Ny mobiltelefon för business (Sept 2020)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

När man talar om trollen; fick precis Android 10 på min G8s!

Har inte Google nyligen släppt version 11?

Brukar det normalt vara såpass lång fördröjning från det att Google släpper en version till dess att mobiltillverkarna i sin tur släpper ”sina” versioner?

Jag har kör iPhone sista decenniet så är inte så insatt i android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har inte Google nyligen släppt version 11?

Brukar det normalt vara såpass lång fördröjning från det att Google släpper en version till dess att mobiltillverkarna i sin tur släpper ”sina” versioner?

Jag har kör iPhone sista decenniet så är inte så insatt i android.

Lg är tråkiga på det viset. Ryktet säger att 11an kommer i dec-feb. Deras flaggskepp fick 10an i februari redan

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

När man talar om trollen; fick precis Android 10 på min G8s!

Nice! Blev det nån skillnad med hur responsiv den är?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Nice! Blev det nån skillnad med hur responsiv den är?

Det blev det faktiskt! Känns lite rappare. Scrollen blev skönare. Fast, kan ha varit att den startade om också, det gör jag sällan.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Spännande! Blir dock förvånad om den hamnar under 10000kr eller vad tor du?

Den borde hamna under 10 000, toppmodellen som är Xperia 1 II lanserades för för 11 490. Jag gissar någonstans mellan 8 000-9 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har den bara 4000 MAh? :/

Ja det verkar som det! Men är betydligt mer än tidigare 5a

Skrivet av Chibariku:

Den borde hamna under 10 000, toppmodellen som är Xperia 1 II lanserades för för 11 490. Jag gissar någonstans mellan 8 000-9 000.

Ingen aning om priset men det verkar ändå rimligt antagande. Finns länk nu till reveal:

https://www.youtube.com/watch?v=-Y0LyUkJVDU

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av GTXOla:

Hej!

Jag tittade runt i forumet men hittade inget speciellt gällande mobiltelefon inriktat på business.
Jag behöver skaffa en mobil som är smidig att ha med sig och som funkar bra för både business och privat och hoppas att jag kan få några goda råd här.
Jag har bara min businessmobil och har ingen privat så jag vill att den ska ta bra bilder och fungera bra i allmänhet men den behöver inte vara bra för gaming, eller vara högupplöst, eller ha jättehög Hz på skärmen, 5G och liknande superfunktioner.

Mitt behov ser ut så här:
Jag behöver använda appar som endast finns till Android så appleprodukter är uteslutet tyvärr.
Liten formfaktor helst runt 5,8 - 6,3"
Inga edgekanter - jag vill ha något att hålla i.
Dubbelsim - ja det är ett måste.
128 - 256GB internminne.
8GB RAM eller mer.
Batteriet ska räcka en hel dag med 5-6 timmar skärmtid typ surf, video och mail.
Premiumkvalitet, inget billigt.
När det gäller priset så avskriver jag allt över 10000kr då jag inte har behov för superfunktionalitet.
Jag avstår från att stödja Huawei som annars verkar ha väldigt bra modeller.

Modellen jag har sprungit på är Samsung S10e (e för enterprise) som i versionen 256GB/8GB med Snapdragon CPU verkar vara en riktigt bra modell. Tyvärr kan jag inte få tag i den, verkar endast säljas i USA/Kina.
I EU är Samsung S10e 128GB/6GB och har Exynos CPU som inte alls är bra för batteritid - helt plötsligt är samma model gammal.

Har vi några duktiga experter här eller kanske businessproffs som kan se skillnad på vad som skulle kunna passa mig så kommentera gärna.
Jag har hört talas om lite special editions och sådär så jag tar gärna emot tips om sådana också.
Om du kommenterar - var specifik med vilken modell och vilket utförande som kunde vara intressant. Skriv inte "Motorola" eller något liknande bara.

Tack!

Det här pratet om enyxos kontra snapdragon. Rent objektivt, som användare Kommer man ej märka någon skillnad.
Angående säkerhet så är det lika säkert som allt annat. Om du använder office 365 eller andra säkerhets appar så länge det är krypterat.
Samsung Android 11 dyker nog snart upp. Läste den är i beta stadium.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har inte Google nyligen släppt version 11?

Brukar det normalt vara såpass lång fördröjning från det att Google släpper en version till dess att mobiltillverkarna i sin tur släpper ”sina” versioner?

Jag har kör iPhone sista decenniet så är inte så insatt i android.

Versioner går ut. Sedan har varje företag sitt eget UI där versionen skall testas så det fungerar smärtfritt för användaren. Det är det som tar tid beroende på vilket avtal de har och så vidare.
Hur Android rullar ut till enheter fungerar annorlunda än Apple. Däremot är Apple så låst att man blir rädd. Haft Apple så jag vet hur det fungerar. Hade även Apple TV förut och Youtube hängde sig var gång det kom en uppdatering på OS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Däremot är Apple så låst att man blir rädd.

Denna kommentar dyker upp i varje tråd som handlar om apple. På vilket sätt påverkas den vanliga användaren? Jag är genuint intresserad av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Kul att höra, jag har högt förtroende rent kvalitets- och funktionsmässigt för Samsungs premiumsegment, inte så mkt för deras businessapproach som missgynnar EU. Samsungs BT funkar väldigt bra. Jag skulle vara supernöjd med en Japan/US S10e med 256/8GB RAM om man fick tag i det.

När det gäller Google Pixel så har de tydligen historiskt dåligt rykte med tråkiga skärmar och kort batteritid? Dock har de mycket bra formfaktor på lurarna och har hittills stått emot att störst är bäst. Men jag ska hålla ögonen öppna för nästa generation, om den har 8GB RAM.

