Permalänk
Inaktiv

UPS, hjälp att räkna på W

Hej,
Jag har datorn i min signatur inkl. skärm som drar 26w.

Jag tänkte köpa en UPS som har Output på MAX 700w tror ni det räcker med den?
Kan få en för 1500kr med nytt batteri men om jag ska upp till en som maxar 1000w då kostar den mig 2500kr vilket blir 1000kr till och det känns lite onödigt kanske?

Kommer ev. putsa i ett 3070 alt. 3080 kort sen.

Mitt syfte med UPS:en är inte att ha batteribackup utom att skydda mot "spikes" och ev. blixtnedslag m.m. Känns lite surt om man pajar sin nya dator/workstation för närmare 35k.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av rstolpe:

MSI MEG Z490 ACE | i9-10900K | Noctua NH-D15S (dual fan)
Corsair Vengeance LPX 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB)
Palit GeForce RTX 2070 SUPER GamingPro
| Corsair RM850x V2
2x Samsung 970 EVO Plus 1TB (OS/program & Spel) | Samsung EVO 860 1TB (Storage)

Nu består trådens värde även när du byter signatur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Mitt syfte med UPS:en är inte att ha batteribackup utom att skydda mot "spikes" och ev. blixtnedslag m.m. Känns lite surt om man pajar sin nya dator/workstation för närmare 35k.

I så fall behöver du väl ingen UPS, även om en sådan ger visst skydd mot spikar på elnätet
Billigare att köpa en sådan här istället: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Inaktiv

@Erik_T: Då kommer vi till fråga nr 2 fungerar den där trots att uttagen är ojordade? Osäker på fall om dom är det eller inte men uttaget är ojordat i rummet.

Permalänk
Rekordmedlem

UPSen bör förutom att klara effekten även vara på dubbelt så många VA (Voltampere) som lastens maxeffekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Den är på 1000V

Så frågan är, duger denna UPS till mig?

Jag kollade upp gällande grendosor mfl. för åskskydd och då gäller det att man har jordade uttag enligt APC:
https://download.schneider-electric.com/files?p_File_Name=SRG...

Står: Installation
1. Koppla endast in överspänningsskyddet till ett jordat uttag.

MEn sen har APC svarat såhär

All of our surge units use a multi-layer approach to protect against power events, with a combination of MOV's, thermal fuses and capacitors. Units that have a ground wire, however, have an additional layer of protection by trying to shunt excess energy off to the ground. This is why you'll see surge equipment with a low "joule" rating (which makes a unit seem like it has weak surge suppression), but a low let-through voltage rating (which is the actual excess voltage that's passed through to equipment).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon300311:

@mrqaffe: Den är på 1000V

Så frågan är, duger denna UPS till mig?

Jag kollade upp gällande grendosor mfl. för åskskydd och då gäller det att man har jordade uttag enligt APC:
https://download.schneider-electric.com/files?p_File_Name=SRG...

Står: Installation
1. Koppla endast in överspänningsskyddet till ett jordat uttag.

MEn sen har APC svarat såhär

All of our surge units use a multi-layer approach to protect against power events, with a combination of MOV's, thermal fuses and capacitors. Units that have a ground wire, however, have an additional layer of protection by trying to shunt excess energy off to the ground. This is why you'll see surge equipment with a low "joule" rating (which makes a unit seem like it has weak surge suppression), but a low let-through voltage rating (which is the actual excess voltage that's passed through to equipment).

Överspänningsskydd och nätfilter funkar bättre om du har skyddsjord men de går att använda utan, de leder över en del skräp i skyddsjorden men de skapar ju inte nån extra skit om skyddsjorden saknas utan de kan bara inte rensa optimalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Okej, så överspänningsskyddet skyddar delvis då om jag har förstått dig rätt? Mot te.x åska osv?
Har nämligen en sån här vid TV:n och sedan en förgreningsdosa (vanlig) från den som ligger under TV:n.
https://www.dustinhome.se/product/5010970273/surgearrest-esse...

Men för datorn kanske man ska skaffa sig en UPS då för ultimat skydd? eller har jag missförstått dig?

Edit:
Duger UPS:en som har 1000V?

Permalänk
Medlem

@anon300311: Finns väl egentligen bara en sak som skyddar mot åska. Stäng av datorn och dra ur kabeln ur väggen.
Finns nog inget skydd som klarar av ett direktnedslag.

Permalänk
Inaktiv

@loefet: Det är nog sant, kanske bara blir Surge Protectorors dvs överspänningsskydd. Det känns ändå som en billig "försäkring" mot lite saker trots att man har ojordade uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@rstolpe: Finns väl egentligen bara en sak som skyddar mot åska. Stäng av datorn och dra ur kabeln ur väggen.
Finns nog inget skydd som klarar av ett direktnedslag.

Nä, men direktnedslag är ohyggligt sällsynta så det är av mindre betydelse. Däremot kan överspänning från närliggande nedslag ställa till med problem, så varför inte försöka skydda sig så långt det går?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

@cyklonen: Så i mitt fall är det överspänningsskydd som är "bra" trots att jag inte har jordade uttag? Eller ska man satsa på en UPS ändå? Tycker inte riktigt att jag har fått svar på mina frågor ovan eller så är det jag som inte förstått det som skrivits.

OCh för att att säkra ännu mer som att jag har fiber men dock är det kopplat genom switchar i källaren med Ethernet kablar blir det än sån här också:
https://www.dustinhome.se/product/5011092495/eth-sp-g2-ethern...

@loefet Det känns så onödigt att "snåla" in på skydd när man har dyr datorutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@mrqaffe: Den är på 1000V

Så frågan är, duger denna UPS till mig?

Jag kollade upp gällande grendosor mfl. för åskskydd och då gäller det att man har jordade uttag enligt APC:
https://download.schneider-electric.com/files?p_File_Name=SRG...

Står: Installation
1. Koppla endast in överspänningsskyddet till ett jordat uttag.

MEn sen har APC svarat såhär

All of our surge units use a multi-layer approach to protect against power events, with a combination of MOV's, thermal fuses and capacitors. Units that have a ground wire, however, have an additional layer of protection by trying to shunt excess energy off to the ground. This is why you'll see surge equipment with a low "joule" rating (which makes a unit seem like it has weak surge suppression), but a low let-through voltage rating (which is the actual excess voltage that's passed through to equipment).

Du måste ha koll på enheterna, V (Volt) och W (Watt). Du vill inte skicka in 1000V i din dator, det skulle den inte må bra av.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Ursäkta nu men låter lite otroligt i mina öron att din dator drar endast 26W vid användning?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv

@nick-li: Min skärm drar endast 26w vid användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@loefet Det känns så onödigt att "snåla" in på skydd när man har dyr datorutrustning.

Nu talar du ju mot dig själv, i första inlägget så försöker du ju få medhåll att det är OK snåla in genom att köpa en billigare UPS som eventuellt inte pallar med din dator.

Om du läser vad mrqaffe skrev:

Skrivet av mrqaffe:

UPSen bör förutom att klara effekten även vara på dubbelt så många VA (Voltampere) som lastens maxeffekt.

I så fall bör du ju kolla på en modell som har ca 1600VA inte bara 1000VA som den du tittar på.

Skrivet av cyklonen:

Nä, men direktnedslag är ohyggligt sällsynta så det är av mindre betydelse. Däremot kan överspänning från närliggande nedslag ställa till med problem, så varför inte försöka skydda sig så långt det går?

Visst de är kanske sällsynta, men det hindrade ändå inte att ett grillade halva grannens nätverk samt ett par av deras datorer.
Men i och med att TS inte har jordade kontakter, så gör ett överspänningsskydd marginell skillnad ändå.

Permalänk
Inaktiv

@loefet: Blir väll UPS:en som har 1500V då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@cyklonen: Så i mitt fall är det överspänningsskydd som är "bra" trots att jag inte har jordade uttag? Eller ska man satsa på en UPS ändå? Tycker inte riktigt att jag har fått svar på mina frågor ovan eller så är det jag som inte förstått det som skrivits.

En UPS behöver också jordade uttag för att ge ett bra skydd, och ger oftast inte lika bra skydd som ett separat överspänningsskydd.
Alla olika typer av skydd mot blixtnedslag, strömspikar, och liknande kräver jordning för att fungera optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@loefet: Blir väll UPS:en som har 1500V då.

Ska vi ta det där med enheter igen UPS effekten brukar anges i VA eller W (skenbar effekt , effekt) , V som i volt är nåt helt annat

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv

@Erik_T: Men en UPS om jag förstår det rätt får in en strömspik och då känner den av det och omvandlar den till normal spänning som sen skickas till datorn. Lika om det kommer till för låg spänning.

Vad exakt har jord i ett eluttag med det att göra? Om jag läser på andra forum där folk från U-länder skriver så anger dom att UPS ger dom ett fullgott skydd mot "dålig spänning" m.m. och jag ANTAR att dom inte har jordade uttag där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@Erik_T: Men en UPS om jag förstår det rätt får in en strömspik och då känner den av det och omvandlar den till normal spänning som sen skickas till datorn. Lika om det kommer till för låg spänning.

Vad exakt har jord i ett eluttag med det att göra? Om jag läser på andra forum där folk från U-länder skriver så anger dom att UPS ger dom ett fullgott skydd mot "dålig spänning" m.m. och jag ANTAR att dom inte har jordade uttag där.

Billiga UPSer skickar normalt strömmen direkt från vägguttaget till datorn utan någon omvandling. Först när den upptäcker ett spänningsfall eller strömavbrott så slår den över till batteri.
Bättre UPSer kan justera inkommande ström så att det blir en ren signal, men smärre fluktuationer i inkommande ström kan ett nätaggregat i en dator vanligtvis hantera alldeles utmärkt på egen hand.

Jorden behövs för att den extra energin i en rejäl strömspik måste ta vägen någonstans. Helst inte in i känslig elektronik.

En form av "dålig spänning" som UPSer kan skydda mot är brownouts, dvs längre spänningsfall.

Sammanfattningsvis: En bra UPS kan skydda mot brownouts, strömavbrott, smärre spänningsfluktuationer och liknande. Den typen av problem med ström ser vi sällan här i Sverige och är inte skadliga i sig för en dator.
En UPS kan även skydda mot skadliga strömspikar och åsknedslag, men ett separat överspänningsskydd ger minst lika bra (oftast bättre) skydd mot sådana spikar. För att få ett fullgott skydd mot strömspikar så måste du dock ha skyddet anslutet till ett jordat uttag.

Permalänk
Inaktiv

@Erik_T: TACK!
Det här var super bra! då satsar jag på att köpa överspänningsskydd för jag läste på APC hemsida att dom fungerade trots ojordade uttag men inte fullt ut om jag förstod det rätt så skyddar den ändå.

Permalänk
Avstängd

@Erik
Vart har du fått allt detta ifrån?

Aldrig sett en UPS som inte kör in-line, visst brukar en by-pass finnas som ofta kan aktiveras manuellt, eller aktiveras vid fel på UPS'en.

Normalt sett ligger en UPS alltid in-line, dvs du har ett batteri med en inverter som driver din dator, sen har du en batteriladdare som samtidigt laddar batteriet. Datorn är då helt avskild från nätet och detta ger väldigt gott skydd mot det mesta, jord eller inte.

Permalänk
Inaktiv

@Klubba: Tror du menar @Erik_T

NU blev jag förvirrad igen, ska man köra UPS eller inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

@Klubba: Tror du menar @Erik_T

NU blev jag förvirrad igen, ska man köra UPS eller inte?

:), det gjorde jag nog, skrev lite snabba inlägg när jag var på språng, går för fort ibland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

:), det gjorde jag nog, skrev lite snabba inlägg när jag var på språng, går för fort ibland.

Så UPS är att föredra alltså? Har ju utrustning för 35-40k dator,skärm osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klubba:

@Erik
Vart har du fått allt detta ifrån?

Aldrig sett en UPS som inte kör in-line, visst brukar en by-pass finnas som ofta kan aktiveras manuellt, eller aktiveras vid fel på UPS'en.

Normalt sett ligger en UPS alltid in-line, dvs du har ett batteri med en inverter som driver din dator, sen har du en batteriladdare som samtidigt laddar batteriet. Datorn är då helt avskild från nätet och detta ger väldigt gott skydd mot det mesta, jord eller inte.

De flesta om inte alla billiga upser släpper igenom elen opåverkad och batteridrift kopplas in om inspänningen blir för låg. De räknas till offline upser.
https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

De flesta om inte alla billiga upser släpper igenom elen opåverkad och batteridrift kopplas in om inspänningen blir för låg. De räknas till offline upser.
https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply

Vad är detta? Är detta en offline ups eller?

https://www.ebay.com/itm/391384048270

På APCs hemsida ersätter dom upp till 150.000USD fall om utrustningen går sönder - då antar jag att det här är en så som inte är offline.

Läste att detta var en Line Interacrive och googlade på de och fick fram följa de,

Line interactive technology sits between offline and online. The load is fed from mains during normal operation, however unlike 'offline', this technology incorporates various filters to provide voltage stabilisation and help suppress spikes and transients.

Line-interactive UPS systems use automatic voltage regulation (AVR) to correct abnormal voltages without switching to battery. When voltage crosses a preset low or high threshold value, this type of UPS will detect and use transformers to boost or lower the voltage by a set amount to return it to the acceptable range.

Med andra ord skyddar denna ups mot spikes osv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De flesta om inte alla billiga upser släpper igenom elen opåverkad och batteridrift kopplas in om inspänningen blir för låg. De räknas till offline upser.
https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply

Tittar du på källorna som anges i wiki för texten där de beskriver olika typer så är den 20 år gammal.
"Detailed explanation of UPS topologies "High-Availability Power Systems, Part I: UPS Internal Topology" (PDF). November 2000."

De nämner ju även saker som
"The output of some electronic UPSes can have a significant departure from an ideal sinusoidal waveform. This is especially true of inexpensive consumer-grade single-phase units designed for home and office use. These often utilize simple switching AC power supplies and the output resembles a square wave rich in harmonics. "

Men i dag ger ju den absoluta majoriteten av UPS'er sinusvåg.

Välskriven wikipedia-artikel men är nog lite outdated

Kom dock på att jag nog visst sett stand-by UPS'er, men då riktigt simpla utan display typ Eatons 3S-serie.

Men för vanliga ups'er (stora nog att ha någon form av display) så skulle jag säga att absoluta majoriteten är in-line (eller online) typ.

Min gamla lilla UPS jag har till servern hemma visar tydligt på en mimic med lysdioder vilken väg det tar, och har även en "bypass" knapp, för t'ex batteribyte utan att stänga ner.

Skrivet av anon300311:

Line-interactive UPS systems use automatic voltage regulation (AVR) to correct abnormal voltages without switching to battery. When voltage crosses a preset low or high threshold value, this type of UPS will detect and use transformers to boost or lower the voltage by a set amount to return it to the acceptable range.

Med andra ord skyddar denna ups mot spikes osv

Är då en hybrid, APC kallar detta "green mode"
"Patent-pending operating mode that bypasses unused electrical components in good power conditions to achieve very high operating efficiency without sacrificing any protection."

troligen är det valbart i menyn, men kolla igenom bruksanvisningen om du vill vara säker, då det blivit så vanligt med in-line så kallar de nu denna äldre teknik för energisparande

-----------

Är tyvärr inte hemma för hade egentligen velat ta en bild på min lilla UPS hemma som visar det så stiligt med lysdioder, men är är en bild från en random UPS på jobbet, dock lite dyrare (och större) variant. Men inga tveksamheter vilken väg det tar här iaf