Copyswede och Elektronikbranschen skriver avtal om privatkopieringsersättning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Amazinghorse:

Vart går ens pengarna?? Ner i giriga juristers fickor eller till staten (som skänker bort dom till skurkstater)

Nope. Inget av de två.
Copyswede ägs av ett gäng andra paraplyorganisationer som företräder upphovsrättsinnehavare. Pengarna fördelas till dessa paraplyorganisationer som sedan fördelar pengarna till de parter de företräder.

https://www.copyswede.se/om-copyswede/detta-ar-copyswede/

Här finns översikt av fördelning, årsredovisningar, vilka organisationer som företräds - och mer ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Varför ska de stora konsollerna vara fria från detta skulle säga att det är direkt konkurrens hindrande att de stora aktörerna slipper avgifter. Men det fungerar bra med lobbyverksamhet i detta land skrämmande, sen ser jag inte att privata aktörer ska ha hand om detta & mjölka pengar för dem själva & deras intresse-organisationer.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Copyswede är stöld och inget annat

Permalänk
Medlem

Vore kul om SweC kunde intervjua de olika partiernas talesmän i IT-frågor kring den här avgiften.

Det finns ju en hel del som är mer än unket i frågan.

Privatkopieringen idag är minimal för att inte säga obefintlig.
Det är en privat organisation utan insyn vart pengarna tar vägen.
Saker som absolut inte är gjorda för att vara backupenheter är avgiftspliktiga.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Skattemedel är en sak, men att ett privatföretag kan gör som Copyswede gör är märkligt.
Och jag tror knappast den lilla biten av privatkopiering motsvarar alla de pengar de får in på de grejer vi köper.

Dock är inte CopySwede ett företag utan en ekonomisk förening med ett helt koppel av starka, främst fackliga, medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Ja det här borde väl vara brott mot konkurrensen, som när Telia körde sin surfa-snällt-kampanj

Undrar var myndigheterna som är ansvariga håller hus? Vänta nu det är ju samma myndigheter som till synes ger amazon fri framfart...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Dock är inte CopySwede ett företag utan en ekonomisk förening med ett helt koppel av starka, främst fackliga, medlemmar.

När blev skivindustrin eller filmindustrin fackliga organisationer?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Krippa75:

Tillåt mig att tvivla på att det verkligen går att kategorisera som privatkopiering.

Tro mig, jag har läst på.

Permalänk
Medlem

Död åt Copyswede men ändå trevlig att vi nu har ett maxtak på mobiltelefoner. Konstigt att de gör det retroaktivt.
Sådana här organisationer är verkligen raka motsatsen till grundidén till frimarknad och kapitalism. Både CopySwede och Elektronikbranschen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Set-top box som i DigitalTV? Går det ens att lagra musik på såna?

Rätta mig om jag har fel. Men om du spelar in en film med en Digital TV-Box, då är det privatkopiering? Har för mig att jag läst det här någonstans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElonB:

Köper i princip all min elektronik via Tyskland pga alla diverse avgifter. Skönt att slippa kemskatter, copyswede, frikostliga valuta konverteringar. Blir en 10-20% billigare per köp.

Tyskland verkar ha varit först i världen att införa privatkopieringsavgifter ;).

Tyska motsvarigheten verkar vara GEMA
https://en.wikipedia.org/wiki/GEMA_(German_organization)

Hur stora eller omfattande deras system är kan jag däremot ingenting om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Kopiasvensken är villig att trampa på tår och fortsätta gå istället för att stanna upp och fråga: oj, hur gick det?

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Gränslös idioti.

"Avtalet innebär också att en lista på specifika spelkonsoler är undantagna från ersättningskraven. Mer obskyra spelkonsoler som inte kommer från Nintendo, Sony eller Microsoft omfattas dock fortfarande av kraven."

Uppenbart att copyswede uteslutet anställer lågbegåvade och att det här helt och hållet är för att få in enkla pengar från konsumenter när man kan göra undantag på det här sättet.

Precis, tillräckligt stora bolag kan avtala bort maffiaavgiften.

En positiv tvist är ju att eftersom alla redan är tvugna att betala så kan man ju med gott samvete tanka fritt från tpb eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag utnyttjar den, hårt. Jag har i runda slängar 200TB filmer som jag delar med mig av till mina nära vänner via Jellyfin. Don't blame the player, blame the game.

Det där är piratkopiering.

Om du inte med "nära vännter" avser kanske ett par stycken.

"..visa det för sig själv, familjen och enstaka vänner. Man får ge bort enstaka kopior till vänner"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Digitalbox som kan spela in är väl ändå designat för att just privatkopiera, ändå får den sänkt avgift.
Samtidigt som att datorer får höjd avgift, där man streamar media.

Hål i huet som vi säger i Skåne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vänta nu... Datorer ökar. Lagringsenheter minskar. Datorer innehåller lagringsenheter.

Slutsats: köp aldrig färdiga datorer utan endast i delar.

Fråga: hur definierar de när man köper lösa datordelar PLUS tjänsten att få den hopbyggd? Är det kryphålet de missat?

Delar har alltid varit undantagna så på den fronten är det inget nytt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Rätta mig om jag har fel. Men om du spelar in en film med en Digital TV-Box, då är det privatkopiering? Har för mig att jag läst det här någonstans.

"Enligt ett EU-direktiv kan medlemsstaterna göra en inskränkning i rättighetshavarnas ensamrätt genom att tillåta privatkopiering, det vill säga tillåta kopiering till sig själv, sin familj eller vän för privat bruk. Detta får göras under förutsättning att rättighetshavarna erhåller kompensation. I Sverige tillses detta genom bestämmelser i upphovsrättslagen om privatkopieringsersättning.

Därför får man till exempel spara ned musikfiler på sin dator eller smartphone, spara favoritprogram i sin tv-box, göra offline-listor i streamingtjänster på surfplattan och spara ned poddar i mobilen. Privatkopiering är helt laglig och ska inte förväxlas med olaglig piratkopiering."

Ja det står med på copyswede:s hemsida. Jag har uppdaterat mina kunskaper lite grann så jag valde att ta bort ett tidigare inlägg som jag hade skrivit, då jag förväxlade privatkopiering med piratkopiering.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Det där är piratkopiering.

Om du inte med "nära vännter" avser kanske ett par stycken.

"..visa det för sig själv, familjen och enstaka vänner. Man får ge bort enstaka kopior till vänner"

Just det. Jag sade aldrig hur många. Så hur kan du då säga att det ÄR piratkopiering och inte privatkopiering??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

När blev skivindustrin eller filmindustrin fackliga organisationer?

1982

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tyskland verkar ha varit först i världen att införa privatkopieringsavgifter ;).

Tyska motsvarigheten verkar vara GEMA
https://en.wikipedia.org/wiki/GEMA_(German_organization)

Hur stora eller omfattande deras system är kan jag däremot ingenting om.

Man kommer aldrig helt undan, kan bara minimera skadan.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

"Föreningen förhandlar och tecknar avtal på upphovsrättsområdet för upphovsmän och utövande artister/konstnärer inom olika medier. Inte minst är man verksamt inom nya medieområden"

Problemet är nog att de tar rätten att systematiskt avgiftsbelägga privatpersoners privat köp, där känns det som de är utanför deras område då piratkopiering högst sannolikhet är en liten minoritet idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Just det. Jag sade aldrig hur många. Så hur kan du då säga att det ÄR piratkopiering och inte privatkopiering??

Hur många filmer är 200 TB ens?

Är det fysiska skivor du kopierat?

Notera att jag inte bryr mig alls om det är pirat eller privat, jag har inget emot något av det. Tycker dock att Copyswed borde läggas ner då deras hitte-på siffror är katastrofala. Tror inte någonstans på att deras statistik stämmer.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ser nyheter om CopySwede så är jag evigt glad att jag inte bor kvar i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Problemet är nog att de tar rätten att systematiskt avgiftsbelägga privatpersoners privat köp, där känns det som de är utanför deras område då piratkopiering högst sannolikhet är en liten minoritet idag.

Säger inget om det utan vill bara upplysa de oupplysta om vilka och vad CopySwede är.
Det är väl tyvärr allmänt känt att det inte är svensk lagstiftning som råder i Sverige utan fackliga organisationer som styr. Som egen företagare föredrar jag en lag som gäller alla framför godtyckliga åsikter som appliceras på olika delar av publiken.

