Permalänk
Avstängd

Trasig CPU - Resulterar i oro

Hej Sweclockers,

Jag har en oroskänsla och vill se om ni kanske vänligen kan stilla denna..

Den 25/9 fick jag hem min nya dator och det funkade hur bra som helst.
Jag övervakade temperaturer utav ren nyfikenhet och allt såg bra ut.

Den 27/9 går jag ifrån datorn en kort stund, cirka 35-40 minuter, kommer tillbaka och datorn har då gått i viloläge.
När jag försökte "väcka" den, så hände inget. Varpå jag startar om och blir fast i POST. Felsöker som en tok resterande del av kvällen.

Jag åker till butiken som är helt outstanding med sin service, det visar sig att processorn hade gått sönder och de byter den på plats.
Men här kommer min frågeställning - Är det rimligt att en CPU går sönder efter problemfri användning efter cirka 2 dygn helt plötsligt?
Jag tänker att antingen är den trasig efter frakt, eller "out of the box" om man köper delar.

Har varit skonad ifrån trasiga komponenter i stort sett hela tiden så jag antar att någon gång ska vara första, men detta har resulterat i en överdriven paranoia, börjat ifrågasätta om elnätet hemma är OK osv....

Tack på förhand

Permalänk

Det finns en mängd anledningar.
En PSU som har kvalite som knappt är värd att nämna kan orsaka enormt stor skada på antingen en eller flera komponenter eller så har du plötsligt ingenting kvar i datorn av värde, sistnämnda är skräckexempel. Har de inte förekommit nån form av spänningsfall i fastigheten eller din omgivning under denna tid ja då kan man börja fundera. Det finns fall där anslutning mellan vägg och PSU ej varit jordat och galet nog förekommer dessa livsfarliga hedenhös-fastigheter lite varstans.

Du säger att du har övervakat temperaturen. Har du haft nåt spel igång eller belastat din dator något nämnvärt under dessa 30-40min? Eller, hur har datorn brukats dessa första 2 dygn för den delen?

En CPU kan ju gå sönder inom ett ögonblick om du inte har nån form av kylare som balanserar temperaturen. När du maxbelastar cpu'n med maximal stress då vill du verkligen ha en kill-switch funktion aktiv i bios, mjukvara för att inte resultera i att temp-värdena skenar.

Varje fall har sin unika förklaring. Är de kortslutning, komponentfel, fel som ENDAST märks vid belastning, bygg och monteringsslarv som man ogärna känner vid sig att vilja nämna för kunden. 2 dygn då har det verkligen gått fort!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coolerfreak:

Det finns en mängd anledningar.
En PSU som har kvalite som knappt är värd att nämna kan orsaka enormt stor skada på antingen en eller flera komponenter eller så har du plötsligt ingenting kvar i datorn av värde, sistnämnda är skräckexempel. Har de inte förekommit nån form av spänningsfall i fastigheten eller din omgivning under denna tid ja då kan man börja fundera. Det finns fall där anslutning mellan vägg och PSU ej varit jordat och galet nog förekommer dessa livsfarliga hedenhös-fastigheter lite varstans.

Du säger att du har övervakat temperaturen. Har du haft nåt spel igång eller belastat din dator något nämnvärt under dessa 30-40min? Eller, hur har datorn brukats dessa första 2 dygn för den delen?

En CPU kan ju gå sönder inom ett ögonblick om du inte har nån form av kylare som balanserar temperaturen. När du maxbelastar cpu'n med maximal stress då vill du verkligen ha en kill-switch funktion aktiv i bios, mjukvara för att inte resultera i att temp-värdena skenar.

Varje fall har sin unika förklaring. Är de kortslutning, komponentfel, fel som ENDAST märks vid belastning, bygg och monteringsslarv som man ogärna känner vid sig att vilja nämna för kunden. 2 dygn då har det verkligen gått fort!

Hej Coolerfreak,

Först och främst vill jag tacka för att du tog dig tiden att svara.

PSU'n i datorn är en Corsair RM750 och det upptäckes mig veterligen inga fel med denna när tekniker kikade på datorn.
Jag råkar tyvärr dock vara bosatt i ett Hedenhös hus, datorn är inkopplad i ett ojordat uttag.

Men det var även den förra datorn och likaså förrförra datorn. Jordat uttag är väl främst för att skydda användaren ifrån att få sig en eventuell kyss vid elfel ifrån den elektroniska prylen?

Jag testade lite spel på högsta inställningar och så vidare när jag kikade över temperaturen, men när jag gick iväg från datorn så var det i princip bara webbläsaren uppe och ingenting annat.

Det bara kändes så orimligt att det skulle gå sönder i en handvändning.
Tog kontakt med en elektrikerfirma tidigare idag som ska komma ut redan imorgon och kika här hemma, så jag kan utesluta störningar i elnätet.

Permalänk
Medlem

Samma sak har hänt mig faktiskt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495090-nybygge-stendo...

Köpte 8700k när den lanserades och datorn fungerade som den ska ett par dagar med bra temperaturer men sen stendog den. Fick cpun utbytt och sen dess har datorn tuggat på utan några problem. Så, det kan hända, gäller bara att ha otur nog

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robajn:

Samma sak har hänt mig faktiskt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495090-nybygge-stendo...

Köpte 8700k när den lanserades och datorn fungerade som den ska ett par dagar med bra temperaturer men sen stendog den. Fick cpun utbytt och sen dess har datorn tuggat på utan några problem. Så, det kan hända, gäller bara att ha otur nog

Tack Robajn!
Intressant att det kan bli sådär.. Det stillar min oro att jag kanske bara fick ett måndagsexemplar ..