Windows Server 2003 - Fildelning

Permalänk
Medlem

Windows Server 2003 - Fildelning

Hej.

Hur gör man för att ge alla tillgång till mappar/diskar man delar ut i WS2003? Jag har satt "Full Control" för "Everyone" i Permissions, fast jag får ändå en lösenords prompt som jag inte kan ta mig förbi.. Vad är det jag gör fel?

Edit: Ge alla tillgång på mitt lokala nätverk såklart

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem

den fårgar efter IPC$ lösenord va ?!!

du måste göra lika konton på server som klient,

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Så om jag är inloggad på "Administrator" på båda datorerna kommer det funka? Låter mycket dumt.

Edit: Har kollat lite i Local Security Policy, och aktiverade att anonymous users skulle få samma regler som "Everyone" fast det funkar ändå inte.. Jag kanske är för trött för att hitta rätt alternativ iofs..

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem

mm men du måste ha samma lösen på båda admin kontona för att det skall funka

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm vad menar du med ge alla tillgång på nätverket? Är det att alla ska komma åt resurser på datorn eller som Mr_Lazy är inne på, att ska komma åt datorn som administratörer?

Mr_Lazy, kan IPC$ frågan komma på från NT baserade OS "klienter" också?
Bara undrar, jag själv har bara sett det från min win98 dator.
anonymous users tror jag inte är sådana som ansluter sig via nätverket så det ska inte göra någon skillnad om du ställer dem till samma regler som everyone.

Checklist:
Du har guest kontot aktiverat?
"Access this computer from the network" har du everyone (eller guests där) på den rättigheten?

Ja om du har samma administratörs användnamn och lösenord så kommer den åt adminresurserna... ja det låter konstigt men även om de är en arbetsgrupp (workgroup) så utbyter de lösenorden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu så

Hade samma problem jag. Har 2 datorer nu med Windows 2003 Server på båda. Riktigt bra Operativ-system så jag tyckte det var värt att göra om dem till workstations båda två. Men fildelningen ville inte sig till. Det här funkade med Windows ME som försökte komma åt nätverket på en Windows 2000 pro burk förut.
Enklast är att använda samma användarnamn på båda burkarna. Jag kör administrator på båda utan lösenord som loggas in automatiskt, men fick inte tillgång till nätverket, nått som är nytt för mig men har troligtvis nått att göra med säkerhet i ett Server OS. Så jag lade till lösenord på båda och viktigast _Samma_ lösenord på båda. Tex lösenord gurkburk på båda så ska dom nog hitta varrandra och då kan komma in i båda. Så har du som ett exempel en Windows ME burk som ska komma åt Windows 2003. Så sätt en användare som heter Administrator på Win ME burken med lösenordet plastsked, sen Administrator (som du troligtvis kör) och plastsked som lösenord på Windows 2003 burken. Du fattar nog.
Då ska det nog funka.

Visa signatur

insert Funny Comment Here

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Mr_Lazy, kan IPC$ frågan komma på från NT baserade OS "klienter" också?
Bara undrar, jag själv har bara sett det från min win98 dator.
anonymous users tror jag inte är sådana som ansluter sig via nätverket så det ska inte göra någon skillnad om du ställer dem till samma regler som everyone.

det är iof sant. man borde bara får No access om man kör en NT-klient.

det absolut lättaste är att man har en domän man loggar in på för då slipper man allt det där.. man gör sina konton hos domänen och sen är det klart.... men kanske inte är så smart att dra igång det på en dator som är tänkt som workstation... hm

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo jag vet vad domän i windows server OS menas med...
Bara jag kunde få adsl så ska jag damn ha en serverburk bara som domänkontrollant.

Ha domänkontrollant på en burk som används workstation känns inte bra.
Jag har två installationer av WS2003 och använd remote installation services (RIS) för att installera XP på den gamla datorn.. fungerar utmärkt, förutom när jag ska köra mitt workstation WS2003, då måste den andra datorn loggas in lokalt och saker som offline files osv kan jag inte använda
Har man bara testat något nätverksoperativsystem så vill man köra det ofta... Bara jag som vill att alla ska ansluta sig till en domän på lan parties? hehe överdrivet men ändå...

När det gällde användarnamn och lösenord ska va lika så visste jag inte det fungerade mellan NT baserade och 9x/me (som Zydeco) skriver.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack, ska prova det.. Jag editerar det här inlägget senare om jag får det och funka, och säger hur jag gick tillväga

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem

Re: Nu så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydeco
Hade samma problem jag. Har 2 datorer nu med Windows 2003 Server på båda. Riktigt bra Operativ-system så jag tyckte det var värt att göra om dem till workstations båda två. Men fildelningen ville inte sig till. Det här funkade med Windows ME som försökte komma åt nätverket på en Windows 2000 pro burk förut.
Enklast är att använda samma användarnamn på båda burkarna. Jag kör administrator på båda utan lösenord som loggas in automatiskt, men fick inte tillgång till nätverket, nått som är nytt för mig men har troligtvis nått att göra med säkerhet i ett Server OS. Så jag lade till lösenord på båda och viktigast _Samma_ lösenord på båda. Tex lösenord gurkburk på båda så ska dom nog hitta varrandra och då kan komma in i båda. Så har du som ett exempel en Windows ME burk som ska komma åt Windows 2003. Så sätt en användare som heter Administrator på Win ME burken med lösenordet plastsked, sen Administrator (som du troligtvis kör) och plastsked som lösenord på Windows 2003 burken. Du fattar nog.
Då ska det nog funka.

Har du gjort några mer ändringar än det? Jag provade det nu, funkar inget vidare

Går det inte helt enkelt att ta bort funktionen "Permissions" så man bara kan dela ut diskarna till alla på det lokala nätverket, skippa användarnamn/lösenordskoll helt alltså?

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb