Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

"Den där känslan när man stressklickat hem ett kort och råkat stavat sitt efternamn fel på sitt 3080 paket"
Man fick inte sitt paket – blev slagen i butik

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

"Den där känslan när man stressklickat hem ett kort och råkat stavat sitt efternamn fel på sitt 3080 paket"
Man fick inte sitt paket – blev slagen i butik

Kommer ihåg när jag skulle hämta ut mitt PS4 på releasedagen strax efter 18.00, kom upp till ombudet som på den tiden stängde posthanteringen vid 18. Såg paketet ligga framför ögonen på mig men fick inte hämta ut det...

Då blev det nästan handgemäng 😂

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

En finsk butik publicerade pris på 3070 och jag är faktiskt nöjd med priset, om det stämmer dvs. Men kanske det ändå är mera värt att vänta på BF och köpa ett 2080 Super eller rentav Ti, dom bara måste ju bli billigare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

En finsk butik publicerade pris på 3070 och jag är faktiskt nöjd med priset, om det stämmer dvs. Men kanske det ändå är mera värt att vänta på BF och köpa ett 2080 Super eller rentav Ti, dom bara måste ju bli billigare nu.

Vad var priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribu:

Vad var priset?

Jimms.fi har publicerat priser runt 600euro för 3070 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribu:

Vad var priset?

5625 är priset för FE i Sverige, lär gissa på att Nvidia subventionerar ett antal vid launch precis som med 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribu:

Vad var priset?

Mellan 569 och 709 euro, fanns ett flertal olika modeller.

https://www.jimms.fi/fi/Product/List/000-1SY/komponentit--nay...

Tror dom sjunker lite ifall trenden håller i sig som den gjorde med 3080.

Edit:

3080 är ju som bäst 200 euro billigare än 2080Ti, vore ju nästan värt att köpa ett 3080 då istället för att försöka få tag på ett billigt 2080 Super/Ti å BF. Lite rädd att ett 3070 inte fixar RDR2 på ultra med 60fps konstant ifall det presterar under 2080Super och Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowr3p:

Är det värt att uppgradera från 2080 ti till 3080 rtx?

Beror på vilken upplösning du tänkt köra.
1440p? Ökningen är runt 15-25% vad jag sett
4K? Upp till 40% bättre prestanda så här är det definitivt värt det.

Vill du ha en större ökning kan det vara värt att vänta på RDNA2 (kanske) eller eventuellt 3080Ti. Samtidigt snackas det om 10% skillnad mellan 3080 och 3090 så eftersom 3080Ti brukar vara nära Titan (lite mindre cores) så kan man förvänta sig nästan samma ökning. Samtidigt lär 3080Ti bli dyrare så frågan är om det är värt det.

Sen får man inte glömma att vi faktiskt kan OCa våra kort medan det inte går att OCa 3080 och då försvinner ännu mer prestandaskillnad.

Skrivet av jorgen69:

Avbeställde mitt MSI 3080 Trio pga att det går inte att öka powerlimit enligt ett tips.

Sitter lugnt i båten och inväntar fler recensioner och beställer när kortet jag vill ha finns på lager.

Att öka Power limit gör inget hos någon grafikkortsmakare just nu så det blir inte bättre med ett ASUS eller Gigabyte. Antingen är det en bugg eller så går korten på absolut max direkt från fabrik. Ingen verkar kunna överklocka dem speciellt mycket (max 2-3%)

Skrivet av Ratatosk:

Till alla som beställt och tror att deras kort skall komma, det datum som står som förväntat leveransdatum i butiken.
Förväntat leveransdatum är för de som beställer nu, de hamnar sist i kön.
Ditt leveransdatum, är troligtvis, betydligt tidigare än så, om du inte är dum nog att avbeställa, då förlorar du givetvis din plats i kön.

edit jag syftar alltså på förväntat datum enligt produktsidan, inte på din ordersida.

Låter ju bra men hur kan du vara så säker?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas det dyker upp lite kort nu i veckan.

Permalänk
Hjälpsam

@Mocka:
Egen erfarenhet, mest från Komplett.
Komplett har också nämnt köplatser.
Tycker också att detta är det enda logiska sättet, att hantera beställningar av varor, som inte är i lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@anon5930: Snackade precis med Komplett och fick som svar att de kommer få in leveranser av samtliga kort under närmsta veckorna. Exakt när vet de dock inte.

EDIT: Snackade med Webhallen också - de hade dessvärre inte fått in någon information alls om när de skulle få in fler.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Kompletts orderstatus är värdelös..

Frågade varför min order inte skickats än då kortet hade status "Reserverad (i lager)".. Tydligen betyder det bara att den är reserverad i nån framtida leverans..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toss3:

@anders190: Snackade precis med Komplett och fick som svar att de kommer få in leveranser av samtliga kort under närmsta veckorna. Exakt när vet de dock inte.

EDIT: Snackade med Webhallen också - de hade dessvärre inte fått in någon information alls om när de skulle få in fler.

Mellan idag och aldrig typ. Men tror nog Komplett tar det på allvar iallafall, men hade varit bra om de kunde vara mer aktiv med att meddela hur det går. Misstänker att 90% av ärendena de får in gäller 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mellan idag och aldrig typ. Men tror nog Komplett tar det på allvar iallafall, men hade varit bra om de kunde vara mer aktiv med att meddela hur det går. Misstänker att 90% av ärendena de får in gäller 3080.

Försökte föreslå att de skulle skapa en dedikerad sida för 3080 som de uppdaterar varje dag så de skulle slippa så många frågor.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Är det någon överhuvudtaget som har fått sitt 3080 från Komplett ännu? Har bara läst om någon som fått sitt från Webhallen och någon från Proshop?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toss3:

Försökte föreslå att de skulle skapa en dedikerad sida för 3080 som de uppdaterar varje dag så de skulle slippa så många frågor.

Mycket vettigt förslag, hade varit värt mycket att bara se leveranser som kommer och färsk info om hur det går. Finns PR poäng att tjäna här.

Permalänk
Medlem

När släpps testerna för 3090 denna vecka?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mäki:

När släpps testerna för 3090 denna vecka?

Frågan om det ens blir några tester. Har Nvidia lyckats få ut kort till någon testare?

Sarkasmer om Nvidia åsido, undrar jag med. Mesta fokuset har legat på 3080 men lanseringen är redan nu på torsdagen.

Permalänk

Som jag har förstått det så har återförsäljarna ingen säg om beställningarna. Lagda beställningar läggs i kö och går automatiskt till leverantörerna. Så återförsäljarna är bara ett mellanlager med ingen kontroll över processen.

Permalänk
Avstängd

Undrar vad alla databutiker ska göra med sina 2080 TI som ligger på lager nu när 3080 faktiskt är bättre och billigare förutom minnesmängden då?
Kommer de ens få dessa sålda eller kommer de läggas i fyndlådan och reas ut till BF som snart infaller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master

Har vi fått nån info om ifall Nvidia förväntas få in fler FE-kort innan året är slut, ens?
Jag har inte sett eller hört nånting om det, och det är ju en del suspekta diskussioner om huruvida priserna kommer ligga kvar på 7825kr eller inte då...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Har vi fått nån info om ifall Nvidia förväntas få in fler FE-kort innan året är slut, ens?
Jag har inte sett eller hört nånting om det, och det är ju en del suspekta diskussioner om huruvida priserna kommer ligga kvar på 7825kr eller inte då...

Ryktena säger att Nvidia inte ens vill sälja dom då de skulle gå back på varje sålt kort. Så man får nog se det som osannolikt tyvärr.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon5930:

Ryktena säger att Nvidia inte ens vill sälja dom då de skulle gå back på varje sålt kort. Så man får nog se det som osannolikt tyvärr.

Men det var väl bara baserad på uppskattad kostnad för kylaren osv? Inget riktigt konkret vad jag har sett.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Woho förväntad leverans 30 sept. Blir ett Ventus dock men vad tusan, det är i alla fall ett 3080 Hoppas jag inte blir alltför besviken för att jag inte väntade på ett TUF!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

Känner mig lite lost nu. Nån som vet nåt om Asus ROG Strix 3080-korten? Hur kommer det sig att det inte går att hitta NÅGON information om det.

Vad tror vi om korten i sig? Vanligt vs OC? När kommer det gå att få tag i ett tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Känner mig lite lost nu. Nån som vet nåt om Asus ROG Strix 3080-korten? Hur kommer det sig att det inte går att hitta NÅGON information om det.

Vad tror vi om korten i sig? Vanligt vs OC? När kommer det gå att få tag i ett tro?

Antagligen bra kort men sen om några fps mer är värt eller inte är ju upp till var och en. Alla 3080 kommer ju prestera snarlikt. Dock kylning blir mer eller mindre effektiv och även ljudnivån. Det är nog mest de sakerna som först visar sig på tester. Köper du ett strix OC för 2000:- mer än tex TUF så kommer du inte få speciellt bra avkastning på de extra pengarna.

Permalänk
Medlem

Så plötsligt finns mitt kort att hämta på webhallen! Dök tydligen upp en liten batch idag, iallafall av Gigabytekorten.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Känner mig lite lost nu. Nån som vet nåt om Asus ROG Strix 3080-korten? Hur kommer det sig att det inte går att hitta NÅGON information om det.

Vad tror vi om korten i sig? Vanligt vs OC? När kommer det gå att få tag i ett tro?

Läst om de släpps den 21:a och nu senast att de släpps 28:e, jag har ett sådan beställt. Webhallen har ingen mer info om leveranser till dem ännu.
Jag tog OC, har alltid gjort

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte komma upp fler fe-kort på nvidias hemsida idag

Permalänk
Medlem

@Krillec: Det vet vi inte än. Nvidia sa ju att de skulle restocka webshoppen denna vecka. Så vet sen om det bara gäller USA.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE