Bygga dator med RTX 3080 - 30 000 kr

Permalänk
Medlem

Bygga dator med RTX 3080 - 30 000 kr

Tänkte bygga ihop litegrann av en värstingdator nu när Nvidias nya grafikkort släpps. Är dock inte superinsatt i datorer, men har läst på lite i alla fall. Tanken är att den ska vara stabil och tyst och klara av en uppgradering av grafikkortet om en 4 år och då klara sig i alla fall 4 år till. Som jag har förstått det finns det 2 PCI express 4-uttag i moderkortet. Tänker att grafikkortet sitter i ett och att ett SSD-minne sitter i det andra. Kommer köpa Asus Rog Strix RTX 3080.

Nåt annat jag bör tänka på, byta ut eller köpa till? Kylpasta? Extrasladdar? Fler fläktar? Det här blir den första datorn jag bygger från grunden.

Permalänk
Medlem

@fenkster:

Finns ju mycket man kan ha olika uppfattningar om, baserat på tycke och smak etc. Men i grunden ser det väl rätt stabilt ut. Dock skulle jag själv vänta till Zen 3 processorerna släpps inom några månader, istället för att köpa 3900X. Förvisso finns det alltid nåt nytt runt hörnet, men denna gång ser det ut som det kan vara värt det om du vill få ut det mesta av ditt 3080. Vill du slippa vänta klarar du dig bra tillsvidare med t.ex en Ryzen 5 3600, som du kan uppgradera när nästa generation kommer. Har själv gjort så i min nuvarande burk.
Angående ssd-enheten (NVME) finns det separata sådana på kortet. Du har altså en PCIE-plats över när du installerat din GPU. Kylpasta följer med kylaren om jag inte minns fel. Extra fläktar kan du alltid vänta med, för att lägga till om du känner behov av det.