Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Själv tänker jag matcha detta med min Compaq 286:a. hittar dock inte drivrutiner till Dos 6.22 och Windows 3.1.

Tänkte själv köra på samma setup. Har du tips på en bra ISA-till-PCI-E-adapter?

Permalänk
Medlem

@Viochee: Det måste vara sarkasm.

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt att man fortfarande håller tummarna för "Big Navi". Ett grafikkort som varit "runt hörnet" sedan 2080ti. Med tanke på drivrutinsproblemen AMD haft med sina 5700XT så är det bara att be till gudarna om ett mirakel för allt annat än 3080 prestanda är en rejäl flopp för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Själv tänker jag matcha detta med min Compaq 286:a. hittar dock inte drivrutiner till Dos 6.22 och Windows 3.1.

Jag gjorde något liknande (inte lika extremt) för att spela BF2 på min P2 450, jag satte in ett Geforce 5600 (FX?) med AGP. Kortet hade mer ram än processorn (256 vs 192MB). Inte många bildrutor direkt, men spelet startade! Seconds per frame fick man mäta i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ni har antingen inte gjort eran research eller blivit lurade.

Det finns vissa professionella applikationer (CAD, CAM etc) där ett Quadro-kort fullkomligt kommer slakta ett Geforce-kort med i övrigt liknande specifikation. Men det finns likaså andra professionella applikationer där skillnaden Quadro vs Geforce är minimal. Däremot kan skillnaden mellan 10 och 24 GB VRAM vara viktig. Så även om 3090 saknar många av de specialfunktioner vi ser hos Quadro-kort kan det för ett viss grupp av människor vara ett vettigt köp, även om det inte motiveras av just spelprestanda. Det är alltid en god idé att vara en smula ödmjuk och förvänta sig att andra människor vet vad de köper. Speciellt så om det handlar om ett grafikkort för 16 000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ingen aning, men visst brukar Ti modellen vara bättre än xx80 modellen?

För att förtydliga vad jag skrev så skiljer det alldeles för lite i prestanda mellan 3080 & 3090 för att klämma in ett Ti-kort.

Permalänk

@wessmen: AMD skall alltså upp 60-80% i prestanda från 5700X. Jag kommer bli jävligt imponerad om de fixar detta till samma pris och temperaturer som 3080.

Edit: lade till namn på AMD-kort.
Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

@wessmen: AMD skall alltså upp 60-80% i prestanda från 5700X. Jag kommer bli jävligt imponerad om de fixar detta till samma pris och temperaturer som 3080.

RX 5700XT är en krets på 250mm2, Nvidias kretsar är på nästan 800mm2. Det ryktas om kretsar på dubbla ytan (505mm2) och förbättrad effektivitet, då känns det rimligt att till och med nå över den nivån. Jag säger inte att det måste eller kommer hända, men det ser rimligt ut, ’bara’ att släppa en minst dubbelt så stor krets (som det enligt ryktena handlar om)...

Permalänk
Viking
Skrivet av XerxesYngve:

@wessmen: AMD skall alltså upp 60-80% i prestanda från 5700X. Jag kommer bli jävligt imponerad om de fixar detta till samma pris och temperaturer som 3080.

Det ryktas ju om ett kort på 80 CU's medans 5700 xt har 40. Så dubbla bara där. Sedan ryktas det väl också om hastigheter upp till 2,3 ghz? Låter inte alla omöjligt att få 3080-prestanda, eller rättare sagt så är det inte omöjligt.
Och angående temperaturer så lär inte det vara något större problem då dem arbetar med en förbättrad version av den tidigare använda 7nm-processen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Någon som såg hur många Asus TUF 3090 kort Inet hade i lager, ej OC modellen?

Komplett har inte tilldelat 3090 korten ännu verkar det som så lär bli manuell hantering av ordrarna imorgon. Kan se att lagersaldona är samma som vid release men lite "undangömt"

Permalänk

Fick mail från NVIDIA att min order på 3090 FE skickas imorgon.

Delar borttagna pga rensning /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Någon som såg hur många Asus TUF 3090 kort Inet hade i lager, ej OC modellen?

Komplett har inte tilldelat 3090 korten ännu verkar det som så lär bli manuell hantering av ordrarna imorgon. Kan se att lagersaldona är samma som vid release men lite "undangömt"

På Komplett kan du kolla under din order om det står "Reserverad (I lager)", det betyder att du blivit tilldelad ett kort. Får ett TUF ifrån Komplett och FE ifrån Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett 3090 FE påväg hem som kändes som en självklarhet ett tag, men nu börjar jag få svårt att motivera den för mitt usecase. Om någon trånar efter denna bigboy så kan jag överlåta den till någon som kommer tukta den väl, vill bara ha det jag själv har gett för den. Bara att skicka iväg ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

På Komplett kan du kolla under din order om det står "Reserverad (I lager)", det betyder att du blivit tilldelad ett kort. Får ett TUF ifrån Komplett och FE ifrån Nvidia.

Har du nån aning om hur det ser ut med strix-korten?
För mig står det "Beställd, förväntas i lager 1 november 2020, 1 st." när jag kikar min order. Betyder detta att jag har en reserverad?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av medbor:

RX 5700XT är en krets på 250mm2, Nvidias kretsar är på nästan 800mm2. Det ryktas om kretsar på dubbla ytan (505mm2) och förbättrad effektivitet, då känns det rimligt att till och med nå över den nivån. Jag säger inte att det måste eller kommer hända, men det ser rimligt ut, ’bara’ att släppa en minst dubbelt så stor krets (som det enligt ryktena handlar om)...

Skrivet av Donnerstal:

Det ryktas ju om ett kort på 80 CU's medans 5700 xt har 40. Så dubbla bara där. Sedan ryktas det väl också om hastigheter upp till 2,3 ghz? Låter inte alla omöjligt att få 3080-prestanda, eller rättare sagt så är det inte omöjligt.
Och angående temperaturer så lär inte det vara något större problem då dem arbetar med en förbättrad version av den tidigare använda 7nm-processen.

Mycket intressant! Tänker att dubbelt så stor krets innebär en rejäl värmeökning, om inte annat så lär det bli dyrare. "Vi får se".

Tronskifte skulle vara kul, Googlade att det hände 2012 senast i.o.m. lanseringen av HD 7970 men att nVidia tog tillbaka kronan redan året efter med 780Ti.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

RX 5700XT är en krets på 250mm2, Nvidias kretsar är på nästan 800mm2. Det ryktas om kretsar på dubbla ytan (505mm2) och förbättrad effektivitet, då känns det rimligt att till och med nå över den nivån. Jag säger inte att det måste eller kommer hända, men det ser rimligt ut, ’bara’ att släppa en minst dubbelt så stor krets (som det enligt ryktena handlar om)...

Nu är det ju tyvärr antagligen inte så enkelt som att prestandan skalar linjärt med storleken på kretsen, och kanske framförallt inte på samma arkitektur (såvida jag inte missuppfattat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Mycket intressant! Tänker att dubbelt så stor krets innebär en rejäl värmeökning, om inte annat så lär det bli dyrare. "Vi får se".

Tronskifte skulle vara kul, Googlade att det hände 2012 senast i.o.m. lanseringen av HD 7970 men att nVidia tog tillbaka kronan redan året efter med 780Ti.

Nja. "I was there". De tog tillbaka kronan med GTX 680 redan, vilket, beroende på hur man ser det, var ett mid-range chip i high-end skrud. Sen åldrades 680 sämre med nyare spelmotorer osv så nu ligger det en bit under generellt.

https://www.sweclockers.com/test/15196-geforce-gtx-680-kepler...

780 Ti kom som ett svar på Radeon R9 290X. Har för mig de utannonserade det samtidigt som 290X släpptes, för AMD utpresterade rent utav deras flaggskepp Titan

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Beställde/bokade 3080 sent på Webhallen. på den ordern står det "Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
324068 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum."

Kändes som det kommer dröja så idag försökte jag beställa ett 3090 i tid(15:02) och på den ordern står det "Leveransen inväntar följande produkter.
324070 lanseras 2020-09-24."

Om jag utläser det rätt så borde 3090 ligga bättre till för tidigare leverans än 3080?

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har du nån aning om hur det ser ut med strix-korten?
För mig står det "Beställd, förväntas i lager 1 november 2020, 1 st." när jag kikar min order. Betyder detta att jag har en reserverad?

Du har inget nu som kommer, men du har din plats i kön då. Kollade aldrig hur det var med 3090 Strix men för 3080 fanns det ju inga Strix vid lansering. Om ens någon fått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du har inget nu som kommer, men du har din plats i kön då. Kollade aldrig hur det var med 3090 Strix men för 3080 fanns det ju inga Strix vid lansering. Om ens någon fått?

Fanns inga Strix 3090 i lager på Komplett idag. Det var bara Asus TUF 3090 och Gigabyte Gaming OC som hade tvåsiffrigt saldo vilket visade sig vara förvånansvärt många för att vara dessa modeller. Övriga modeller som fanns i lager var enstaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShark:

Hur gick det med era order från webhallen, jag försökte vara snabb men verkar inte som att korten finns i lager men de kanske inte hade några MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO i lager till att börja med?
Någon som lyckades sno åt sig ett sådant kort från webhallen?

@MrShark:
Jag såg att de hade 2, första kortet jag försökte köpa.
Skrev in alla konto uppgifter och sedan stod sidan och laddade i 15 minuter bara innan jag stängde sidan.

Fick in min order 15.08 ungefär på komplett istället. Så webhallen som fucka ur gjorde så jag får vänta till slutet av oktober/november på mitt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Kommer den att flaska mitt 486DX66?

Nänä, bara tryck in turbo-knappen

OK, då går vi vidare. Här finns inget att se. 3090 är för dyrt och 3080 har för lite minne. Blir det AMD eller 2080 Super-duper?

Permalänk
Medlem

@Spart1e: Jag tog mot faktura men inte ens det var tillräckligt snabbt för att säkra något av de två korten.
jag kan säga med rätt så säker källa att de två korten som jag ville ha gick till de som bodde i stockholm och valde hämta i butik.
detta efter som att klarna med stod och snurrade en stund på ordern...
men nåja de kommer väl någon gång

Permalänk
Medlem

@XerxesYngve: Jag tycker att det vore värt all "hype" som det varit kring "Big Navi". Jag menar man läser i forumet om hur man "väntar på Big Navi" men vad är det att vänta på om det inte är något som verkligen är riktigt bra och kan konkurrera?

Permalänk
Medlem

@anonymlemur: MSI 3090 Gaming trio X eller nått sådant hette det och det står 15.01 på ordern men jag är rätt säker att jag var snabbare än så, tror de har avrundat uppåt tiden till närmaste hel minut.
Vi får väl se när kortet kommer...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tripsen:

Du jämför ju ett 1080ti med ett titankort två generationer framåt!
Klart det blir skevt.

Jag jämflrde ingenting. Jag är en tredje person som påpekar problemet med din kommentar. Den tidigare kommentaren som du svarade på är inte min.

Min poäng var att vad du personligen lyckades få kortet för inte har någon som helst betydelse i diskussionen pris/prestanda förutom om endast din ekonomi var ämnet, vilket det inte är.

Permalänk
Medlem

@clappen: Det beror på Nvidia fuck pumpa upp 3080 på grund av hotet av AMD big navi. Men sedan
är detta Titan för halva priset emot förra gen. Så helt dåligt är det ju inte. Mer så 3080 är så pass bra.
Får hoppas 3080 20gb kommer. Men lär nog heta 3080ti då.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Inaktiv

Är det på riktigt folk här som ska köpa detta i spelsyfte? Isf, vilka spel och vilken upplösning?

Permalänk
Skrivet av anon242437:

Är det på riktigt folk här som ska köpa detta i spelsyfte? Isf, vilka spel och vilken upplösning?

Spel i 8K
Problemet är att skärmen bör vara typ 4 ggr så stor som för 4K.
Om man inte vill sitta riktigt nära.....

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon242437:

Är det på riktigt folk här som ska köpa detta i spelsyfte? Isf, vilka spel och vilken upplösning?

Skrivet av Greyguy1948:

Spel i 8K
Problemet är att skärmen bör vara typ 4 ggr så stor som för 4K.
Om man inte vill sitta riktigt nära.....

En Bild säger mer än 1000 ord

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Är inte detta lite påminnande om toapappershysterin i våras?

Paperlaunch