jag gissar på att en R5 5600x kommer vara mycket kompetent och prisvärd, med lite tur så går den också att överklocka en del. En enda CCX kommer förbättra prestandan rejält kontra R5 3600 efter som den har alla sex kärnor i samma "paket", istället för tre + tre.

Detta fenomen kunde man se redan med 3300x kontra 3100 där 3300x har alla fyra kärnor i samma CCX medan 3100 har två + två.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Eftersom nya Xbox/PS5 har 8c/16t så lär kommande spel dra nytta av det, spel som använder mer än det kommer antagligen vara mer sällsynta.

Kan utvecklarna verkligen använda alla kärnor och trådar i PS5 samt XBSX? Går det inte åt en kärna till os? Dessutom är klockfrekvenserna per kärna på t ex en PS5 långsammare än en ryzen 5 3600 (PS5: 3,5 GHZ max kontra 3600: 3,6 - 4,2 GHZ).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@magma86 Att kärnorna är långsammare är om något mer incitament att använda fler av dem.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, men det är klart att de dumpat priset på 3000-serien. Samma gjorde dem med 1000 och 2000-serien. Man behöver ju kolla på vad 3000-serien startade på. 3900X kostade 5900kr, och 5900X 6100kr alltså en prishöjning med 200kr i Sverige. En 3800X kostade 4600kr och 5800X 5000kr, en höjning på 400kr. Sen är de ju bättre än Intels processorer på alla sätt.

De kommer dumpa priset på 5000-serien också, allt beror på hur tidigt du vill köpa en.

Introduktionspris för Ryzen 3600 var $199.

Motsvarande i 5000 serien $299

$299 är ungefär 50% mer än $199

Mikedrop. Eller är det bara jag som tolkar det så?

Vad är det alla verkar ha så svårt att fatta? Dom har ju minskat antalet cpuer så att dom inte konkurrerar med varandra och höjt priserna rejält på de med färre kärnor.

De enda som inte har påverkats är 12 core och mer, men det är ju kanske inte ngt som behövs i en speldator.

Permalänk
Medlem

tror ni det kommer nåt fräsigt mobo+cpu erbjudande som t.ex asus hade med intels 10 serie? 9 papp för cpu och sen ett mobo för en 4-5 på det blir ganska dyrt :/

Permalänk
Viking
Skrivet av Semjonov:

Introduktionspris för Ryzen 3600 var $199.

Motsvarande i 5000 serien $299

$299 är ungefär 50% mer än $199

Mikedrop. Eller är det bara jag som tolkar det så?

Vad är det alla verkar ha så svårt att fatta? Dom har ju minskat antalet cpuer så att dom inte konkurrerar med varandra och höjt priserna rejält på de med färre kärnor.

De enda som inte har påverkats är 12 core och mer, men det är ju kanske inte ngt som behövs i en speldator.

Vad är det säger att de inte kommer släppa en 5600? Det finns ju en 3600X, och prisskillnaden mellan den och 5600X är 400kr. För jag skulle inte säga att 5600X motsvarar en 3600.

De lanserade ju inte alla processorer samtidigt förra året. Så varför skulle dem göra det i år?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad är det säger att de inte kommer släppa en 5600? Det finns ju en 3600X, och prisskillnaden mellan den och 5600X är 400kr. För jag skulle inte säga att 5600X motsvarar en 3600.

De lanserade ju inte alla processorer samtidigt förra året. Så varför skulle dem göra det i år?

Exakt vad var det dom inte släppte samtidigt till konsument?

3100, 3300, oem cpuer och xt refresh var väl allt.

Permalänk
Viking
Skrivet av Semjonov:

Exakt vad var det dom inte släppte samtidigt till konsument?

3100, 3300, oem cpuer och xt refresh var väl allt.

Jag kollade fel, de släppte alla förutom 3950x samtidigt. Skillnaden var att de bara visade upp 3700x, 3800x och 3900x på sin lanserings-stream. Alltså ingen Ryzen 5 eller 3950x.

Men det är fortfarande inte omöjligt att de lanserar en 5600, 5700x/5800 etc.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på dessa som klagar på priset för 5900X... Kolla på konkurrenten, i9 10900K för samma mer eller mindre samma kostnad och då 2c/4t färre, inga PCI-express gen 4. Intel som dessutom byter sockel snabbare än vad man hinner blinka. BRA jävla AMD fortsätt så!

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Kan utvecklarna verkligen använda alla kärnor och trådar i PS5 samt XBSX? Går det inte åt en kärna till os? Dessutom är klockfrekvenserna per kärna på t ex en PS5 långsammare än en ryzen 5 3600 (PS5: 3,5 GHZ max kontra 3600: 3,6 - 4,2 GHZ).

Det är mer prylar på PC som vill ha lite CPU-tid än XBSX/PS5, så om möjligt vill man ha lite mer ”luft” på PC-sidan för att förse alla systemprocess/antivirus/chattprogram o.s.v. o.s.v. som vill ha lite CPU-tid medan man spelar. Konsol:erna har väldigt slimmade OS i jämförelse

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Eftersom nya Xbox/PS5 har 8c/16t så lär kommande spel dra nytta av det, spel som använder mer än det kommer antagligen vara mer sällsynta.

Förra generationen konsoler hade också 8 kärnor, fast mycket mycket svagare kärnor (så multicore-optimeringar var en nödvändighet), även i förhållande till sin generation när de var nya var de extremt svaga (jaguar).
Den nya generationen som också har 8 kärnor är ju ganska starka i förhållade, så även om absolut ingen kommer sluta optimera för multicore, så blir det nog mindre av en nödvändighet nu än då.

Men jag tycker absolut att man bör köpa minst 8 cores i en ny cpu, så marginell prisskillnad mot färre ändå. Det är gott om spel som presterar sämre på en 8600k än 8cores tex.
Om man får gissa på topologin i 5000-serien så är antagligen bara 5800x och 5950x 8 eller 8+8 cores, medan resten av serien antagligen är kombinationer av 6 eller färre och i min mening faller bort för spel tillsammans med 3000-serien.
För meningslöst liten besparing i pengar för de potentiella nackdelarna.
Återstår att se om prestandan håller vad de lovar men om den gör det blir nog 9900k -10700k - 10900k - 5800x - 5950x alla fullgoda alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Med tanke på den stora prishöjningen så är det intressanta för mig att se hur 5600x står sig mot 3700x i applikationer som nyttjar 8 kärnor på ett bra sätt. Dessa har ju likvärdiga priser, och om 5600x överträffar 8-kärniga Zen 2-processorerna även i mångtrådiga situationer är det väl en no-brainer vilken man ska välja i den prisklassen.

Detta är jag också nyfiken på att veta.
Vi får väl se när tester kommer ut.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad är det säger att de inte kommer släppa en 5600? Det finns ju en 3600X, och prisskillnaden mellan den och 5600X är 400kr. För jag skulle inte säga att 5600X motsvarar en 3600.

De lanserade ju inte alla processorer samtidigt förra året. Så varför skulle dem göra det i år?

Jo dom tillkännagav väl visst samtliga instegsmodeller ur 3000-serien samgidigt som modellerna med X-i suffixet? Eller...? Har för mig att det var så. Jag skulle nog vilja hävda att det inte finns något som talar för att de kommer släppa billigare modeller i närtid. Jag gissar att de kommer hänvisa till 3000-serien för de som inte är beredda på att betala prispremium för den senaste tekniken. De testar nog marknaden för att se om folk är villiga att betala de här priserna. Om de sen tillverkar cpuer som sen inte håller måttet att bli exempelvis 5600X vad gäller klockfrekvenser så kanske de lanserar lägre specade modeller. Men det kan säkert dröja till typ sommaren?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Viking
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo dom tillkännagav väl visst samtliga instegsmodeller ur 3000-serien samgidigt som modellerna med X-i suffixet? Eller...? Har för mig att det var så. Jag skulle nog vilja hävda att det inte finns något som talar för att de kommer släppa billigare modeller i närtid. Jag gissar att de kommer hänvisa till 3000-serien för de som inte är beredda på att betala prispremium för den senaste tekniken. De testar nog marknaden för att se om folk är villiga att betala de här priserna. Om de sen tillverkar cpuer som sen inte håller måttet att bli exempelvis 5600X vad gäller klockfrekvenser så kanske de lanserar lägre specade modeller. Men det kan säkert dröja till typ sommaren?

Spolade igenom deras stream lite snabbt och såg inga Ryzen 5 iaf. Men det blir väll lite dyrare i år. Börjar dem högt så kan dem sänka priserna när Intel släpper Rocket Lake.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Blir iaf väldigt intressant att se vad de presterar, förhoppningsvis bra med tanke på priset. De är ju 20-25% dyrare jmf med de olika överklockningsbara i5-10600 och i7-10700 cpuerna med samma antal kärnor.

Jag har iaf jävligt svårt att resonera mig fram, eller "fanboya" (Tror jag just hittade på ett nytt ord.) mig fram till att 5600x inte motsvarar 3600 (Som i princip var ett 3600x med annan kylare som boostade minimalt till.).

Dom som kommer till slutsatsen att ett x måste motsvara ett x och därav 5600x uppföljaren till 3600x fast typ ingen köpte en 3600x eftersom det fanns 3600 BETYDLIGT billigare har gjort någon tankevurpa.

3600x var meningslöst, om det funnits en 5600 utan x hade 5600x varit totalt meningslöst. Så det dom gjorde vara att dom bara körde på ett dyrare alternativ för att kunna höja priset och de enda som inte reagerade var de riktiga fanboysen.

Nu kanske det har en helt magisk prestanda och kanske kan säljas till ett högt pris men det dom gjort är ju att dom höjt ingånsgpriset på sina 6 kärniga med 50% på EN generation.

Egentligen det jag har svårast med är inte att dom höjt priset (För de vill ju tjäna pengar.) utan de som hävdar att dom har ju bara höjt priset lite, dom har ju höjt priset SJUKT mycket.

Permalänk
Medlem

Så då förväntas alltså Ryzen 5 5600X prestera bättre än en Ryzen 7 3700X?
För de har samma pris, och ingen skulle väl betala mer för sämre prestanda?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

AMD behöver ha mer pengar för forskning och utveckling och de tar de priser som de kan. De kommer dessutom få det riktigt tufft på grafikkortsidan emot Nvidia.

Det finns dock förenklat 3st olika system.
De riktigt kraftfulla där det gäller för tillverkarna att kunna leverera den bästa hårdvaran. En tusenlapp mer eller mindre spelar ej så stor roll. Här ser AMD ha goda förutsättningar för nu.
Prispressade system, där 1000kr dyrare cpu resulterar i 1000kr billigare gpu. Detta är en mycket stor kundgrupp och det blir intressant att se hur det går för AMD. Jag tycker cpuerna nu är lite dyra, men vi får se mer tester.
Lågbugdet system som byggs av olika anledningar. Allt ifrån enklare persondator till kraftfulla nas, routers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tycker AMD verkar gjort ett riktigt bra jobb med dessa processorer men lite fult att första chansen de får att prissätta utan konkurrens så är det genast dyrare än vad de vanligtvis brukar göra.

Snacka om att förstå värdet av konkurrens och inte favorisera pga. personliga skäl.

Möjligheter till ökade intäkter är sällan något som företag låter passera förbi, särskilt inte när AMD nu förmodligen är marknadsledande även på spel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Sitter med en 9900k & Formula xi moderkort. Det kanske är dags att byta till AMD nu i november. En 5900x och ett Asus Crosshair VIII Dark Hero är lockande

Någon som har sett när tester tillåts? Dagen före, eller samma dag som man kan köpa de nya cpu´erna?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

5800X känns lite dyr men 5900X e perfekt.
Fett sugen på att uppgradera efter bara 2 år men nästa år kommer ny sockel, mindre tillverkningsprocess och DDR5... får man säga fan?!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

5800X känns lite dyr men 5900X e perfekt.
Fett sugen på att uppgradera efter bara 2 år men nästa år kommer ny sockel, mindre tillverkningsprocess och DDR5... får man säga fan?!

Det finns väl ingen som riktigt vet om Warhol(Zen3+) kommer att bli AM5 eller ej. Raphael beräknades till 2022 sist jag såg (ett par månader sen).

Här https://forums.overclockers.com.au/threads/ryzen-6000-warhol-... spekuleras att Warhol blir AM4. Enbart spekulation dock men killen nämner lite noder och så.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Sugen. Har en 6900k idag o den funkar ... men suger i nytarmen. Jag vill dock se real world tester innan jag beställer. O finns den inte tillgänglig i november så kommer ju intel releasen väldigt nära oxo, Rocket lake alltså

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det finns väl ingen som riktigt vet om Warhol(Zen3+) kommer att bli AM5 eller ej. Raphael beräknades till 2022 sist jag såg (ett par månader sen).

Här https://forums.overclockers.com.au/threads/ryzen-6000-warhol-... spekuleras att Warhol blir AM4. Enbart spekulation dock men killen nämner lite noder och så.

Fast säg att det blir en 20% prestandaökning, 12 kärnor, nya konsolerna har åtta lite lägre klockade 3000 serie cpuer, en 5900x lär räcka bra många år. De där fyra extra kärnorna är ju riktigt intressanta, 5800x känns ju bara sunkigt till det där priset...men om ett par veckor ser vi hur det ser ut i verkligheten.