Permalänk

Dags för uppgradering!

Tjena,

Jag har tänkt att uppgradera min dator lite och behöver er tips.
Jag spelar CoD: WarZone, WOW, Apex. 1080p 144hz skärm.

Specs:

i7-6700k (ej clockad)
Nvidia Geforce 1080 Ti Gaming X 11gb
ASUS Z170 Pro gaming
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4
NXT 650w PSU
HEAT GAMING CHASSI!

Jag känner att prestandan är inte tillräckligt bra i spel så behöver tips från er på vad jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

En sak jag skulle börja med utan att ens behöva uppgradera några delar är att försöka överklocka ram'en till ca 3000, finns massor med guides om hur man gör detta.

Om du däremot har pengar i fickan skulle jag rekommendera Ryzen 3700x eller vänta lite till 4000 serien av amd cpu'rna kommer ut, har för mig att det skulle vara senare detta året. Skulle också inte vara helt fel att vänta tills RTX 3080 kommer ut och köpa det.

Sammanfattningsvis, just nu är det bästa att bara vänta ett tag. Det är bra grejer som kommer runt hörnet och du kommer ångra dig om du uppgraderar nu.

Permalänk

@Techyo: Tack för ditt svar.

Skulle det vara en stor boost att uppgradera min 1080 Ti till en 30XX serie? Eller duger grafikkortet jag har och om jag tex. byter ut mitt moderkort till ett MSI MPG B550 GAMING PLUS och CPU:n till AMD Ryzen 7 3700X ? Sen clocka RAMEN till ca 3000 ? Hur stor skillnad skulle det bli isf?

Permalänk
Medlem

@qwertyzon:

Det där är inte så himla dålig dator egentligen.

Använder du en SSD eller en mekanisk hårddisk? Om du inte har en SSD så är det den första uppgraderingen du bör göra.

Spelar du i 1080p så är antagligen din CPU mer flaskhals än ditt grafikkort, så nästa steg vore att uppgradera CPU+moderkort.

Vill du fortsätta köra med Intel så ett Z490 moderkort + i7-10700k. Är budgeten tajt så B460 moderkort + i5-10400F istället.
Alternativt B550 moderkort + AMD Ryzen 7 3700X. Eller en Ryzen 5 3600 om du vill ha billigare. Eller vänta tills Ryzen 4000-serien släpps senare i höst.

Permalänk

@Erik_T: Tack för ditt svar.

Som jag svarade ovan så tänkte jag faktiskt på att uppgradera till B550 moderkort och Ryzen 7 3700X. Hur stor uppgradering skulle det vara enbart med att göra detta? Jag använder SSD hårddisk men skall köpa en större 1 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyzon:

@Techyo: Tack för ditt svar.

Skulle det vara en stor boost att uppgradera min 1080 Ti till en 30XX serie? Eller duger grafikkortet jag har och om jag tex. byter ut mitt moderkort till ett MSI MPG B550 GAMING PLUS och CPU:n till AMD Ryzen 7 3700X ? Sen clocka RAMEN till ca 3000 ? Hur stor skillnad skulle det bli isf?

Helt ärligt så är dina delar fortfarande väldigt kraftiga och borde klara av de mesta fortfarande. Du har en CPU bottleneck, men inte någon superstor. Jag skulle avvakta lite och väga för och nackdelarna, det är mycket pengar för något som inte borde göra mer än max ca 15 % skillnad i de flesta spelen.

Permalänk

@Techyo: Du må har rätt i det. Men tex. när jag spelar apex så hoppar min fps upp och ner som att den fastnar i en millisekund sen oavsett om jag kör mina settings på low så får jag inte upp min fps mer den är på 80-130. Det känns jätte konstigt. Ibland i större städer så känner jag av lagget väldigt mycket. Det är så i dom flesta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyzon:

@Techyo: Du må har rätt i det. Men tex. när jag spelar apex så hoppar min fps upp och ner som att den fastnar i en millisekund sen oavsett om jag kör mina settings på low så får jag inte upp min fps mer den är på 80-130. Det känns jätte konstigt. Ibland i större städer så känner jag av lagget väldigt mycket. Det är så i dom flesta spel.

Jättekonstigt, det borde inte vara så. Har du kollat din CPU och GPU temperatur så att den inte "thermal throttlar"?

Permalänk

@Techyo: CPU / GPU temp i idle är bra. När jag spelar också bra. Men när jag försökte clocka CPU:n lite bara så orkade inte den med alls med Prime95 så jag har inte kunnat clocka den. Kanske behöver en bättre kylning till CPUN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyzon:

@Techyo: Ja jag gjorde det faktiskt och när jag körde CPU stresstest så blev det alldeles för varmt och datorn dog.

Där kan problemet ligga! Nästa gång du kör något intensivt spel, ha igång msi afterburner med osd (on screen display) och kolla hur högt temperaturena blir, om de går över mellan till höga 75-80 så kan absolut det vara problemet. Ha också med på vilken frekvens CPU'n går på så att du kan se om den börja sjunka snabbt (ett enkelt sätt att upptäcka thermal throttling), likadant med GPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyzon:

@Techyo: CPU / GPU temp i idle är bra. När jag spelar också bra. Men när jag försökte clocka CPU:n lite bara så orkade inte den med alls med Prime95 så jag har inte kunnat clocka den. Kanske behöver en bättre kylning till CPUN?

där har du nog svaret då. du har för dålig kylning så cpun klockar ner sig själv för att inte överhettas.

sitter själv på en 6700k och ett gtx 1070, spelar i 1440p och har inte haft några problem med några spel jag testat hittils och får rätt bra fps fortfarande även i relativt nya spel.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@Techyo:

Förlåt skrev lite hastigt och hann redigera efter du hade svarat!

Men som jag skrev så är tempen bra under idle/spel men jag kan absolut inte OC min CPU då dör datorn. Blir över 90 grader då.

Permalänk

@Kethsi: Jag tror också det. Istället för att lägga massa tusenlappar på nya saker så kanske skall börja med att uppgradera min CPU kylning först.

Permalänk
Medlem

@qwertyzon: Låter bra! Det är bättre att "råka" slösa några hundralappar istället för flera tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyzon:

@Kethsi: Jag tror också det. Istället för att lägga massa tusenlappar på nya saker så kanske skall börja med att uppgradera min CPU kylning först.

Onekligen en bra sak att börja titta på. CPU kylning och/eller ett chassi med bättre luftflöde - beroende på var problemet ligger.
Börja med att öppna datorn, blås bort eventuellt damm i den, och kolla så att alla fläktar snurrar som de ska.

Vet du vad du har för CPU-kylare?

Permalänk

@Erik_T: Tack ska göra det. Jag har en Kuhler h2o 620 på min CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyzon:

@Erik_T: Tack ska göra det. Jag har en Kuhler h2o 620 på min CPU.

En vattenkylare. Jag antar att den har några år på nacken?
Isåfall är det inte alls osannolikt att den har blivit dålig med tiden - vätska som dunstat bort, eller avlagringar i rören som blockerar flödet.

Permalänk

@Erik_T: Exakt. Chassit i sig är från 2011. vad rekommenderar du för CPU fläkt? Jag kollar nu på en Noctua NH-D15 och chassi Fractal Design Meshify C . Är dessa något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyzon:

@Erik_T: Exakt. Chassit i sig är från 2011. vad rekommenderar du för CPU fläkt? Jag kollar nu på en Noctua NH-D15 och chassi Fractal Design Meshify C . Är dessa något att ha?

jag flikar in igen - nh-d15 har jag och den är jäkligt svår att slå, den kyler otroligt bra och är tyst som en mus. enda nackdelen är väl om man har en glaspanel för den är stor som en elefant och inte direkt vacker att titta på.
men jag kan inte annat än att rekommendera den.

och fractal gör bra chassin, kolla en review på den du kollat på och kolla om det chassit har plats för kylaren.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyzon:

@Erik_T: Exakt. Chassit i sig är från 2011. vad rekommenderar du för CPU fläkt? Jag kollar nu på en Noctua NH-D15 och chassi Fractal Design Meshify C . Är dessa något att ha?

