Orsakar pannkakeskärmar uncanney valley syndrom?

Permalänk
Medlem

Orsakar pannkakeskärmar uncanney valley syndrom?

Noterar att stressnivåerna alltid går ner när jag kör vr versioner av lir. De kan se bättre ut och skarpare på pannkakeskärm och kontrollerna kan va smidigare men något gör att stressnivån är alltid högre! Funderar om det är pga uncanney valley syndrom där det ser rätt ut med bättre bildkvalitet och ingen SDE men perspektivet och fake 3dn aldrig är hundra?

Bara stereo3D i sig har inte haft denna effekt men de hade ju sina problem med ghosting så den 3dn gav måhända uncanney valley för att den inte var hundra procent korrekt heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

kan vara så att du rör på dig när du spelar vr som orsakar att du känner dig mera avslappnad efter du är klar.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

När du säger att stressnivåerna går ner- är det bara hur stressad du känner dig allmännt under/efter?

Jag spelar inte så många spel som finns för både och, men när jag kört till exempel fallout och skyrim har jag fått en mycket bättre upplevelse än med originalet. En del av detta är att jag känner att oavsett grafisk kvalite så har jag inte mycket lust och motivation att stanna och uppskatta miljöer på platt skärm- jag faller snabbt in i mönstret att bara springa vidare till nästa grej så snabbt som möjligt vilket snabbt ger lite av en stressreflex då man blir frustrerad över cutscenes eller transportsträckor som känns meningslösa.

När man väl "är där" i VR så är det mer belönande att utforska och se allt runt omkring, och stämningen i världen påverkar en mer direkt.

Sen är det väl som ovan kommentar säger att kroppen vill röra sig vilket VR ger möjlighet till- att använda all sin motorik och inte bara handled, fingrar och ögon gör mycket skillnad och brukar ge lite samma endorfinkick som man får av träning och fysisk aktivitet.

Min Garmin klocka mäter stressnivåer baserat på HRV- har inte noterat något just ad gäller VR men ska hålla koll på det och se om jag ser något.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Får liknande effekt även av att sitta still i fåtölj. Har ingen klocka eller annat sätt än möjligen pulsmätare men vore kul se om det gick att mäta något

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

När du säger att stressnivåerna går ner- är det bara hur stressad du känner dig allmännt under/efter?

Jag spelar inte så många spel som finns för både och, men när jag kört till exempel fallout och skyrim har jag fått en mycket bättre upplevelse än med originalet. En del av detta är att jag känner att oavsett grafisk kvalite så har jag inte mycket lust och motivation att stanna och uppskatta miljöer på platt skärm- jag faller snabbt in i mönstret att bara springa vidare till nästa grej så snabbt som möjligt vilket snabbt ger lite av en stressreflex då man blir frustrerad över cutscenes eller transportsträckor som känns meningslösa.

När man väl "är där" i VR så är det mer belönande att utforska och se allt runt omkring, och stämningen i världen påverkar en mer direkt.

Sen är det väl som ovan kommentar säger att kroppen vill röra sig vilket VR ger möjlighet till- att använda all sin motorik och inte bara handled, fingrar och ögon gör mycket skillnad och brukar ge lite samma endorfinkick som man får av träning och fysisk aktivitet.

Min Garmin klocka mäter stressnivåer baserat på HRV- har inte noterat något just ad gäller VR men ska hålla koll på det och se om jag ser något.

Var det här Valve upptäckte när man jobbade med Half life.
I VR lägger man mer tid på miljön och provar saker som man i "pancake" annars bara springer förbi.

Skulle vara så underbart om cdproject släppte en VR version av Cyberpunk eller Rockstar gör riktig VR i nästa GTA mm

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc