Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svantesson666:

@andreas_dock: Haha. Bjuder på ett spel till i samlingen då. Så kommer det kanske fler vad det lider...

https://stmedia.stimg.co/ows_158454139571111.jpg?fit=crop&crop=faces

Pandemic
Utgivet: 2008
Antal spelare: 2-4 (bäst om man är 4)
Ålder: 10+ (skulle nog säga 13+)
Ungefärlig speltid: 60 min

Ett spel i tiden (tyvärr). Ni spelar som ett lag mot spelet i sig. En pandemi har drabbat världen och det är er uppgift att försöka utrota den. Ni spelar med olika roller som alla har sina specialiteter. Kul spel men reglerna är rätt så krångliga och spelet är verkligen inte lätt. Behöver spelas en eller två gånger innan man börjar få kläm på det. Spelade spelet en gång i mars med min mor för att utrota corona och vi förlorade (trots att vi omedvetet fuskade). Och se sedan hur det gick! Mitt och min mors fel alltihop alltså.

Rekommenderar också varmt Pandemic. Just att man spelar som lag är kan vara bra för husfriden. Finns en lite dyrare jubileumsutgåva, lite större spelplan, spelpjäser i lite mer Games Workshop stil etc.

Klicka för mer information
Visa mer

Slår också ett slag för Ticket to Ride. Finns flera varianter, har de flesta och gillar Ticket to Ride Europe bäst

Klicka för mer information
Visa mer

Ticket to Ride Europe
Utgivet: 2005
Antal spelare: 2-5
Ålder: 10+
Ungefärlig speltid: själv säger de 30min, vet inte hur genomtänkta drag de då ser framför sig. Säger ~60 min.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skogen
Antal spelare: 2-4
Ålder: 8+
Ungefärlig speltid: 60 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Slår också ett slag för Ticket to Ride. Finns flera varianter, har de flesta och gillar Ticket to Ride Europa bäst

Jag har alltid haft svårt för Ticket to Ride, mest för min ungdom.. När det var utefester och party i hemstaden så var RFSU ofta där och vandrade/prata/hjälpte så att säga. De hade en drive där de gav ut kondom och glidmedel till ungdomar/unga vuxna i ett västtrafik-liknande vikfodral, just med namnet Ticket to Ride.

Så när jag som universitetsstudent senare blev tillfrågad av några om jag ville med och spela Ticket to Ride så var jag mäkta skeptiskt till vad dom ville mig.. xD

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Inaktiv

Min absoluta favorit på senare år är Carcassonne. Lirar det nästan varje helg nu under pandemin. Svårt att hitta brädspel som är roligt även om man bara är två.

Finns även till PC, så kör det ganska ofta där också. Finns en hel expansioner som gör det roligare över tid. Dessa går att blanda rätt friskt också

Permalänk
Medlem

Onitama gillar jag!

Mycket underhållande i min mening och dom olika rörelsemönstren gör varje match unik.

Permalänk
Medlem

Lords of waterdeep
Info på BGG

Utgivet: 2012
Antal spelare: 2-5 (upp till 6 med expansionen)
Ålder: 12+ (skall nog funka med yngre MEN det finns bara på engelska...)
Ungefärlig speltid: 60-120min

Antagligen det spel som fått allra mest speltid hos oss.
Ett spel i kategorin "worker placement". Man har alltså ett gäng agenter som man skickar runt i stan för att rekrytera "trupper" som sedan används för att lösa uppdrag. Uppdragen genererar poäng och målet är att få så många poäng som möjligt. Finns en del dolda poäng man kan få ihop också så det är inte alltid uppenbart vem som leder. Intrigkorten är också dolda och används för att ge en själv fördel eller någon annan en nackdel. Endast en agent kan placeras på given plats per omgång, så man får se upp hur man placerar dem. Ibland är det bättre att blockera motståndaren än att fokusera på det egna behovet.

Det passar alla möjliga grupper då man kan spela som min fru:
"Detta kort behöver jag 2 orange kuber och 2 vita för att växla in mot 10 poäng. Jag saknar bara en orange så jag går och hämtar två orange kuber. Det blir fint. Men aj aj aj, om jag tar orange kuber nu så kan han ju komma åt svarta, det vill jag ju inte, det är ju allt han behöver för att får 20 poäng. Nej jag förstör nog för honom".
Samma scenario i mitt huvud:
"Aha, om jag skickar iväg minga 2 Fighters och 2 Clerics så går vi iväg på pilgrimståg. Saknar bara en fighter i min inn för att få ihop det. Jag skickar en agent till arenan och rektyrerar 2 fighters så blir det kanon detta! Det kommer ge mig 10 influence. Folk kommer älska mig som ledare. Men oj oj oj, då har hon ju fritt tillträde till tavernan och kan rektrytera 2 rogues. Shit, då har hon ju allt hon behöver för att rensa ut Orc-banditerna utanför stan. Där får hon ju 20 influence då folk verkar grymt oroliga för banditerna". Nej nej, jag tar nog och skickar en agent till Tavernan istället så hon inte kan få ihop rekryter nog att avsluta det uppdraget".

Detta är alltså två sätt att spela exakt samma scenario. Det som gör det till extra kul för både nörden (D&D-tema) och den lite mer vardaglige spelaren. Man försöker inte lösa samma uppdrag utan varje spelare har sina fullt synliga kort med uppdrag de försöker lösa.

Expansionen är riktigt prisvärd, men inte nödvändig. Vi spelare oftast utan den men slänger in den då och då för att krydda till det lite. Spelar utan expansionen när nya spelare skall introduceras.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Tycker det är svåra begrepp ibland. Jag ser brädspel som mer komplicerade spel för "nördgäng" och sällskapsspel som nåt enkelt för en lite mer disträ grupp människor.

De bästa sällskapsspelen jag vet är Boggle (Ordbox) och Pim Pam Pet.

Brädspel tycker jag är lite jobbiga då de är "PvP", för det finns alltid nån eller ett par stycken som spelat spelet så otroligt mycket mer än man själv har gjort. Men spelade Eldritch Horror som var co-op, vilket passade bra.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag tänker citera en av mina kommentarer från 2017, och lägga till lite tips:

Folk som inte är insatta i moderna brädspel rekommenderar ofta gamla och kända massmarknadsspel som Risk, Monopol och dylikt. Bland brädspelsentusiaster anses de vara dåliga och föråldrade på många sätt – Monopol bygger t ex nästan helt på slump och inte strategi, en spelare kan åka ut tidigt och få vänta tills resten är klara, och det är ofta tydligt vem som kommer vinna långt innan spelet är slut, och de andra spelarna kan inte göra något åt det.

1995 kom spelet The Settlers of Catan (numera omdöpt till bara "Catan"), som startade en revolution inom brädspelsbranschen; det ledde till ett uppsving för brädspel överlag, och det har skett en ordentlig utveckling sedan dess. Nya hobbybrädspel undviker i regel de gamla spelens designmisstag, och man har hittat på många nya finurliga genrer och typer av spelmekanik.

Catan är fortfarande en ok introduktion till mer moderna brädspel, men även det börjar bli lite föråldrat. Det må vara mycket bättre än Monopol på den fronten, men även Catan innehåller en hel del slump – och vad värre är: man kan spela perfekt, men ändå inte kunna köpa något på flera omgångar, om tärningarna trilskas. Det är inte kul att göra allt rätt men ändå bara få sitta och titta på medan de andra spelar.

Så vad rekommenderar brädspelshobbyister för spel nu för tiden?

Brädspelsmotsvarigheten till Internet Movie Database heter Boardgamegeek.com, och där har tiotusentals spelare betygsatt över hundratusen spel. Monopol har t ex betyget 4,4/10 och är rankat som det 19511:a bästa spelet, och Den Försvunna Diamanten ligger på plats 19472 med betyget 4,7/10. Tio i topp-listan ser just nu ut så här:

Ovanstående lista består dock till största delen av komplexa spel som inte lämpar sig för nybörjare. Har man inte spelat så mycket brädspel innan, eller spelar med barn (på ca 8+ år), så är följande lista med högt rankade enkla spel en bättre utgångspunkt:

Och vill man spela något som är ett snäpp mer komplicerat än nybörjarspelen så är detta några av de högst rankade:

Permalänk
Medlem

Jag saknar Dominion här i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jisses så sugen jag blev på det där!

Synd bara att inte ha någon att lira med.

Lirade dessa mt mig själv när jag var liten, fördelen var att jag alltid vann. (Hade inga kompisar som barn heller)

Bondespelet:
https://www.spelexperten.com/bilder/artiklar/zoom/38010902_1.jpg

Vet inte vad det var jag gillade med Bondespelet egentligen, kommer inte ihåg annat än att jag gillade det.

Finans:
https://img.tradera.net/images/322/366822322_b87c6340-b554-4e5b-8fcc-6ae74905c2e3.jpg

Samma där. Kommer just inte ihåg men gillade Finans mer än Monopol.

Du träffade mitt i prick med dessa. Just de två var det som spelades konstant i min uppväxt. Bondespelet hade en "bugg" som gjorde att man snabbt räknade ut att sädesslaget Korn hade en fördel så det blev hårt tryck på den varan. Och vidare var det i Finans man tidigt kom i kontakt med uttryck som "Baisse på börsen" redan som 11-åring

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Jisses så sugen jag blev på det där!

Synd bara att inte ha någon att lira med.

Lirade dessa mt mig själv när jag var liten, fördelen var att jag alltid vann. (Hade inga kompisar som barn heller)

Bondespelet:
https://www.spelexperten.com/bilder/artiklar/zoom/38010902_1.jpg

Vet inte vad det var jag gillade med Bondespelet egentligen, kommer inte ihåg annat än att jag gillade det.

Finans:
https://img.tradera.net/images/322/366822322_b87c6340-b554-4e5b-8fcc-6ae74905c2e3.jpg

Samma där. Kommer just inte ihåg men gillade Finans mer än Monopol.

Hnefatafl:
https://img.tradera.net/images/168/333211168_23ba7201-cfac-4d47-80d0-fb3d813b0a11.jpg

Hnefatafl. Lirade det inom familjen. Riktigt kul. Har kvar det men det är så loppätet att det knappt håller ihop. Hade ett syskonbarn som gillade att kuta runt och "flaxa" sönder spelplanen. Synd att det inte går att köpa mer. (Algaversionen alltså)

Synd att du inte bodde närmare västerås då vi tycks ha samma problem och samma intressen av spel, men gillade Nya Finans bättre.
Kommer också från uppland men inte riktigt uppe i de norra skogarna utan mer ort vid kusten😀

Nu var väl inte denna tråd tänkt som en kontakttråd men finns det någon i Västerås som kan tänkas ta med en 46 åring på en spelkväll. 😀
Har spelat standardspelen som monopol, risk och liknande tidigare men också talisman. Har i min ungdom varit gravt skadad av drakar och demoner men man splittras och flyttar från varandra och familjer blir till och allt sånt.
Min sambo har inte ro att sitta en hel kväll och/eller natt att spela nya tidens brädspel så kanske kan man få vara med någon annan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Får man komma in från sidan och snällt efterfråga att tipsen anger huruvida spelet finns på svenska?

Jag har inga problem att spela engelska spel, men många i min närhet skulle se det som en enorm tröskel att ha regler och kort på ett annat språk och därför får jag sålla bort alla såna titlar när jag själv letar.

Permalänk
Medlem

Twister
Utgivet: 1966
Antal spelare: 1-4
Ålder: 3+
Ungefärlig speltid: 1-10 min

Ett värdelöst spel som alla redan vet om, och det är verkligen ett stort OM, man inte har grabbkväll och alla har blivit gamla, stela å onyktra. D.v.s. minst 35 år och 3,0 promille. Helt plötsligt blir detta ovärdiga spel intressant, roligt, engagerande och med en spännande hög skaderisk.

Permalänk
Hjälpsam

Fia med knuff är ett enkelt spel som även de lite mindre kan spela.
En kortlek och en bok om kortspel, ger en hel jädra massa olika spel.

Off Topic.
Att lägga pussel tillsammans är också ett trevlig sätt att umgås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Cones of Dunshire

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Minns gamla Combat Cars (svensk utgåva av Battle Cars) ifrån '86 som tyvärr aldrig getts ut igen. Fyra spelare i bepansrade bilar i ren deathmatch eller korta scenarion i en Mad Max inspirerad värld.
Inte så sannolikt att många exemplar har överlevt med den drös av markörer av kartong som det innehöll.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shinzou:

Jag har alltid haft svårt för Ticket to Ride, mest för min ungdom.. När det var utefester och party i hemstaden så var RFSU ofta där och vandrade/prata/hjälpte så att säga. De hade en drive där de gav ut kondom och glidmedel till ungdomar/unga vuxna i ett västtrafik-liknande vikfodral, just med namnet Ticket to Ride.

Så när jag som universitetsstudent senare blev tillfrågad av några om jag ville med och spela Ticket to Ride så var jag mäkta skeptiskt till vad dom ville mig.. xD

Universitetsålder + erforderlig utrustning, vari låg din skepticism? Ser det om ett +1 för Ticket to Ride

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Barnvänliga

För oss som har barn (mina är sju och fem):

King of Tokyo

Karibiens guld

Junior Lancelot

Permalänk
Medlem

Ett kul brädspel som inte tar så lång tid är Camel Cup. Här bettas det på Cameler, men finurlig spelmekanik gör att det är riktigt svårt att beräknad oddsen korrekt. Passar på allt från förfesten, parmiddagen eller med ungarna.

Andra spel jag gillar:
Small world: Underground
Powergrid
Dominion

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Stone Age har redan nämnts ovan, men vill slå ytterligare ett slag för det. Väldigt trevligt resurssamlarspel där det ofta är oklart in i det sista vem som faktiskt vinner. Lätt att lära sig, men svårt att bemästra. Gillar man Settlers of Catan är det här inte dumt att testa härnäst. Finns i skandinavisk utgåva.

Om man kan komma över ett exemplar fortfarande så rekommenderar jag starkt första utgåvan av Mansions of Madness. Gillar man papper-och-penna-rollspel och Lovecrafts noveller är det här ett givet köp. En person ikläder sig rollen som spelledare och styr vad monster och spelet i sig gör, medan upp till fyra övriga spelare är utredare och skall lösa mysteriet "vad skall vi göra för att vinna?"- Döda ett specifikt monster? Hitta en magisk medalj? Bara överleva fram tills sista tidskortet är draget? Ett "Cluedo möter Call of Cthulhu".

Andra utgåvan är inte i sig dålig på något vis, men där har spelledaren ersatts med en app som laddas ner på en surfplatta/telefon, och som sedan talar om vad som händer i spelet. En smaksak, men inte lika charmigt i mitt tycke.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Eftersom ingen har pratat om det här spelet än, så kan jag prata om det. Detta (samt flera av de andra, främst Ticket to Ride och Carcassonne) har jag spelat en del. 7 Wonders är bra på många sätt - en omgång tar kanske 45 minuter om man tar det långsamt, det är väldigt lite väntande eftersom alla spelar samtidigt, och det är ganska lätta regler. Dessutom är det ett spel där man mestadels tävlar mot samma mål istället för att föra direkt krig mot andra spelare, vilket brukar vara bra om det är barn eller fulla människor med. Det som möjligen är svagheten är att det är väldigt lite slump i spelet, så efter många rundor med samma människor lär man sig hur folk spelar, men då får man ta en paus och spela något annat istället.

TAN att flera bra brädspel, däribland Carcassonne och Ticket to Ride, finns till iPad om man vill spela mot en AI för att träna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Rekommenderar skarpt Carcasonne, Ticket to Ride samt Risk.

Alla dessa är enkla att lära och förstå, har ett element av strategi men samtidigt ett visst mått av tur. Det gör att man kan spela dom om och om igen utan att tröttna, och bli bättre på strategidelen med tiden, utan att det är helt avgörande. De spelar också lagom länge (1-2 timmar ca).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkk:

Minns gamla Combat Cars (svensk utgåva av Battle Cars) ifrån '86 som tyvärr aldrig getts ut igen. Fyra spelare i bepansrade bilar i ren deathmatch eller korta scenarion i en Mad Max inspirerad värld.
Inte så sannolikt att många exemplar har överlevt med den drös av markörer av kartong som det innehöll.

https://www.svenskarollspel.nu/wikia/images/1/15/CombatCars_Box_Bak.jpg

Det har man spelat och kom ihåg att man spenderat ett antal timmar. Kom inte ihåg så mycket av det men när du nämner det så kommer jag ihåg en massa pluttar man skulle ha för skadepoängen på olika delar av bilen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Labyrinth

Försöker lära dottern (6 år) att spela. Har själv minnen hur man nötte detta spel på fritids.
Kul för både barn och vuxna!

Permalänk
Medlem

För den som vill spela Gloomhaven – det högst rankade spelet av över 100.000 spel på Boardgamegeek.com – men inte orkar lägga ett år på att spela igenom kampanjen eller en halvtimme på setup innan varje scenario (om man inte skaffat någon organisationslösning till lådan som snabbar upp setuptiden), så har Gloomhaven: Jaws of the Lion precis kommit till Sverige!

Det är i princip en nedbantad version av Gloomhaven med samma spelmekanik (om än aningen förenklad), och de första fem scenarierna (av sammanlagt 25, i stället för originalets 95) trappar upp svårighetsgraden successivt allt eftersom man lär sig spelet. Det går också snabbare att komma igång med varje scenario i och med att kartan inte behöver pusslas ihop utan är tryckt på sidorna i scenarieboken. Gloomhaven: Jaws of the Lion har fått fantastiska recensioner och kommer förmodligen hamna högt på BGG-rankinglistan när fler hunnit testa det.

En varning: Även om det är en förkortad och förenklad variant av spelet, så är det fortfarande mer komplicerat än de flesta brädspel, och man ska helst vara samma gäng som spelar igenom alla 25 scenarierna. (Det är ok ifall någon saknas ibland, men man ska inte spela det med nya personer varje gång).

Här finns originalet och JotL på bild:

(Som ytterligare ett alternativ finns en digital version av Gloomhaven på Steam; det är ännu under utveckling men kan köpas som Early Access-spel).

Permalänk
Medlem

Råttfällan!

https://www.spelregler.org/rattfallan/
Enkelt att spela, spännande när det smäller till

Permalänk
Medlem

Ishockey!

Bra att köra "alla mot alla", "pojkar mot flickor" etc
https://www.stigasports.com/se/play-off-blank-game-ice-hockey-game

Permalänk
Medlem

Favoriten är helt klart "Settlers of Catan". Grymt bra! Blir aldrig trött på det. Annars "RISK".

Permalänk

Mina favoriter är 7 wonders, 7 wonders duel, The resistance: avalon, Spyfall och One Night Ultimate Werewolf.