SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ser att jag förlorat denna fajt, då jag inte vill att någon banner/meny när jag scrollar uppåt heller. När jag scrollar vill jag att det ska vara helt rent, precis som det är på den gamla versionen där den är fixerad i toppen. Alldeles för många sajter förstör genom att kladda ner den övre 20% av det man ser.

Just nu slipper man den när man scrollar ner, vilket är bra, men det vore bra även när man scrollar upp. Men lägg för bövelen en funktion för dem som vill stänga av detta i någon av inställningarna.

Håller helt med här, riktigt irriterande "trend"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ser att jag förlorat denna fajt, då jag inte vill att någon banner/meny när jag scrollar uppåt heller. När jag scrollar vill jag att det ska vara helt rent, precis som det är på den gamla versionen där den är fixerad i toppen. Alldeles för många sajter förstör genom att kladda ner den övre 20% av det man ser.

Just nu slipper man den när man scrollar ner, vilket är bra, men det vore bra även när man scrollar upp. Men lägg för bövelen en funktion för dem som vill stänga av detta i någon av inställningarna.

’Hänglåset’ som nämns i artikeln gör precis det du vill. Menyn låses till ’bakgrunden/sidans content’ högst upp och dyker inte upp när man scrollar förrens du är absolut högs uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det stämde för många år sedan, men idag handlar responsiv design om mycket mer. Det ska inte bara fungera på 24" och 4" längre utan allt mellan 42" till 3". Vi har numera små telefoner, "normal" stora telefoner, phablets, tablets (7-11"), laptops (11-17"), monitorer (24-42") och tv apparater. Det är inte rimligt att försöka kategorisera det i enbart två grupper och ge de icke responsiva vyer.

Sedan finns det andra problem med separata versioner, som att det är ofantligt svårt i praktiken att ha samma funktionalitet i båda samtidigt. Oundvikligt blir någon av dem mindre prioriterad och när det är dess tur att få features från den andre så finns alltid risken att något annat är mer prioriterat.

Är starkt positiv till att ni byter till responsiv design, bra jobbat!

Du har rätt i sak att responsiv design är trevligt, men denna design är faktist bara responsiv åt ena hållet. Mobiler och upp till ~1200 pixlar i bredd, sedan är det stopp! På en 40” skärm med ett fullskärmsläge på webbläsaren så blir det nog 80-90% vit bakgrund.

Det har dock alltid varit så av någon anledning här på Swec och jag vet inte varför. Men det enda responsiva med nya sidan är att slippa underhålla en mobilsida. Ingen förbättring sker för datorsurfare (åtminstone inte vad jag sett utannonseras. @UndaC får gärna rätta mig)

Permalänk

Fyfan vad värdelös denna skit sida blev nu

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Fyfan vad värdelös denna skit sida blev nu

Om det nu var en skitsida innan ändringen så varför bryr du dig?

Permalänk
Medlem

Fasen Allings Better Sweclockers slutade fungera nu pga detta! dvs switchen mellan mörkt och ljust tema hoppas han kan fixa det så snart som möjligt!

Det där med att menyn ska följa med ner fungerar inte för mig vare sig låset är upplåst eller ej. Vid låst läge så är menyn fast men vid upplåst läge följer den bara ned nån centimeter vid scrolling sen försvinner den precis som om jag hade valt låst läge. Eller är det tänkt att det är så det ska fungera? Hade förväntat mig att menyn skulle följa med ner hela vägen ner för sidan annars är funktionen rätt poänglös.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Gillar det inte. Tyckte om när man kunde surfa på den vanliga websidan och slippa mobilskräpet.
Vill ha den där rutan med "nya inlägg" till hands.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Listan av buggar och feature requests är dock en never ending story, vi hade en minst lika lång lista aktiv på gamla sidan.
Ska man vänta tills allt är helt perfekt kan man aldrig lansera något nytt, trots att det gamla inte heller är perfekt.

Lär behövas ett lång dokument med vad alla funktioner är och var som det brukar bli när allt ändras eller är nytt

Det jag märkte direkt var att "gå till första olästa" inte var med.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Me like gusta 🤪

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

riktigt bra. men pc masterrace folket kommer gnälla haha... som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Lär behövas ett lång dokument med vad alla funktioner är och var som det brukar bli när allt ändras eller är nytt

Det jag märkte direkt var att "gå till första olästa" inte var med.

EXAKT!!!!

Var är "gå till första olästa-knappen"????????????????????????

😠😠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

EXAKT!!!!

Var är "gå till första olästa-knappen"????????????????????????

😠😠

Exakt vad jag letade efter också. Det är väl bara en miss att det saknas, eller är det vi som inte hittar det?

Permalänk
Medlem

Har redan upptäckt nått jag inte gillar det är detta med att tabbarna för Aktiva Trådar samt Följda Trådar inte längre finns kvar när man scrollat upp efter att ha läst i en tråd istället är dessa alternativ gömda i en obekväm meny i övre vänstra hörnet vilket inte är nått problem på mobiler men på större datorer där man sitter vid desktop så blir det obekvämt och känns inte intuitivt. Man märker att ögat inte gärna vill behöva titta mot övre vänstra hörnet då ögonmuskulaturen måste röra sig vilket kan leda till eye strain särskilt om man är lite trött på natten. Minns när jag läste lite GUI design för en massa år sedan att man ska undvika kritiska funktioner på hemsidan i övre vänstra hörn eftersom majoriteten av befolkningen har ett dominant höger öga samt sitter på så sätt att man måste titta upp vilket blir obekvämt och det är lätt hänt att information missas (när det gäller annonser tex). Det är lättare att se saker i övre högra hörnet eftersom det området täcks in av höger öga. Det bästa vore om dessa alternativ fanns på en meny som följer med när man scrollar i en tråd då behöver man inte ens scrolla upp för att nå dessa, vore smidigt. Som det är nu har jag redan löst det genom att ha 3 tabbar av Sweclockers forum uppe en för aktiva trådar och en för följda trådar samt en som jag är aktiv i. Sen skiftar jag emellan med ctrl+tab och ctrl+shift+tab då slipper jag den obekväma menyn.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Not yet men det är 100% på radarn.
I nya sidan ingick inte någon utökad funktionalitet eller nyheter egentligen, bara ett omtag och en sammansalgning av de två tidigare siterna.

Nu när vi gjort det kan vi börja titta på saker som mörkt tema till exempel!

Finns det nån möjlighet att få användarkonstruerade färgscheman?
Jag är tyvärr rätt kontrastkänslig och vill helst ha ett mer "urvattnat" färgschema. Framför allt upplever jag kontrasten mellan "rubrikraden" på inlägg och resten som för stor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Något får mig å tänka på lakrits när jag besöker nya Sweclockers.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag har samma åsikt nu som jag hade när förra betan släpptes: Det här fungerar toppenbra på min mobil, men kass på min dator. Det känns som att sidan har gått från att vara optimerad för 19" och WXGA (eller vad som nu var hett när SweC först släpptes) till 6.5" och 1242x2688 i upplösning.

Så. Mycket. Vitt.

Det borde gå att göra själva forumdelen lite mer responsiv, eller? Jag har en 1440p-skärm där webbläsaren tar upp ~80% av skärmen. Hade det inte varit trevligt om skärmytan användes lite bättre?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vet ej om det finns en feedbacktråd utöver denna?

Jag önskar när man klickar igenom sina följda trådar och klickar på ikonen för en av trådarna för att hoppa till första olästa meddelanden i tråden så är ej klockslaget med vid ”hoppet” utan man får skrolla upp en cm för att se när inlägget skrevs.

Gäller mobil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Jag har samma åsikt nu som jag hade när förra betan släpptes: Det här fungerar toppenbra på min mobil, men kass på min dator. Det känns som att sidan har gått från att vara optimerad för 19" och WXGA (eller vad som nu var hett när SweC först släpptes) till 6.5" och 1242x2688 i upplösning.

Så. Mycket. Vitt.

Det borde gå att göra själva forumdelen lite mer responsiv, eller? Jag har en 1440p-skärm där webbläsaren tar upp ~80% av skärmen. Hade det inte varit trevligt om skärmytan användes lite bättre?

https://i.imgur.com/89Xcx4M.png

Många har sagt samma om alla (överdrift) hemsidor rätt länge nu men det hjälper inte.

Permalänk
Inaktiv

Gillar det inte. Enda kritiken man verkar ha tagit fasta på var att kunna låsa överdelen av sidan.

Får se om man vänjer sig, nästan 19 år på sidan är nog länge nog annars. Något ganska uppenbart som saknas som jag själv använder ganska flitigt är knapparna bredvid sidväljaren i forumet längst ner under det nyaste inlägget. Går att gå till senaste citerade, sitt egna senaste inlägg osv men denna är likt mobilsidan innan borta. Underlättade mycket när man som jag kollar sidan från olika enheter och lätt missar inlägg.

Själva designen i övrigt fungerar säkert men ja... får se. Om jag ska nämna något positivt så är det iallafall inte captchas för att skriva inlägg. Finns en del forum som använder det, horribelt som inget annat.

Permalänk
Medlem

Med firefox developer edition 82.0b2 så laddar ej reklamen om enhanced tracking protection är på.

