SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt! Som jag har väntat!

Nu kommer det börja kännas mer "normalt" att surfa igen

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

https://stackoverflow.com/questions/11702453/how-does-chromes...

Alltså, denna "request desktop site" verkar ju värdelös i mobilerna? Vad är det för puckon som kodat det?
Det som händer är alltså att den ändrar "user agent"?
Men med dagens (sen när? 2010?) responsiva sajter så är det ju device-width eller liknande som används.
Mao så borde man ju alltså sätta den, och inte "user agent"?

Nån webbutvecklare, typ @HappySatan som har koll på läget?

Kan inte Sweclockers bara lägga till en "desktop" knapp som sätter en COOCKIE eller en parameter som overridar screen width?
Det ultimata vore om man kunde få ställa sin egen screen-width så kan man laborera med vad som funkar bäst för ens skärm.

Varför?
Det primära jag stör mig på i mobilläge är att "nytt i forumet", "senaste privatannonserna" etc hamnar längst ner, ett jävla scrollande för att komma åt dom.

EDIT:
Jag undrar också var "första olästa" knappen tagit vägen?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ni får trycka på ikonen innan tråden så kommer ni till den. Jag tycker också det är icke-intuitivt men har vant mig nu.

EDIT:
För övrigt tycker jag den känns bättre på mobil nu än förut, modernare men upplever lite mer väntan efter tryck. Kan ju bara vara mitt nät som är långsammare för tillfället men värt att notera om många märker av det.

EDIT 2:
Visar sig att det är knappen "Gå till inlägget" i citat som är långsam då den laddar om sidan och då skickar upp en till toppen även om inlägget är på samma sida. Går det att få in en check i koden så den skippar det steget eller blir det mycket jobb med script etc?

Funkar ju inte om man t.ex. scrollar längst ner och klickar på en tråd under "Nytt i forumet"

Tillbaks med knappen NU!!!!

Permalänk
Medlem

Kan ni börja fördimensionera ytan för reklamen? Nu hoppar hela artikelflödet när reklamen pluppar upp på min surfplatta.
De verkar ha en enhetlig storlek när det väl laddat, så om ni lämnar det utrymmet i rätt storlek innan reklamen laddat in så hade det varit trevligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Själv använder jag mest svara då det är bara något inlägg upp och man vill direkt bemöta något istället för att citera all text och göra forumet så kladdigt, din synpunkt hade jag dock inte tänkt på vilket när jag tänker efter är vettigt. Kanske får citera mer helt enkelt.

Men senast olästa inlägg knappen är viktig, utan den fungerar inte forum.

Jag tycker absolut inte det blir bättre även om det ’bara är några inlägg upp’. Det kan ju vara ett sidbyte emellan till exempel

Permalänk
Medlem

Jag gillar det inte alls. Nej.
Jag vet dock att det bara är en vanesak. Hänger här var dag så snart har jag vant mig.

Men kan vi få välja teman tack? Det behövs mörkare färger. Vitt och ljusgrått? Nej tack. Har migrän redan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har bara provat på mobil än, men den biten känns i alla fall klockren. Mycket bättre än den förra mobilsidan!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"lås knappen" funkar ej i FF.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Mitt muskelminne stör sig på att menyerna flyttat om...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett möjligheten att välja ett svart tema.

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem

Tycker att sidan laddar mycket snabbare och har säkert inte varit lätt att ändra om allt i designen.

Menyn igen: Den är inte så himla bra. När man står mitt på sidan och uppdaterar den så kommer den upp och försvinner efter 0.5 sek vilket gör att det "skakar till" och fixas i DOMen på något märkligt sätt. Jag skulle tycka att menyfunktionen kan stängas av helt och jobbas på så den fungerar till 100% utan några skumma saker. Och jag har stängt av att den ska följa med.

Det är Starkt och Vitt! fast jag inte har fullskärm och SweC sida fyller hela mitt webbfönster. Mycket vitare än förra.

Det är lite märkligt att funktioner som har funnits och användare har saknat på Betan inte är med på Listan över saker som ska fixas till. t.ex Sista olästa inlägg.

Edit : @Soitora jobbar redan med ett mörkt tema till nya siten som man kan använda med Stylus.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Funkar fint här. Har du fortfarande problem?

Vilken version och på vilken plattform?

OBS vi tittar på att så snart som möjligt fixa tillbaka gå till senaste olästa. Den missades och ingen nämnde det i någon av de två betakörningarna vi gjorde

Inte för att vara otrevlig men i helvete heller!

Jag nämnde det absolut i senaste tråden!

Edit: från första tråden i juli (sök ’oläst’)

Jag kan såklart förstå att saker missas, men påstå inte att det inte nämnts

Av snajk 2020-07-24 10:25
Permalänk

I allmänhet gillar jag omdesignen, men det finns förstås saker som jag tycker borde förbättras eller som var bättre tidigare. (Har bara testat med senaste Vivaldi på dator med Windows)

"Nästa olästa inlägg"-knappen är inte anpassad för sidhuvudet så man hamnar en bit för långt ner. Men det antar jag att ni löser innan release.

Menyn högst upp tar upp för mycket plats när den är synlig hela tiden, lägg den så att den försvinner när man scrollar nedåt och kommer tillbaka när man scrollar uppåt. ArsTechnica funkar så i deras artiklar och kommentarer exempelvis och det är aldrig några problem där i mina ögon. Sen borde det inte vara samma meny vid uppscrollning som när man befinner sig högst upp, utan den borde vara komprimerad så att allt får plats på en rad snarare än två som nu, kanske med loggan och inte "SWECLOCKERS" (och gör ni så kan ni sno en annan sak från ArsTechnica: att loggan kan vara lite större än menyn på höjden), "inloggad som..." känns också lite onödigt då man ser sin bild om man är inloggad och bara en generisk grå person annars. Väldigt trevligt att komma åt allt där dock, så man har samma navigeringsmöjligheter oavsett om man är på en artikel eller i forumet.

Annonserna ser lite röriga ut. Från toppen på annonsen ner till bilden är det typ sex olika storlekar eller viktningar på texten. Alltså delen med kategori, annonsör, plats och så.

Ikonerna för olika trådar är lite diffusa i mina ögon. Tidigare var de tydliga, men det kan förstås bero på att jag har vant mig vid de gamla. Men vad är en "het tråd"? Varför spelar det roll för mig när jag väljer vad jag ska läsa? Vad var det för fel att ha en färg som står ut lite för olästa inlägg?

Passa på att lägg till lite mer funktionalitet i den mer omfattande skapa eller redigera inlägg vyn. Ni har ju stöd för en hel del taggar i inläggen, spoiler och code exempelvis, så knappar för dem hade varit trevligt förutom de för bilder, länkar och så. Det finns säkert mer funktioner som jag inte har koll på också och det hade definitivt varit lättare att hitta dem om de hade knappar.

Betatesta SweClockers nya hemsida
Av Shudnawz 2020-07-24 09:41
Permalänk

Ålrajt, då ska vi se...

Nytt -> KUL!
Jag saknar "mitt senaste inlägg" och "oläst"-knapparna i forumet.
Inlägg med många "bra"-markeringar ska synas TYDLIGARE, inte mindre (vad är annars poängen med dem?)!
Mina inlägg bör också markeras tydligt (liknande som trådstartarens, men annan färg kanske?).
vAr Är MiTt DaRk MoDe?! Alltså på riktigt. Dark Mode. Nu.
Bättre utnyttjande av breda skärmar! Om man ska ha responsiv design till mindre skärmar, varför inte till större också?
Mindre padding mellan element, speciellt i toppen på en tråd i forumet (där sidnummer och rubrik syns).
Jag tycker ärligt att menyn i ovankant inte stör nämnvärt. Slöseriet på plats i höjdled är inget jämfört med all real estate vid sidan om "huvudfåran" som bara är helt vit. Jag får zooma till 150% på min sekundära 1080p-skärm för att fylla hela skärmen med innehåll, och då är texten större än Dwayne Johnsons biceps.
Enhet: Laptop (men med stationär skärm)
Operativsystem: Win10
Webbläsare: Opera GX
Upplösning: 3440x1440
Orientering: Landscape

Tillägg 1: Jag gillar inte att menyn nu är OVANFÖR reklambannern. Det blir längre att dra musen för att komma till "Aktiva trådar" efter jag har skrivit ett inlägg, tex. Märkte det nu precis när jag skrev detta.
Tillägg 2: Aktiva måste ha en knapp. Detta lirar inte.

Betatesta SweClockers nya hemsida
Av Zippeer 2020-07-24 00:47
Permalänk

W10
Firefox
Problem: Finns ingenting som antyder att jag har ett oläst inlägg i en tråd jag följer

Edit: Även om man går in på "följda trådar" så är det väldigt oklart vart det finns ett nytt inlägg

Betatesta SweClockers nya hemsida
Av issue 2020-07-23 20:39
Permalänk

Enhet: Mobil
Operativsystem: Android
Webbläsare: Edge
Typ av problem:

När jag går in på följda trådar och klickar på en av trådarna så hamnar jag alltid på post nr1 i tråden istället för senaste olästa post

Betatesta SweClockers nya hemsida
Av infigo 2020-07-23 18:28
Permalänk

Två grejer.
Oläst i forumet bör finnas så man kan se om det kommit ett nytt inlägg i en tråd man var i för någon minut sedan i listan. Alltså öppet och stängt kuvär, även för heta trådar
Andra är att kunna rendera sidan i 16:9 på telefonen så man får zooma lite, tycker det fungerar bättre att surfa så. Även om själva sidan på mobilen är mycket bättre så låt oss iallafall rendera desktop format.

Dold text

Betatesta SweClockers nya hemsida
Av Zajin 2020-07-23 18:24
Permalänk

Jag saknar knappen "oläst" i forumtrådarna väldigt mycket
Det var nog den mest använda funktionen i hela forumet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Som webbutvecklare är jag nyfiken, varför vill man inte ha device width? Är det inte gräsligt med desktopläge i mobilen?

