Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjmw
Enormt många!

För ett par år sedan så var det största argumentet för MACen att den var användarvänlig.
"Svenssons" som inte vet ett skit om datorer och bara vill ha ett enkelt ordbehandlingsprogram och mail köper macen i hopp om att den är lättare att använda.

Det där är bara skitsnack att det bara är "proffs" som använder macen.

Men det säger jag inte att det inte finns proffs som använder macen, och med det säger jag heller inte att alla PC användare är proffs.

Och du säger att andras inlägg baseras på lösa uppgifter.
LOL säger jag bara åt det...

Men det spelar väl ingen roll hur stor andel som är proffs eller inte?
Varför bry sig om det?

Antalet proffessionella användera för PCn lär ju överstiga antalet användare för MACen
Men det är också helt irrelevant...

Jusste,
fråga AMD om Intels teknik är bra
Vet att HT sänker prestandan ibland, men att hänvisa till ett AMD dokument som skriver om det, nae...

Men du, nu tar du väl i med hårdhanskarna? Jag sade att ens uppgifter var helt åt skogen med goda argument för det. Som jag försökt påpeka nu tre-fyra gånger sa jag inte att det BARA är proffs som kör mac, men majoriteten är det. Detta har uppenbarigen inte gått in i flertalets tröga huvuden. Vi lever ju i nuet

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Datorn har bland annat inte mindre än 9 st individuellt styrda fläktar och dators sägs endast låta 35 dBA.

Bara 35dBA? Det är väl ganska mycket ändå? Morsans och farsans hempc låter 28dB enligt tillverkaren.

20 000 och uppåt är väl lite väl saftigt eller?

Permalänk
Medlem

Ja det är sannerligen ett vansinnigt pris

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Ok, min önskedator:

• Dual 2GHz PowerPC G5
• 8 GB DDR400 SDRAM - 8 DIMMs
• 2x250 GB Serial ATA-enhet
• DVD-R/CD-RW
• ATI Radeon 9800 Pro, 128 MB, ADC/DVI
• Bluetooth-modul
• AirPort Extreme-kort
• AirPort Extreme-basstation (utan modem)
• Apple-tangentbord
• Mac OS
• Apple Cinema Display (23 tum LCD)
• Apple Cinema HD Display (23-tum)+DVI-till-ADC-adapter
• Högtalarna Logitech Z-680 5.1 + Belkin fibre optic audio cable
• iPod 30 GB
• AppleCare Protection Plan for Power Mac
• .Mac
• En FireWire 800-port
• Två FireWire 400-portar
• Tre USB 2.0-portar
• Apple-mus

Delsumma SEK 149.795,00

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Ge mig ett G5 chassi så är jag nöjd, verkar rätt kliiiiiint...

Visa signatur

854T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Men du, nu tar du väl i med hårdhanskarna? Jag sade att ens uppgifter var helt åt skogen med goda argument för det. Som jag försökt påpeka nu tre-fyra gånger sa jag inte att det BARA är proffs som kör mac, men majoriteten är det. Detta har uppenbarigen inte gått in i flertalets tröga huvuden. Vi lever ju i nuet

Som du utrycker det är det knappast så...
/me lägger ner "proffs diskussionen", snacka om irrelevanta och lösa argument...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Javisst får man ha personliga åsikter, men varför börja med personliga påhopp; "stackars lillkillen". Jag påstod inte att MacOS X var bra eller dåligt, bara att det inte passar mig. Hmm, blir alla macanvändare buttra..?

Jo, jag är butter för jag har ingen mac snabb nog för att köra OS X

Permalänk
Medlem

SEK 149.795,00

billigt som #"¤"

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Min uppfattning om vad ett proffs är och inte är att de som använder sin dator till yrket är proffs. Inte vad du påstår. En sekreterare är inget proffs, däremot en webbdesigner, bildbehandlare eller en filmredigerare . Jag har aldrig påstått att Macintosh-serien vänder sig till alla kategorier av proffs utan att de vänder sig till profisionella användare. Vilka grupper av profisionella användare spelar ingen roll.

Professorernas val av plattform vet jag inte mycket om, men vad har det egentligen med den här diskussionen att göra?

edit: efter Nekekamis uttalande så tycker jag numera att ditt uttalande om mac på universitet/högskolor är helt baserat på lösa uppgifter, så vad du skriver och inte vågar jag inte tro på längre.

Jaha... Jag ger upp. Mina personliga erfarenheter har plötsligt ogilitförklarats. Vad jag anser och tycker är tydligen fel. Ett stort skratt är iallafall vad Appels senaste påstående är. Samt vissa personers inställnig. Tolka det hur ni vill men jag menade ingen illa eller ville inte såra någon. Men tydligen trampade jag på väldigt ömma tår.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjmw
Det där med PCI-X var bra,

Jag blir fan förbannad om intel kör över PC marknaden med sitt ***** PCI-express....
PCI-X ska det vara, och det är intel för snåla för att inse.

Själv tycker jag att PCI Express blir en godbit att se framemot.
http://www.anandtech.com/systems/showdoc.html?i=1830

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Ok, min önskedator:

• Dual 2GHz PowerPC G5
• 8 GB DDR400 SDRAM - 8 DIMMs
• 2x250 GB Serial ATA-enhet
• DVD-R/CD-RW
• ATI Radeon 9800 Pro, 128 MB, ADC/DVI
• Bluetooth-modul
• AirPort Extreme-kort
• AirPort Extreme-basstation (utan modem)
• Apple-tangentbord
• Mac OS
• Apple Cinema Display (23 tum LCD)
• Apple Cinema HD Display (23-tum)+DVI-till-ADC-adapter
• Högtalarna Logitech Z-680 5.1 + Belkin fibre optic audio cable
• iPod 30 GB
• AppleCare Protection Plan for Power Mac
• .Mac
• En FireWire 800-port
• Två FireWire 400-portar
• Tre USB 2.0-portar
• Apple-mus

Delsumma SEK 149.795,00

Varför inte slänga in 16GB ram istället när du ändå är igång?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjmw
Som du utrycker det är det knappast så...
/me lägger ner "proffs diskussionen", snacka om irrelevanta och lösa argument...

Jag vann =D
Jag hamnade i en jävla diskussion för att jag påstod att det är främst proffs som kör Mac, men för att Mac inte existerade just på personernas arbetsplats så hade jag fel. Men jag ger mig ALDRIG i den här diskussionen, jag vet att jag har rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tette
Jaha... Jag ger upp. Mina personliga erfarenheter har plötsligt ogilitförklarats. Vad jag anser och tycker är tydligen fel. Ett stort skratt är iallafall vad Appels senaste påstående är. Samt vissa personers inställnig. Tolka det hur ni vill men jag menade ingen illa eller ville inte såra någon. Men tydligen trampade jag på väldigt ömma tår.

Dina personliga åsikter och erfarenheter beror nog på din stora okunskap;

"Deras burkar duger ju knapt till något." "Möjligen skulle den där burken duga till damsuga kontor med. Det lär den ju göra med alla dom där fläktarna".

Hallå!? Du befinner dig på sveriges största överklockningswebbplats så här dreglar vi när vi ser ett sånt här kylningssystem. Ursäkta att jag gick ner till din nivå ett tag, men jag blev tvungen efter dina fina uttalanden ovan. Misstänker att du aldrig använt Mac under en längre tid. Jag längtar tillbaka till den plattformen men kan tyvärr inte nå den p.g.a. ekonomiska skäl.

Slut med den diskussionen. Nu har faktiskt de gamla G4:orna blivit prisvärda. Ta en titt i Apple Store

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Varför inte slänga in 16GB ram istället när du ändå är igång?

Systemet klarar "bara" 8GB minne.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Tror ingenting på de där testresultaten, jag vill ha oberoende tester.

mac´s svar på den kretiken kan läsas här: http://www.macnytt.com/news/index.lasso?news_id=6184&part=sho...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av right
Ja sanningen är den att både Opteron och P4:an springer i cirklar runt G5:an från APPLE i 99 av 100 benchmarks
bara gå in och kolla dom riktiga SPECfp siffrorna
och jämför med dom som APPLE presenterar för P4:an
http://www.spec.org/cpu2000/results/res2003q2/#SPECfp_rate

Skulle ATI eller Nvidia tex presentera så här extremt fabricerade siffror skulle dom bli lynchade
mera riktiga benchmarks
http://www.overclockers.com/tips00408/

en fråga, är inte det där med sigel processorer?

sen det här med att en del säger att det går lika bra med pc-maskiner inom "proffsbranchen" (fel ord för de yrkena igentligen, tycker ja), konstigt då att MÅNGA om inte alla reklambyråer t.ex. använder mac, visst finns lite pc här och var i de flesta reklambyråerna. men inte inom de sektionerna där de jobabr med bild och redigering. undrar varför? det är ju inte för att det är gammal vana kan jag säga.

sen en sak till som jag hörde på min farsas förra (startat ny nu)reklambyrå, där var 5 av 25 datorer pc-maskiner med windows. 90 % av all datasupport de var tvugna att ta in (vid problem emd dator var de tvugna att ringa datatekniker) var för de 5 pc datorerna fast de var en minoritet bland datorerna, vad säger det er?

sen är PC lite fel att säga efter som mac även är en pc, personal computer, men visst, när man säger PC brukar det vara en windows dator man menar.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
sen en sak till som jag hörde på min farsas förra (startat ny nu)reklambyrå, där var 5 av 25 datorer pc-maskiner med windows. 90 % av all datasupport de var tvugna att ta in (vid problem emd dator var de tvugna att ringa datatekniker) var för de 5 pc datorerna fast de var en minoritet bland datorerna, vad säger det er?

Att de var vana med Mac och inte kunde använda PC.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag är inget hårdvaruproffs direkt men undrar ett par saker. Om G5:an är snabbaste "persondatorn" i världen vet jag inte, men grymma prestanda har den väl ändå?

Den nya systembussen går väl i 50% av CPU hastigheten, dvs 1,6 GHz:aren har en systembuss på 800MHz och dual 2GHz:aren har en buss på 1 GHz. Detta i kombination med 400MHz DDR minnen borde väl göra att maskinen kan shyffla data rätt snabbt. Finns det nån "PC-burk" i dagsläget som har en så fet buss?

Jag hörde nånstans att Athlon64 skulle använda sig av någon liknande buss, stämmer det?

Sen är väl IBM:s 970-cpu rätt hysffad?

Så jag undrar. Är den billgaste G5:an, som är på 1.6 GHz och kostar 20.995 kr, är den prisvärd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Varför inte slänga in 16GB ram istället när du ändå är igång?

och bara spela CS på den...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten
Jag är inget hårdvaruproffs direkt men undrar ett par saker. Om G5:an är snabbaste "persondatorn" i världen vet jag inte, men grymma prestanda har den väl ändå?

Den är riktigt fet, ja, men det är ändå störande att Apple går runt och säger att den är den överlägset snabbaste "persondatorn" i världen och använder halvfuskade benchmarks som "bevis".

Citat:

Den nya systembussen går väl i 50% av CPU hastigheten, dvs 1,6 GHz:aren har en systembuss på 800MHz och dual 2GHz:aren har en buss på 1 GHz. Detta i kombination med 400MHz DDR minnen borde väl göra att maskinen kan shyffla data rätt snabbt. Finns det nån "PC-burk" i dagsläget som har en så fet buss?

Senaste P4:orna har lika snabb buss som 1.6 GHz:aren.
Men när man kör MP med Xeon delar processorerna på den bussen, G5:orna har varsin buss till nordbryggan, precis som Athlon MP.
Det är dual-channel DDR på G5:an förresten.

Citat:

Jag hörde nånstans att Athlon64 skulle använda sig av någon liknande buss, stämmer det?

Nej, Athon64 och Opteron har ingen FSB. En Athlon64 kommer att ha halva minnesbandbredden jämfört med G5, en Opteron kommer att ha 16% lägre bandbredd, men två Opteron kommer att ha 66% högre bandbredd till minnet.
Spelar ju ingen roll om man kör en eller två G5:or, de har ändå bara en nordbrygga.

Citat:

Sen är väl IBM:s 970-cpu rätt hysffad?

Det vet vi inte riktigt än. I värsta fall är den helt ok, kan vara riktigt bra också men vi får vänta tills andra får testa burkarna.

Citat:

Så jag undrar. Är den billgaste G5:an, som är på 1.6 GHz och kostar 20.995 kr, är den prisvärd?

Beror ju på vad du ska göra med den. Om du bara vill ha en Mac för att testa är det nog smartast att köpa en G4. Vill du ha fetaste datorn du kan få för 20.995 får du nog ganska mycket mer om du köper en PC.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Jag vann =D
Jag hamnade i en jävla diskussion för att jag påstod att det är främst proffs som kör Mac, men för att Mac inte existerade just på personernas arbetsplats så hade jag fel. Men jag ger mig ALDRIG i den här diskussionen, jag vet att jag har rätt.

Dina personliga åsikter och erfarenheter beror nog på din stora okunskap;

"Deras burkar duger ju knapt till något." "Möjligen skulle den där burken duga till damsuga kontor med. Det lär den ju göra med alla dom där fläktarna".

Hallå!? Du befinner dig på sveriges största överklockningswebbplats så här dreglar vi när vi ser ett sånt här kylningssystem. Ursäkta att jag gick ner till din nivå ett tag, men jag blev tvungen efter dina fina uttalanden ovan. Misstänker att du aldrig använt Mac under en längre tid. Jag längtar tillbaka till den plattformen men kan tyvärr inte nå den p.g.a. ekonomiska skäl.

Slut med den diskussionen. Nu har faktiskt de gamla G4:orna blivit prisvärda. Ta en titt i Apple Store

Killen som inte kan skilja på ironi och verklighet.. hakar upp sig på något som man försökte skämta till det med. Men men, som sagt ömma tår va det!

Jag har rätt och du har fel!!!
Jag kommer aldrig att ge mig heller....

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Att de var vana med Mac och inte kunde använda PC.

??? de som använde pc, var inte föredetta mac användare!! de som hade pc hade aldrig haft mac förut! så den orsaken tror jag knappast på!

OFFTOPIC:sen allt detta tjat om fusk i testerna, som nån sa:

varför blir det så "hetsk" stämning mot apple när folk anser att apple fuskar i tester och man slår ner dem totalt, MEN när intel,amd eller Nvidia gör samma sak, ja då är det förlåtligt. varför???

sen kan man ju undra hur mångaav de pc användare som klankar ner på mac, som verkligen testat en mac. då menar jcg inte 5 min hoss kompis eller 1 timme hoss kompis, elelr nått på nån affär, utan suttit med en mac en längre tid, en vecka, minst? inte många skulle jag tro. därmot så tror jag att det är rätt många mac användare som testat PC rätt mycket. anledningen till att jag tycker att man bör ha testat båda platformarna en längre tid innan man igentligen kan utala sig opartiskt, är för att sätter sig en pc användare med MacOSX så kommer han tycka systemet är dåligt och ologiskt osv. viseversa med mac användare som testar pc. systemen är olika = man måste vänja sig innan man kan ge en rätt vinklad åsikt om båda systemen.

jag är inget inbitet mac-fan och inget inbitet pc-fan, ser fördelar i båda. i och för sig så ser ja en enda fördel med pc och det är att det är så väl spritt.
jag är inte riktigt säker på det där med att folk köper pc bara för att mac är så dyrt, utan tror mer på att folk köper pc, för alla andra har det och då kan de låna skivor av dem osv. + att många icke datakunniga, bara åker till elgigaten och liknande när de ska köpa dator och köper en pc eftersom de inte erbjuder nått annat.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jäkligt jobbigt att fusk måste användas för att sälja en produkt. Nvidia och ATIs fusk har varit uppmärksammade, även MSI:s senaste moderkort med en inbyggda dynamisk överklockare som aktiveras vid benchmarking.

SUCK!

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

ONTOPIC:
Anledingen till att elgiganten säljer X86:or och inte Mac är att chansen att få sälja en pc är betydligt större än en Mac då antalet Mac använader är väldigt fjutigt. + Att vinsten på en PC är betydligt större än en Mac då det görs så himla många fler PC-delar så kan priset vara super lågt. Alla Mac_ar görs ju av Appel, det finns kloner men hur många sådana har sålts.

Att företag fuskar är vid det här laget ganska så känt. Det tråkiga är hur pass utspritt det blivit. Anledninge till att Appel sågas så hårt är att just nu sitter samtiliga nätsidor som berör datorer och kontrollerar alla siffror och tester dom ser för att försöka avslöja någon smaskig nyhet. Så det va jäklig klumpigt av Appel att göra så som dom gjort.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Den är riktigt fet, ja, men det är ändå störande att Apple går runt och säger att den är den överlägset snabbaste "persondatorn" i världen och använder halvfuskade benchmarks som "bevis".

För det första, inget är bevisat ännu. "Bevisen" om Apple:s fusk är halvfuskade och inte särskilt väl underbyggda alls, i en del fall rena lögnerna.

För det andra, inga benchmarks är riktigt korrekta, för det finns alldeles för många variabler för det, som hur många program en användare kör, inställningar i operativsystemet osv

Citat:

Senaste P4:orna har lika snabb buss som 1.6 GHz:aren.
Men när man kör MP med Xeon delar processorerna på den bussen, G5:orna har varsin buss till nordbryggan, precis som Athlon MP.
Det är dual-channel DDR på G5:an förresten.

Det där med FSB är förövrigt också en intressant detalj. P4:orna kör med en quad-pumpad buss, den riktiga bussklockan är 200MHz, medans G5:an:s är dubbel-pumpad, och den riktiga bussklockan är på 400MHz för minstingen. Fördelen för G5:an är mindre risk för synk-trassel osv.

Citat:

Nej, Athon64 och Opteron har ingen FSB. En Athlon64 kommer att ha halva minnesbandbredden jämfört med G5, en Opteron kommer att ha 16% lägre bandbredd, men två Opteron kommer att ha 66% högre bandbredd till minnet.
Spelar ju ingen roll om man kör en eller två G5:or, de har ändå bara en nordbrygga.

Det där med minnesbandbredden på Opteron är rätt optimistiskt ändå, med tanke på att de måste synka rätt rejält, och andra system måste fortfarande dela på samma buss. Dessutom så är G5:ornas nordbrygga av Crossbar switch-typen, där varje subsystem som begär tillgång till minnet eller ett annat subsystem får en dedikerad kanal med garanterad bandbredd, inga kollisioner och minskad latens, jämfört med nordbryggorna på nuvarande x86-system(Opteron skiljer sig en aning, iom att processorn i sig slipper ifrån det, men resten av systemet kan bli lidande. Men hittils finns det inga vettiga tester öht på Opteron.)
För övrigt så använder många riktiga arbetsstationer Crossbar Switches, tex SGI:s Octane 2, och trots sina relativt klena processorer så är den ändå snabbare på många saker som kräver massor av I/O från både minne och hårddiskar samtidigt som processorn jobbar än vad även dubbla Xeon 1,9 är, tex när man jobbar med compositing, partikelsimulering i realtid osv.

Citat:

Det vet vi inte riktigt än. I värsta fall är den helt ok, kan vara riktigt bra också men vi får vänta tills andra får testa burkarna.

Givetvis. Det har jag sagt hela tiden, men det kommer istället en massa folk och talar som om det öht vore bevisat att fusk har skett, när det i verkligheten inte finns ens halvdana bevis. Utslag kan fällas först om några månader, då maskinerna har släppts, och fler personer har börjat använda dem.