Utöver det så är jag positivt överraskad, även om jag är surgubbe då jag ogillar förändring. Uppskattar arbetet som ligger bakom allt!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv

En sak till, en del trådar har, under Följda trådar, en eldflamma eller något. Problemet är att trådar man läst och olästa trådar har samma ikon. Svårt att göra något om man vill behålla ikonen men blir aningen otydligt vilka som är uppdaterade och inte.

Edit: De blir grå när de blir lästa. Trådarna jag följer uppdaterades så snabbt att de inte hann bli grå. Bra nog detta!

Permalänk
Medlem

Har jag missat något eller var är knappen för att gå till "senaste olästa inlägg" i en tråd?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

Måste varje kommentar vara sin egen bubbla? Kan ni inte sätta fast alla så det blir en lista istället?

Permalänk
Medlem

Oj, här var det mycket ris!

Jag kan hålla med om vissa saker så som "Gå till senast olästa inlägg" och att det är mycket vitt på sidorna, att menyn inte följer med och så vidare men i mitt tyckte är det för övrigt en väldigt fräsch uppdatering som känns modern. Det behövs kanske bara lite optimering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fasen Allings Better Sweclockers slutade fungera nu pga detta! dvs switchen mellan mörkt och ljust tema hoppas han kan fixa det så snart som möjligt!

Det där med att menyn ska följa med ner fungerar inte för mig vare sig låset är upplåst eller ej. Vid låst läge så är menyn fast men vid upplåst läge följer den bara ned nån centimeter vid scrolling sen försvinner den precis som om jag hade valt låst läge. Eller är det tänkt att det är så det ska fungera? Hade förväntat mig att menyn skulle följa med ner hela vägen ner för sidan annars är funktionen rätt poänglös.

Exakt samma problem, och var är svara knappen om man inte vill citera ett helt inlägg?

Och var är min gå till senaste olästa inlägg? Helt omöjligt att läsa trådar utan den knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fasen Allings Better Sweclockers slutade fungera nu pga detta! dvs switchen mellan mörkt och ljust tema hoppas han kan fixa det så snart som möjligt!

Det där med att menyn ska följa med ner fungerar inte för mig vare sig låset är upplåst eller ej. Vid låst läge så är menyn fast men vid upplåst läge följer den bara ned nån centimeter vid scrolling sen försvinner den precis som om jag hade valt låst läge. Eller är det tänkt att det är så det ska fungera? Hade förväntat mig att menyn skulle följa med ner hela vägen ner för sidan annars är funktionen rätt poänglös.

Du har fått det om bakfoten. När den är låsta stannar den kvar där uppe oavsett om åt vilket håll du scrollar. Det du önskar är i nuläget inte möjligt oavsett. Men kanske något de lägget till senare. Hade kunnat uppskatta det ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Lär behövas ett lång dokument med vad alla funktioner är och var som det brukar bli när allt ändras eller är nytt

Det jag märkte direkt var att "gå till första olästa" inte var med.

Skrivet av Masen666:

EXAKT!!!!

Var är "gå till första olästa-knappen"????????????????????????

😠😠

Skrivet av carlbanan:

Exakt vad jag letade efter också. Det är väl bara en miss att det saknas, eller är det vi som inte hittar det?

Skrivet av AmpRC:

Har jag missat något eller var är knappen för att gå till "senaste olästa inlägg" i en tråd?

Ni får trycka på ikonen innan tråden så kommer ni till den. Jag tycker också det är icke-intuitivt men har vant mig nu.

EDIT:
För övrigt tycker jag den känns bättre på mobil nu än förut, modernare men upplever lite mer väntan efter tryck. Kan ju bara vara mitt nät som är långsammare för tillfället men värt att notera om många märker av det.

EDIT 2:
Visar sig att det är knappen "Gå till inlägget" i citat som är långsam då den laddar om sidan och då skickar upp en till toppen även om inlägget är på samma sida. Går det att få in en check i koden så den skippar det steget eller blir det mycket jobb med script etc?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Är det fortfarande gimpad version som gäller på telefonen eller får man möjlighet att välja bort det sattyg som är width=device-width?

Skrivet av medbor:

Den är inzoomad by default, men kör man desktop-läge så finns det mer utrymme

Hur löser man detta?

Jag kör ”request desktop website” i Safari/iOS men verkar som att ungefär -ingen- orkar hedra den funktionen. Jag lyckas inte ta mig ur den responsiva sajten på min mobil iaf.

Permalänk

Märker att i marknaden, efter att jag bockat i "säljes" och tagit bort andra val, så finns det ingen "okej, kör på det"-knapp. Tycker sidan känns lite ljus också.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Är det fortfarande gimpad version som gäller på telefonen eller får man möjlighet att välja bort det sattyg som är width=device-width?

Som webbutvecklare är jag nyfiken, varför vill man inte ha device width? Är det inte gräsligt med desktopläge i mobilen?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.