Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Frågan är bara om dessa byråer riskerar att skapa ett för dem ofördelaktigt prejudikat. Än så länge är det inte rättsligt prövat vad en abonnent har för personligt ansvar över sin internetanslutning. Det är inte heller fastställt hur en abonnent ska kunna bevisa sin oskuld i en sådan här tvist då det mig veterligen inte finns några som helst krav på trafikloggningen.
Advokaterna har i det här fallet enbart ett ip-nummer och det knyter inte upphovsrättsbrottet till en specifik person utan enbart en anslutning.

Det är denna osäkerhet som gör att advokaterna kommer med ett erbjudande om förlikning för att skrämma osäkra privatpersoner till att betala. Det är osannolikt att de vill pröva detta i domstol då det inte på något sätt är säkert att de kommer att vinna, något de självklart måste göra för att kunna fortsätta med sin verksamhet.

Jag tror inte heller de vill pröva detta i domstol, men prejudicerande blir det inte förrän i HD och dit är det långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror inte heller de vill pröva detta i domstol, men prejudicerande blir det inte förrän i HD och dit är det långt.

Nja, det är väl inte riktigt sant eftersom lägre instanser gärna dömer enligt praxis, något som skapas när första domen faller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Mitt exempel var ett klart och tydligt bevis på att de har inte koll på vad de håller på med. De har fel tidsuppgifter/klockslag. Ja, jag hade säkert det ip-numret även vid den senare tidpunkt då de påstod att jag hade laddat ned men vid just det klockslaget som de påstår att jag gjorde det så var inte torrent-klienten igång. Alltså kan jag inte ha laddat ned det då. Har de inte koll på det så varför skulle de då ha koll på något annat? Gällande torrent-svärmen/klienten så är jag till 100% säker på att den inte varit igång på flera timmar så är inte möjligt att nedladdningen hade skett när de påstår att den gjort det. Har bland annat startat om datorn däremellan och efter det inte kört igång torrent-klienten. Så nej, det kan inte ha skett några nedladdningar då.

Så du menar alltså att endast en av två saker kan ha hänt i ditt fall.

  1. Endera så har de, vid tidpunkten du faktiskt laddade ner filmen, snappat upp din IP-adress och att då någon form av "loggningsfunktion" som ska spara din IP tillsammans med klockslag gör något slags fel och tar dagens datum plus ett antal timmar/minuter. Möjligt? - Definitivt! Sannolikt? - Definitivt inte!

  2. Alternativt så har de inte tagit din IP vid tillfället då du faktiskt laddade ner filmen, utan istället har de vid ett senare tillfälle stött på din IP på något annat sätt och då hittat på att du laddat ner denna film, som sedan visar sig faktiskt råkar stämma sånär på några timmars marginal. Möjligt? - Nja... Sannolikt? - Nej, det är så pass osannolikt att det kan lämnas utan hänsyn.

Rimligen är det så att det tagit flera månader mellan att det påstådda intrånget i upphovsrätten inträffat och det att du får hem ett brev som beskyller dig för detsamma. Minns du verkligen att du startade om din dator efter en random nedladdning för x antal månader sedan och att du definitivt inte startade torrentklienten efter det? Eller vad har du för logg som "bevisar" att torrentklienten inte varit igång?

Om du frågar mig (endast baserat på den information jag har att utgå ifrån), så låter det otroligt mycket mer sannolikt att din torrentklient varit igång på något sätt, än att någon av de två ovan scenarierna skulle vara sant.

Skrivet av ToddTheOdd:

Och behöver inte oroa mig för någon rättegång för de vågar inte göra någon anmälan. Jag tog det som ett bevis för att de inte har koll på vad de gör helt enkelt.

Vi är helt överens om att du inte behöver oroa dig för någon rättegång, då den risken torde vara mikroskopiskt liten. Jag försökte bara i all välmening informera dig om att i en eventuell rättegång så hade din bevisföring inte friat dig, utan sänkt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror inte heller de vill pröva detta i domstol, men prejudicerande blir det inte förrän i HD och dit är det långt.

Prejudicerande betyder bara att tidigare domar som fastställts är på ett visst sätt (med liknande omständigheter) och för att få enlighet med tolkningar av hur lagen är så används de som riktmärken, de är inte samma som i USA att då det är mer lagt kort ligger. HD har i sig inget med prejudikat att göra, det är bara sista instans och därmed brukar domar från HD vara mer vägledande än andra, men betyder inte att det alltid tolkas så.

Däremot iom att detta är något oprövat så kan det vara så att det kommer upp till HD, men det är inte säkert att HD tar det ens.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Nja, det är väl inte riktigt sant eftersom lägre instanser gärna dömer enligt praxis, något som skapas när första domen faller.

Skrivet av Ferrat:

Prejudicerande betyder bara att tidigare domar som fastställts är på ett visst sätt (med liknande omständigheter) och för att få enlighet med tolkningar av hur lagen är så används de som riktmärken, de är inte samma som i USA att då det är mer lagt kort ligger. HD har i sig inget med prejudikat att göra, det är bara sista instans och därmed brukar domar från HD vara mer vägledande än andra, men betyder inte att det alltid tolkas så.

Däremot iom att detta är något oprövat så kan det vara så att det kommer upp till HD, men det är inte säkert att HD tar det ens.

IANAL men man får väl skilja på praxis och prejudikat. Detta är ju bara ett civilrättsligt mål så det spelar väl in också. Men absolut, skulle de dra det till domstol och få på pälsen där att bevisen inte är bevis (som de inte är) så borde det ju påverka chanserna internetleverantörerna har att slippa dela sina uppgifter.

Permalänk
Medlem

Att ett IP-nummer som är kopplat till din dator laddat ner en film kan väl inte vara omöjligt att ta reda på. Däremot, vem som faktiskt satt vid datorn vid tillfället måste vara i stort sett omöjligt att reda ut. Eller kan man bli dömd för att ha "tillgängliggjort" en anslutning som används för nedladdning?

När mördare går fria för att man inte kan fastslå vem som höll i pistolen så torde det på samma vis vara omöjligt att säga vem som klickade med musen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Att ett IP-nummer som är kopplat till din dator laddat ner en film kan väl inte vara omöjligt att ta reda på. Däremot, vem som faktiskt satt vid datorn vid tillfället måste vara i stort sett omöjligt att reda ut. Eller kan man bli dömd för att ha "tillgängliggjort" en anslutning som används för nedladdning?

När mördare går fria för att man inte kan fastslå vem som höll i pistolen så torde det på samma vis vara omöjligt att säga vem som klickade med musen?

Ja precis. Man behöver inte gå så långt som till mord för ett bra exempel dock utan det räcker att titta på fartkamerorna vi har. Det räcker inte att ha en bild på en bil som kör för fort med regnummer och allt utan man måste identifiera föraren för att kunna bötfälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja precis. Man behöver inte gå så långt som till mord för ett bra exempel dock utan det räcker att titta på fartkamerorna vi har. Det räcker inte att ha en bild på en bil som kör för fort med regnummer och allt utan man måste identifiera föraren för att kunna bötfälla.

Precis, men å andra sidan kan man utfärda en felparkeringsavgift till ägaren av ett fordon, utan att behöva visa vem som parkerade fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Precis, men å andra sidan kan man utfärda en felparkeringsavgift till ägaren av ett fordon, utan att behöva visa vem som parkerade fel...

Varken fortkörningsböter eller felparkeringsavgift är ett skadestånd.

Även om det inte är prövat i domstol, men att det inte uttryckligen finns ett personligt ansvar för privata nätverk, så lutar jag åt att det blir svårt att fälla någon med bara ett IP-nummer som bevis. I detta fallet tror jag inte heller att en domstol skulle begära att polisen beslagtar användarens datorer för att göra en undersökning, speciellt då det inte handlar om upphovsrättsbrott i stor skala.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Precis, men å andra sidan kan man utfärda en felparkeringsavgift till ägaren av ett fordon, utan att behöva visa vem som parkerade fel...

Men man kan inte utföra en fortkörningsbot utan att bevisa vem som körde. Så din jämförelse med fordon är lite haltande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men man kan inte utföra en fortkörningsbot utan att bevisa vem som körde. Så din jämförelse med fordon är lite haltande.

Var påstår jag att man kan göra det?
Någon drog en liknelse till fortkörningsböter där man måste bevisa vem som körde, jag drog då en liknelse till en förseelse där man inte behöver bevisa vem som utfört själva gärningen, utan det är ägaren av bilen som drabbas. Liknelsen syftar till att man inte kan dra en parallell till fortkörningsböter för att dra slutsatser om hur ansvar vid nedladdning bedöms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Var påstår jag att man kan göra det?
Någon drog en liknelse till fortkörningsböter där man måste bevisa vem som körde, jag drog då en liknelse till en förseelse där man inte behöver bevisa vem som utfört själva gärningen, utan det är ägaren av bilen som drabbas. Liknelsen syftar till att man inte kan dra en parallell till fortkörningsböter för att dra slutsatser om hur ansvar vid nedladdning bedöms.

Parkeringsböter är undantaget. Diverse experter har yttrat sig om just dessa utpressningsbrev och menar att advokatfirmorna har inget att komma med eftersom de måste bevisa exakt vem som gjort brottet (laddat ner) och där räcker inte ett IP som belägg nog.

https://www.svt.se/special/kravbreven/#kapitel4
https://www.nyteknik.se/digitalisering/professor-till-misstan...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Var påstår jag att man kan göra det?
Någon drog en liknelse till fortkörningsböter där man måste bevisa vem som körde, jag drog då en liknelse till en förseelse där man inte behöver bevisa vem som utfört själva gärningen, utan det är ägaren av bilen som drabbas. Liknelsen syftar till att man inte kan dra en parallell till fortkörningsböter för att dra slutsatser om hur ansvar vid nedladdning bedöms.

Som Xinpei säger så är det P-böterna som är ett undantag i lagen. Det normala är att man måste vara rätt säker på vem som har utfört en handling för att kunna ge böter (eller kontrollavgift, stämma någon, slänga någon i finkan osv.). Sen är det ju inte säkert att man kommer undan bara för att de inte har några konkreta bevis, man kan ju råka försäga sig i domstolen exempelvis. Men det handlar ju om sunt förnuft, man erkänner inte saker i onödan liksom, det hjälper inte en någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du menar alltså att endast en av två saker kan ha hänt i ditt fall.

  1. Endera så har de, vid tidpunkten du faktiskt laddade ner filmen, snappat upp din IP-adress och att då någon form av "loggningsfunktion" som ska spara din IP tillsammans med klockslag gör något slags fel och tar dagens datum plus ett antal timmar/minuter. Möjligt? - Definitivt! Sannolikt? - Definitivt inte!

  2. Alternativt så har de inte tagit din IP vid tillfället då du faktiskt laddade ner filmen, utan istället har de vid ett senare tillfälle stött på din IP på något annat sätt och då hittat på att du laddat ner denna film, som sedan visar sig faktiskt råkar stämma sånär på några timmars marginal. Möjligt? - Nja... Sannolikt? - Nej, det är så pass osannolikt att det kan lämnas utan hänsyn.

Rimligen är det så att det tagit flera månader mellan att det påstådda intrånget i upphovsrätten inträffat och det att du får hem ett brev som beskyller dig för detsamma. Minns du verkligen att du startade om din dator efter en random nedladdning för x antal månader sedan och att du definitivt inte startade torrentklienten efter det? Eller vad har du för logg som "bevisar" att torrentklienten inte varit igång?

Om du frågar mig (endast baserat på den information jag har att utgå ifrån), så låter det otroligt mycket mer sannolikt att din torrentklient varit igång på något sätt, än att någon av de två ovan scenarierna skulle vara sant.

Vi är helt överens om att du inte behöver oroa dig för någon rättegång, då den risken torde vara mikroskopiskt liten. Jag försökte bara i all välmening informera dig om att i en eventuell rättegång så hade din bevisföring inte friat dig, utan sänkt dig.

Nu är det som så att det är bara att titta i sina loggar så kan man se när ens dator stängs av och startas upp. Jag behöver inte komma ihåg något. Windows loggar det åt dig. Och även torrentklienten har loggar när den är igång, när en viss nedladdning startas/stoppas osv. Se där. Tänka sig vad jag har ordning på hur det fungerar. Så är det dina fantasier som stämmer eller mina fakta med loggar som stämmer? Så vad är mest sannolikt nu? Mina loggar från torrentklienten och windows eller är det helt enkelt som så att det som du tycker är otroligt osannolikt är sant? Eller krävs det att du själv ska komma hem till mig och gå igenom loggarna för att du ska kunna tänka dig att det kanske hemsnickrade programmet som juristfirman använder sig av är felaktigt eller felkonfigurerat?

Om det sedan är att deras program de använder för att logga med som inte har korrekt tidsangivelser eller om det är något annat problem har jag ingen aning om. Det jag hela tiden sagt är att de har uppenbarligen inte koll på det hela, vilket jag då har bevis på, så nog sjutton skulle deras trovärdighet försämras betänkligt även om de nu i just det här fallet med mig så skulle jag troligen fällas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Parkeringsböter är undantaget. Diverse experter har yttrat sig om just dessa utpressningsbrev och menar att advokatfirmorna har inget att komma med eftersom de måste bevisa exakt vem som gjort brottet (laddat ner) och där räcker inte ett IP som belägg nog.

https://www.svt.se/special/kravbreven/#kapitel4
https://www.nyteknik.se/digitalisering/professor-till-misstan...

Skrivet av snajk:

Som Xinpei säger så är det P-böterna som är ett undantag i lagen. Det normala är att man måste vara rätt säker på vem som har utfört en handling för att kunna ge böter (eller kontrollavgift, stämma någon, slänga någon i finkan osv.). Sen är det ju inte säkert att man kommer undan bara för att de inte har några konkreta bevis, man kan ju råka försäga sig i domstolen exempelvis. Men det handlar ju om sunt förnuft, man erkänner inte saker i onödan liksom, det hjälper inte en någonstans.

Absolut, men då är det ju betydligt tydligare att peka på det faktumet, snarare än att dra paralleller till enskilda brott där man måste identifiera den som utfört gärningen. För det blir ganska intetsägande. Framförallt då det finns fall där ett sådant typ av ansvar kan utkrävas (undantag eller ej).

Sedan så får man också göra skillnad på straffrättslig bedömning och civilrättslig. Beviskraven är betydligt lägre ställda i civilmål än brottmål. Så vad dessa advokater ska visa är att det är "sannolikt" att person X har utfört handlingen (till skillnad från i brottmål där det ska vara ställt bortom rimlig tvivel att X utfört handlingen).

Sedan hävdar dessa advokater som sagt att den som är abonnent också har ett ansvar för vad som sker på den uppkopplingen. Jag är ganska säker på att en sådan fråga aldrig prövats i en svensk domstol, så även om jag (liksom de experter som uttalat sig) inte tror att man kan utkräva ett sådant ansvar, så har frågan inte prövats rättsligt i Sverige ännu. Så man ska vara försiktig med vilka uttalanden man själv ger och inte så högljutt proklamera att det förhåller sig på ett visst sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu är det som så att det är bara att titta i sina loggar så kan man se när ens dator stängs av och startas upp. Jag behöver inte komma ihåg något. Windows loggar det åt dig. Och även torrentklienten har loggar när den är igång, när en viss nedladdning startas/stoppas osv. Se där. Tänka sig vad jag har ordning på hur det fungerar. Så är det dina fantasier som stämmer eller mina fakta med loggar som stämmer? Så vad är mest sannolikt nu? Mina loggar från torrentklienten och windows eller är det helt enkelt som så att det som du tycker är otroligt osannolikt är sant? Eller krävs det att du själv ska komma hem till mig och gå igenom loggarna för att du ska kunna tänka dig att det kanske hemsnickrade programmet som juristfirman använder sig av är felaktigt eller felkonfigurerat?

Om det sedan är att deras program de använder för att logga med som inte har korrekt tidsangivelser eller om det är något annat problem har jag ingen aning om. Det jag hela tiden sagt är att de har uppenbarligen inte koll på det hela, vilket jag då har bevis på, så nog sjutton skulle deras trovärdighet försämras betänkligt även om de nu i just det här fallet med mig så skulle jag troligen fällas.

Nu har jag varken kännedom om dig som person eller din datorvana. Så jag kan ju inte förutsätta att du faktiskt tittat i relevanta loggar och tolkat dessa på rätt sätt, eller hur? Eller tror du på allt som folk skriver att dom är tvärsäkra om på internet?

Jag är övertygad om att det finns en naturlig förklaring på varför klockslagen inte stämmer. Nu vet jag exempelvis inte vilken torrentklient du använder, men jag provade att starta uppladdning av en torrent jag laddat ner för väldigt länge sedan (fullkomligt laglig fildelning). Den började att seeda, men inga tidsstämplar för exempelvis "Started" eller "Completed" ändrades (de hade endast med nedladdningen att göra). Jag kunde inte heller hitta några ytterligare loggar i uTorrent som visar sådan historik. Men du kanske använder en annan klient, alternativt har hittat en logg som inte jag har?

Vidare, har du funderat kring hur länge ditt IP finns kvar på trackern innan du plockas bort för inaktivitet? Det kan exempelvis vara så att du har kopplat ner (startat om din dator, etc.), men det tar x antal timmar innan trackern anser att du är inaktiv och slutar skicka ut din IP till svärmen (som är vad de loggar). Så även detta skulle kunna vara en fullkomligt rimlig förklaring kring hur de kan ha plockat din IP, även fast du kopplat ned och stängt av.

Det verkar som att du tror att det är advokaterna själva som har snickrat ihop någon program på sin flådiga vindsvåning. Men som jag uppfattat det så har de ju anlitat ett tyskt "Cyber Security"-företag som sköter själva inhämtningen av IP-adresser. Att hämta hem sådan information måste nästan vara den enklaste saken i världen. Anslut till en publik tracker, och denna kommer skicka dig en lista på IP-adresser som finns i svärmen, logga dessa och jobbet är sedan klart. Så jag har ingen anledning att tvivla på just den biten i den här röran. Det är advokaternas användning av uppgifterna som man kan ha väldigt starka åsikter om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Absolut, men då är det ju betydligt tydligare att peka på det faktumet, snarare än att dra paralleller till enskilda brott där man måste identifiera den som utfört gärningen. För det blir ganska intetsägande. Framförallt då det finns fall där ett sådant typ av ansvar kan utkrävas (undantag eller ej).

Sedan så får man också göra skillnad på straffrättslig bedömning och civilrättslig. Beviskraven är betydligt lägre ställda i civilmål än brottmål. Så vad dessa advokater ska visa är att det är "sannolikt" att person X har utfört handlingen (till skillnad från i brottmål där det ska vara ställt bortom rimlig tvivel att X utfört handlingen).

Sedan hävdar dessa advokater som sagt att den som är abonnent också har ett ansvar för vad som sker på den uppkopplingen. Jag är ganska säker på att en sådan fråga aldrig prövats i en svensk domstol, så även om jag (liksom de experter som uttalat sig) inte tror att man kan utkräva ett sådant ansvar, så har frågan inte prövats rättsligt i Sverige ännu. Så man ska vara försiktig med vilka uttalanden man själv ger och inte så högljutt proklamera att det förhåller sig på ett visst sätt.

Ganska säker på att även de advokater som sänder ut dessa brev inser att chansen att de förlorar i rätten är ganska stor och därför har de inte gått vidare med frågan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Absolut, men då är det ju betydligt tydligare att peka på det faktumet, snarare än att dra paralleller till enskilda brott där man måste identifiera den som utfört gärningen. För det blir ganska intetsägande. Framförallt då det finns fall där ett sådant typ av ansvar kan utkrävas (undantag eller ej).

Sedan så får man också göra skillnad på straffrättslig bedömning och civilrättslig. Beviskraven är betydligt lägre ställda i civilmål än brottmål. Så vad dessa advokater ska visa är att det är "sannolikt" att person X har utfört handlingen (till skillnad från i brottmål där det ska vara ställt bortom rimlig tvivel att X utfört handlingen).

Sedan hävdar dessa advokater som sagt att den som är abonnent också har ett ansvar för vad som sker på den uppkopplingen. Jag är ganska säker på att en sådan fråga aldrig prövats i en svensk domstol, så även om jag (liksom de experter som uttalat sig) inte tror att man kan utkräva ett sådant ansvar, så har frågan inte prövats rättsligt i Sverige ännu. Så man ska vara försiktig med vilka uttalanden man själv ger och inte så högljutt proklamera att det förhåller sig på ett visst sätt.

Jo det är absolut skillnader mellan civilrätt och brottsmål, men sannolikt räcker inte riktigt ens i civilrättsmål, om wikipedia har rätt.

Men absolut spelar det väldigt stor roll vilken förklaring man ger i ett civilrättsmål, man kan inte bara vara tyst exempelvis. Samtidigt kan man ju inte kräva att målsäganden har full koll på rutiner hos ett privat företag i utlandet, som ju är de som har utrett och hittat de påstådda bevisen. Alltså måste det kunna räcka att bestämt neka till anklagelserna i ett sånt här fall. Man kan förstås ge alternativa möjliga händelseförlopp, öppet wifi-nät som grannarna får nyttja exempelvis, men man kan ju inte kräva att en vanlig person har koll på vilken IP-adress den har fått tilldelad vid varje tidpunkt. Således måste bevisbördan ligga hos den andra parten i större grad då det är omöjligt att bestrida sådana overifierade uppgifter. Det är inte samma sak som att X inte har betalt hyran till bolag Y, eller att X köpte en produkt men inte betalade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo det är absolut skillnader mellan civilrätt och brottsmål, men sannolikt räcker inte riktigt ens i civilrättsmål, om wikipedia har rätt.

Men absolut spelar det väldigt stor roll vilken förklaring man ger i ett civilrättsmål, man kan inte bara vara tyst exempelvis. Samtidigt kan man ju inte kräva att målsäganden har full koll på rutiner hos ett privat företag i utlandet, som ju är de som har utrett och hittat de påstådda bevisen. Alltså måste det kunna räcka att bestämt neka till anklagelserna i ett sånt här fall. Man kan förstås ge alternativa möjliga händelseförlopp, öppet wifi-nät som grannarna får nyttja exempelvis, men man kan ju inte kräva att en vanlig person har koll på vilken IP-adress den har fått tilldelad vid varje tidpunkt. Således måste bevisbördan ligga hos den andra parten i större grad då det är omöjligt att bestrida sådana overifierade uppgifter. Det är inte samma sak som att X inte har betalt hyran till bolag Y, eller att X köpte en produkt men inte betalade.

Men många som bor i bostadsrätt till exempel skriver på ett avtal där de framgår att dom ansvarar för sin internet uppkoppling och om de görs något olagligt så är dom skyldiga oavsätt, har dom ett öppet wifi nät så spelar de ingen roll för dom har skrivit på att dom bär ansvar.

Det finns två olika typer av ansvar som kan aktualiseras i detta sammanhang. Rent civilrättsligt har du ingått ett avtal med din internetleverantör, i detta kan det finnas villkor om hur nätverket ska användas och hur långt ditt ansvar sträcker sig. Vid avtalsbrott kan skadestånd komma att bli aktuellt.

Straffrättsligt är det bara den som begått gärningen som kan straffas, dock kan du anses ha medverkat till brottet om du medvetet sett till att inte ha lösenord för att någon ska kunna begå brott via ditt nätverk. Detta innebär att medverkansansvar kan utlösas för din del.

Sammanfattningsvis finns det alltså en risk för att du blir ansvarig, beroende på under vilka omständigheter nedladdningen sker. För att undvika problem bör du ha ett lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Men många som bor i bostadsrätt till exempel skriver på ett avtal där de framgår att dom ansvarar för sin internet uppkoppling och om de görs något olagligt så är dom skyldiga oavsätt, har dom ett öppet wifi nät så spelar de ingen roll för dom har skrivit på att dom bär ansvar.

Det finns två olika typer av ansvar som kan aktualiseras i detta sammanhang. Rent civilrättsligt har du ingått ett avtal med din internetleverantör, i detta kan det finnas villkor om hur nätverket ska användas och hur långt ditt ansvar sträcker sig. Vid avtalsbrott kan skadestånd komma att bli aktuellt.

Straffrättsligt är det bara den som begått gärningen som kan straffas, dock kan du anses ha medverkat till brottet om du medvetet sett till att inte ha lösenord för att någon ska kunna begå brott via ditt nätverk. Detta innebär att medverkansansvar kan utlösas för din del.

Sammanfattningsvis finns det alltså en risk för att du blir ansvarig, beroende på under vilka omständigheter nedladdningen sker. För att undvika problem bör du ha ett lösenord.

Om du saxar ett svar rakt av från Lawline så är det en god idé att det även framgår i ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Hotbrev har inget med netikett att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Men många som bor i bostadsrätt till exempel skriver på ett avtal där de framgår att dom ansvarar för sin internet uppkoppling och om de görs något olagligt så är dom skyldiga oavsätt, har dom ett öppet wifi nät så spelar de ingen roll för dom har skrivit på att dom bär ansvar.

Det finns två olika typer av ansvar som kan aktualiseras i detta sammanhang. Rent civilrättsligt har du ingått ett avtal med din internetleverantör, i detta kan det finnas villkor om hur nätverket ska användas och hur långt ditt ansvar sträcker sig. Vid avtalsbrott kan skadestånd komma att bli aktuellt.

Straffrättsligt är det bara den som begått gärningen som kan straffas, dock kan du anses ha medverkat till brottet om du medvetet sett till att inte ha lösenord för att någon ska kunna begå brott via ditt nätverk. Detta innebär att medverkansansvar kan utlösas för din del.

Sammanfattningsvis finns det alltså en risk för att du blir ansvarig, beroende på under vilka omständigheter nedladdningen sker. För att undvika problem bör du ha ett lösenord.

Jag har har aldrig skrivit på ett sådant avtal, eller ingås det automatiskt när man tecknar tjänsten via exempelvis telefon?

Jag har haft Bahnhof, COMHEM, OWNIT, Bredbandsbolaget, bott på massor av stallen och aldrig sett ett sådant avtal.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Men många som bor i bostadsrätt till exempel skriver på ett avtal där de framgår att dom ansvarar för sin internet uppkoppling och om de görs något olagligt så är dom skyldiga oavsätt, har dom ett öppet wifi nät så spelar de ingen roll för dom har skrivit på att dom bär ansvar.

Nja, man kan inte avtala bort straffrättsligt ansvar och man kan heller inte avtala till sig det för någon annan, så den typen av avtal är helt enkelt inte giltiga. Däremot kan de gälla i andra situationer, och det är väl det som avtalen syftar på normalt sett, typ att du inte har en kommersiell server på ditt hemabonnemang eller så. Alltså där det inte handlar om brott utan avtalsbrott. Avtalen finns ju där för att det är bostadsrättsföreningen som tecknar abonnemangen och de vill friskriva sig allt ansvar klart och tydligt, annars hade det ju varit de som hade fått denna typ av kravbrev exempelvis.

Citat:

Det finns två olika typer av ansvar som kan aktualiseras i detta sammanhang. Rent civilrättsligt har du ingått ett avtal med din internetleverantör, i detta kan det finnas villkor om hur nätverket ska användas och hur långt ditt ansvar sträcker sig. Vid avtalsbrott kan skadestånd komma att bli aktuellt.

Straffrättsligt är det bara den som begått gärningen som kan straffas, dock kan du anses ha medverkat till brottet om du medvetet sett till att inte ha lösenord för att någon ska kunna begå brott via ditt nätverk. Detta innebär att medverkansansvar kan utlösas för din del.

Jo kanske, men lycka till att bevisa att någon medvetet har valt att ha ett öppet nät för att folk ska kunna begå brott. Att vara generös är inte olagligt liksom.

Citat:

Sammanfattningsvis finns det alltså en risk för att du blir ansvarig, beroende på under vilka omständigheter nedladdningen sker. För att undvika problem bör du ha ett lösenord.

Det finns ju alltid en risk att man blir ansvarig för vad som helst förstås. Men har man ett öppet nät så är väl risken mer att man blir anklagad för något, snarare än att man skulle åka dit för något.

Permalänk
Medlem

Kommer dom verkligen göra det för fjuttiga 7000kr? låter inte troligt, dom vill bara tjäna lätta pengar.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Jag har har aldrig skrivit på ett sådant avtal, eller ingås det automatiskt när man tecknar tjänsten via exempelvis telefon?

Jag har haft Bahnhof, COMHEM, OWNIT, Bredbandsbolaget, bott på massor av stallen och aldrig sett ett sådant avtal.

Du godkänner varje leverantörs regler då du tecknar ditt abonnemang så de blir liksom samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Du godkänner varje leverantörs regler då du tecknar ditt abonnemang så de blir liksom samma sak.

Som sagt netikett har inget med hotbrev att göra utan den reglerar inte din relation till ökända advokatbyråer och reglerar istället din relation till leverantören.

Permalänk
Medlem

För att vara riktigt tydlig så har du inte ingått avtal med leverantören där NJORD Law Firm får komma med skadestånd för påstådda porrnedladdningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Du godkänner varje leverantörs regler då du tecknar ditt abonnemang så de blir liksom samma sak.

Samma sak som VAD är ju frågan. Alltså, vad i avtalet ger då Njord rätten till detta?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Samma sak som VAD är ju frågan. Alltså, vad i avtalet ger då Njord rätten till detta?

Svenska politiker som låter sig köpas av de stora mediabolagen?

En skam för det här landet är vad det är. Hoppas ingen betalar något.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Svenska politiker som låter sig köpas av de stora mediabolagen?

En skam för det här landet är vad det är. Hoppas ingen betalar något.

Det är frivilligt för leverantörerna att spara uppgifter i icke brottsbekämpande syfte.

Flera leverantörer har inga uppgifter att lämna ut vid informationsföreläggande.

Hotbreven är inte i linje med lagen, syftet med civilrättsliga sanktioner är just civilrättsliga sanktioner inte utomrättsliga hot.