AMD varumärkesskyddar RDNA 2-tekniken "Infinity Cache"

Permalänk
Melding Plague

AMD varumärkesskyddar RDNA 2-tekniken "Infinity Cache"

Ett nytt varumärkesskydd antyder att AMD introducerar en teknik för mer effektiv användning av minnesbandbredd med Radeon RX 6000.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket spännande! Upp till bevis hur det fungerar i praktiken bara. När tror man att vi kan få se tester på RDNA-2 korten?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Inaktiv

Fördelen med att RTX 3080 är slut överallt är ju att man måste avvakta & se hur AMD presterar

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i Navi-tråden - hoppas att de skriver ut det som ∞$.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Mycket spännande! Upp till bevis hur det fungerar i praktiken bara. När tror man att vi kan få se tester på RDNA-2 korten?

Borde väl rimligen bli i November, långt före någon får sitt 3080 om de inte var snabba på att beställa. AMD har verkligen en guldchans att slå tillbaka på gpu-marknaden, hoppas verkligen att deras kort är bra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag håller mina förväntningar på rimlig nivå men det är klart spännande! En spik till i kistan på HBM?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Känns ’för bra för att vara sant’ men så länge korten presterar så blir det nog bra!

När nvidia ökar cache i deras design brukar det också leda till förbättrad effektivitet, så inte helt omöjligt.

Permalänk
Skrivet av LPG:

Jag håller mina förväntningar på rimlig nivå men det är klart spännande! En spik till i kistan på HBM?

Inte nödvändigtvis, tekniken tillåter väldigt hög bandbredd utan hjälp av cache, hbm kan också användas som cache.

Tror dock inte det är tekniken för prispressade gaming kort, om inte den kan göras billigare, vilket alltid är frågan med "ny" teknik.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

On die Cache eller on substrate cache eller liknande kan verkligen boosta upp raytrace beräkningar, speciellt path tracing varianter. Om det går att nyttja infinicache för detta så kan vi få bra konkurrens på raytrace från amd.

Permalänk
Medlem

AMD gör det spännande nu. Före Radja Kudori gick från bolaget så tyckte i alla fall jag att AMD's kort var rätt meh och chipen primärt gjorda för firepro och dylikt. Vilket förvisso som för Nvidia säkert är nått de tjänat bra på? Men att göra kort för spel kändes alltid som en eftertanke. Designprinciperna samspelar ju, men ändå eftertanke.

Nu börjar det hända lite saker så Radeon-presentationen blir spännande i slutet av månaden!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tror det mest handlar om att spara pengar & ge oss en sämre produkt för att sen prata mumbojumbo. En större bus dyrare en mindre billigare & mer pengar kvar i fickan.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Varför tänker jag direkt på IBM:s överlägsna InfiniBand?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Inaktiv

Då får Sweclockers göra spel tester där spelen är installerade på vram så får vi se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tror det mest handlar om att spara pengar & ge oss en sämre produkt för att sen prata mumbojumbo. En större bus dyrare en mindre billigare & mer pengar kvar i fickan.

Nu är det ju väldigt enkelt att se hur ett grafikkort presterar. Presterar det i klass med priset så spelar det väl ingen roll vilka specs kortet har eller?

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt bra det här Särskilt intresserad av hur RT-prestanda blir sen. Konsolmakarna slår ju på stora raytracing-trumman mha rdna2-gpuer så det kan ju inte vara en alltför dålig implementering.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tror det mest handlar om att spara pengar & ge oss en sämre produkt för att sen prata mumbojumbo. En större bus dyrare en mindre billigare & mer pengar kvar i fickan.

På vilket sätt menar du att produkten blir sämre? För att tillverkare kommer på nya sätt att åstadkomma samma prestanda på ett mer effektivt sätt sett till prestanda/kostnad/energieffektivitet? I så fall borde ju Intels hela Tick-Tock strategi ifrågasättas då krympningarna handlade nästan uteslutande om energieffektivitet och kostnadsminskningar, tänker jag. En bred buss är ju inte liktydigt med hög prestanda, titta bara på nämnda HBM.

Permalänk
Medlem

Gamecache gjorde stor skillnad för ryzen så nog samma här

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

AMD varumärkesskyddar RDNA 2-tekniken "Infinity Cache" betyder att ingen annan ska kunna kalla använda namnet "Infinity Cache". Det antyder att det inte är någon ny teknik som de kan ta patent på.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte vara nöjd förrän jag kan installera Crysis 3 i infinity cache och samtidigt köra en Crysis multiplayer server i Videominnet som jag ansluter till från infinity cache, och det ska vara med extremt låg ping!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tror det mest handlar om att spara pengar & ge oss en sämre produkt för att sen prata mumbojumbo. En större bus dyrare en mindre billigare & mer pengar kvar i fickan.

Klart att vinstmarginalerna spelar in. De vill tjäna pengar och växa precis som Nvidia och Intel. Men AMD är inte dummare än att de fattar att detta är deras chans till ett nytt "ryzen-moment".
De har naturligtvis testat alla möjlig kombinationer av lösningar och valt en som är en bra avvägning mellan vinstmarginal och önskad prestanda. Om 256-bit/196-bit kraftigt negativt hade påverkat prestandan på dessa kort hade de inte valt den lösningen. Det är sannolikt att Lisa Su har sänkt kravet på vinstmarginalen inför denna lansering eftersom hon fattar att Mindshare är viktigt. Det är det som gör henne till en lysande CEO. Dessa kort kommer att presentera bra helt klart och troligen till en hyfsad prislapp. Det behöver vi dessutom, ett litet fint priskrig. Men de måste bli bättre både på mjukvarulösningar men också på att pusha de lösningarna de har redan nu som är bra, typ Chill etcetera. Jag förväntar mig Radeon Image Sharpening 2.0, Radeon chill 2.0 samt en lösning som på ett eller annat sätt konkurrerar med DLSS. Då mina vänner kan det bli riktigt kul detta.

Jag väljer mellan 3070 och något Navi. Allt annat är för dyrt. Naturligtvis köper jag inte något innan båda spelar att visat sina händer.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Nu är det ju väldigt enkelt att se hur ett grafikkort presterar. Presterar det i klass med priset så spelar det väl ingen roll vilka specs kortet har eller?

Jag håller med, det är ju prestanda/pris som är avgörande. Men det är en sak att argumentera för det nu när det gäller AMD. Nämn Intels 14nm så brukar det låta annorlunda. Då är det "tråkigt med gammal teknik" och övrigt spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tror det mest handlar om att spara pengar & ge oss en sämre produkt för att sen prata mumbojumbo. En större bus dyrare en mindre billigare & mer pengar kvar i fickan.

Det är inte Nvidia vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Skulle va roligt på slutet av visning för 5000 serien att de här har vi ett sneakpeak på kommade grafikkort vi ses 28 oktober

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

On die Cache eller on substrate cache eller liknande kan verkligen boosta upp raytrace beräkningar, speciellt path tracing varianter. Om det går att nyttja infinicache för detta så kan vi få bra konkurrens på raytrace från amd.

De rykten kring läckor och inside information talar om att toppkorten har bättre raytracing-prestanda än RTX 2080 Ti, så ska bli spännande att se hur pass mycket bättre det är.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

AMD varumärkesskyddar RDNA 2-tekniken "Infinity Cache" betyder att ingen annan ska kunna kalla använda namnet "Infinity Cache". Det antyder att det inte är någon ny teknik som de kan ta patent på.

Det är iofs riktigt att nyheten handlar om ett varumärke, men det finns ett patent också (dök upp för några månader sen):

https://www.freepatentsonline.com/y2020/0293445.html

Det som är nytt är att varumärket på Infinity Cache kom nu, vilket antyder att den tekniken kommer nu (istället för i Navi 31 eller nåt sånt).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som jag skrev i Navi-tråden - hoppas att de skriver ut det som ∞$.

Radeon, nu med konsumdollar.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Varumärket gäller ju inte bara användning i RDNA2, utan rent generellt i processorer och liknande kretsar.
Jag misstänker starkt att vi kommer se detta även i kommande versioner av Zen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Varumärket gäller ju inte bara användning i RDNA2, utan rent generellt i processorer och liknande kretsar.
Jag misstänker starkt att vi kommer se detta även i kommande versioner av Zen.

Ja, det borde lösa lite av bandbredsproblematiken med APU:er

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tror det mest handlar om att spara pengar & ge oss en sämre produkt för att sen prata mumbojumbo. En större bus dyrare en mindre billigare & mer pengar kvar i fickan.

Inget företag vill att deras produkter ska vara dyra att tillverka. Så om Amd kan ha bibehållen prestanda eller till och med ökad med denna teknik till en lägre tillverkningskostnad så behöver de inte heller ett lika högt pris till konsument, alltså får du ett billigare och bättre grafikkort än om de inte använt sig av den här tekniken. Är det något du tycker är dåligt?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag håller mina förväntningar på rimlig nivå men det är klart spännande! En spik till i kistan på HBM?

HBM har kvar sina fördelar. Vi får se när korten lanseras precis vad vi har att göra med, och hur det presterar. HBMs stora fördel i effektförbrukning värderas inte på desktopmarknaden, så det kan ta ett tag innan vi ser det igen på PC.

Snarare skulle väl fungerande grafik-cache vara av enormt värde för AMDs APUer för PC-marknaden som för närvarande stryps helt av minnesbandbredden. Om detta funkar hyfsat kan man hoppas på rejäla prestandakliv för integrerad grafik om ett par år i kombination med DDR5.