AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Sony har ju tagit förbokningar i över ett år, de hade varken visat pris, datum eller specifikationer mer än ett namn när de började ta inbokningar. Det är helt andra generationstider på en konsol som uppdateras var 5-8 år och grafikkort runt 2 år. Har de ens haft en fullständig lansering av konsolen? Dessa släpp är ju inte ens jämförbara alls.

Vissa butiker i Sverige har haft placeholder bokningar. Officiella bokningarna va 18.e respektive 19.e september runt om i världen. Jag har köpt konsoller vid lansering sedan PS1 och det har alltid funnits relativ god tillgång, har aldrig bokat och kunnat köpa som vanligt inom 1-2 efter lansering.

En lansering av en elektronikprodukt är jämförbar oavsett om det är en mobiltelefon, konsoll eller ett grafikkort. Generationstiden har noll betydelser. Iphone släpps med nya modeller varje år.

Det finns inga bortförklaringar för mer än att Nvidia släppte detta 3 månder för tidigt. Dom hade inte dragit igång produktionslinorna och det finns helt enkelt inga kort att tillgå. Efterfrågan mm är irrelevant, dom vet precis hur stor efterfrågan det finns där ute baserat på tidigare statistik, det är ingen rocket science att sitta och räkna på sånt, det kan jag göra på en kvart om du skulle ha tillgång till datan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja ett alternativ om tillgången är dålig är att man inte måste svara på det där twitterinlägget alls. Faktiskt.
Att AMD väljer att svara som de gör här just när frågan är lite extra känslig tyder väl på att de iaf själva tror sig ha bättre tillgänglighet vid lansering.

Edit:
Med det sagt vågar jag mig inte ens på en gissning själv om vad som kommer hända vid lansering.
Vi får se hur det blir när grejerna faktiskt släpps

Det kan kan ju vara så att tillgången blir den samma som för Nvidia men efterfrågan "Hypen" är inte lika stor runt AMD's kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

många produkter genom åren har haft minst sagt dålig tillgång kort efter lansering MEN nu när det ligger 2 lanseringar(från olika företag) nära i tiden kan AMD ta lite kunder om de faktiskt har bra tillgång på kort och att dom presterar OK.

Korrekt men vad jag har sett så verkar de flesta vara irriterade pga. tiden återförsäljare anger för att få in kort. Vilket, i dags läget säger någon gång nästa år. Detta i sin tur ger ju bilden av att Nvidia skyndat sig att lansera utan att se till att ha i närheten av kort färdiga eller i närheten av färdiga för leverans.

Det kombinerat med att Svenska ÅF faktiskt kritiserat Nvidia gör ju att folk är lite smått irriterade.. och med orsak.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Denna lansering kan bli bra, eftersom 3080, 3090 drar mycket mer ström än tidigare av deras kort, något som varit en av AMDs svagheter....
Gör att AMD inte behöver hålla tillbaka och fokusera med strömmen....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Står att mitt 3080 ska komma 1 november(vet inte hur mycket man vågar lita på det). Får jag tag på ett 6xxx kort av AMD så blir det en snabb avbokning av det 3080. Ber till gud att dom har en större tillgänglighet av korten vid release.

Om AMD ska presentera i slutet av Oktober och läckorna inte direkt forsar just nu så tvivlar jag på att lansering sker direkt efter. Du lär få ett 3080 i brevlådan innan.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så du menar att Nvidia bara skulle sluta skicka ut kort eller? Har aldrig hänt i historien. Varför skulle det hända nu? Batcher med kort kommer, hur stora och när vet de inte.

Du försöker alltså förvränga vad jag skriver för att det ska passa din agenda? Trevligt.

Nej det är inte vad jag säger alls utan det jag säger är att Nvidia kommer behöva börja prioritera återförsäljare och man kommer inte kunna sända ut NOG MÅNGA KORT förrän närmare jul som det verkar nu. Om ens då.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Känns lite löjligt att kalla detta för "papperslansering" bara för att man inte kan möta efterfrågan.

Det är enorm efterfrågan för att man får 2080ti prestanda för "halva priset". Hade priset skalat med prestandan hade säkert korten räckt betydligt längre.

Men jag vet inte, ni kanske åker ner till CityGross och blir fly förbannade för att den billiga svenska oxfilén för 150kr/kg är slutsåld när det brukar finnas drivor kvar i disken när priset är 300kr/kg?

Nvidia skapade en produkt som var "för bra". Ni har ingen aning hur många "komplett-anställda" och motsvarande som var först i ledet att lägga en order, det hade jag gjort om jag jobbade i branschen.

Permalänk
Medlem

Fuckin Saleman with a greedy smile on his face

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

låter inte som en "lansering"

så ett par månader gamla saker sedan release är under lansering ?

nä nu får jag ta en kall en och lugna ner mig innan jag spricker

Som jag försökte poängtera har det funnits exempel där en produkt "lanserats" och sedan har inte ett enda exemplar sålts på mer än en månad. Detta är vad jag tänker på med papperslanseringar. Men ja, det är ju en definitionsfråga. Eftersom du frågade vad som kunde vara en papperslansering om inte detta så tänkte jag att jag kunde ge ett annat perspektiv. Jag tänker inte säga emot om du ändå klassar detta som papperslansering, men kan vara bra att ha koll på att andra kanske inte menar samma sak med ordet.

Permalänk
Avstängd

Jag var en av de få som på random gick in på nVidias hemsida och såg att man kunde köpa igår morse vid 07-tiden.

Lyckades beställa ett och fick mail att själva bekräftelsen kanske tar 1-2 dagar (de går väl igenom alla order). Fick mail samma dag vid 20-tiden att min beställning genomförts. Kollar jag nu på ordern står det "processing/bearbetning" på den. Förhoppningsvis får man kortet snart men jag har ingen aning om varifrån de skeppar det när det väl ändrar till "shipped/skickat" om det nu gör det.

Tror ni att, om man köpt kortet via nVidias hemsida, så har de det faktiskt i lager i Sverige och skickar det snarast med typ 1-2 dagars leverans? Eller blir det här en "vi väntar på de från USA/Kina/Whatever"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Om AMD ska presentera i slutet av Oktober och läckorna inte direkt forsar just nu så tvivlar jag på att lansering sker direkt efter. Du lär få ett 3080 i brevlådan innan.

Hoppas på det iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Jaså, så när Ferrari släpper en ny bil så ska alla redan vara tillverkade och klara? Tror du missat att det kan vara svårt att få tag på Appleprodukter vid lansering också. Vet inte var du har fått för dig att hårdvarulanseringar brukar gå till på något annat sätt. Det är mer eller mindre standard att tillgången är låg till en början. Har man varit med ett tag så vet man att man måste ligga på låset för att ha en chans att få tag på grejer inom en rimlig tid.

Viss skillnad på Ferrari och grafikkort, håll inte på och spela allan. Bilar tillverkas enligt on demand metod, man lagerhåller inte bilar. Jag har nog vart med och shoppat elektronik i över 20 år, just grafikkort är alltid näst intill alltid papperslanseringar, men det i sig försvarar inte beteendet. Om andra elektronikprodukter kan möta efterfrågan, så kan väl grafikkkort?

Svårt att få tag på är kanske att du får vänta 1-2 veckor och eventuellt behöver leta runt lite. Slutsålt i hela världen i 3 månader framåt är en helt annan femma, vissa lär få vänta kanske 6 månader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Det kan kan ju vara så att tillgången blir den samma som för Nvidia men efterfrågan "Hypen" är inte lika stor runt AMD's kort.

Absolut!
Det kanske till och med är så att amd inte kommer sitta bättre till än nvidia. Det som sagts är att de inte anser att de har en paper launch på gång egentligen. Kanske tycker de inte nvidia har det heller.
Det är egentligen inte så mycket utlovat här hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

30st..wow imponerande.

Kanske en lansering där man åtminstone kan möta 90-95 % av efterfrågan? Eller har du någonsin beställt nån annan produkt vid lansering? Minns inte när jag sist behövde vänta 3 månader för att få en ny iphone i handen eller vilken annan jävla elektronikprodukt heller för den delen.

Så först ställer du en fråga med löjligt låg utgångspunkt, sedan får du svar som dementerar din gissning så blir du sarkastisk *tumme upp*

Säg att 100 miljoner vill ha kortet och det finns 1 miljoner kort vid lansering, är det då papperslansering?

Folk verkar nästa läsa saker jag inte skriver, men för att vara tydlig, ENLIGT MIG: Efterfrågan har varit sjuk hög på 3000-serien, själv hade jag inte ens tänkt titta på den. Jag antar att jag inte är unik på jorden och många tänkte samma sak och ändrade sina köpplaner. Det fanns kort till salu, folk har kort hemma hos sig och lirar, inte bara recensioner (på papper), vilket inte gör detta till en papperslansering. Enligt butiker var det ett normalt stort lager, men efterfrågan var som sagt sjukt hög.

Beställde man direkt har man nog inom någon vecka till en månad. Vid en riktig papperslansering, 7970 till exempel, fanns inga kort att få tag på alls på flera månader, inte på grund av högt tryck, utan de hade knappt börjat tillverkas. Om det nu tar ~2 månader att fylla alla beställningar som lagts under dessa 8 dagar, hur många beställningar är inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du försöker alltså förvränga vad jag skriver för att det ska passa din agenda? Trevligt.

Nej det är inte vad jag säger alls utan det jag säger är att Nvidia kommer behöva börja prioritera återförsäljare och man kommer inte kunna sända ut NOG MÅNGA KORT förrän närmare jul som det verkar nu. Om ens då.

Jag skrev att kort kommer kontinuerligt och du skrev att de inte kommer förens nästa år enligt datum hos butiker. Så jag ställde en fråga vad du menade och svarade på den om det var så jag fattade. Så för att inte vara som dig så säger jag: nej, jag försökte inte förvränga vad du skrev.

Nvidia gör som alla gjort hela tiden, de skickar ut batches av kort pö om pö. Ju närmare du ligger i kön att få ett kort, ju mer exakt datum får du. Nu är köerna mils långa och ingen har en blekaste aning om hur det ser ut.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Så först ställer du en fråga med löjligt låg utgångspunkt, sedan får du svar som dementerar din gissning så blir du sarkastisk *tumme upp*

Säg att 100 miljoner vill ha kortet och det finns 1 miljoner kort vid lansering, är det då papperslansering?

Folk verkar nästa läsa saker jag inte skriver, men för att vara tydlig, ENLIGT MIG: Efterfrågan har varit sjuk hög på 3000-serien, själv hade jag inte ens tänkt titta på den. Jag antar att jag inte är unik på jorden och många tänkte samma sak och ändrade sina köpplaner. Det fanns kort till salu, folk har kort hemma hos sig och lirar, inte bara recensioner (på papper), vilket inte gör detta till en papperslansering. Enligt butiker var det ett normalt stort lager, men efterfrågan var som sagt sjukt hög.

Beställde man direkt har man nog inom någon vecka till en månad. Vid en riktig papperslansering, 7970 till exempel, fanns inga kort att få tag på alls på flera månader, inte på grund av högt tryck, utan de hade knappt börjat tillverkas. Om det nu tar ~2 månader att fylla alla beställningar som lagts under dessa 8 dagar, hur många beställningar är inte det?

Paper Launch
"A release of a product, especially a computer component, in extremely limited quantities, making it very difficult for consumers to get their hands on. The purpose of this is generally for a company to be able to say "we have the fastest chip", before they can actually produce large numbers of them."

Per definition är svaret JA.

Och det är just det folk här försöker förmedla men du inte verkar förstå. Om efterfrågan är 100 miljoner kort så tillverkar du 80-90 miljoner innan du lanserar skiten, så gör alla andra elektronikföretag, förutom just grafikkortstillverkare.

Att Nvidia går och säger "Oj, det va större efterfrågan än vi trodde" är bara skrattretande corporate bullshit. Dom har folk som kan forska på maskininlärning och AI men du tror inte dom kan räkna på hur stor efterfrågan det finns på ett grafikkort, snälla tillåt mig skratta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Korrekt men vad jag har sett så verkar de flesta vara irriterade pga. tiden återförsäljare anger för att få in kort. Vilket, i dags läget säger någon gång nästa år. Detta i sin tur ger ju bilden av att Nvidia skyndat sig att lansera utan att se till att ha i närheten av kort färdiga eller i närheten av färdiga för leverans.

Det kombinerat med att Svenska ÅF faktiskt kritiserat Nvidia gör ju att folk är lite smått irriterade.. och med orsak.

Ja den här lanseringen är en av de värre faktiskt men även tekniken har förstört en del med folk som har "bottar" som köper stora mängder. känns som att en vanlig kille(som jag själv) har rätt låg chans att knipa ett kort i dagsläget, speciellt vid den här lanseringen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Paper Launch
"A release of a product, especially a computer component, in extremely limited quantities, making it very difficult for consumers to get their hands on. The purpose of this is generally for a company to be able to say "we have the fastest chip", before they can actually produce large numbers of them."

Per definition är svaret JA.

Och det är just det folk här försöker förmedla men du inte verkar förstå. Om efterfrågan är 100 miljoner kort så tillverkar du 80-90 miljoner innan du lanserar skiten, så gör alla andra elektronikföretag, förutom just grafikkortstillverkare.

Att Nvidia går och säger "Oj, det va större efterfrågan än vi trodde" är bara skrattretande corporate bullshit. Dom har folk som kan forska på maskininlärning och AI men du tror inte dom kan räkna på hur stor efterfrågan det finns på ett grafikkort, snälla tillåt mig skratta.

Per definition så står det "extremt låg kvantitet", så vad är extremt låg kvantitet? Enligt mig är det en siffra, enligt dig en procent enhet? Sedan så tillverkar Nvidia redan massor med kort och kontinuerligt skickar ut, så andra delen av definition stämmer inte ens på detta.

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Känns lite löjligt att kalla detta för "papperslansering" bara för att man inte kan möta efterfrågan.

Det är enorm efterfrågan för att man får 2080ti prestanda för "halva priset". Hade priset skalat med prestandan hade säkert korten räckt betydligt längre.

Men jag vet inte, ni kanske åker ner till CityGross och blir fly förbannade för att den billiga svenska oxfilén för 150kr/kg är slutsåld när det brukar finnas drivor kvar i disken när priset är 300kr/kg?

Nvidia skapade en produkt som var "för bra". Ni har ingen aning hur många "komplett-anställda" och motsvarande som var först i ledet att lägga en order, det hade jag gjort om jag jobbade i branschen.

Fast det stämmer ju inte, 3090 sålde slut lika snabbt , ett kort som kostar 17k. När 2080 ti släpptes va tillgången förvisso inte hög, men det fanns definitivt att få tag på kort i princip hela tiden, just pga av priset. Efterfrågan må vara hög på 3000-serien, men tillgången är obefintlig. All efterfrågan är hög relativt sett om tillgången är näst intill 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Paper Launch
"A release of a product, especially a computer component, in extremely limited quantities, making it very difficult for consumers to get their hands on. The purpose of this is generally for a company to be able to say "we have the fastest chip", before they can actually produce large numbers of them."

Per definition är svaret JA.

Nej.. Du behöver också definiera vad "Extremely limited" innebär innan du kan ge ett definitivt svar. Den definitionen är luddig.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Per definition så står det "extremt låg kvantitet", så vad är extremt låg kvantitet? Enligt mig är det en siffra, enligt dig en procent enhet? Sedan så tillverkar Nvidia redan massor med kort och kontinuerligt skickar ut, så andra delen av definition stämmer inte ens på detta.

Det är väl klart som fan det är procent?! Hallå eller?! Man pratar aldrig om absoluta tal, utan alltid om relativa tal i dessa sammanhang. Om efterfrågan på en produkt är 1 så är 1 producerad enhet jävligt mycket då det möter efterfrågan till 100 %, även om talet 1 per definition är lågt. Är du med på resonemanget?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur nära rtx 3080 eller 3090 kommer Radeon 6900XT vara tro ?

info https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-6900-xt.c3481

512GB/s bandbredd
16GBits minneshastighet
256 bitar buss

den har sämre än vad 3080 men man kunde väl hoppas på bra prestanda endå ?? vore kul om den vore dessutom 1000 kr billigare än 3080 är

vore skoj o testa Radeon igen varit nvidia fans länge nu. men skulle den visa sig sämre så känns det meehh

detta är väl radeons värsting ???

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

I så fall har vi nästan inga exempel på papperslanseringar från någon. Det är inte så uttrycket används.
Papperslansering är när något släppts till försäljning på pappret, men inte går att köpa. Det är inte samma sak som när man t.ex. släppt NDA på en produkt som har en säljstart längre fram. Finns korten i tillräcklig kvantitet i butiken när säljstarten äger rum på pappret är så är det inte en papperslansering, oavsett om NDA lyfts innan säljstart eller inte.

Och om man vill leka runt med semantiken. Papperslansering används uteslutande som ett negativt ord, som något dåligt. Det avser alltså något som är negativt. Som när ett företag släppt en produkt till försäljning i så liten kvantitet att produkten överlag i praktiken inte går att köpa. Om det är ett lockpris som inte kommer gälla när produkten faktiskt finns att köpa så är det mycket allvarligare.
Att släppa en RMA på en produkt en vecka eller två innan säljstart är inte negativt för kunden. Det gör att kunder kan fatta överlagda och informerade köpbeslut.

Att papperslansering anses negativt gör det uppenbart att det avser det negativa, alltså en säljstart med tillhörande recensioner som förutsätter bättre tillgång till lägre pris än vad som gäller i realiteten. Vill man mena att papperslansering bara är när företag släpper NDA till fansens stora glädje så avsäger man sig lite rätten att använda ordet negativt.

Nvidia brukar ha rätt god tillgång på sina kort och brukar inte göra så här pressade lanseringar. Så är man nVidia-fanboy så borde man kunna leva med denna fläcken på nVidias rykte. AMD har under senare år definitivt haft större problem med tillgänglighet tidigt, framförallt med 3:dje-partskylare. Och har man som många gjort kritiserat AMDs tillgänglighet som papperlanseringar så ska man lite hålla tyst nu.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inte jättestora förväntningar när AMD i dagsläget ligger i princip 2 generationer efter Nvidia. Känns nästan som att de krävs att de slår 2080 Ti med lite marginal åtminstone. Priset måste ju också konkurrera med begagnat marknaden på ett hyfsat sett, särskilt om man inte släpper high-end kort på riktigt.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Nej.. Du behöver också definiera vad "Extremely limited" innebär innan du kan ge ett definitivt svar. Den definitionen är luddig.

Du kan aldrig kvantifiera i absoluta tal "extremely limited" då det är relativt sett till efterfrågan. Men om en produkt säljer slut på 1 minut i hela världen så kan du dra den slutsatsen att det är "extremely limited" oavsett hur många enheter som tillverkades eller fanns tillgänliga i absoluta tal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4.0:

Personligen har jag inte jättestora förväntningar när AMD i dagsläget ligger i princip 2 generationer efter Nvidia. Känns nästan som att de krävs att de slår 2080 Ti med lite marginal åtminstone. Priset måste ju också konkurrera med begagnat marknaden på ett hyfsat sett, särskilt om man inte släpper high-end kort på riktigt.

@4.0

"AMD Big Navi might still be faster than the RTX 3080

The listing hints that the GPU will feature 80 compute units (CUs) and a 256-bit memory bus. If each Compute Unit (CU) in AMD's RDNA 2 architecture still equates to 64 Stream Processors (SPs), that means Big Navi will 5,120 SPs."

https://www.techradar.com/news/amd-big-navi-might-still-be-fa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Om AMD ska presentera i slutet av Oktober och läckorna inte direkt forsar just nu så tvivlar jag på att lansering sker direkt efter. Du lär få ett 3080 i brevlådan innan.

Reviewers kommer få släppa reviews 9e Nov och korten får börja säljas 11e nov. Detta enl Paul på Redgamingtech. Dock har uppgiftslämnaren tillagt att det inte är helt spikat och kan ändras än. Det tyder på släpp nånstans kring 2v efter presentation som AMDs planer ser ut nu.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Personligen har jag inte jättestora förväntningar när AMD i dagsläget ligger i princip 2 generationer efter Nvidia. Känns nästan som att de krävs att de slår 2080 Ti med lite marginal åtminstone. Priset måste ju också konkurrera med begagnat marknaden på ett hyfsat sett, särskilt om man inte släpper high-end kort på riktigt.

Inte släpper Highendkort på riktigt? Det kommer kort hela skalan. 6700 ska bråka med 3600. 6800 med 3700 och 6900 med 3080. Så nog kommer det highend kort på riktigt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Tycker nog det finns lite märkliga aspekter kring detta.

Jag är nog ändå beredd att nästan likställa detta med en papperslansering även om AMD själv är den okrönte mästaren av just papperslanseringar.
Därför lite roligt att just AMD gör stor grej av detta, men de har nog hunnit glömma vissa av deras tidigare grafikkort

Sedan ställer jag mig lite tveksam till dessa prishöjningar som stundar inom den svenska marknaden för 30xx, känns inte som helt rent spel, dock blir det svårare för AMD att tjäna pengar om deras kort är sämmre och måste säljas till lägre priser.

AMDs 6000 serie känns ungefär 0% het då jag inte ser hur det skall ta sig förbi 2080ti med GDDR6 minnen som begränsar bandbredden. Sedan bara faktumet att det måste till ett enormt upptryck av deras GPU prestanda mot nuvarande för att hinna ikapp.
För mig känns mer som jag bara undrar hur nära 2080ti de hamnar och hur deras "RTX" prestanda blir.

Jag hoppas dock ha 100% fel om 6000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Personligen har jag inte jättestora förväntningar när AMD i dagsläget ligger i princip 2 generationer efter Nvidia. Känns nästan som att de krävs att de slår 2080 Ti med lite marginal åtminstone. Priset måste ju också konkurrera med begagnat marknaden på ett hyfsat sett, särskilt om man inte släpper high-end kort på riktigt.

AMD släpper inte korten de har i dagsläget. GCN var fokuserad med på beräkningar, och man hade gjort avkall på skalbarhet i beräkningsenheter och schemaläggaren. Det var också mycket extra bagage höll tillbaka och drog effekt. Dessutom på en sämre tillverkningsprocess än nVidia. RDNA2 är fokuserad på spel, och på en bra tillverkningsprocess. Du kan inte mäta RDNA2 efter vad man fått från GCN.