Ingen vet hur stort eller litet piratkopiering är men minns jag rätt så när Piratebay var som mest i ropet så var fortfarande en majoritet av datan som sidan genererade laglig (japansk manga om minnet inte sviktar allt för mycket). Det man ska komma ihåg är att sådana här åtgärder alltid är retroaktiva och baseras på ofta flera år gammal data. Att man nu har reviderat upplägget bygger på att man har fastställt ny information. Det kan säkert komma att ändras igen om några år.

Men mitt resonemang från första sidan om att det är märkligt att leverantörerna inte betalat in avgiften till CopySwede kvarstår

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Hur många filmer är 200 TB ens?

Är det fysiska skivor du kopierat?

Notera att jag inte bryr mig alls om det är pirat eller privat, jag har inget emot något av det. Tycker dock att Copyswed borde läggas ner då deras hitte-på siffror är katastrofala. Tror inte någonstans på att deras statistik stämmer.

Jag har betalat för alla mina filmer. Spenderar 1-2h varje dag på editera ljudspår och liknande. 7k+ i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Ser inte hur det skulle gynna branschen med detta avtal. Minns att det var tal om att vissa enheter saknade tak men så verkar ju inte vara fallet. Det mesta har ju ironiskt nog blivit dyrare.

Därför att de är helt maktlösa. De kan inte slåss mot Copyswede/staten och får försöka minimera skadan så gott som möjligt. Hade de inte gått med på det här skulle det säkert ha slutat ännu sämre.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tyskland verkar ha varit först i världen att införa privatkopieringsavgifter ;).

Tyska motsvarigheten verkar vara GEMA
https://en.wikipedia.org/wiki/GEMA_(German_organization)

Hur stora eller omfattande deras system är kan jag däremot ingenting om.

Återigen visar sig Tyskland vara föregångsland för dålig politik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Återigen visar sig Tyskland vara föregångsland för dålig politik.

Hehe

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

"Föreningen förhandlar och tecknar avtal på upphovsrättsområdet för upphovsmän och utövande artister/konstnärer inom olika medier. Inte minst är man verksamt inom nya medieområden"

Problemet är nog att de tar rätten att systematiskt avgiftsbelägga privatpersoners privat köp, där känns det som de är utanför deras område då piratkopiering högst sannolikhet är en liten minoritet idag.

Piratkopiering har inget med ämnet att göra, avgiften ska kompensera för privatkopiering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Säger inget om det utan vill bara upplysa de oupplysta om vilka och vad CopySwede är.
Det är väl tyvärr allmänt känt att det inte är svensk lagstiftning som råder i Sverige utan fackliga organisationer som styr. Som egen företagare föredrar jag en lag som gäller alla framför godtyckliga åsikter som appliceras på olika delar av publiken.

Jag förstår inte vad Copyswede har att göra med fack? Grundtanken håller jag dock med om i många fall, klara regleringar är bättre än godtycklighet och "lös det i domstol". Dock tror jag inte någon blir glad om den pågående kollektivavtalsförhandlingen går i stöpet.

Citat:

Ingen vet hur stort eller litet piratkopiering är men minns jag rätt så när Piratebay var som mest i ropet så var fortfarande en majoritet av datan som sidan genererade laglig (japansk manga om minnet inte sviktar allt för mycket). Det man ska komma ihåg är att sådana här åtgärder alltid är retroaktiva och baseras på ofta flera år gammal data. Att man nu har reviderat upplägget bygger på att man har fastställt ny information. Det kan säkert komma att ändras igen om några år.

Hmm, jag tror inte det. Eller, själva grundtanken med TPB och torrents i allmänhet är ju att sidor, tjänster och sökmotorer inte behöver tillhandahålla något olagligt material utan det är användarna själva som står för det. Men tittar man på innehållet i de torrents som distribuerades på TPB så var merparten piratkopior, undantag var mest linuxdistributioner och liknande. Manga omfattas ju av copyright som allt annat.

Citat:

Men mitt resonemang från första sidan om att det är märkligt att leverantörerna inte betalat in avgiften till CopySwede kvarstår

De var i tvist, att betala kan ses som ett godkännande av avgiften. Däremot borde de förstås ha deponerat avgiften så att de har pengar att betala den retroaktivt.