Själv har jag alltid använt desktopsidan på Swec, varit mycket bättre än mobilsidan eftersom man kan zooma ut och få bättre översikt. Lite tråkigt att förlora funktionen och behöva scrolla en massa.
Förslagsvis kan sidan börja på bredd för device, men inte vara låst.

Permalänk
Medlem

Ser jätte bra ut på mobilen iaf

Skrivet av firstofmay:

Mitt muskelminne stör sig på att menyerna flyttat om...

det är jätte bra för dig att ändra beteende. Bara positivt. Grattis.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag kan inte längre se annonser på sidan om jag inte tar "disable everywhere" på min annonsblockerare. Tidigare har det räckt med "disable on sweclockers.com". Detta måste ni fixa då jag gärna stödjer er genom att tillåta annonser men det är orimligt att behöva ha det aktiverat permanent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Inte för att vara otrevlig men i helvete heller!

Jag nämnde det absolut i senaste tråden!

Hehe kanske skulle skrivit snarare ”om någon nämnde det så missade vi det”.

Vilket är märkligt för här i denna tråden är det det första som ”alla” anmärker på.

Men vi är on it!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hover menyn är rena pesten, hur kunde den gå igenom?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte längre se annonser på sidan om jag inte tar "disable everywhere" på min annonsblockerare. Tidigare har det räckt med "disable on sweclockers.com". Detta måste ni fixa då jag gärna stödjer er genom att tillåta annonser men det är orimligt att behöva ha det aktiverat permanent.

Vad kör du för blockerare, vilken browser och vilken plattform? Det är absolut inget medvetet beteende från vår sida.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha något lättare sätt att kunna få upp nytt i forumet, senaste privatannonserna och externa nyheter till höger i flödet på mobilen.

Har ni tagit bort Swedroid från externa nyheter förresten?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hover menyn är rena pesten, hur kunde den gå igenom?

Om du inte gillar det kan du ankra fast den med hänglåset.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

UndaC är det inte meningen att toppmenyn med forumlänkarna och sökrutan ska hänga med ner när man scrollar och hänglåset är upplåst? För mig funkar det inte i alla fall så fort jag scrollat ett par centimeter förvinner menyn. Skulle vara smidigt om den alltid hängde med ned.

EDIT: Ser nu att menyn återkommer om man scrollar tillbaks en bit uppåt. Hade nog föredragit om den var mer stabil och man inte hade behövt aktivera den genom uppåt scroll.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ser jätte bra ut på mobilen iaf

det är jätte bra för dig att ändra beteende. Bara positivt. Grattis.

Strive for consistency by utilizing familiar icons, colors, menu hierarchy, call-to-actions, and user flows when designing similar situations and sequence of actions. Standardizing the way information is conveyed ensures users are able to apply knowledge from one click to another; without the need to learn new representations for the same actions. Consistency plays an important role by helping users become familiar with the digital landscape of your product so they can achieve their goals more easily. Ur Shneiderman's Eight Golden Rules of Interface Design

Nu är det förvisso en omdesign av hela sidan men jag tycker nog ändå att det är applicerbart. Som användare ska jag egentligen inte behöva ändra beteende.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av johanandersson:

Kan ni börja fördimensionera ytan för reklamen? Nu hoppar hela artikelflödet när reklamen pluppar upp på min surfplatta.
De verkar ha en enhetlig storlek när det väl laddat, så om ni lämnar det utrymmet i rätt storlek innan reklamen laddat in så hade det varit trevligt.

Det har alltid varit så. Jag har tjatat om det i typ fem år, bland annat i feedbackforumet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Måste säga att den nya designen överlag känns mycket snabbare och bättre på mobilen och surfplattan. Bra jobbat!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Feature request:
Under "Forum->Lästa trådar"
- Jag skulle vilja kunna rensa trådar från denna listning som jag inte är intresserad (på liknande sätt som man kan "avfölja" följda trådar). Kan vara att man klickat på en tråd av "misstag" pga rubriken lät intressantare än vad innehållet faktiskt var. Då skulle det vara lättare att hitta tillbaka till trådar man faktiskt är intresserad av, utan att man prompt måste "följa" dem.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

"lås knappen" funkar ej i FF.

Fungerar för mig vad jag ser?

Väldigt bra funktion för övrigt. Blir tokig på banners och liknande som ska följa med när man scrollar runt...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du inte gillar det kan du ankra fast den med hänglåset.

Det är inte problemet, problemet är att det är väldigt lätt att råka trycka på "skapa annons" (under marknad) eller "aktiva trådar"(under forum) när man vill välja "grafikkort" (under tester).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Om det nu var en skitsida innan ändringen så varför bryr du dig?

För att den inte var det innan?

Hängt här sen ~00 genom många ändringar och färger detta är helt klart sämst hittills.

Kommer ta lång tid om någonsin att vänja sig.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

@UndaC Du som kanske har koll...vilket språk är forumet skrivet i?

Permalänk
Medlem

Första känslan. Neej vad har hänt?! Efter lite tittande så måste jag säga att det är riktigt bra! Snyggt jobbat!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb