Permalänk
Medlem

Arbetstrygghet...

Förstår inte diskussionen om arbetsrätten.

Jag har Jobbat på ett litet företag där man gjort sig av med opassande människor godtyckligt (enligt mig) 2002-2012. Folk försvann kors och tvärs och personliga skäl hittades. Inga problem där. Facket sa ja till allt, eftersom vi följde kollektivavtal.

Jag jobbar nu på ett stort företag som gjort sig av med var 5:e white collar, turlistan finns inte eftersom man förhandlade bort den enligt nått regelverk.... Så jag förstår inte - finns det arbetstrygghet i sverige idag? Enligt mig - Nej. Så vad är tjaffset om? Vad innebär det som sker nu?

Enligt mig, spel för kulisserna. Men det finns kanske nån som kan förklara för mig?

Permalänk
Medlem

Allt kan förhandlas bort genom lite extra betalningar till den som de vill göra sig av med.
Hände min fru, kringå turordning = en månadslön extra, ta bort återanställningsrätt = en till månadslön extra.

Permalänk
Medlem

Finns sätt att gå runt allt det där. Företag kan "köpa" ut en som tobeas* skriver.
Man flyttar den anställda till en tjänst som de inte gillar så att de ska säga upp sig m.m.

Permalänk
Medlem

Turordnings regeln finns fortfarande, men man kan göra undantag i vissa fall. Allt beror på under vilka förutsättningar som uppsägningen sker. Om ett företag måste säga upp folk pga arbetsbrist då ska man följa "sist in, först ut" principen fortfarande. Men det finns fortfarande undantag där. T ex att någon kan en speciell sak som ingen annan kan, då kan den personen få vara kvar tack vare det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]