Bethesda blir en del av Xbox Game Studios

Permalänk
Melding Plague

Bethesda blir en del av Xbox Game Studios

Microsofts uppköp för in serier som Doom, The Elder Scrolls och Fallout i Xbox-lägret, där nya spel släpps till Xbox Game Pass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Oj, det var oväntat.

Permalänk
Medlem

Normalt är jag inte så förtjust i vad Microsoft brukar hitta på, men jag har svårt att se att de skulle göra sämre val av Zenimax lyckats med. Så jag gissar att jag stödjer detta?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Normalt är jag inte så förtjust i vad Microsoft brukar hitta på, men jag har svårt att se att de skulle göra sämre val av Zenimax lyckats med. Så jag gissar att jag stödjer detta?

Ja, tror inte det känns negativt iaf?

Permalänk
Medlem

En av de mest komiska sakerna med detta är att Microsoft nu äger två spel som är PS5 exklusiva (Deathloop och Ghostwire Tokyo)! De kanske bara är timed exclusives men ändå.

I övrigt ser jag väl det positivt. Spelen kommer bland annat finnas på game pass vid release så slipper betala 600-700 spänn för spelen. Pete Hines säger dessutom att de kommer fortsätta vara utgivare för spelen så förhoppningsvis fortsätter de komma på Playstation (Känns dock konstigt, om man betalar 7,5 miljarder dollar vill man väl ha de exklusivt?).

Permalänk
Medlem

Trist med ytterligare segmentering av konsolmarknaden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Kors i taket! Eeh, Microsoft verkar mena allvar med sin XBOX-satsning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Trist med ytterligare segmentering av konsolmarknaden.

Exakt!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

För kunderna finns ingen vinning i detta i sig, risken att behöva köpa båda konsolerna om man inte satsar PC+PS5 blir stor.
För Microsoft och Xbox fanboys är det ju mumma.

Permalänk
Medlem

Så nu äger Microsoft både Obsidian och Bethesda, kanske vi ser ett FNV 2 på horisonten... /s

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Ska vi tippa på att Microsofts speldivision har tröttnat på Bethesdas sekelgamla spelmotor, och köpte upp Zenimax för att kunna tvinga igenom lite förändringar? 😄

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Insåg just också att hoppet om ett VR anpassat Elder Srolls 6 precis gick i graven 😢.
Skyrim VR var bland det bästa VR spelet i något år, trots att det var bland den sämsta implementationen av VR.

Min förhoppning har alltid varit att de skulle haft VR i baktanken under utvecklingen av ES6, även om de släppt det som en separat version efter den vanliga. Men med Microsofts inställning till VR så lär det inte ske.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Det här var verkligen en tjottablängare rakt i lysmaskarna! Enormt stort förvärv för spelindustrin. Kortsiktigt är jag övertygad om att Microsoft hedrar tidigare avtal för spel som utannonserats för andra plattformar, de gjorde de med uppköpet av Obsidian vars rollspel The Outer Worlds hade avtäckts för PS4 också.

Långsiktigt kan det dock innebära att Bethesda-spel endast släpps för Xbox-konsoler och PC/Game Pass. Det är så klart trist om man är Playstation-ägare, men strategiskt är det vettigt av Microsoft som behöver ett rejält säljargument i kampen mot Sony.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig varit vän av exklusivitet inom spelmarknaden, och när MS nu köper upp en av de större aktörerna inom premium-spel så bådar detta inte så gott för oss konsumenter (som vi kommit att kallas numera... En gång i tiden var vi människor, håhåjaja.) Playstationägare blir väl också rökta då i framtiden får man anta, och hur det blir med vidare utgivning på Steam kan man bara gissa.

Sedan är ju Zenimax ett riktigt röv-företag å andra sidan, men man kan ju fundera på om att bli köpt av MS egentligen är någon slags förbättring. De är ju knappast några helgon de heller.

Permalänk
Snusfri

Riktigt underbara nyheter.
Microsoft satsar verkligen på gaming numera och de är en av få som kan få fason på Bethesda imho.

Nu kommer vi att få se nya Fallout med modern game engine som faktiskt fungerar med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det här var verkligen en tjottablängare rakt i lysmaskarna! Enormt stort förvärv för spelindustrin. Kortsiktigt är jag övertygad om att Microsoft hedrar tidigare avtal för spel som utannonserats för andra plattformar, de gjorde de med uppköpet av Obsidian vars rollspel The Outer Worlds hade avtäckts för PS4 också.

Långsiktigt kan det dock innebära att Bethesda-spel endast släpps för Xbox-konsoler och PC/Game Pass. Det är så klart trist om man är Playstation-ägare, men strategiskt är det vettigt av Microsoft som behöver ett rejält säljargument i kampen mot Sony.

Ja det gör de nog, det borde inte vara ett problem. Men spel som är utannonserade men ligger lite längre bort i tiden, som Starfield och ESO 6 har ju inte annonserats till specifika konsoler, så de kan bli exklusiva.

Personligen är jag mest imponerad av att en sån här stor nyhet inte inte läckt två veckor i förväg, allt läcker ju nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Inget större fan av sånna här uppköp men i det här fallet hoppas och tror jag Microsoft kan få ordning på Bethesda.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

Så inge mer Fallout, Elder Scrolls, Doom, Quake, Dishonored, Wolfenstein till Playstation-ägare. Det var tråkigt att höra.

Om den här utvecklingen fortsätter kommer alla utvecklare till slut ägas av ett fåtal stor-koncerner. Välj mellan att köpa underhållning från Disney-Apple-Microsoft-Amazon-Walmart-Alphabet-Ford Corporation eller Samsung-Tencent-Sony-Foxconn-Nintendo-Toyota Corporation.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

Oj, jag hade helt missat att den här affären var något som ens var på gång!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Undra om MS kan få ordning på Bethesda så de slutar släppa skräp.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Riktigt galet! Först Obsidian och nu Bethesda. Nästa generation kommer definitivt bli Xboxens bästa någonsin.

Nu återstår det bara att se vad som händer med de PS5-exklusiva spelen Ghostwire och Deathloop, om exklusiviteten droppas. Vore ju ändå ganska komiskt om Microsoft släpper exklusiva spel till PS5

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@KplSteiner: medhåll, en affär av den här magnituden brukar det åtminstone tisslas och tasslas om i förväg, måste varit rejäl disciplin hos alla inblandade. Ofta pratar någon med någon i prissen med vaga antydningar, men inte här tydligen. Ska bli intressant att se om Kotaku eller någon annan spelpublikation gräver i det här och får reda på hur de lyckades hålla det hemligt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Som Gamepass-prenumerant kan man ju inte bli annat än toknöjd över detta, bästa dealen inom spel blev just ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Förvirring från en som aldrig ägt en konsol: varför måste man köpa upp hela spelstudior? Kan inte Microsoft bara teckna ett avtal om att studions samtliga konsolspel ska släppas till enbart Xbox?

Permalänk
Inaktiv

Jag borde inte gilla det här. Exklusivitet är egentligen inte bra...eller? Å andra sidan så kanske det pushar spelhusen att prestera bättre än konkurrenten. Det här gör ju fighten om nästa generation väldigt mycket mer svårtippad. Innan hade Sony (åsikt, inte fakta) i stort sett alla kort förutom Gears, Fable och Halo. Men nu jävlar!

Som sagt, jag borde inte gilla det. Men nu kanske jag vill köpa en Xbox. Kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Så nu äger Microsoft både Obsidian och Bethesda, kanske vi ser ett FNV 2 på horisonten... /s

Min reaktion också. Josh Sawyer är väl kvar på Obsidian åtminstone, och Tim Cain och Leonard Boyarsky tror jag stannade efter Outer Worlds, så det kan ju bli något.

Rent allmänt tror jag att RPGer är på väg ner i ett Fallout 4-liknande hål eftersom det finns en press på att de skall ha röster för alla karaktärer, inklusive huvudpersonen. Har svårt att komma på ett spel som lyckats bra med det - de två sista exemplen på stora RPGer med OK story, Fallout: NV och Dragon Age: Origins, hade bägge en tyst huvudperson, och det verkar fungera bättre. Skall man ha röster för alla, så blir det en press på att ha lite färre repliker för att det blir mindre att spela in. När det då dessutom passar för konsollerna att ha färre svarsalternativ (för att det är lättare att välja om man bara har fyra, eller som hos Bioware sex, på olika riktningar av en jojje) så driver man spelet åt det hållet att det blir färre val. För en story som är lite på rails ändå, som ME1-3, kan det fungera, men har man något open world-element så blir det inte bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Wow! Imponerande affär; samtidigt svårt att göra det värre än Zenimax har gjort senaste åren. Microsoft är inte vad det en gång var, och ser ut att under Spencer gå i riktning som verkar riktigt bra.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Förvirring från en som aldrig ägt en konsol: varför måste man köpa upp hela spelstudior? Kan inte Microsoft bara teckna ett avtal om att studions samtliga konsolspel ska släppas till enbart Xbox?

Kanske för att räknar med att göra vinst på företaget man köper? Konsolkriget finns bara i huvet på fanboys, företagen skiter i vilket, de är ute efter att tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Förvirring från en som aldrig ägt en konsol: varför måste man köpa upp hela spelstudior? Kan inte Microsoft bara teckna ett avtal om att studions samtliga konsolspel ska släppas till enbart Xbox?

Flera skäl. Om det går bra, kan Sony göra samma sak så snart avtalet går ut (minns hur de agerade mot klassiska Nintendo-studior med första Playstation). Det finns inte heller något som hindrar Bethesda från att ta pengarna och dra, så att säga, men om MS äger dem så kan de föra till mer pengar om det krävs för att det skall bli något bra av det. Sen undrar jag om ett långt exklusivitetsavtal hade blivit så mycket billigare på lång sikt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Trist med ytterligare segmentering av konsolmarknaden.

Tror det kan vara positivt och förhoppningsvis leda till mindre segmentering och färre inlåsningar/exklusivitet. Kan potentiellt bli bättre för alla typer av spelare, oavsett platform.

Ingen garanti, men mycket troligare med Microsoft vid rodret än om det tex. varit Sony istället.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/