Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Hedersmedlem

Nordax Bank marknadsför sig som "bank för vanligt folk", d.v.s. folk som inte har fast anställning enligt deras definition.

Kanske deras bolån är något för dig? Lite högre räntor än de normala bankerna men då har de ju också ett högre risktagande. https://www.nordax.se/lana/bolan

Har ingen koppling till dessa annat än att jag sett reklamen samt har ett buffertsparande hos dem via Avanzas Sparkonto+. Inte lånekund, då jag inte är målgruppen.

Permalänk
Medlem

Ska du inte skaffa en partner så får du nog köpa en etta

Att du är ensamstående är större problem än att du är egenanställd. Egenanställda kan få lån, men två med 25000 i lön kommer kunna ta högre lån än en ensamstående med 40000 i lön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Nordax Bank marknadsför sig som "bank för vanligt folk", d.v.s. folk som inte har fast anställning enligt deras definition.

Kanske deras bolån är något för dig? Lite högre räntor än de normala bankerna men då har de ju också ett högre risktagande. https://www.nordax.se/lana/bolan

Har ingen koppling till dessa annat än att jag sett reklamen samt har ett buffertsparande hos dem via Avanzas Sparkonto+. Inte lånekund, då jag inte är målgruppen.

Tack för tipset. Faktiskt riktigt bra banktips. Verkar vara en bank som vågar lite mer och förhoppningsvis kommer jag att kunna presentera det på ett bättre sätt än, "Hej jag vill köpa belgisk choklad för alla pengar medan jag ligger hemma i soffan och kliar mig i naveln!"

Tanken är som många gånger sagt innan att slå flera flugor i en smäll:
- Få hus för att kunna ha hemmafester, tvätta när jag vill, ha eget styrketräningsgym, bo nära päronen innan de trillar av pinnen
- Få större arbetsutrymme för att kunna sätta igång videoproduktion då filmning framför en vägg i form av mugshot inte är bra
- Roligt med eget hus helt enkelt! (tills det går åt helvete såklart med bergvärmen eller fuktskador i krypgrunden)

Jag kikade lite på villkoren och för mig är en sak det viktigaste: klumpsumman som skall betalas varje månad och hur mycket detta kan svaja utifrån avtalad ränteperiod (vilket verkar variera från 3 månader upp till 5 år. Vad menas ränteavdrag?

Är det något man gör på inkomstdeklarationen som gör att man betalar in mindre skatt nästa år? (har enskild firma) Nedanför det beloppet står exklusive ränteavdrag vilket verkar den slutgiltiga klumpsumman för månad då?

Hursomhelst är tanken att med större utrymme så skall det gå att utöka verksamheten snabbt och därmed öka intäkterna vilket gör det lättare att bygga buffert (för kommande vattenskador, med mera, i huset) och kunna pusta ut över att man känner att man har råd med potentiell ökad ränta efter möjligen 5-årig ränteperiod.

Och visst, träffar jag någon som vill flytta in så får de givetvis dela bolånet med mig tills det oxå går åt helvete (eller inte!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Jag tycker du ska backa lite och fundera på om detta verkligen är en vidare bra idé. Det enkla faktumet är att du inte kvalificeras som en lågrisk-låntagare i de stora bankernas ögon, så de är inte villiga att låna dig pengar. Alternativa bolångivare kanske är villiga att låna dig pengar, men de kommer självklart att ta ut en mycket högre ränta för detta än vad de större bankerna skulle ha gjort.

... och det faktum att bankerna bedömer dig som en högrisk-kandidat är inte obefogat. Du talar om att du vill ha ett hus för att kunna expandera din Youtube-verksamhet, men har hittills inte givit några vidare bra argument för varför du prompt skulle behöva ett hus för att göra detta, eller på vilket sätt huset ska bidra till ökade intäkter. Låt säga att du behöver ytan för att öka produktionskvaliteten på de videos du lägger ut: okej fint, men det är inte ett 1:1 förhållande mellan intäkter och produktionskvalitet. Det finns mängder med vackra youtube-videos därute som ingen glor på ändå. Så hur tänker du att den ökade produktionskvaliteten (om det nu är vad huset är tänkt att leda till) ska leda till ökade intäkter?

Det låter mest som att du är sugen på hus, men saknar de ekonomiska förutsättningarna för att skaffa ett. Så jag råder dig än en gång: styr först upp ekonomin, och huset senare. Personlig konkurs är inte kul, men högst verkligt. Även stegen innan konkurs leder till rejäla, långsiktiga konsekvenser: prickar hos kronofogden försvårar markant din möjlighet att få lån. Detta är något min bror fått befara, då han först nu vid ~33 års ålder är prickfri, efter att ha struntat i att betala räkningar i tid när han var ~18-19 år. Det faktum att han inte kunnat ta lån hos någon av storbankerna har kostat honom ca 6,000kr i månaden de senaste åren, bara i höga räntekostnader.

Banken kommer inte godta några ursäkter överhuvudtaget om varför betalningar uteblivit. Sätt dig inte i en sits där du gick in med goda intentioner och glatt humör, för att sedan låta verkligheten slå dig i ansiktet när du inser att det här med Youtube-videos kanske inte innebar en vidare stadig inkomst trots allt.

Hursomhelst, i slutändan är det upp till dig. Allt jag rekommenderar dig är att försöka se objektivt på situationen och räkna på det. Jämför med verkliga siffror du har tillhanda, så att du inte bara gör en massa glädjekalkyler.

Lycka till.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad menas ränteavdrag?

En del av ränteutgifterna är avdragsgilla, dvs du sänker din totala skatt.

Första träffen på google: https://www.xn--lnen-qoa.se/ranteavdrag-pa-bolan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag kikade lite på villkoren och för mig är en sak det viktigaste: klumpsumman som skall betalas varje månad och hur mycket detta kan svaja utifrån avtalad ränteperiod (vilket verkar variera från 3 månader upp till 5 år. Vad menas ränteavdrag?

Är det något man gör på inkomstdeklarationen som gör att man betalar in mindre skatt nästa år? (har enskild firma) Nedanför det beloppet står exklusive ränteavdrag vilket verkar den slutgiltiga klumpsumman för månad då?

När du lånar pengar väljer du en bindningstid för räntesatsen. Väljer du t.ex. 3 månader så kan räntesatsen uppdateras var tredje månad. Väljer du 5 år så kan räntesatsen uppdateras vad 5:e år. Till exempel.

Hur mycket ränta du betalar beror helt enkelt på hur mycket pengar du är skyldig banken, multiplicerat med räntesatsen, per år. Ju mindre pengar du är skyldig, desto lägre är ränta. Ju lägre räntesatsen, desto lägre är räntan. Rätt enkelt.

Det enda som kan påverka hur mycket ränta du betalar är alltså hur mycket pengar du lånar, och hur hög räntesatsen är.

Jag förutsätter att du så klart kommer att amortera på lånet. Därmed kommer din skuld att minska varje månad, men det blir nog rätt försumbart från en månad till annan med tanke på hur långa bolån brukar vara. Detta kommer att leda till att du betalar mindre i ränta.

Beroende på hur långt du bundit din räntesats så kommer den att vara fast till att bindningstiden går ut. Då blir det de räntesatser som gäller när räntan går ut som gäller. Det kan vara både högre och lägre jämfört med vad du betalar idag.

Totalkostnaden per månad för själva lånet är alltså din amortering + räntan. Beroende på bank så kör vissa med rak amortering, andra med annuitet. Rak amortering är det enklaste att förstå konceptuellt, det innebär att du betalar X kronor i månad varje månad i amortering, och sedan betalar ränta på skulden. Det gör att månadskostaden för lånet minskar över tid.

Med annuitet betalar man istället samma månadskostnad varje månad, men amorteringen blir mindre i början eftersom räntekostnaden är hög. Oavsett är du med annuitetslån exponerad för ränterisker. Är räntan för hög blir det antingen en restskuld i slutet som du måste finansiera på något sätt (sannolikt ett nytt lån), eller att månadskostnaden höjs ändå (beroende på vilket slags annuitetslån det är).

För att sammanfatta: Hur mycket din månadskostnad förändras över tid beror på vilket slags lån du har, men den enskilt viktigaste faktorn är räntesatsen och dess bindningstid.

Angående ränteavdrag: Du kan dra av 30% av dina räntekostnader från den skatt du betalar, upp till räntekostnader på 100 000 kr per år. (Utöver det så blir det 21% för överskjutande del.) Detta kan man alltså räkna som att man minskar sina räntekostnader med 30%, men det bygger på att man faktiskt betalar skatt. Om man inte betalar skatt fryser alltså ränteavdraget inne.

Permalänk
Avstängd

@Gorian: Tack så mycket för din inblick i saken! Det är inte enbart YouTube-videos. Tanken är INTE att bli en "influencer" eller dylikt. Videovärlden är större än YT! YT-delen hade främst fått intäkter via donationer via BuyMeCoffee, PayPal, Patreon.

Jag kmr bara ha lite reklam (dock mot min vilja då jag själv kör strikt Adblocking på YT) för att annars kan YT tolka att mina videos tar onödig plats på deras servrar för att jag inte drar in annonsintäkter åt dem och lättare få för sig att blockera allt.

Jag har redan på papper med outlines, och liknande, för videokurser och du har plattformar som Skillshare, Thinkific, Udemy, videogigs på Fiverr där du kan lägga upp videomaterial i mer strikta kommersiella syften än att hoppas på donationer. (Av uppenbara/hemlighetsstämplade skäl kan jag inte säga vad för videokurser det är)

Sedan är det självfallet en risk precis som allt här i livet.

Beträffande betalningar har jag alltid haft som princip att betala fakturor (förutom bluffakturor såklart) så fort jag får dem (sedan jag flyttade in till studentlägenhet när jag var 19 år). Jag väntar inte till sista dagen som vissa andra som argumenterar att, "Jamen betalar du direkt så tjänar ju företagen mer pengar!" Jag är själv företagare så om något jag uppskattar är snabba betalda fakturerade fakturor för faktiska köpta tjänster/produkter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vad för videokurser tänker du släppa med hemlighetsstämplat material? Antar att du inte menar hemlighetsstämplat...

Sedan spelar det ingen roll ifall du betalar faktura dag 1 eller sista dagen, det är allt enligt avtal och gör noll skillnad. Mitt råd är att börja redan nu och när du faktiskt kan generera en inkomst fundera över ta ett osäkert lån.

Permalänk
Medlem

Inget illa menat men du verkar ha en lite udda syn på ekonomi och husägande. Så jag hade nog också rekommenderat dig att backa och börja tjäna mer pengar innan du gör av med dom. Du verkar inte se något problem med att betala höga räntor men det är just sådana som kommer att äta ditt kapital och göra att du kommer framåt saktare. Dessutom kommer huset också att äta dina pengar, och vill du slippa vattenläckor och annat skoj måste du sköta underhållet och inte bara använda huset som en kul plats att bo på. Underhåll betyder inte bara pengar, utan även din tid och engagemang.
Börja med att spara ihop bufferten till huset, 50k räcker för att täcka det mest akuta om olyckan är framme.
Behöver du större plats att filma så börja med att kolla altrrnativ; tex hyr eller låna rum/hus som passar.
Skulle rekommendera att läsa på om ekonomi, ränta, lån osv
Man betalar inte räkningarna på förfallodagen för att företaget inte ska tjäna på dig, du betalar på förfallodagen för att du vill ha ränta på dom så länge som möjligt. Det är sådana konstiga tankar du får revidera lite om du ska ha större chans att lyckas. Storbaker är inte onda, dom är bara... storbanker. Det finns regler och tillvägagångssätt för allt, ta reda på hur dom funkar och sätt mål mot dom istället för att försöka hitta kryphål och genvägar.

Skrivet i all välmening och med lyckönskningar

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.