Pixel 1-4 av flaggskeppstelefonen har haft sisådär batteri. Däremot deras midrange telefoner Pixel 3a och 4a har bra batteritid. Bara o läsa SweDroids recension av Pixel 4a https://swedroid.se/test-google-pixel-4a/ så enligt dem har 4a väldigt bra batteritid

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av GTXOla:

@orig_rejser Jag jobbar som IT-chef och har mitt MDM i 365-plattformen så telefonen kommer att vara hanterad - av mig dock. Jag skulle inte släppa in en Androidmobil utan att ha det på plats. Jag kör även kryptering vid uppstart. Jag menar att det är skillnad på privat och business, inte minst mjukvarumässigt. Men det är som sagt en blandning av användningsområden så det är inte på myndighetsnivå som säkerheten behöver ligga.

Har jag helt missat, har ändå tryckt igenom en hel del via 365 och inte hittat något som ställt till något. 300 telefoner ungefär har vi i omlopp.
Nu styr vi mycket med annan mjukvara men mycket via 365 då vi kör (körde, jobbar inte där längre) dynamics 365.
Skönt att ha en it-chefs-tjänst där man får göra hands-on saker Roliga saker brukar ju försvinna till budget och personal.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den borde hamna under 10 000, toppmodellen som är Xperia 1 II lanserades för för 11 490. Jag gissar någonstans mellan 8 000-9 000.

Bra uppskattat! Det verkar bli 9000 tror jag? Inte helt överens med aspekten dock, ganska smal, men annars verkar det vara en vettig produkt.

Skrivet av Buddaz112:

Det här pratet om enyxos kontra snapdragon. Rent objektivt, som användare Kommer man ej märka någon skillnad.
Angående säkerhet så är det lika säkert som allt annat. Om du använder office 365 eller andra säkerhets appar så länge det är krypterat.
Samsung Android 11 dyker nog snart upp. Läste den är i beta stadium.

Som jag förstår det så är det endast en signifikant skillnad och det är strömförbrukning vid idle där det kan handla om 15% på en dag.

Skrivet av joakim99:

Denna kommentar dyker upp i varje tråd som handlar om apple. På vilket sätt påverkas den vanliga användaren? Jag är genuint intresserad av detta.

Jag kan inte installera alla appar jag behöver på Iphone. Jag vill gärna ha widgets på skrivbordet. Men jag är ingen vanlig användare.

Skrivet av jnsson:

Pixel 1-4 av flaggskeppstelefonen har haft sisådär batteri. Däremot deras midrange telefoner Pixel 3a och 4a har bra batteritid. Bara o läsa SweDroids recension av Pixel 4a https://swedroid.se/test-google-pixel-4a/ så enligt dem har 4a väldigt bra batteritid

Ja det verkar som att de har styrt upp sig. Vad säger du om skärmarna då?

Skrivet av orig_rejser:

Har jag helt missat, har ändå tryckt igenom en hel del via 365 och inte hittat något som ställt till något. 300 telefoner ungefär har vi i omlopp.
Nu styr vi mycket med annan mjukvara men mycket via 365 då vi kör (körde, jobbar inte där längre) dynamics 365.
Skönt att ha en it-chefs-tjänst där man får göra hands-on saker Roliga saker brukar ju försvinna till budget och personal.

Jag gör allt det roliga hands-on Men jag driver en stram budget då kostnader hamnar på kund och kunder värnar vi om så alla köp behöver vara vettiga långsiktiga produkter.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Bra uppskattat! Det verkar bli 9000 tror jag? Inte helt överens med aspekten dock, ganska smal, men annars verkar det vara en vettig produkt.

Som jag förstår det så är det endast en signifikant skillnad och det är strömförbrukning vid idle där det kan handla om 15% på en dag.

Jag kan inte installera alla appar jag behöver på Iphone. Jag vill gärna ha widgets på skrivbordet. Men jag är ingen vanlig användare.

Ja det verkar som att de har styrt upp sig. Vad säger du om skärmarna då?

Jag gör allt det roliga hands-on Men jag driver en stram budget då kostnader hamnar på kund och kunder värnar vi om så alla köp behöver vara vettiga långsiktiga produkter.

Beror på vad du menar med skärmarna, men enda jag kunde klaga på var eftersläpning av mörka färger (svart mest) när man har ljusstyrkan på typ 10% vilket jag har på morgonen o så men det är ett problem som AMOLED skärmar har (sedan mer eller mindre) och inte ett problem som bara Pixel 3a har.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror på vad du menar med skärmarna, men enda jag kunde klaga på var eftersläpning av mörka färger (svart mest) när man har ljusstyrkan på typ 10% vilket jag har på morgonen o så men det är ett problem som AMOLED skärmar har (sedan mer eller mindre) och inte ett problem som bara Pixel 3a har.

Hmm ok jag har kört AMOLED i många år och har inte haft några direkta problem med märket Samsung vid lägsta skärmstyrka iallafall.

Hur som helst så har jag följt releaserna från Sony och Samsung men det var inget passande som skapade habegär direkt.
Xperian var intressant men när man får en S10e (och denna är faktiskt Enterprise Edition) med fabriksinstallerat Android 10 med magnetcase för under 6k så känns det som en väldigt prisvärd kvalitetsprodukt. Med tanke på den lilla stoleken så har den överträffat alla förväntningar med råge, förutom just batteriprestandan, exynos... Trots att den är 1,5 år sen lansering så är känslan och upplevelsen väldigt väldigt bra.

Motpolen i andra diket om jag skulle haft en stor telefon är nya Galaxy Z Fold2 5G, den kommer med innovation och då är det ok att den är stor så den gillade jag faktiskt. Är det nån som har testat?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |