Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Skrivet av lilleplutt:

Till er som lyckades beställa 3090 FE igår, har ni fått någon update om leverans än?
Jag fick min orderbekräftelse 15:45 igår, betalningsbekräftelsen inkom 20:32 varpå ordern gick från "väntar" till "bearbetar". Inget nytt sen dess

Tydligen så kollar de igenom ordrar manuellt, då är status "Väntar".
När den är godkänd står den som "Bearbetas".

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totalrefusah:

Tydligen så kollar de igenom ordrar manuellt, då är status "Väntar".
När den är godkänd står den som "Bearbetas".

Fast enligt tidigare post här från reddit så kan det avbrytas även fast den gått vidare till "Bearbetas"..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

nån som köpte på Shark gaming och har nå nyheter ?

Permalänk
Medlem

Detta är Sharkgaming angående korten som kom i "lager" igår
"JAG: Ni måste ju kunna se hur många kort ni har jämtemot min plats i kön?

Stefanos 10:25 : Tyvärr så har jag inte den möjligheten då vi inte fått korten in på lager tyvärr"

JAG: Så ni ändra på sidan att ni har kort på lager fast ni inte fått dom än? När får ni in dom då?
avatar

Stefanos 10:29: Det var ett beräknat datum som system ändrade status på automatiskt. Jag vet tyvärr itne när vi får in de"

Hur fan är detta OK?? Får återförsäljare göra vad som helst eller? Riktigt dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

nån som köpte på Shark gaming och har nå nyheter ?

Ja dom har inte ens fått in några kort än haha..

Permalänk
Medlem

För min del med 3090FE så ligger orden fortsatt som "bearbetas", håller tummarna mer & mer intensivt att det inte blir något strul.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av ImFoze:

Oppaaa!
Pratade med Webhallen och dem bekräfta att STRIX 3080 släpps 28/9.
Så efter det borde ordrarna börja rulla ut beroende på hur mycket dem fått in.

Elgiganten skall få en leverans av STRIX kortet snart enl dom.
Och min order skall bli skickad nästa vecka och beräknas vara hos mig den 30/9. HMM
Kan bli försenat dock.

Håller tummarna nu xD

Goda nyheter då jag har beställt strix oc från webbhallen, bara hoppas man är hyfsat långt fram i kön

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Ni andra som beställde på Inet (som var lite sena och sattes i kö), har någon av er fått information eller ett kort?

Det enda jag har sett från dem är deras mail ”Vill du byta till något annat? Snääällaaaa”

Är Inet den enda ÅF som inte fått några kort efter lanseringen eller vad pysslar de med?..
Tycker andra ÅF har varit mer aktiva via olika kanaler på att visa att de får in nya kort, medans det är noll info från Inet (mer än deras videos de lägger upp 10 gånger om dagen)

Håller med känns helt knäpptyst, gillar det inte

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Tycker proshop fungerat bäst för mig i denna röra. Klickade hem ett 3080 förra veckan där och gjorde en beställning på 3090 igår och den gick igenom också. Dock kände jag att det inte var för mig wfter reviews och ett pris på 18000kr så avbeställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Blir sannolikt ett 3000 kort för mig (1080 nu). Vill ha ett kort som klarar av att driva bl.a. ACC i 144 FPS i högre inställningar och högre pixlar. 2080 TI var dessvärre för klent.

Lutar mot ett 3080 men ska avvakta tester innan jag bestämmer mig. Nvidias nya kylare verkar spännande men jag avser inte att byta ut nuvarande chassi eller CPU-kylare (luft). Blir sannolikt inte 3080 FE.

Sitter med samma problematik, fast jag kör ACC med ett 1080Ti och en Rift CV1.. Har inga problem att få 90FPS relativt stabilt, men då är det ju verkligen med potatisinställningar. Testade tidigare i veckan att vrida upp inställningarna dit jag tror att jag kommer vilja/kunna ha dem med ett 3080 och då ligger VRAM-användningen på 9,4Gb (!) så för min del blir det att vänta på en Ti/Super-modell tyvärr. Man önskar ju att man hade haft råd med ett 3090, meneh.. Njae.

Permalänk
Medlem

Någon som beställde 3080 / 3090 FE igår som har fått leverans av kortet eller är "alla" fast på Bearbetning?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Sitter med samma problematik, fast jag kör ACC med ett 1080Ti och en Rift CV1.. Har inga problem att få 90FPS relativt stabilt, men då är det ju verkligen med potatisinställningar. Testade tidigare i veckan att vrida upp inställningarna dit jag tror att jag kommer vilja/kunna ha dem med ett 3080 och då ligger VRAM-användningen på 9,4Gb (!) så för min del blir det att vänta på en Ti/Super-modell tyvärr. Man önskar ju att man hade haft råd med ett 3090, meneh.. Njae.

Är inte det mer en fråga om minnes allokering än rakt av användning av minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Någon som beställde 3080 / 3090 FE igår som har fått leverans av kortet eller är "alla" fast på Bearbetning?

Min sitter fint på bearbetning. Inte hört någon som fått dom skickade än.

För mig att jag läste någonstans i den här tråden att någon som beställde 3090FE igår fått sin skickad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Sitter med samma problematik, fast jag kör ACC med ett 1080Ti och en Rift CV1.. Har inga problem att få 90FPS relativt stabilt, men då är det ju verkligen med potatisinställningar. Testade tidigare i veckan att vrida upp inställningarna dit jag tror att jag kommer vilja/kunna ha dem med ett 3080 och då ligger VRAM-användningen på 9,4Gb (!) så för min del blir det att vänta på en Ti/Super-modell tyvärr. Man önskar ju att man hade haft råd med ett 3090, meneh.. Njae.

Denna tar upp minneanvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFluffy:

Är inte det mer en fråga om minnes allokering än rakt av användning av minnet?

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3618-nvidia-rtx-3080-fo...

We’d like to quickly address one point before proceeding: A lot of commenters have expressed concern about the 10GB framebuffer on the RTX 3080, remarking that 10 is lower than 11, and therefore somehow worse than the 1080 Ti or 2080 Ti. A few reminders: First, when you use software (like GPU-Z -- which is great software and which we highly recommend), it will give you the “allocated VRAM,” but not necessarily the engaged or utilized VRAM. If you plug in a 12GB FB card and play a game, that game might tell you that it’s “using” 11GB,” and could cause you to suspect that this is close to capacity. In reality, it’s requesting that memory, but not actually utilizing it. Further still, memory capacity is very rarely the issue for gaming -- it’s more often that you’re running into memory bandwidth issues first, or maybe even some other part, like ROPs limitations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFluffy:

Är inte det mer en fråga om minnes allokering än rakt av användning av minnet?

Stämmer. Detta har påpekat flera gånger om överallt och datorn kommer allokera så mycket minne det finns, den använder den inte allt. Börjar bli trött på denna fråga nu (dvs inte din utan urspungsuttalandet)

Det är som att ge mig 1000kr för att köpa en vara, men i själva fallet använde jag bara 700kr då varan kostade det. Det betyder bara att jag har möjlighet att använda alla 1000kr men bara on det behövs.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Köpte en Palit GeForce RTX 3080 GamingPro OC från elgiganten i onsdags och den är nu på närmsta postombud redo för att hämtas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiD:

Någon som beställde 3080 / 3090 FE igår som har fått leverans av kortet eller är "alla" fast på Bearbetning?

Fortfarande under bearbetning. Uppdaterar här så fort jag hör något nytt. Antar att det kan ta till början av nästa vecka innan de får iväg någonting 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Fortfarande under bearbetning. Uppdaterar här så fort jag hör något nytt. Antar att det kan ta till början av nästa vecka innan de får iväg någonting 👍🏻

Misstänker att det är bråda dagar på det lagret 😁 dock vill man ju ha kortet nyss. Vi får sitta still i båten och vänta, vilket jag hatar att göra

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Fan va gött, @Inet kan man lita på!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

20k, king of cards

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Fick en likadan mailnotis fast för 3080. Var nära att beställa men fegade ur

Fel citering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Detta är Sharkgaming angående korten som kom i "lager" igår
"JAG: Ni måste ju kunna se hur många kort ni har jämtemot min plats i kön?

