Permalänk
Medlem

Define 7 C kylning?

Hej!

Funderar på ett Define 7 Compact men är osäker på hur bra det blir att montera en 360 (eller 280) AIO då jag utgår ifrån att man inte kommer att kunna ha radiatorn ståendes (får bara plats i fronten) med slangarna i botten (se Gamers Nexus video - https://youtu.be/BbGomv195sk)? Jag kommer ha ett RTX 3080 (troligen Asus Tuf) till och antar att slangarna ut från radiatorn inte kommer få plats om de är i botten alternativt att slangarna inte kommer nå till CPUn? Hoppas ni förstår vad jag menar!

Kommer sannolikt köpa en 10700k och vill ha så bra kylning som möjligt utan att behöva modifiera något.

Vad tror ni? Ska jag satsa på en Noctua NH-D15 istället?

Tack på förhand för input!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

Är lat nu kolla Inet dom har ofta data rörande fläktar och radiatorer Fractal Design Define 7 Compact

Vattenkylning
Radiator fram (max) 360mm, 280mm
Radiator bak (max)120mm
Radiator topp (max)240mm
Radiator botten (max)120mm
Max bredd radiator145 mm fram

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Är lat nu kolla Inet dom har ofta data rörande fläktar och radiatorer Fractal Design Define 7 Compact

Vattenkylning
Radiator fram (max) 360mm, 280mm
Radiator bak (max)120mm
Radiator topp (max)240mm
Radiator botten (max)120mm
Max bredd radiator145 mm fram

Tack detta har jag kollat men frågan är åt vilket håll jag kan montera radiatorn (det ska ju helst bara med slangkopplingarna i botten för att undvika luftbubblor i pumpen/missljud). Jag har mailat dem nu också

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

Så länge blocket befinner sig lägre än den högsta delen av radiatorn bör detta inte vara ett problem. Drar man slangarna lägre än blocket så kommer pumpen då att ha vatten konstant.

När jag hade AIO var detta aldrig ett problem förutom direkt vid start då det kunde ta 20-30 sekunder innan pumpen var helt vattenfylld.

Om det fattas mycket vatten i systemet blir det givetvis problem.

Permalänk

Jag slog till på Define 7 Compact häromveckan till min nya burk och kör med en 360 AIO i fronten (NZXT Z73), monterad på det sätt du beskriver, dvs med slangarna nedåt. Fungerar fint! Ser kanske inte så snyggt ut men... det är en annan femma.

Enligt Fractal kan man ha GPUs med längd upp till 305 mm i denna konfiguration, men när jag mäter får jag det till 314 mm. Så om nu TUF är 300 mm långt (?) borde det funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

Jag slog till på Define 7 Compact häromveckan till min nya burk och kör med en 360 AIO i fronten (NZXT Z73), monterad på det sätt du beskriver, dvs med slangarna nedåt. Fungerar fint! Ser kanske inte så snyggt ut men... det är en annan femma.

Enligt Fractal kan man ha GPUs med längd upp till 305 mm i denna konfiguration, men när jag mäter får jag det till 314 mm. Så om nu TUF är 300 mm långt (?) borde det funka!

Är det möjligt att få en bild på detta? Hur långt är ditt grafikkort?

Är inne på precis banor och har funderar på i stort samma sak som OP, min slutsats just nu är att antingen köra en 240 rad i toppen eller luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

Jag slog till på Define 7 Compact häromveckan till min nya burk och kör med en 360 AIO i fronten (NZXT Z73), monterad på det sätt du beskriver, dvs med slangarna nedåt. Fungerar fint! Ser kanske inte så snyggt ut men... det är en annan femma.

Enligt Fractal kan man ha GPUs med längd upp till 305 mm i denna konfiguration, men när jag mäter får jag det till 314 mm. Så om nu TUF är 300 mm långt (?) borde det funka!

Skicka gärna en bild!:) Upplever du att slangarna "trycker" något på grafikkortet? Fick svar från Inet och de varnade för det med 360 rad / Define 7 C.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk

Beklagar dassiga bilder.

Sitter ett MSI GTX 970 i just nu (tänkte beställa nytt idag... ), som mäter 269 mm på längden och 141 mm på höjden. Slangarna ligger mot grafikkortet, men skulle inte säga att de trycker mot det – det finns spel på någon cm om man lyfter på dem. Bredare grafikkort lär inte vara några problem, men de ska nog inte vara särskilt mycket högre.

400 mm är slangarna på Z73, vet inte om det är standard? Det är såklart högst avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

https://i.imgur.com/eCrUnDm.jpeg

https://i.imgur.com/0xM57t3.jpg

Beklagar dassiga bilder.

Sitter ett MSI GTX 970 i just nu (tänkte beställa nytt idag... ), som mäter 269 mm på längden och 141 mm på höjden. Slangarna ligger mot grafikkortet, men skulle inte säga att de trycker mot det – det finns spel på någon cm om man lyfter på dem. Bredare grafikkort lär inte vara några problem, men de ska nog inte vara särskilt mycket högre.

400 mm är slangarna på Z73, vet inte om det är standard? Det är såklart högst avgörande.

Tack för bra input/info! Verkar det möjligt att montera grafikkortet samtidigt som CPU-kylaren är monterad? Varför jag undrar är för att jag kommer beställa färdigmontering från Inet förutom GFX som jag köper separat.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Avstängd

@Snoddas: Inet lär kunna svara på det, om inte annat så får du OK från rätt källa. Blir det sedan problem så lär de hjälpa dig med rätt alternativ.

Permalänk
Skrivet av Snoddas:

Tack för bra input/info! Verkar det möjligt att montera grafikkortet samtidigt som CPU-kylaren är monterad? Varför jag undrar är för att jag kommer beställa färdigmontering från Inet förutom GFX som jag köper separat.

Japp, jag gjorde faktiskt det med det nuvarande grafikkortet. Lite trixigt är det, man får ju liksom "trä" in kortet vinklat under, men det går. Desto större kort, desto knivigare lär det bli förstås, men jag är inte direkt orolig för 3080 FE som jag planerar att skaffa (som dock är något kortare på höjden än mitt nuvarande).