Ny bil, Mercedes CLA Shooting brake

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Efter provkörning och diverse tester, så landade valet på att beställa en CLA Shooting Brake

Snyggt!
Skulle vilja provköra CLA SB 250e men verkar inte ens ha kommit in som demobil än. Enligt säljaren skulle leverans ske om 3-4mån om jag beställde idag eller så fanns det lagerbilar i Malmö som var snarlika om jag ville ha den snabbare (3-4 veckor istället).

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Snyggt!
Skulle vilja provköra CLA SB 250e men verkar inte ens ha kommit in som demobil än. Enligt säljaren skulle leverans ske om 3-4mån om jag beställde idag eller så fanns det lagerbilar i Malmö som var snarlika om jag ville ha den snabbare (3-4 veckor istället).

Okej! ja det var en sån jag beställde, har testat lite andra el-hybrider och har hört väldigt gott om mercedes hybrider, inte för milen man kommer på elen, utan för att det boostar upp effekten lite och att skatten sänks något otroligt

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Gällande bagageutrymmet så är det relativt stort, men som redan påpekats i tråden så slukar barn-tillbehören utrymme. Att få in en barnvagn såg ju inte ut att vara några konstigheter. Men planerar ni att åka iväg på resa till släkt och vänner så räcker det inte med en barnvagn. Då ska ni kanske få med en resesäng, leksaker, packning, etc. Då har jag lite svårt att se att utrymmet i en SB skulle räcka. Men allt beror som sagt på vad man har för personlig preferens. Min syster med familj har en V60 (första generationen) och har just nu två små barn, och de tycker de fungerar bra, medans jag har en kompis som har ett barn och också en V60, han tittar däremot på att byta och är då inne på V90 eller XC90 för att slippa packningstetris varje gång man ska iväg.

Man kan ju alltid slänga på en takbox för långresor och då är det nog inte längre ett problem, känns onödigt att köra runt med en "för stor" bil om man bara behöver den extra storleken några gånger om året... det är dock bara så jag tänker, har ingen erfarenhet av barn hehe

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är allt mycket svårare att lasta och köra 2 småbilar jämfört med en större familjebil.

Poängen var förstås inte att frågeställaren faktiskt skulle köpa två CLA, utan att ditt förslag befann sig på en annan planet rent ekonomiskt. För de pengarna kan man nog även hitta något roligare än ett eldrivet uppsnofsat hantverkarskåp, för EQV är ju baserad på samma grund som Vito.

Permalänk
Medlem

CLA är ju som sagt en väldigt liten kombi. Men är man bara 3 personer (2 vuxna 1 barn) och har en barnvagn som får plats i bagaget så bör det fungera. Som också sagt, var kreativ i packningen
Förr i tiden hade folk betydligt mindre bilar trots barn.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

När du ändå ska anpassa för bebis, glöm då inte ha i åtanke att spyor, välling, bajs, leksaker, smuts och allt annat kommer spridas i bilen. Vill du då ha en helt ny Mercedes eller kan du nöja dig med en 3 år gammal VW Golf Sportscombi?

Jag själv fick mitt första barn för dryga året sedan och köpte just ovan beskrivna bil för 110tkr, 7 000 mil. Fantastiskt gott om utrymme och när du väl har barn så värdesätter man praktikalitet och ekonomi betydligt mycket mer än tidigare

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

När du ändå ska anpassa för bebis, glöm då inte ha i åtanke att spyor, välling, bajs, leksaker, smuts och allt annat kommer spridas i bilen. Vill du då ha en helt ny Mercedes eller kan du nöja dig med en 3 år gammal VW Golf Sportscombi?

Jag själv fick mitt första barn för dryga året sedan och köpte just ovan beskrivna bil för 110tkr, 7 000 mil. Fantastiskt gott om utrymme och när du väl har barn så värdesätter man praktikalitet och ekonomi betydligt mycket mer än tidigare

Ska man ta hänsyn till din lista över saker som kommer att spridas i bilen så ska man väl ha en taxispecad Mercedes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Man kan ju alltid slänga på en takbox för långresor och då är det nog inte längre ett problem, känns onödigt att köra runt med en "för stor" bil om man bara behöver den extra storleken några gånger om året... det är dock bara så jag tänker, har ingen erfarenhet av barn hehe

Trots att vi har barn så tyckte jag det var onödigt att skaffa en stor och dyr bil bara för att man kan.

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag sneglade faktiskt på En cla shooting brake för två år sedan.
Åkte ner till Mercedes för att få en uppfattning om den och fick världens chock.
Den är verkligen kompakt. Jag har barn och blev verkligen tveksam hur det skulle gå med barnstol och barnvagn i den. Upplevde även att framsäte och baksäte var väldigt kompakta.
Tror att det nu finns en nyare version av modellen men tror inte att den lär vara så mycket större.
Blev en passat GTE istället, mycket mer bil för pengarna sett till utrustning och utrymme.
Snart dags att byta igen. Får se om det blir elbil vid nästa tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

När du ändå ska anpassa för bebis, glöm då inte ha i åtanke att spyor, välling, bajs, leksaker, smuts och allt annat kommer spridas i bilen. Vill du då ha en helt ny Mercedes eller kan du nöja dig med en 3 år gammal VW Golf Sportscombi?

Jag själv fick mitt första barn för dryga året sedan och köpte just ovan beskrivna bil för 110tkr, 7 000 mil. Fantastiskt gott om utrymme och när du väl har barn så värdesätter man praktikalitet och ekonomi betydligt mycket mer än tidigare

Sånt är ju givet, men det finns diverse skydd för säten så det är lugnt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Hej.
Jag sneglade faktiskt på En cla shooting brake för två år sedan.
Åkte ner till Mercedes för att få en uppfattning om den och fick världens chock.
Den är verkligen kompakt. Jag har barn och blev verkligen tveksam hur det skulle gå med barnstol och barnvagn i den. Upplevde även att framsäte och baksäte var väldigt kompakta.
Tror att det nu finns en nyare version av modellen men tror inte att den lär vara så mycket större.
Blev en passat GTE istället, mycket mer bil för pengarna sett till utrustning och utrymme.
Snart dags att byta igen. Får se om det blir elbil vid nästa tillfälle.

Det stämmer, gamla versionen av shooting brake hade smal baklucka osv. Detta är åtgärdat och öppningen är 25cm bredare på nya modellen. Bilen i sig är både bredare och högre än förra modellen, Jag har som sagt provat lite, och det kommer fungera, en barnvagn o ch övriga saker till det sväljer bagaget faktiskt. Jag kommer att bli supernöjd.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

CLA är ju som sagt en väldigt liten kombi. Men är man bara 3 personer (2 vuxna 1 barn) och har en barnvagn som får plats i bagaget så bör det fungera. Som också sagt, var kreativ i packningen
Förr i tiden hade folk betydligt mindre bilar trots barn.

Ja exakt, kunde alla tryckas in i en amazon så skall väl en cla kombi inte vara några konstigheter Där har du väldigt rätt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej!

Jag tänkte beställa mig en ny bil i dagarna. Jag har idag en Mercedes A-klass coupe som jag har varit väldigt nöjd med i snart 3 år.
Sedan jag köpte denna så har mycket hänt, jag har träffat tjej, blivit sambo och nu har vi börjat prata om barn.
Så nu funderar jag på en likadan igen fast en kaross nyare samt en kombimodell av den.
Jag tänkte kolla om det är någon här som har erfarenhet av shooting brake-modellen när det kommer till bagageutrymme för barnvagn och lastutrymme osv.

Alternativt är att man kollar på en C-Klass, men jag tycker den nya CLA modellen är så förjordat snygg i interiör osv.

Tacksam för svar

Jag hade första generationen CLA SB och var i stort nöjd med den. Den nya är bättre på alla punkter.

Om bilen fungerar för er eller inte skulle jag säga beror på hur lång du och din sambo är.
Nu antar jag att du är normallång 170-190 cm och då kommer babyskyddet med största sannolikhet inte att få plats bakom förarstolen. När det senare är dags att gå till nästa storlek av bilbarnsstol som är större än babyskyddet blir det ännu trängre.

När babyskyddet inte får plats bakom förarstolen betyder det att den andra föräldern sitter där bakom. Så åk och provsitt bilen där båda ställer in förarstolen som ni vill ha den och provsitt bakom varandra. Om det fungerar kör på om inte leta annan bil.

Vi byte från Porsche Macan eftersom med mina 192 cm fungerade det inte med babyskydd bakom och frun fick inte riktigt plats heller så båda satt halvobekvämt. Tråkigt då bilen i övrigt var toppen.
Med största sannolikhet kommer inte babyskyddet få plats bakom förarstolen.

Permalänk

Jag är Mercedeskille och har alltid varit (just nu kör jag däremot riskokare) Mercedes med Framhjulsdrift... asså näe det tar emot lite, 4-Matic sure... men helst ska det vara bakhjulsdrift.
Förstabil 220D-68, MB 230E-88, MB 280E 4-matic -99, 180C -14 (har haft en massa annat skräp i mellanåt men, MB har hjärtat)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Jag hade första generationen CLA SB och var i stort nöjd med den. Den nya är bättre på alla punkter.

Om bilen fungerar för er eller inte skulle jag säga beror på hur lång du och din sambo är.
Nu antar jag att du är normallång 170-190 cm och då kommer babyskyddet med största sannolikhet inte att få plats bakom förarstolen. När det senare är dags att gå till nästa storlek av bilbarnsstol som är större än babyskyddet blir det ännu trängre.

När babyskyddet inte får plats bakom förarstolen betyder det att den andra föräldern sitter där bakom. Så åk och provsitt bilen där båda ställer in förarstolen som ni vill ha den och provsitt bakom varandra. Om det fungerar kör på om inte leta annan bil.

Vi byte från Porsche Macan eftersom med mina 192 cm fungerade det inte med babyskydd bakom och frun fick inte riktigt plats heller så båda satt halvobekvämt. Tråkigt då bilen i övrigt var toppen.
Med största sannolikhet kommer inte babyskyddet få plats bakom förarstolen.

Jag är 176 cm och min sambo 172 cm.
Vi provade lite fram och tillbaka och det kommer att fungera, vi är ju inte speciellt långa av oss.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag är 176 cm och min sambo 172 cm.
Vi provade lite fram och tillbaka och det kommer att fungera, vi är ju inte speciellt långa av oss.

Då tycker jag ni ska köra på den. Barnvagnens storlek kan ni alltid anpassa efter vad ni får plats med, även om det kommer att påverka era valmöjligheter av barnvagn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Då tycker jag ni ska köra på den. Barnvagnens storlek kan ni alltid anpassa efter vad ni får plats med, även om det kommer att påverka era valmöjligheter av barnvagn.

Japp så är det ju!, dock så är bagaget stort i nya cla SB, större än i C klassen. Och i o med att det är 25cm bredare öppning på nya clan så är det inga problem att få in en stor barnvagn om man vill.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej! ja det var en sån jag beställde, har testat lite andra el-hybrider och har hört väldigt gott om mercedes hybrider, inte för milen man kommer på elen, utan för att det boostar upp effekten lite och att skatten sänks något otroligt

Nu jävlar! Tog sin tid men nu är CLA 250e SB beställd!
Vad har du fått för prel. leverans på din?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Ni som har eller haft den här modellen av Mercedes. Är det en bra bil? Vad ligger priset för service och kända problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja alltså, vi kommer ju ha bilen drygt 1 år innan vi får barnet, så vi får väl njuta av det innan då ja lite trångt kommer det att bli, men vafasen den gick gött och är jävligt snygg, så det fick bli så Men som ni säger, bilen efter det kanske blir en större modell

Du inser väl själv att du inte kommer få plats med barnvagn och bilstol i bilen eller så har du en 2-sitsig bil där ena parten sitter som en inlagd sill i baksätet med barnet, om du har tur.

Eller så underskattar du hur mycket plats de tar, båda behöver du dag 1 när barnet föds, helst 1-2 månader innan.

Känns som väldigt bortkastade pengar då du kommer förlora på både detta köp och den nya större bilen du måste köpa.

Det du ska kolla på är om det finns utrymme och om det finns ISO-fästen, går det ens ha bakåtvänd barnstol i bilen osv...

Prylarna kommer ta upp mer än 50% av det lediga utrymmet i bilen.

Det är inte för skojs skull folk köper kombi när man får barn, det är heller inte barnet som tar upp utrymmet utan utrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du inser väl själv att du inte kommer få plats med barnvagn och bilstol i bilen eller så har du en 2-sitsig bil där ena parten sitter som en inlagd sill i baksätet med barnet, om du har tur.

Eller så underskattar du hur mycket plats de tar, båda behöver du dag 1 när barnet föds, helst 1-2 månader innan.

Känns som väldigt bortkastade pengar då du kommer förlora på både detta köp och den nya större bilen du måste köpa.

Det du ska kolla på är om det finns utrymme och om det finns ISO-fästen, går det ens ha bakåtvänd barnstol i bilen osv...

Prylarna kommer ta upp mer än 50% av det lediga utrymmet i bilen.

Det är inte för skojs skull folk köper kombi när man får barn, det är heller inte barnet som tar upp utrymmet utan utrustningen.

Det är vettiga tankar och tips där men du svarar på ett snart 4 år gammalt inlägg

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är vettiga tankar och tips där men du svarar på ett snart 4 år gammalt inlägg

Får skylla på den ovanför mig som tog tråden ur graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är vettiga tankar och tips där men du svarar på ett snart 4 år gammalt inlägg

TS verkar ju ha skaffat annan bil.

#20446890

Så det vore ju intressant att höra om han fick plats med allt i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

TS verkar ju ha skaffat annan bil.

#20446890

Så det vore ju intressant att höra om han fick plats med allt i den.

Last- och passagerarmängden är nog självjusterande med den sänkningen och gummibandsdäcken givet svensk vägstandard.