Stefanos 10:25 : Tyvärr så har jag inte den möjligheten då vi inte fått korten in på lager tyvärr"

JAG: Så ni ändra på sidan att ni har kort på lager fast ni inte fått dom än? När får ni in dom då?
avatar

Stefanos 10:29: Det var ett beräknat datum som system ändrade status på automatiskt. Jag vet tyvärr itne när vi får in de"

Hur fan är detta OK?? Får återförsäljare göra vad som helst eller? Riktigt dåligt

Även Elgiganten kör detta. Om de har lagt en beställning på t.ex. 30 varor från sin leverantör kommer webbsidan uppdateras med att de har 25+ i webblager utan att de ens vet när de kommer få varorna. Syfte är att kunna tömma sitt lager så snabbt det bara går genom att ha kunder som redan beställt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av SiD:

20k, king of cards

Skrivet av eribu:

Fick en likadan mailnotis fast för 3080. Var nära att beställa men fegade ur

Jag la beställningen idag när jag såg att det stod "I lager måndag" hos Inet. Men så plingade det till i mobilen strax efter "Din order (order-id) håller nu på att plockas. Inga ändringar kan längre göras på ordern."

Underbart, nu blir det RTX 3090 i nästa vecka iaf, det trodde jag inte när jag vaknade

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

https://i.imgur.com/hV63Tbs.png

Jag la beställningen idag när jag såg att det stod "I lager måndag" hos Inet. Men så plingade det till i mobilen strax efter "Din order (order-id) håller nu på att plockas. Inga ändringar kan längre göras på ordern."

Underbart, nu blir det RTX 3090 i nästa vecka iaf, det trodde jag inte när jag vaknade

Du måste verkligen haft en osannolikt bra tajming. Har stått 28 Dec varje gång jag kollat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

https://i.imgur.com/hV63Tbs.png

Jag la beställningen idag när jag såg att det stod "I lager måndag" hos Inet. Men så plingade det till i mobilen strax efter "Din order (order-id) håller nu på att plockas. Inga ändringar kan längre göras på ordern."

Underbart, nu blir det RTX 3090 i nästa vecka iaf, det trodde jag inte när jag vaknade

Vad blir det för system det ska sitta i, gissar att det inte är vad du har i signaturen? x)
Gav mig dock lite sug att gräva fram mitt gamla Antec Lanboy och se om mitt 1900XT fortfarnde lever.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Beställde idag

Beställde ett PNY 3080 imorse från inet. Är skickat nu, kommer imorgon.
Gött! Visst, hade hellre tagit TUF, men jag sitter lite i skiten eftersom jag sålda min gamla dator så just nu har jag inget grafikkort.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av legis:

Du måste verkligen haft en osannolikt bra tajming. Har stått 28 Dec varje gång jag kollat.

Jo det måste ha vart en grym röta där

Skrivet av Shiprat:

Vad blir det för system det ska sitta i, gissar att det inte är vad du har i signaturen? x)
Gav mig dock lite sug att gräva fram mitt gamla Antec Lanboy och se om mitt 1900XT fortfarnde lever.

Asus formula xi / 9900k@5.2ghz / 2080ti / vattenkylt med EK block kör jag

Men nu blir det nog att köra på luft på grafikkortet ett tag iaf, såg att "der8auer" satte ett vattenblock på rtx3090 med att prestandaökningen blev minimal. Man kanske behöver någon bättre bios till kortet för att vattenkylning ska vara nått att ha till 3090.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Fast enligt tidigare post här från reddit så kan det avbrytas även fast den gått vidare till "Bearbetas"..

Jo men hittils bara hittat en post om det och det han gjort var att kontakta nvidia ang statusen "bearbetas" och fråga vad det innebar, varpå de svarade med att ta bort hans order. Vild teori här, men kan ha varit extra inhyrd (in)kompetens på kundsupporten som förstörde för honom.

Jag tänker mao inte vara i kontakt med support öht utan vackert vänta ett tag

Amerikanare har börjat få sina 3080 FE ("andra batchen") skickade till sig.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iz7o00/psa_you_can_c...

Påstås att statussidan ändras innan man får mejlet, så man har ju något nytt att F5'a

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjaniWasTaken:

Goda nyheter då jag har beställt strix oc från webbhallen, bara hoppas man är hyfsat långt fram i kön

Japp jag med samma kort. Väntar med spänning om det stämmer det ni säger.