Nvidia: "Brist på Geforce RTX 3080 och RTX 3090 fortsätter in i år 2021"

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av RekiN:

Jag lyckades få tag i ett RTX 3080 direkt som anlände dagen efter. Men jag ska vara ärlig och säga att jag fortfarande är sugen på att se vad AMD kommer med och att jag även dagdrömmer om ett Founder's Edition av 3080 eller 3090, då jag tycker att de är absurt sexiga.

Dagdrömmer bara? Inte lagt undan slantarna för ett FE?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Keeper of the Bamse

"Enligt Jensen Huang ligger problemet inte i bolagets förmåga att tillverka grafikkort i rask takt, utan att efterfrågan är så stor att Nvidia inte kunnat öka tillverkningen snabbt nog för att möta den."

Öh, det är ju samma sak. Problemet ÄR ju att dom inte kan tillverka kort i rask takt. Dom har ju hypat det här kortet hur länge som helst. Jag tror inte en sekund på att det här kom som en överaskning för Nvidia, det är ju liksom inte första kortet dom gör. Dom visste att det skulle sälja som smör, men klarar inte av att tillverka korten.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Dagdrömmer bara? Inte lagt undan slantarna för ett FE?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl visserligen möjligt att de underskattat efterfrågan och därmed satt upp för liten produktionslinje - men att den produktion som finns fungerar bra.

Givetvis kan man spekulera att de borde ha antagit annorlunda i så fall. Vetat bättre eller liknande.
Men det går väl inte att utesluta att så är fallet ändå.

Produkten är "bra" men den kommer med drivrutiner som kraschar och tyder på att board partners inte fått ta del av drivers förrän i absolut sista skedet. Launchen borde varit i Oktober som tidigast.

Skrivet av wargreymon:

Vad ljuger han om? Vad jag sett kommer det ju in batches med kort hela tiden. Inet fick ju in 42 Strix igår. Det är en butik i ett litet land. Komplett fick in 120 i fredags.

står och ljuger om prestandasiffror

Du kan ju iallafall läsa hela min kommentar :'(

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men spekulationer =/= "det riktiga svaret". Spekulationer är helt välkomna på forum i mitt tycke, men det ska presenteras som så. Du kommer inte få någon som helst bekräftelse i din om AMD har sina kort kvar i hyllan på lansering, då det finns så många fler parametrar i det här än yield.

Ibland kommer man rätt så långt med logik. Om fler började med det blev det mindre och dåligare spekulationer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Produkten är "bra" men den kommer med drivrutiner som kraschar och tyder på att board partners inte fått ta del av drivers förrän i absolut sista skedet. Launchen borde varit i Oktober som tidigast.

står och ljuger om prestandasiffror

Du kan ju iallafall läsa hela min kommentar :'(

Vilka lögner var det då? 2x prestanda som vanligt?
Varför skulle man ta det på allvar när de själva pratar om "upp till" 2x prestanda samma halvtimme? De uppnådde det ju i specifika fall, och praktiskt tagen all marknadsföring och hype är ju samma skit: inget att bokstavligt lita på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilka lögner var det då? 2x prestanda som vanligt?
Varför skulle man ta det på allvar när de själva pratar om "upp till" 2x prestanda samma halvtimme? De uppnådde det ju i specifika fall, och praktiskt tagen all marknadsföring och hype är ju samma skit: inget att bokstavligt lita på.

Många bäckar små gör en stor å och jag kommer inte ifrån det faktum att detta varit en trist lansering.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Produkten är "bra" men den kommer med drivrutiner som kraschar och tyder på att board partners inte fått ta del av drivers förrän i absolut sista skedet. Launchen borde varit i Oktober som tidigast.

står och ljuger om prestandasiffror

Du kan ju iallafall läsa hela min kommentar :'(

Ja jag tror väl också att de släppt korten för tidigt. Håller med dig.
Gissningsvis för att få ut något innan konsolerna kom ut. Kanske var det strategiskt fördelaktigt för dem ändå.

Aja. Lanseringen blev inte helt hundra oavsett hur man vänder på det.
Och nu står nvidia med lyxproblemet att kunderna slänger sig efter produkterna de lyckas få ut på marknaden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

hehe får en att tänka på ett framtidsfoto av en skolkande snorunge och en bra dag på det kommande jobbet

när vi nu talar om logik och teorier menar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag tror väl också att de släppt korten för tidigt. Håller med dig.
Gissningsvis för att få ut något innan konsolerna kom ut. Kanske var det strategiskt fördelaktigt för dem ändå.

Aja. Lanseringen blev inte helt hundra oavsett hur man vänder på det.
Och nu står nvidia med lyxproblemet att kunderna slänger sig efter produkterna de lyckas få ut på marknaden.

