Permalänk
Medlem

Oidentifierat nätverk- inget internet

Nu är det så att en telefonförsäljare ringe morsan och ville sälja Telia och hon köpte det. Det har äntligen kommit till huset, med deras egna router och fiber anslutning.

Internetet funkar på alla enheter förutom min dator, som fungerade skit bra tills igår när hon installerade routern.

Nu står det både på wifi och ethernet på datorn då att det inte finns något internet. Ethernet är inte kopplat till routern men till modemet(fiber grejen med nätverks portar)

Hur ska jag gå tillväga. Har testat att dra ut alla sladdar så bara jag ska ha internet, starta om grejer, men inget positivt resultat.

Permalänk
Medlem

Du ska koppla din dator till routern.

Edit: För att förtydliga lite så får du troligtvis bara ett IP, vilket har tilldelats och låsts till din router. Vill du ta bort låsningen så får du koppla ur allt annat och ringa Telia (eller vänta upp till 24h).

Alla enheter som ska ha internet ska kopplas till routern. Behöver du fler portar så får du skaffa en switch (med kabel till routern).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du ska koppla din dator till routern.

Edit: För att förtydliga lite så får du troligtvis bara ett IP, vilket har tilldelats och låsts till din router. Vill du ta bort låsningen så får du koppla ur allt annat och ringa Telia (eller vänta upp till 24h).

Alla enheter som ska ha internet ska kopplas till routern. Behöver du fler portar så får du skaffa en switch (med kabel till routern).

Jag gjorde så att jag kopplade till routern tillslut och det funkade. Tycker bara det är konstigt eftersom det funkat direkt till fiber grejen i flera år.

Permalänk
Medlem

Din förra ISP gav dig förmodligen 2 IP-adresser då

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Medlem

Ja, men enligt din beskrivning så låter det som att ni har bytt ISP, så det är inte konstigt. Väldigt vanligt faktiskt.

Visa signatur

press nu1mlock