Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Ångrar mig lite att jag inte nöp de där Magni som låg på hifitorget ett tag efter dina lovord.

Skrivet av oqvist:

Ska va rätt så lik Kennerton Magni men drillat om trät lite för att ge det egenskaper ala hornhögtalare. Lär va super duper alltså. Går fasen inte tröttna på Kennerton Magni även om wow faktorn försvinner när man blir bortskämd

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Tydligen finns Gjallarhorn under annat namn också
https://www.underwoodhifi.com/products/hp-2-ultra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ska va rätt så lik Kennerton Magni men drillat om trät lite för att ge det egenskaper ala hornhögtalare. Lär va super duper alltså. Går fasen inte tröttna på Kennerton Magni även om wow faktorn försvinner när man blir bortskämd

magnin är absolut inte dum, de jag använder mest av mina lurar.. men börjar sakta men säkert krypa över till mina vali lurar som förstaval.. de är fan... riktigt jävla smutta de med

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

magnin är absolut inte dum, de jag använder mest av mina lurar.. men börjar sakta men säkert krypa över till mina vali lurar som förstaval.. de är fan... riktigt jävla smutta de med

Öppna lurar har sina fördelar helt klart faan nu blev jag sugen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

De blev en liten SMSL SP200 att para ihop med mina Argons MK3.

https://i.imgur.com/PGoZLAS.jpg

Få se vad det blir för DAC i framtiden!

Nice, nyfiken på hur denna SMSL SP200 THX AAA 888 står sig mot Drop + THX AAA 789 Linear Amplifier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Behöver lite hjälp.

Söker efter ett par hörlurar som kan ersätta mina XM3:or. Tänker mig runt 2000-3000 kronor för ett par lurar som har sladd, saknar mic och sådant skräp. Kommer användas mest till PS5, film-tittande och lite vid datorn. Helst ska de vara lätt-drivna så man slipper köra någon förstärkare.

Har haft Fidelio X1 innan och gillade deras karaktär, men de satt lite dåligt på huvudet för att användas under längre tid(och hett om öronen blev det!)

Antagligen "captain obvious" svar, men Fidelio X3 släpptes nyss - kanske värt att kolla upp?
Jag har inte hunnit kolla upp några recensioner osv dock, så osäker på hur stor skillnad det är i passformen.
Priset verkar lite upptrissat än så länge också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Jag har X3:orna i min önskelista men avvaktar fram till en eventuell prissänkning kring Black Friday. Om det inte finns något annat intressant på marknaden så blir det väl ett par såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Antagligen "captain obvious" svar, men Fidelio X3 släpptes nyss - kanske värt att kolla upp?
Jag har inte hunnit kolla upp några recensioner osv dock, så osäker på hur stor skillnad det är i passformen.
Priset verkar lite upptrissat än så länge också

Om jag inte minns fel så har joshua testat dom och de är typ fidelio x2 men dubbelt så högt pris

Permalänk

Som jag har hört så är de egenskaper som gjorde x2 speciell (basfokus och snäll topp) inte kvar och det enda som finns kvar där är den breda ljudbilden. De har alltså stramat åt basen och flyttat lite fokus till toppen som instegsaudiofila lurar. Jag tror x3 får svårt i den kategorin (ex HD650/Hifiman Sundara).

Skrivet av Bankai:

@Roger W: Jag har X3:orna i min önskelista men avvaktar fram till en eventuell prissänkning kring Black Friday. Om det inte finns något annat intressant på marknaden så blir det väl ett par såna.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Fyndjägare

Godmorgon!

Nu finns ännu ett verktyg för att jämföra frekvensgången på stora hörlurar. Just nu +100 hörlurar och verktyget är fortfarande under utveckling.

Personligen studerar jag inte frekvensgång så ofta, men när jag gör det är det oftast för att skapa mig en uppfattning hur en hörlur är tunad jämfört en annan hörlur. Tex. hur djupt går den i basen jämfört med hörlur X, har den mer diskant än hörlur Y. Jag kan inte enbart se på en graf och avgöra om jag kommer gillar en hörlur, utan måste provlyssna.

För dom som EQ:ar är verktyget förmodligen mer användbart.

Intressant exempel hade varit Fidelio X2/XHR vs X3 men tyvärr saknas dom i databasen f.n.

Verktyget (håll in CTRL när du klickar på hörlur nr 2 etc)
https://crinacle.com/graphs/headphones/graphtool/

Info om releasen
https://crinacle.com/2020/09/18/ief-headphone-graph-database-...

Finns en In-Ear DB sen tidigare här
https://crinacle.com/graphs/iems/graphtool/

LCD-2C, HD600, HD650, Sundara nedan

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Nice, nyfiken på hur denna SMSL SP200 THX AAA 888 står sig mot Drop + THX AAA 789 Linear Amplifier

De bör ju vara extremt lika ljudmässigt. SMSL har intern powersupply på 18V , Drop versionen har externt på 24V. Billiga powersupply ska man helst hålla långt från analoga ljudkretsar.

Gjorde en snabb jämförelse för länge sen i en tidigare post.

Massdrop THX789
3 gain lägen
XLR, 6,3mm och 3,5mm hörlursutgång
Olika effekt på på 3,5mm/6,3mm och XLR utgången
RCA Passthru
Extern 24V strömadapter

SMSL SP200
2 gain lägen
Saknar 3,5mm hörlursutgång
Samma effekt på på 6,3mm och XLR utgången
Saknar RCA passthru
Intern trafo 18V
Sämre SNR med känsliga hörlurar enligt ASR. Dock endast baserat på mätningar. ASR verkar inte ha lyssnat efter brus med känsliga IEMs.

Drop 789 har 3 Gain: 0.33x , 1.0x, 3.3x (-10, 0, +10 dB)
SMSL har 2: Low +6dB, High +18dB

Som exempel kör jag mina HD6xx på Drop 789 med Gain 1x (0 dB).

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

De bör ju vara extremt lika ljudmässigt. SMSL har intern powersupply på 18V , Drop versionen har externt på 24V. Billiga powersupply ska man helst hålla långt från analoga ljudkretsar.

Tack, intressant, verkar som om SMSL är mera prisvärd.

Har båda balanserade ingångar och utgångar?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Tack, intressant, verkar som om SMSL är mera prisvärd.

Har båda balanserade ingångar och utgångar?

Japp, men Drop 789 har nog större flexibilitet för fler hörlurar pga det större Gainomfånget -10 till + 10db.
Läser man spec så ser det ut som SMSL passar bättre för trögdrivna hörlurar som behöver högre gain, SMSL har ju +6 till +18db. Petar du i en lättdriven hörlur eller IEM i SMSL får du ev. brus och ett väldigt litet volymomfång på potten innan det blir för högt.

Så det beror lite på vilka hörlurar du tänker köra?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Japp, men Drop 789 har nog större flexibilitet för fler hörlurar pga det större Gainomfånget -10 till + 10db.
Läser man spec så ser det ut som SMSL passar bättre för trögdrivna hörlurar som behöver högre gain, SMSL har ju +6 till +18db. Petar du i en lättdriven hörlur eller IEM i SMSL får du ev. brus och ett väldigt litet volymomfång på potten innan det blir för högt.

Så det beror lite på vilka hörlurar du tänker köra?

HD6XX men än så länge så nöjer jag mig med min Zen Dac. Som newbie tycker jag dock det är kul att ha koll på de olika produkterna som finns och försöka förstå skillnader etc. Tror nog jag kommer behålla min Zen Dac men det som man möjligen går att diskutera är om man får ett extra ljudlyft med en dedikerad amp (Zen Dac är inte så strömstark). Sneglat lite mot Zen Can men inte säker på att jag vill låsa in mig i iFi världen. Zen Can Signature finns också men dyrare samt jobbigare att få tag på via Drop.

Drop + THX AAA™ 789 Linear Amplifier verkar ju fått exceptionellt bra reviews så det känns lite som att den billigare SMSL SP200 kommit i skymundan vilket kanske är orättvist?

Permalänk
Medlem

Obs, kan vara intressant för er som köper begagnade produkter som någon tidigare köpt via Drop/Massdrop. Jag kontrollerade med deras support hur det blir med eventuellt framtida garantiärende eller om det går att föra över en produkt/garanti till mitt namn. Fick nedanstående svar:

"This is Brett with Drop Community Support. I apologize for the delay in getting a response to you on this.

Our warranty coverage is non-transferable, we are unable to offer a replacement or a refund for this product as you're not the original purchaser.

You would need to discuss any situation with the original purchaser and have them contact us. They will have to contact us directly from his or her transactions page. Please note that any replacements or refunds would be sent to him or her directly.

We apologize for any inconvenience and appreciate your understanding. Feel free to reach out to me if you have any other questions or concerns."

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Obs, kan vara intressant för er som köper begagnade produkter som någon tidigare köpt via Drop/Massdrop. Jag kontrollerade med deras support hur det blir med eventuellt framtida garantiärende eller om det går att föra över en produkt/garanti till mitt namn. Fick nedanstående svar:

"This is Brett with Drop Community Support. I apologize for the delay in getting a response to you on this.

Our warranty coverage is non-transferable, we are unable to offer a replacement or a refund for this product as you're not the original purchaser.

You would need to discuss any situation with the original purchaser and have them contact us. They will have to contact us directly from his or her transactions page. Please note that any replacements or refunds would be sent to him or her directly.

We apologize for any inconvenience and appreciate your understanding. Feel free to reach out to me if you have any other questions or concerns."

Tråkigt men inget ovanligt. Många svenska återförsäljare accepterar inte heller "transferable warranty" så köper du något begagnat och säljaren hävdar "garanti kvar" så gäller det inte alltid. Hade ett case med Hembiobutiken tex där de inte tog garantin eftersom jag var köpare nr 2, och det var inom garantitiden.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

HD6XX men än så länge så nöjer jag mig med min Zen Dac. Som newbie tycker jag dock det är kul att ha koll på de olika produkterna som finns och försöka förstå skillnader etc. Tror nog jag kommer behålla min Zen Dac men det som man möjligen går att diskutera är om man får ett extra ljudlyft med en dedikerad amp (Zen Dac är inte så strömstark). Sneglat lite mot Zen Can men inte säker på att jag vill låsa in mig i iFi världen. Zen Can Signature finns också men dyrare samt jobbigare att få tag på via Drop.

Drop + THX AAA™ 789 Linear Amplifier verkar ju fått exceptionellt bra reviews så det känns lite som att den billigare SMSL SP200 kommit i skymundan vilket kanske är orättvist?

Drop 789 var ju i princip först så det finns fler reviews på den. Och den är mycket populär i USA medans vi härborta har lättare att få tag i THX förstärkarna från SMSL till bra pris via Amazon.de tex.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tråkigt men inget ovanligt. Många svenska återförsäljare accepterar inte heller "transferable warranty" så köper du något begagnat och säljaren hävdar "garanti kvar" så gäller det inte alltid. Hade ett case med Hembiobutiken tex där de inte tog garantin eftersom jag var köpare nr 2, och det var inom garantitiden.

Ja, intressant ämne kan jag tycka, det är väldigt vanligt att folk försöker sälja vidare med
argument "finns garanti kvar" men det kan bli klurigt i praktiken då man i vissa fall kan behöva dra eventuellt garantiärende via ursprungsägaren.

För min del är det ok just nu, men ville kolla med Drop vad de har för princip.

Permalänk
Skrivet av makatech:

HD6XX men än så länge så nöjer jag mig med min Zen Dac. Som newbie tycker jag dock det är kul att ha koll på de olika produkterna som finns och försöka förstå skillnader etc. Tror nog jag kommer behålla min Zen Dac men det som man möjligen går att diskutera är om man får ett extra ljudlyft med en dedikerad amp (Zen Dac är inte så strömstark). Sneglat lite mot Zen Can men inte säker på att jag vill låsa in mig i iFi världen. Zen Can Signature finns också men dyrare samt jobbigare att få tag på via Drop.

Drop + THX AAA™ 789 Linear Amplifier verkar ju fått exceptionellt bra reviews så det känns lite som att den billigare SMSL SP200 kommit i skymundan vilket kanske är orättvist?

ADL har en som jag tycker ser ok ut. Har för mig den ena modellen ligger på runt 5k. Du har ju HEED Audio som gör fina och små produkter inom rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Hej, funderat ett tag på att investera i DAC/hörlursförstärkare och ett par bra lurar.

Är ute efter väldigt neutralt/ofärgat ljud och med en bas som är rapp och punchig snarare än dånande. Något som återger en funkig slap bass bra. Lyssnar mycket på jazz, funk men också äldre rock typ led zeppelin och dyl.

Har ni tips på en bra kombo för min typ av lyssnande och önskemål på ljudåtergivning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Hej, funderat ett tag på att investera i DAC/hörlursförstärkare och ett par bra lurar.

Är ute efter väldigt neutralt/ofärgat ljud och med en bas som är rapp och punchig snarare än dånande. Något som återger en funkig slap bass bra. Lyssnar mycket på jazz, funk men också äldre rock typ led zeppelin och dyl.

Har ni tips på en bra kombo för min typ av lyssnande och önskemål på ljudåtergivning?

Budget? Det finns ju olika rekommendationer om din budget är 1000, 10000 eller 100000.

Permalänk
Medlem

Finns det några bra hörlurar i valnöt/trä/bambu? På 32 ohm.

Permalänk

Strunta i dyr förstärkare och köp ett par HiFiman Ananda. Fantastisk hörlur som har precis sånt ljud och sån bas du nämner. Låter också fantastiskt redan ur en iPhone t ex. (Har ett par jag funderar på att sälja då det är roligt att testa nytt men har lite svårt att bestämma mig då jag vet hur bra och mångsidig lurarna är).

Skrivet av heddan:

Hej, funderat ett tag på att investera i DAC/hörlursförstärkare och ett par bra lurar.

Är ute efter väldigt neutralt/ofärgat ljud och med en bas som är rapp och punchig snarare än dånande. Något som återger en funkig slap bass bra. Lyssnar mycket på jazz, funk men också äldre rock typ led zeppelin och dyl.

Har ni tips på en bra kombo för min typ av lyssnande och önskemål på ljudåtergivning?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Strunta i dyr förstärkare och köp ett par HiFiman Ananda. Fantastisk hörlur som har precis sånt ljud och sån bas du nämner. Låter också fantastiskt redan ur en iPhone t ex. (Har ett par jag funderar på att sälja då det är roligt att testa nytt men har lite svårt att bestämma mig då jag vet hur bra och mångsidig lurarna är).

Man kan väl i och för sig få en helt ok dac/amp + lurar för ungefär hälften vad HiFiMan Ananda kostar? Dock självklart beroende på krav...

Dock intressant det du skriver om att kanske inte alla hifi lurar behöver en extern dac. Vissa lurar är ju mycket lättdrivna och i de fallen vet jag inte hur mycket man vinner på extern DAC men det måste också bero en hel del på datorns, laptopens samt mobilens dac, vad man har för något.

Permalänk
Medlem

Vad för hörlurs-impedans tar ett Scarlett Focusrite 2i2-ljudkort?

Kan man koppla in studio monitorer (TRS/tele-in kabel) på en DAC&hörlursförstärkare?

Permalänk
Fyndjägare

Riktigt bra beg köp Hifiman HE-560 för 2500kr, Uppsala
https://hifitorget.se/visa_annons.php/hifiman_he_560_108368.h...

Sömnpillret William jämför 560, 500 och Sundara här
https://youtu.be/6UH9UNFbf4A

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Samtidigt har jag som 2:a köpare haft lyckade garantiärenden med både Ljudmakarn och Hifi Experience, kanske värt att nämna och därmed sporra ÅFs att ta ansvar.

Skrivet av makatech:

Ja, intressant ämne kan jag tycka, det är väldigt vanligt att folk försöker sälja vidare med
argument "finns garanti kvar" men det kan bli klurigt i praktiken då man i vissa fall kan behöva dra eventuellt garantiärende via ursprungsägaren.

För min del är det ok just nu, men ville kolla med Drop vad de har för princip.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Det mesta av ljudet sitter i lurarna och inte i DAC/förstärkare, svårt att övertyga mig om annat. Har du trögdrivna lurar behöver de så klart förstärkning, det är en annan grej liksom. Så du får mer ljud för pengarna genom att lägga det på lurarna.

Skrivet av makatech:

Man kan väl i och för sig få en helt ok dac/amp + lurar för ungefär hälften vad HiFiMan Ananda kostar? Dock självklart beroende på krav...

Dock intressant det du skriver om att kanske inte alla hifi lurar behöver en extern dac. Vissa lurar är ju mycket lättdrivna och i de fallen vet jag inte hur mycket man vinner på extern DAC men det måste också bero en hel del på datorns, laptopens samt mobilens dac, vad man har för något.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Vad för hörlurs-impedans tar ett Scarlett Focusrite 2i2-ljudkort?

Scarlett focusrite 2i2 verkar ha under 1 ohm utgångsimpedans, så den klarar av lurar med låg impedans utan problem åtminstone.
Det lilla jag hittar om strömstyrka verkar inte tyda på något kraftmonster, men så länge du kör lurar med hög känslighet och låg impedans klarar du dig nog hyfsat!

Skrivet av Lafa:

Kan man koppla in studio monitorer (TRS/tele-in kabel) på en DAC&hörlursförstärkare?

Många DAC har ju en line out du kan använda för detta. Annars är den nog inte optimal för detta bruk.
(du kan ju även behöva ha en volymkontroll emellan också: line out är ganska ofta en fast volym)
Focusriten har ju line output, så du kan ju koppla via dem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Scarlett focusrite 2i2 verkar ha under 1 ohm utgångsimpedans, så den klarar av lurar med låg impedans utan problem åtminstone.
Det lilla jag hittar om strömstyrka verkar inte tyda på något kraftmonster, men så länge du kör lurar med hög känslighet och låg impedans klarar du dig nog hyfsat!

Många DAC har ju en line out du kan använda för detta. Annars är den nog inte optimal för detta bruk.
(du kan ju även behöva ha en volymkontroll emellan också: line out är ganska ofta en fast volym)
Focusriten har ju line output, så du kan ju koppla via dem.

Vad är de billigaste hörlursförstärkare (ej RCA eller TRS) som driver 50 ohm hörlur?