EU kan införa förbud mot kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Gissar att det är en förlustaffär att handla med bitcoin på webhallen om du ska först köpa bitcoin för att betala hos webhallen sen konverterar de direkt till SEK - någonstans har du en kostnad för konverteringarna.

SEK - Bitcoin - SEK
helt fantastisk uppfinning om du frågar mig, man behöver också gå nån kurs i bitcoin för att lära sig hur man sätter igång
Framtiden är här.

Jag minade dogecoins för många herrans år sedan och bytte dessa mot litecoins, litecoinsen byttes mot bitcoin och 0.1 bitcoins byttes mot dammsugare, strykjärn och diverse hemprylar för några år sedan.

Det jag betalade för detta var väl elräkningen för gtx670 och ett gtx780ti

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Du hänvisar till statlig maktfullkomlighet, utan att ta upp baksidorna.

Jag blir stört förbannad och deprimerad åt att Sverige och Europa avser ta steg för steg mot ett Kina. Allt under baneret Hårdhandskar mot Organiserad Brottslighet, som är under 1% av brott i Sverige.

Bara för att man sätter in lagar och regler där det behövs så innebär det inte att man blir som Kina, vi är extremt långt ifrån det.

Jag blir stört förbannad och deprimerad på att allt ska överdramatiseras hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Du hänvisar till statlig maktfullkomlighet, utan att ta upp baksidorna.

Jag blir stört förbannad och deprimerad åt att Sverige och Europa avser ta steg för steg mot ett Kina. Allt under baneret Hårdhandskar mot Organiserad Brottslighet, som är under 1% av brott i Sverige.

Fast den argumentationen är rejält trasig - slippery slope, svart och vitt, och så vidare. EU har de jure inneburit en hel del rättigheter och friheter. En hel del skyldigheter och restriktioner också, förvisso. Det innebär inte att varken EU eller Sverige avser att "bli ett Kina".

EDIT: @anon134512 slog mig till poängen med en minut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Damn, det får vi verkligen hoppas att det inte händer... Då flyttar jag. men det är förståerligt att de vill föbjuda kryptovalutor. Har de inte kontroll över valutan har de inte kontroll över folket. Swexit!

nyfiken fråga, vart bär flytten av då?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pettson88:

Fast den argumentationen är rejält trasig - slippery slope, svart och vitt, och så vidare. EU har de jure inneburit en hel del rättigheter och friheter. En hel del skyldigheter och restriktioner också, förvisso. Det innebär inte att varken EU eller Sverige avser att "bli ett Kina".

EDIT: @SprengdPanda slog mig till poängen med en minut.

Din förklaring var dock mycket bättre, jag håller med fullständigt.

Permalänk
Medlem

Gäller bara så kallade "stablecoins" som baseras på fiat-valuta, exempelvis Tether..
https://cryptobriefing.com/eu-regulate-ban-stablecoins/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Alla kryptovalutor som driver upp priser på datorhårdvara som t.ex. grafikkort bör förbjudas globalt. Det är oerhört viktigt att värna om grafikkortspriser. Nerver forget 2017 ! Aldrig igen !!

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast den argumentationen är rejält trasig - slippery slope, svart och vitt, och så vidare. EU har de jure inneburit en hel del rättigheter och friheter. En hel del skyldigheter och restriktioner också, förvisso. Det innebär inte att varken EU eller Sverige avser att "bli ett Kina".

Refererar inte bara till denna idé. S föreslår att kontantkort till mobiler måste registreras med ID, vilket bl.a. gör att kritiska journlisters arbete kan slås ut om det behagas. Många tycker att Sverige är transparent och öppet och att ingen vanlig medborgare i Sverige har något att oroa sig för, men de har också glömt bort t.ex. IB-affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Refererar inte bara till denna idé. S föreslår att kontantkort till mobiler måste registreras med ID, vilket bl.a. gör att kritiska journlisters arbete kan slås ut om det behagas. Många tycker att Sverige är transparent och öppet och att ingen vanlig medborgare i Sverige har något att oroa sig för, men de har också glömt bort t.ex. IB-affären.

Fast vi kommer tillbaka till frågan hur representativa de här fallen är för hela samhället, det är en enormt komplex apparat. Som tidigare nämnt - samhället, BNP och hur dessa är beroende av valutasystemet (så som det är uppbyggt i dag) är långt mycket djupare än flera i tråden uttrycker förståelse för.

Det valutasystem vi har i dag, med bankers integration och den makt det ger, är absolut inte perfekt och innebär i sig flera svagheter (se Nordealäckan förra året, Swedbank dessförinnan och Danske Bank ännu tidigare, exempelvis), men att gå därifrån till att kryptovalutor kan, och bör, ta systemets plats rakt av? Att EU i någon upplevd djävulskhet försöker skapa ett Kina 2.0? Nja.

Däremot är det en intressant diskussion i hur valutor, banker och vår handel med varor och tjänster (produkt) kan förändras och utvecklas. Men jag har *mycket* svårt att se att vårt samhälle (på nationellt, så väl som Europeiskt, plan) skulle gynnas av, eller ens klara av, en skyndsam övergång till kryptovalutor. På lång sikt i takt med att vårt samhälle och sådana system som är grundläggande i det förändras, kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Damn, det får vi verkligen hoppas att det inte händer... Då flyttar jag. men det är förståerligt att de vill föbjuda kryptovalutor. Har de inte kontroll över valutan har de inte kontroll över folket. Swexit!

Om din flytt står och hänger på kryptovalutornas framtid, var har du tänkt flytta?

Skrivet av Inso:

En stor del av fördelen med kryptovalutor för invånare är att en stat inte kan kontrollera dem på samma sätt som de kan kontrollera traditionella valutor. Det är helt självklart att det är i EUs intresse att göra dem olagliga, samtidigt som det är i alla invånares intresse att de förblir lagliga.

Fast jag ser inte hur invånarna har något särskilt investerat intresse i kryptovalutorna alls. De enda som tycks bry sig är en klick datornördar och en desto större klick valutaspekulanter. För vanliga medborgare och konsumenter är kryptovalutor främmande och irrelevanta.

Skrivet av hypermode:

Refererar inte bara till denna idé. S föreslår att kontantkort till mobiler måste registreras med ID, vilket bl.a. gör att kritiska journlisters arbete kan slås ut om det behagas. Många tycker att Sverige är transparent och öppet och att ingen vanlig medborgare i Sverige har något att oroa sig för, men de har också glömt bort t.ex. IB-affären.

Jag tycker det saknas en hel del bett i argumenten du för fram. Vad tänker du på när du nämner IB-affären?

Har det inte varit ID-krav på kontantkort sedan länge? I sig ganska rimligt, med tanke på att det annars är särskilt lätt att utnyttja anonyma kontaktkort inom den organiserade brottsligheten - eller för mer vardagliga trakasserier och djävulskap.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Refererar inte bara till denna idé. S föreslår att kontantkort till mobiler måste registreras med ID, vilket bl.a. gör att kritiska journlisters arbete kan slås ut om det behagas. Många tycker att Sverige är transparent och öppet och att ingen vanlig medborgare i Sverige har något att oroa sig för, men de har också glömt bort t.ex. IB-affären.

Men det är ju också en överdrift.

Jag har jobbat på en teleoperatörer och vet mycket väl hur mycket skit som är inblandat med oreggade kontantkort. Jag har svårt att tro att många journalister springer runt med dessa.

Samma sak gäller här, man får överväga för och nackdelar och detta är ett sånt tillfälle där fördelar överväger nackdelar.

Att kritiska journalisters jobb skulle slås ut i Sverige är inte realistiskt av sådana enskilda saker, de har inte ont om lagar och förordningar som skyddar dem och deras arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Refererar inte bara till denna idé. S föreslår att kontantkort till mobiler måste registreras med ID, vilket bl.a. gör att kritiska journlisters arbete kan slås ut om det behagas. Många tycker att Sverige är transparent och öppet och att ingen vanlig medborgare i Sverige har något att oroa sig för, men de har också glömt bort t.ex. IB-affären.

Alla förslag har för- och nackdelar. Förslaget med att alla kontantkort måste registreras med ID skulle absolut innebära att slag mot journalistiken, men samtidigt skulle man försvåra livet för grovt kriminella. Så jag säger varken bu eller bä i frågan, men jag tror att man alltid bör försöka tänka både en- och två gånger innan man sätter på sig konspirationsglasögonen och foliehatten. De flesta politiska förslag är rimliga och motiverade. Om man sedan inte håller med argumentet än en annan sak, men att alltid tro att staten vill kontrollera allt och alla är en osund grundinställning.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag hellre valuta som kontrolleras av stater än valuta som kontrolleras av företag eller stiftelser. Dock svårt att se varför man ska förbjuda ena eller andra.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Alla förslag har för- och nackdelar. Förslaget med att alla kontantkort måste registreras med ID skulle absolut innebära att slag mot journalistiken, men samtidigt skulle man försvåra livet för grovt kriminella. Så jag säger varken bu eller bä i frågan, men jag tror att man alltid bör försöka tänka både en- och två gånger innan man sätter på sig konspirationsglasögonen och foliehatten. De flesta politiska förslag är rimliga och motiverade. Om man sedan inte håller med argumentet än en annan sak, men att alltid tro att staten vill kontrollera allt och alla är en osund grundinställning.

Är inte insatt i det här, hur och varför används kontantkort av journalister? Trodde dessa gått över till krypterade kommunikationskanaler istället? Visserligen finns det ett problem som det inte rår på och det är platsspårning.

Edit: Visserligen lite off-topic så kanske inte passar helt i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Gör varken från eller till, du kallade det en myt. De andra källorna som jag skickade pekar på att det faktiskt inte är så. Det fanns sjukt mycket källor på det. Jag valde ut ett fåtal.

Ok, vi har olika definition av vad en bra källa är.

Hade jag varit kriminell så hade jag hållit mig så långt borta från bitcoin som möjligt, de flesta rättsväsenden har idag väldigt bra verktyg för att nysta upp den helt publika kedjan och länka det till individer, något som är mycket svårare med t.ex kontanter.

Om man ska vara lite sansad i debatten så ser jag personligen väldigt mycket paralleller till diskussionen vi hade om internets vara eller inte under 90talet, men som tur var så förbjöd vi inte internet trots att mycket av kriminaliteten flyttade till internet.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Bara för att man sätter in lagar och regler där det behövs så innebär det inte att man blir som Kina, vi är extremt långt ifrån det.

Jag blir stört förbannad och deprimerad på att allt ska överdramatiseras hela tiden.

Det är dock ganska inskränskande hur du måste idag deklarera allt över 10 000 som sätts in på banken och så visar det sig att europeiska maffiakoncerner bara kan öppna konto och tvätta pengarna med bankens hjälp ändå.
Litar inte ett dugg på att svenska politiker eller EU-politiker varken förstår krypto eller hur det ska regleras utan de endast kommer förstöra all innovation utan att komma åt några kriminella.
Det är inte att "överdramatisera" att anse att politikerna är oförmögna att förstå vad de stiftar lagar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Alla kriminella bär kniv, en del av dem bär pistol också. Förbjud knivar och pistoler! Oh wait... Dessutom använder de Internet, så vi kan förbjuda det också tycker jag.

News flash: knivlagen och vapenlagen? Lite svårt att greppa vad du försöker få fram. Mycket motsägelsefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Precis som dollar, euro och svenska kronor i sedelform.

Nja stora summor är inte helt enkelt samtidigt som de måste överlämnas även fysiskt, men med bitcoin kan du sitta anonymt i världens ände och betala.

Vet många som gillar just det, de flesta shady i lagens mening!

Permalänk
Medlem

Ja tack, förbjud lekstugan. Nuvarande system är nog korrupt och svårspårat som det är.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

×kastar bensin på elden×

Låter bra.

Tillägg: självklart behöver valutor och banker ses över och reformeras, men mer demokratisk insyn och mindre miljöpåverkan vore bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Swish är redan digitala kontanter.

Jag håller inte med med jämförelsen. Swish kräver en iPhone eller Android-mobiltelefon som inte är för gammal. Alla transaktioner (kan) lagras av ett privat företag utan insyn. Säkerheten i delar av systemet (BankID) har också ifrågasatts.

Kontanter kan hanteras utan verktyg, kan överföras utan inblandning av tredje part och brukar vara giltiga längre än vad din nuvarande mobiltelefon kommer att kunna användas för Swish.
Du kan bära precis den mängd kontanter som du avser använda, så om din plånbok och dess lösenord (...) stjäls så riskerar du inte allt på bankkontot.

"Digitala kontanter" behöver också ha dessa egenskaper för att kallas "kontanter", i min mening.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Damn, det får vi verkligen hoppas att det inte händer... Då flyttar jag. men det är förståerligt att de vill föbjuda kryptovalutor. Har de inte kontroll över valutan har de inte kontroll över folket. Swexit!

Detta är något jag ser fram emot. Värdet på kryptovalutor kommer falla som en sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är just därför vi har lagar och regler för att ha ett funktionellt samhället.

"I Svejjije äj det förbjudet att vaja kjiminell."

Hur har det gått tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Betyder det här att man kan förbjuda typ som v-bucks eller vad det heter i fortnite?

Nej, eftersom transaktionerna inte är krypterade (därav ordet kryptovaluta), utan Epic har ju koll på vilka som handlar med v-bucks eftersom det krävs ett verifierat Epic-konto. Valutan är ju dessutom reglerad av Epic som säger att 1 v-buck är värd xx dollar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Eu kommer förbjuda krypto, sedan sedlar. Snart kommer du behöva fylla i en AML-blankett så fort du swishar eller köper lördagsgodis.

Samtidigt kommer storbolagen fortsätta tvätta miljarder.

Nej, EU kommer inte förbjuda sedlar, räcker att titta på tex tyskars inställning till kontanter. Om de är några som håller på att helt tankelöst lägga ner kontanter så är det svenskarna, inte svenska staten, svenskarna. Istället för kontanter väljs system som vi, Sverige eller EU, inte har någon kontroll över men som ett annat land kontrollerar, dvs amerikanska kredit och betalkort (Visa, Mastercard, osv)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Precis som dollar, euro och svenska kronor i sedelform.

Skillnaden är ju att varje sedel har ett nummer som i sin tur kan följas. Samma sak kan inte sägas om kryptovalutor.

Skrivet av Teval:

Ja det är en myt som många sväljer med hull och hår.

https://news.bitcoin.com/swift-says-criminals-prefer-cash-for...

Det är för det mesta busenkelt att använda kryptovalutor för att spåra kriminella och komma till domslut. Krypto funkar i dagsläget lite som en trojansk häst för kriminella, dom använder det i tron om att dom är anonyma för att sedan åka dit när man börjar nysta upp transaktionerna, helt när det gäller bitcoin.

Med andra ord är den största fördelen med kryptovalutor fullständigt påhittade?

Skrivet av TheWolfbane:

SWEXIT !!!!!

Okej. Så nackdelar ska ignoreras för att EU KAN eventuellt förbjuda kryptovalutor? En valuta som tillför NOLL till svensk ekonomi eller mänskligheten i stort? Mhmm..

Skrivet av dakke:

Missat skandalerna att storbanker tvättat pengar i åratal till ultra kriminella? spelar ingen roll vilken form av valuta det handlar om, det kommer alltid användas av kriminella.

bitcoin är också inte så anonymt som någon tror, alla transaktioner är föralltid loggade, medans i banksystem kan de som är på toppen göra lite precis vad de vill, ändra saker, printa pengar osv osv.

krypto valutor är helt klart framtiden, dock kan jag se fördelar med att ännu mer avanonmyisera systemen.. men samtidigt ska det inte finnas någon bankir som sitter i toppen och styr valutan och kan printa pengar hur de vill utan valutan är styrd av en hårdkodad algoritm som inte går att ändra på.

EU känns mer och mer som soviet, hur mycket demokrati har vi när de sitter i bryssel och styr vad vi får göra här? Dags att rösta bort EU så vi kan börja återfå vår demokratiska standard där vi röstar fram de lagar vi vill ta del av.

Det är inte banker som tvättar pengar utan personer inom organisationen. Se skillnad.

Skrivet av dlq84:

Jag hatar också frihet /S

Ja, jag använder det till fullt lagliga saker. Du kan handla för det på webhallen t.ex.

Så fort något ska inskränkas så ska alltid någon skrika "Meh freeduuum"...

Skrivet av dlq84:

Alla kriminella bär kniv, en del av dem bär pistol också. Förbjud knivar och pistoler! Oh wait... Dessutom använder de Internet, så vi kan förbjuda det också tycker jag.

Och här kommer vi med svepande jämförelser. Man har redan inskränkt pistol och kniv. Ena kräver licens.. det andra får du inte ens bära på dig i de flesta fall. Så enkelt var det med det.

Skrivet av FiftyFifty:

@SprengdPanda: Förklara gärna hur man spårar sedlar lättare än Bitcoin som har en Open Ledger?

Enkelt. Varje sedel har ett nummer som gör att de är lätta att spåra om man så vill. Bitcoin har det inte. Sedan finns ju det faktum att man växlar riktig valuta mot kryptovaluta och i processen försvinner chansen att följa dessa.

Skrivet av Dyluck:

Eu kommer förbjuda krypto, sedan sedlar. Snart kommer du behöva fylla i en AML-blankett så fort du swishar eller köper lördagsgodis.

Samtidigt kommer storbolagen fortsätta tvätta miljarder.

Sluttande plan är härliga grejor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Fast enda skillnaden från idag är att det inte sitter en ful bank någonstans och tjänar pengar på de kriminellas ekonomi.

Man kan väl även kringå att betala skatt vilket gör att vi alla förlorar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det finns ju ett stort problem med kryptovalutor vilket är att det används frekvent av kriminella. Det problemet växer och växer så något måste göras för att hantera det. Och det är väl rent allmänt ett problem när något blir helt anonymt. Vet inte om det finns någon bra lösning där.

Kriminella löser det genom att gå tillbaka till dollarn, den mest urvattnade och spridda valutan på jorden. Helt omöjligt att spåra och lättillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

EU känns mer och mer som soviet, hur mycket demokrati har vi när de sitter i bryssel och styr vad vi får göra här? Dags att rösta bort EU så vi kan börja återfå vår demokratiska standard där vi röstar fram de lagar vi vill ta del av.

Hur mycket demokrati har vi när centralmakten i Stockholm sitter och bestämmer över skattetrycket i Småland?

Permalänk
Medlem

Sverige borde gå ut ur EU. EU har bara gett oss problem och regler som inte Sverige själv bestämmer om. För att inte nämna avgifter mm som krävs utav vårat land. Pengar som borde gå åt själva Sverige och inte EU. Sen detta? Dumheter