Tror också att det till stor del har med ett försök att konkurrera med konsoler att göra men hoppas samtidigt innerligt att AMD har något på G. Lyxproblemet är verkligen störande för det spelar Nvidia rätt i händerna, kolla bara på Zotac 3080 som gått upp med över 1000 kronor hos komplett sen den 17:e. Är väl bara en tidsfråga innan FE kostar mer...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Känns konstigt att alla rusar till 3xxx-serien när AMD är så nära inpå.

Jag väntar i alla fall, känns dumt att lägga 8-10k för att sen inse att man borde tagit AMD istället.

ja de gör du rätt i att vänta, jag väntar också, men jag tror faktiskt inte AMD kommer kunna komma med något som är så pass bra i prestanda som gör att jag kommer välja AMD, nu när man är 40år, bra lön låg boende kostnad osv, så är de inte som förr när man var yngre tvungen att vrida å vända på pengarna när man skulle köpa PC grejer. lyx jag vet, men jag förstår att andra väntar för att se om AMD kommer med något tillräckligt bra till lägre pris som gör att prestanda per krona är samma lika eller bättre än ett nvidia kort.

å även där är jag orolig att AMD kommer ha svårt att nå upp. men har jag fel så är ingen gladare än jag

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Produkten är "bra" men den kommer med drivrutiner som kraschar och tyder på att board partners inte fått ta del av drivers förrän i absolut sista skedet. Launchen borde varit i Oktober som tidigast.

står och ljuger om prestandasiffror

Du kan ju iallafall läsa hela min kommentar :'(

Sorry, läste lite för snabbt. 80% av din kommentar var om lagret, samt att det är vad tråden handlar om.

Undrar om Lisa kommer få bli kallad lika många öknamn om AMD gör en liten PR-tabbe?

Permalänk
Testpilot

Skulle fått mina 3080 från Elgiganten igår (efter att det blivit pushat 3 gånger redan), fick mejl imorse om att det är nu uppskjutet till den 16.e Okt...

Luktar mer och mer som att jag kommer avboka mina ordrar och vänta in RX 6900XT istället. Sitter utan GPU i dagsläget och tänker INTE göra det när CP77 landar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tror också att det till stor del har med ett försök att konkurrera med konsoler att göra men hoppas samtidigt innerligt att AMD har något på G. Lyxproblemet är verkligen störande för det spelar Nvidia rätt i händerna, kolla bara på Zotac 3080 som gått upp med över 1000 kronor hos komplett sen den 17:e. Är väl bara en tidsfråga innan FE kostar mer...

Ha i åtanke att priserna vid lansering är rabatterade för en viss tid och/eller ett antal kort. Därefter går priset upp en bit. Detta gäller i princip endast tredjepartskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Inet fick ju in 42 Strix igår. Det är en butik i ett litet land. Komplett fick in 120 i fredags.

Bara Sverige hade minst 600-1000 kort. Komplett hade runt en 3-400 kort och Webhallen/Inet hade en 5-10 för flera modeller samt att det fanns en hel del TUF vill jag minnas. Netonnet skickade ju flera kort tidigt veckan efter.

Vet du hur det går för Webhallen med ROG STRIX? Var kan man hitta infon om vad Inet/Komplett fått in?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Känns konstigt att alla rusar till 3xxx-serien när AMD är så nära inpå.

Jag väntar i alla fall, känns dumt att lägga 8-10k för att sen inse att man borde tagit AMD istället.

För vissa av oss är AMD's utbud helt ointressant, oavsett hur bra deras nya kort är, då vi redan är inlåsta i Nvidia's ekosystem igenom tex G-Sync.

Däremot så hoppas jag själv ändå stort på att AMD's kort faktist är snäppet bättre än Nvidia, då det förhoppningsvist leder till att priset pressas något, och att efterfrågan på RTX 3080 minskar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Ha i åtanke att priserna vid lansering är rabatterade för en viss tid och/eller ett antal kort. Därefter går priset upp en bit. Detta gäller i princip endast tredjepartskort.

Är du säker på att detta gäller samtliga tillverkare? Vet att Asus kör så på TUF men har inte hört om andra.

Skrivet av wargreymon:

Sorry, läste lite för snabbt. 80% av din kommentar var om lagret, samt att det är vad tråden handlar om.

Undrar om Lisa kommer få bli kallad lika många öknamn om AMD gör en liten PR-tabbe?

Har svårt att se det för Lisa har inte varit sliskig.

Det har däremot Robert Hallock som praktiskt taget bedriver falsk marknadsföring i klippet nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=prAaADB9Kck

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har ett datorbygge som inkluderar ett TUF 3080 så jag har ett beräknat leveransdatum 2021-01-04. Så jag känner att jag har all tid i världen att ändra mig om nu AMD kan konkurrera med pris och prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Vet du hur det går för Webhallen med ROG STRIX? Var kan man hitta infon om vad Inet/Komplett fått in?

Komplett och Inet lade upp bilder på diverse sociala medier med deras pallar med Asus-kort. Webhallen borde ju få snart också tycker man.

Permalänk
Inaktiv

man kan väl lugnt konstatera att det skiljer år och dag mellan information och kundservice mellan komplett och webhallen iaf ..... webhallen knäpptysta medans komplett hela tiden uppdaterar sina saker .

något att tänka på vid framtida köp

Permalänk
Medlem

Tja, det är lite osmidigt men så viktigt är det inte, 1070t duger gott ett tag till.
Eftersom det nu är så mycket "jobb" med att hugga ett 3080 så väntar jag tills RDNA2, fler 3080s och 3070s trillar ut på marknaden och ser hur läget är om några veckor eller så.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Har beställt ett 3080 Strix OC men att vänta gör mig inget, det ger mig istället tid att överväga andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag inväntar 3070 och får jag ej tag på en vi daläpp så väntar jag på 3070ti/super. Hade köpt AMD om jag har en freesync-monitor.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hela Norden hade ca 600 kort på release day (som varit planerad rätt så lång tid), inkl partnerkort. Helt omöjligt för ett företag av Nvidias kaliber att missa så monumentalt om det inte vore pga yield.

Vet man hur det såg ut åren innan för 1000-serien respektive 900-serien?
Med tanke på detta uttalande från Nvidia så pekar inget på yield, än.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Vet man hur det såg ut åren innan för 1000-serien respektive 900-serien?
Med tanke på detta uttalande från Nvidia så pekar inget på yield, än.

Gamers Nexus nämnde i någon video att enligt information från partnertillverkarna har tillgången varit ungefär den samma som för tidigare lanseringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Risken finns att AMD tar åt sig några andelar eftersom NVIDIA har svårt att möta efterfrågan om det pågår året ut

Skrivet av jehuty:

Jag hoppas det men tror nästan att Nvidia är för stora för att folk ska gå över. ...

Om vi antar att AMDs erbjudanden är riktigt bra kommer det resultera i att de tar marknadsandelar. Frågan är bara om det är tillräckligt för att Nvidia ska kunna möta den kvarvarande efterfrågan.

Skrivet av dagas:

Det skulle verkligen förvåna om de [RX 6900XT] kan nå 3090 i prestanda. Jag tror de landar runt 3070 till 3080...

Jag tror RX 6900 XT i genomsnitt presterar mycket närmre RTX 3080, med resultat att det i vissa fall även överträffar RTX 3090 i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gamers Nexus nämnde i någon video att enligt information från partnertillverkarna har tillgången varit ungefär den samma som för tidigare lanseringar.

Samma som 2000 serien ja.. Vilken hade otroligt få kort vid lanseringen. Ändå så tog de slut direkt. Detta trots att det knappt var några som ville köpa dom pga usla priser och ville man ha högre prestanda än 1080Ti så var man tvungen att betala 12-15k. Vilket skämt

De visste att vi som sitter med gtx 1000 kort skippade att uppgradera till 2000, vilket betyder att det kommer va otroligt många fler som ist köper nästa generation när det faktiskt är värt att ens tänka på att uppgradera.
Trots detta så har de inte fler kort tillgängliga vid lansering? Otroligt korkat

Jensen sa det ju själv. "To all my Pascal gamer friends, it is safe to upgrade now"

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Singalen är att alla scalpers kan fortsätta tjäna grova pengar genom att köpa upp allt på marknaden och sälja med 30-40 % marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Samma som 2000 serien ja.. Vilken hade otroligt få kort vid lanseringen. Ändå så tog de slut direkt. Detta trots att det knappt var några som ville köpa dom pga usla priser och ville man ha högre prestanda än 1080Ti så var man tvungen att betala 12-15k. Vilket skämt

De visste att vi som sitter med gtx 1000 kort skippade att uppgradera till 2000, vilket betyder att det kommer va otroligt många fler som ist köper nästa generation när det faktiskt är värt att ens tänka på att uppgradera.
Trots detta så har de inte fler kort tillgängliga vid lansering? Otroligt korkat

Jensen sa det ju själv. "To all my Pascal gamer friends, it is safe to upgrade now"

Jag vill minnas att tillgången på 2000-serien var hyfsat normal, eller normaldålig om man så vill.

Ja, det är en dåligt planerad lansering. De borde haft 10ggr så många kort.