[/QUOTE]
Beror ju på vad du ska göra med den. Vill du ha fetaste datorn du kan få för 20.995 får du nog ganska mycket mer om du köper en PC. [/B][/QUOTE]

Faktiskt inte. Apple har i över 95% av fallen högsta kvalitét på sin hårdvara, samt bra garanti och service, samt att den har bra processor, snygg design, bra teknisk design, ett operativsystem som funkar väl, en massa andra bra system. Och det bästa av allt? Allt funkar. Det jag har haft emot Mac innan MacOS X 10.2 kom var just operativsystemet, men efter dess, så var det bara den klena minnesbussen till G4:an. Nu har det ändrats rejält, och det kommer ändå vara en bra burk med hög kvalitét. Dessutom, att sätta ihop en värsting-opteron eller Xeon med alla saker som värsting-G5:an har i grundutförande i deras butik skulle kosta långt över 30 papp om du skulle välja delar med samma kvalitét, istället för första bästa no-name.

Har haft nog problem med x86-hårdvara det senaste året, som varit defekt redan vid leverans, eller när jag köpt i butiken.

Exempel på system från Komplett.se:

MSI moderkort för Opteron 4661kr
Opteron 1,6GHz 8136kr
Corsair XMS2700LL PC2700 853kr
Gainward FX5200 64MB 707kr
Maxtor SATA/150 8MB Cache 1201kr
NEC ND-1100 DVD-brännare 1770kr
Terratec EWS 88D 2086kr
Q-tek låda+500W PSU. 1100kr
Summa: 20514kr

I det där så har jag tagit med det viktigaste i hårdvaruväg, med det billigaste av vad man kan säga är jämförbart. Brännaren är betydligt sämre än Apple:s SuperDrive tex. Lägg till kostnad för ett firewirekort med två Firewire 400-portar och en port för Firewire 800, för moderkortet har inget sådant. Dessutom så är MSI:s moderkort skräp, ett ställe jag jobbade på i några månader fick byta ut 75% av sina MSI-moderkort inom två månader efter att de köpte dem, och de köpte 60 stycken. Lägg även till kostnaden för tangentbord, mus, ett bra, stabilt operativsystem, iTunes och en hel del andra bra program, som tex iMovie, som är grymt bra för hemmapularen som inte har proffsambitioner när det gäller videoredigering. I priset tillkommer även frakt. Sen så ska du sätta ihop allt själv, och hoppas att delarna inte är felaktiga, vilket inte är alltför sällsynt inom x86-världen.

Kort sagt, priset är inte så högt som alla tror, om man bara tänker efter lite grann på vad det innehåller

Permalänk
Medlem

Apple borde ha presenterat G5:an som "en av världens snabbaste persondatorer". Typ "Nu kan ni få likvärdig prestanda jämfört med Intels snabbaste Xenon". "Nu är vi med i leken igen"

Gillar dock fortfarande Apple och har också ägt två burkar, PM7500 och G3. Men i dagsläget är jag endast intresserad av deras mjukvara, OSX, Itunes etc.. Undantag för Ipod då vilken jag skarpt gillar.

Jag hade faktiskt tänkt köpa en G5:a tills jag läste om bluffen/osanningen. Nu kommer jag att vänta ett år eller två innan slutligen köper någon mac. Kanske har de då en produkt som de kan vara stolta över, instället för att sockra till den med bluff o fuff!

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nekekami
...
Exempel på system från Komplett.se:

MSI moderkort för Opteron 4661kr
Opteron 1,6GHz 8136kr
Corsair XMS2700LL PC2700 853kr
Gainward FX5200 64MB 707kr
Maxtor SATA/150 8MB Cache 1201kr
NEC ND-1100 DVD-brännare 1770kr
Terratec EWS 88D 2086kr
Q-tek låda+500W PSU. 1100kr
Summa: 20514kr

I det där så har jag tagit med det viktigaste i hårdvaruväg, med det billigaste av vad man kan säga är jämförbart.
...

Att jämföra prestanda med Opteron går ju inte enligt "er" eftersom Opteron är ju serverprocessor, men att jämföra priser går tydligen jättebra...
Minnet och grafikkortet passar inte moderkortet förresten.

Bara moderkortet och processorn kostar ju nästan 13000, kör man med P4 istället kostar processorn (P4 3.0/800) och moderkort (Abit IC7-G) under 7000, då får man 6000 extra som man kan lägga på de andra grejerna.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nekekami
För det första, inget är bevisat ännu. "Bevisen" om Apple:s fusk är halvfuskade och inte särskilt väl underbyggda alls, i en del fall rena lögnerna.

För det andra, inga benchmarks är riktigt korrekta, för det finns alldeles för många variabler för det, som hur många program en användare kör, inställningar i operativsystemet osv

det man vill är att se en jämförelse "bäst mot bäst", "pris mot pris", och då med de inställningar som är BÄST för respektive system.
I Apples fall användes mjukvara specialanpassad för G5 och jämfördes mot "middle-of-the-road" för P4... inget fel på att använda anpassad programvara (bara en fördel!) men då skall det göras på båda systemen!

Citat:

Faktiskt inte. Apple har i över 95% av fallen högsta kvalitét på sin hårdvara, samt bra garanti och service, samt att den har bra processor, snygg design, bra teknisk design, ett operativsystem som funkar väl, en massa andra bra system. Och det bästa av allt? Allt funkar.

om vi jämför det vi använder så kan vi köpa oss en mycket bättre P4 för samma slantar, som redan nämnt (eller, jag vet inte - vi kommer nog inte anse det värt att gå över 15-18 tusen, det är ju då vi kommer in i "over-priced"-segmenten på x86 sidan)

för alla dom som tror att Mac används "för att det är bättre" på vissa områden - det är INTE ALLTID sant, jag har en mor som är fast med Mac eftersom de programen hon är van vid inte finns/är annorlunda på PC/x86... dessutom skulle det vara ett extremt merjobb att bara gå över (föra över data) från ett program till ett nytt.
Det exemplet som togs tidigare om att PC behövde mer support är inte rättvist fullt ut - mängden suport som skulle ha behövts skulle ha varit praktiskt samma oavsett om de burkarna var 5 eller 500 - när PC funkar, funkar det lika stabilt som Mac, men det tar något mer tid att bygga en ny dator varje gång och göra rätt inställningar så allt funkar (som man får göra med PC) jämfört med att klona en och samma dator X gånger (som Apple gör)
Mac lever MYCKET på att folk en gång i tiden började med att använda det, skulle exakt alla programmen finnas på PC skulle Mac dö ut fort...

Edit: för att svara mer direkt på mitt sista citat: Apple har inte "bättre" hårdvara de har bara ett mindre urval av hårdvara (antal tillverkare etc), de skall i många avseenden jämföras med Dell: samma dator "kopieras upp" - hur svårt är det då att få den 194723:e burken att funka klanderfritt? skulle något företag få PC-mjukvara att fungera ihop perfekt så skulle det inte skilja sig från Mac alls...
PC = bygger nytt system varje gång
Mac = replikerar exsisterande setup

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Mmm men så är ju inte P4 en 64-bitars processor som Opteron och G5...

Sen ställer jag mig tivlande till motvet till Nekekami's kommentar om att X86-hårdvara skulle vara "trasigare" än annan... Det enda som skiljer är ju mobo och prolle... allt annat är ju samma! Och det finns väl ingen anledning att tro de skulle ha lägre felprocent än nån annan.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
...istället för att påstå att den duger att dammsuga med...

Så du menar att den inte ens duger som dammsugare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
Så du menar att den inte ens duger som dammsugare?

den duger inte att damsuga med !
den suger för lite ! (både luft och övriga prestanda)

(aja... möjligtvis som luftfilter då....)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life