Permalänk
Medlem

Bredban2 öppna portar

Behöver av olika anledningar öppna portar för att komma åt saker på mitt nätverk när jag inte är hemma. Har tidigare (på annan ort) haft detta igång utan problem med Bredband2. Sedan jag flyttat till Sundsvall så har detta inte fungerat och jag har varit i kontakt med bredband2 flera gånger utan resultat. Nu senast fick jag två svar som jag tycker tyder på att de inte har koll.

Citat:

Vi blockerar inga portar i vårt bredband, det bör således inte vara några sådana problem för dig, vilka portar rör det sig om?

Allt gott,

Efter svaret ovan bad jag dem att se över proceduren med publik-ip. Fick då svaret nedan:

Citat:

Jag kan tyvärr inte ändra om din ip adress till publik då stadsnätet inte erbjuder detta.

Tveka inte på att kontakta oss ifall du behöver mer hjälp!

Kan det verkligen stämma att stadsnätet inte erbjuder publik-ip? Tycker det låter som bullshit.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Har du frågat ditt stadsnät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Behöver av olika anledningar öppna portar för att komma åt saker på mitt nätverk när jag inte är hemma. Har tidigare (på annan ort) haft detta igång utan problem med Bredband2. Sedan jag flyttat till Sundsvall så har detta inte fungerat och jag har varit i kontakt med bredband2 flera gånger utan resultat. Nu senast fick jag två svar som jag tycker tyder på att de inte har koll.

Efter svaret ovan bad jag dem att se över proceduren med publik-ip. Fick då svaret nedan:

Kan det verkligen stämma att stadsnätet inte erbjuder publik-ip? Tycker det låter som bullshit.

Tveksam till att dom ljuger bara för att, inte så bra PR att göra det...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Har du frågat ditt stadsnät?

Att jag inte tänkte på det.. Ska göra det imorgon och se vad det säger.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Tveksam till att dom ljuger bara för att, inte så bra PR att göra det...

Tänkte att det har med ork att fixa eller okunskap att göra.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig med bb2, Samma setup och efter flytt funkar det inte få access. Rätt säker på att det är något hos leverantören, typ att de samlar flera kunder i ett nät bakom en firewall

Permalänk
Sötast

Welp, forcerad CGNAT borde knappt få kallas Internet öht i min mening. Lite som att gå med fotboja

Är ju inte sällan man får en sommarjobbare eller helt grön person när man ringer till en helpdesk.... testa ring igen och hör om de har mer information om vad du kan göra... Samt hör med stadsnätet såklart.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: efter att ha varit på dem och stadsnätet flertalet gånger, samt bytt router så fungerar det igen!

Vet ej om felet låg hos bredband 2 eller stadsnätet.

Visa signatur

13700K & GTX 3070