HDMI fungerar endast när DP är inkopplat, hjälp?

Permalänk
Medlem

HDMI fungerar endast när DP är inkopplat, hjälp?

Har ett mycket märkligt problem, har tidigare kört 2080 ti, samsung G7 och oled CX, de har fungerat klockrent.
Nu har jag skaffat 3080 och saker slutade fungera som jag är van vid.

1. Jag kan inte ha endast tv-skärmen på, det blir "no signal" när jag stänger av pc-skärmen. Har alltså DP-kabel till min monitor och HDMI till LG CX. Igår tänkte jag se en serie på tv-skärmen men det går inte utan att ha pc-skärmen på. Vad är detta?

2. Jag kan inte starta datorn med endast LG CX, jag ser BIOS-screen men sen blir det no signal när windows startat, tills jag även starta min monitor då hoppar den igång. Har pillat med detta halva natten utan resultat. Testade att använda HDMI till pc-monitor och det fungerade bra så det är inga fel på varken HDMI sladden eller porten, samt att när väl monitorn är igång så jag kan spela felfritt i 4k på TVn.

Var först inne på att jag har för svag PSU för min setup (750w) men de verkar inte vara så då allt fungerar som det ska bara båda skärmarna är på... Har även testat typ alla inställningar som finns med primär skärm, duplicera osv osv men inget fungerar. Sätter jag tv-skärmen som primär och "visa endast på den skärmen" så blir det "no signal" tills jag byter tillbaka.

Någon som vet eller har ett tips om vart jag ska börja? Tack på förhand

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem

Så kan det vara när man är betatestare av nya prylar, det låter ju som nått som kan vara den typen av problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så kan det vara när man är betatestare av nya prylar, det låter ju som nått som kan vara den typen av problem.

Precis så jag känner mig just nu... Så du tror att det är något mjukvarurelaterat?

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag har läst en hel del om problem mellan 3080 och LG OLED. Har du provat alla portar på din TV? Provat att köra olika grafikinställningar, Gsync AV (mycket problem med just Gsync/Free sync tydligen), 1080p, YPbPr, 8bit, osv?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JockeSw:

Precis så jag känner mig just nu... Så du tror att det är något mjukvarurelaterat?

Ja, och LG skulle ju även uppdatera tvarna men det kan även vara strul med nya grafikkort för det brukar ju ta snarare 1 år och inte en vecka innan "allt" fungerar bra.
Det luktar buggar lång väg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Jag har läst en hel del om problem mellan 3080 och LG OLED. Har du provat alla portar på din TV? Provat att köra olika grafikinställningar, Gsync AV (mycket problem med just Gsync/Free sync tydligen), 1080p, YPbPr, 8bit, osv?

Japp har testat allt, har en del flimmer när Gsync är på och de läste jag att LG jobbar på så får ha de avstängt så länge.
Men oavsett inställningar så måste jag ha min monitor igång för att kunna spela på TVn. Igår gick det endast att ha ”speglad skärm” idag när jag återigen har installerat om alla drivrutiner och pillat så har jag lyckats få igång att jag kan ha ”utvidgad skärm” men monitorn måste fortfarande vara igång. Idag fungerar det inte alls med ”speglad”.
Var nyss iväg och köpte en 2.1 hdmi sladd för en förmögenhet men det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, och LG skulle ju även uppdatera tvarna men det kan även vara strul med nya grafikkort för det brukar ju ta snarare 1 år och inte en vecka innan "allt" fungerar bra.
Det luktar buggar lång väg.

Japp, får väl vänta och hoppas på det bättre.. Inte roligt när jag väl har fått möjligheten att köpa dessa prylar.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JockeSw:

Japp har testat allt, har en del flimmer när Gsync är på och de läste jag att LG jobbar på så får ha de avstängt så länge.
Men oavsett inställningar så måste jag ha min monitor igång för att kunna spela på TVn. Igår gick det endast att ha ”speglad skärm” idag när jag återigen har installerat om alla drivrutiner och pillat så har jag lyckats få igång att jag kan ha ”utvidgad skärm” men monitorn måste fortfarande vara igång. Idag fungerar det inte alls med ”speglad”.
Var nyss iväg och köpte en 2.1 hdmi sladd för en förmögenhet men det gjorde ingen skillnad.

Det finns inga såna sladdar, de har inga versionsnummer alls om de är från en seriös tillverkare. Kabeln ska vara Ultra High Speed klassad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga såna sladdar, de har inga versionsnummer alls om de är från en seriös tillverkare. Kabeln ska vara Ultra High Speed klassad.

Okej, stod 48gb , 2.1 , 8k på den, gjorde hursomhelst ingen skillnad.
Undrar vart felet ligger, TVn, skärmen, grafikkortet, datorn eller antagligen en kombo av dessa.

Får helt enkelt stå ut med att ha båda skärmarna igång när jag vill spela eller se på något med den stora skärmen..

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JockeSw:

Okej, stod 48gb , 2.1 , 8k på den, gjorde hursomhelst ingen skillnad.
Undrar vart felet ligger, TVn, skärmen, grafikkortet, datorn eller antagligen en kombo av dessa.

Får helt enkelt stå ut med att ha båda skärmarna igång när jag vill spela eller se på något med den stora skärmen..

Du får se till att uppdatera allt tills det funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får se till att uppdatera allt tills det funkar.

Japp, tack för du tog tid och svara:-)

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle kunna vara relaterat till HPD, Hot Plug Detect-funktionen och hur ditt grafikkort fungerar med det. Typexemplet är att TV:n behöver lång tid på sig att starta upp och meddela att den kan ta emot bild. Grafikkortet tolkar detta som att ingen skärm är ansluten. Först när man drar ur kabeln och stoppar in den igen uppstår ett nytt HPD-event och skärm och grafikkort finner varandra.

Detta beteende kan förstärkas av sådant som elektriska problem vilket är ganska vanligt när man kopplar dator till TV, särskilt om det finns en antennkabel inblandad. HPD bygger på en spänning över kabeln på HDMI-pinne 19 och är det inte rätt nivå kan skärm och grafikkort inte märka av varandra. Är det för hög spänning av någon orsak kan skyddskretsar i någondera änden slå till och stänga av förbindelsen.

Felsökningen där är att isolera systemen från andra källor, se till att bara TV och dator är iblandade och de plockar ström från samma grendosa och deduktivt gå igenom vad som fungerar och inte när man adderar andra källor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle kunna vara relaterat till HPD, Hot Plug Detect-funktionen och hur ditt grafikkort fungerar med det. Typexemplet är att TV:n behöver lång tid på sig att starta upp och meddela att den kan ta emot bild. Grafikkortet tolkar detta som att ingen skärm är ansluten. Först när man drar ur kabeln och stoppar in den igen uppstår ett nytt HPD-event och skärm och grafikkort finner varandra.

Detta beteende kan förstärkas av sådant som elektriska problem vilket är ganska vanligt när man kopplar dator till TV, särskilt om det finns en antennkabel inblandad. HPD bygger på en spänning över kabeln på HDMI-pinne 19 och är det inte rätt nivå kan skärm och grafikkort inte märka av varandra. Är det för hög spänning av någon orsak kan skyddskretsar i någondera änden slå till och stänga av förbindelsen.

Felsökningen där är att isolera systemen från andra källor, se till att bara TV och dator är iblandade och de plockar ström från samma grendosa och deduktivt gå igenom vad som fungerar och inte när man adderar andra källor

Snyggt! Ska testas ikväll. Thx.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch