Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Något märke man ska undvika?

Permalänk
Medlem

Något märke man ska undvika?

Sitter på en Geforce GTX 970 sååå... Det var ett tag sen jag köpte en ny GPU. Så det är dags med en ny och tänkte köpa en 3080 men undrar bara om man generellt borde undvika något företag?

Jag förstår att man inte kan säga något specifikt om dom nya korten men tänker mer på om det är företag som är kända för att kanske ta lite för många genvägar.

Asus är ett märke som jag är lite rädd för pga av deras ökända ROG Strix Radeon RX 5700XT.

Vad säger ni? Ska man undvika något eller är det bara och köra?

Permalänk
Medlem

Asus är faktiskt en av de bättre på Nividia, problemet är att de bara smäckte på samma kylare på AMD utan att ha kontakt med minnen eller någonting... Sedan har de någon konstig skillnad mellan Strix och TUF - de lär inte skicka TUF till några recensenter, så något har de sparat in på.
Men det kan du se på antal strömkontakter, fläktar och max TDP W.

Permalänk
Medlem

Bland tillverkare av grafikkort och moderkort finns det inga som är generellt dåliga, utan alla tillverkarna håller en rätt hyfsad nivå.
Dåliga modeller förekommer ju, men det är nästan omöjligt att förutsäga vilka det är innan de blivit ordentligt testade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det varierar hela tiden. Oftast brukar jag se Asus Strix och EVGA hos youtubers men vet inte om det är pga sponsring eller för att de faktiskt är bättre.
I sverige tycker jag Asus Strix alltid dominerar ”mest sålda” listor hos Inet mfl.

Bästa är nog helt enkelt att vänta på recensioner.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Så man behöver inte undvika något märke. Det gäller att vara uppmärksam ifall någon specifik modell kanske inte håller kvalitén. Får hoppas att Sweclockers (och andra recensenter) har testat alla modeller så att man vet ifall det är någon man borde undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Sitter på en Geforce GTX 970 sååå... Det var ett tag sen jag köpte en ny GPU. Så det är dags med en ny och tänkte köpa en 3080 men undrar bara om man generellt borde undvika något företag?

Jag förstår att man inte kan säga något specifikt om dom nya korten men tänker mer på om det är företag som är kända för att kanske ta lite för många genvägar.

Asus är ett märke som jag är lite rädd för pga av deras ökända ROG Strix Radeon RX 5700XT.

Vad säger ni? Ska man undvika något eller är det bara och köra?

Skrivet av pacc:

Asus är faktiskt en av de bättre på Nividia, problemet är att de bara smäckte på samma kylare på AMD utan att ha kontakt med minnen eller någonting... Sedan har de någon konstig skillnad mellan Strix och TUF - de lär inte skicka TUF till några recensenter, så något har de sparat in på.
Men det kan du se på antal strömkontakter, fläktar och max TDP W.

Jag gillar också Asus eller MSI, det man ska undvika är att plocka hem nån konstig kopia från Wish eller liknande siter.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Haha Wish undviker jag som pesten... Kanske inte säger så mycket under Corona tider då flesta har "glömt bort" att den existerar... Men du förstår vad jag menar xD

Permalänk
Sötast

Gå efter fläktljud och garantier i min mening.

Ingen vill sitta på ett högljutt kort.
Längre garanti = helt enkelt bättre

Permalänk
Medlem

Strix är väl ändå ett av ASUS premium modeller, har aldrig haft problem med dem.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkare tillåter att man monterar vattenblock på korten utan att garantin upphävs osv.. tex EVGA

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

En finess jag värdesätter är 0db (finns även andra benämningar), dvs att fläktarna på grafikkortet står helt still när man inte belastar det. Trevligt när man gör annat än spelar. Och en del budget/mellanmodeller saknar detta, vilket är surt att missa. Särskilt som en ”budgetmodell” av ett högpresterande grafikkort fortfarande kostar en rejäl slant.