Noctua NH-D15 är den bästa luftkylaren på marknaden (även en av de största, tyngsta, och dyraste kylarna), och Fractal Design Meshify C är ett bra chassi med bra luftflöde.

Permalänk

@Erik_T: Låter väldigt bra. Behöver jag köpa några extra fläktar till chassit eller räcker det med dom som kommer med?

Permalänk
Medlem

@qwertyzon: Chassit kommer med 2, skulle rekommendera att köpa 2 eller åtminstone 1 till, om det är tre fläktar totalt bör du köra 2 front intakes och 1 rear exhaust, annars 1 rear och en rear top exhaust, samt 2 front intakes. Mycket svengelska, men men

Permalänk

@Techyo: Tack så jätte mycket. Jag har kommit en bra bit frammåt och tack är det er här på Sweclockers tjänade ett par tusen på att börja med kylningen/chassi och om det blir bättre vilket jag tror det kommer så behöver kanske inte köpa ett helt nytt set med saker just nu.

Permalänk

@Techyo:

Det jag har sökt fram hittils är.

1x Noctua NH-D15
1x Fractal Design Meshify C / Dark Tempered Glass - Svart
1x Samsung SSD 860 EVO 500GB (MZ-76E500B/EU)
1x Corsair LL140 / iCUE-RGB / PWM / 140mm / 2-pack - Startkit

Är detta en bra början för mig ?

Permalänk
Medlem

@qwertyzon: Ser bra ut, Däremot 2 snabba grejer; skulle rekommendera att du kör med en M.2 SSD istället, t.ex en 970 Evo. Dessa brukar vara runt 3-5 gånger snabbare än vanliga SSD's, varierar dock rejält. Och att om du köper de där RGB fläktarna skulle jag rekommendera att du sätter de som front intakes, ser "coolare" ut med 2 front rgb istället för en som rear exhaust och en som front intake, men det är subjektivt, allt annat ser perfekt ut.

Permalänk

@Techyo: Tack så jätte mycket. En Kingston A2000 M.2 500GB sån kanske ist för den jag skrev ovan? eller den här Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 (MZ-V7E500BW)

Permalänk
Medlem

Är det så att du väljer Fractal för att du gillar det chassits design ?

Annars så finns det ju bättre lådor att ha pryttlarna i.
https://www.gamersnexus.net/tag/cases
https://www.youtube.com/watch?v=XsMNu0gWlZw

Väljer du ett sk. "air-flow" chassi så kan du få det tyst(are) också genom att du inte behöver köra fläktarna på så höga varvtal.

Alternativ
1099 Sek https://www.inet.se/produkt/6904637/lian-li-lancool-ii-mesh-r...
jmf
1190 Sek https://www.inet.se/produkt/6902693/fractal-design-meshify-c-...

Lancool II är mycket bra för att få låga temperaturer och går också att köra tyst.
Väljer du det så kanske du inte behöver köpa startkittet med fläktar du har i din lista som gör det ännu billigare totalt jmf med din lista nu.

GN's video är ganska lång och det är en massa info intryck i den men sätter du på koncentrations kepsen och tittar igenom den och sedan recentionen av de case du är mer intresserad av så får du jätte mycket information där.

Du kan också se att de har testat Noctua:n där också.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@qwertyzon: Förlåt! Var slarvig, såg nu att de fläktarna du nämde är 140 mm och inte 120. Borde inte vara ett problem, men det betyder att du bara kan ha 2 front intakes istället för 3, detta kan vara ett problem i framtiden om du vill förbättra kylningen ännu mer. Dock som sagt stödjer ditt chassi det, men det är fortfarande något att ha i bakhuvudet.

Permalänk
Medlem

@qwertyzon: Jag har faktiskt själv en Kingston A2000, har haft den i några veckor nu och har inte stött på några problem alls, från att jag startar igång datorn till att jag är inne i chrome är ca 25 sekunder. Så jag rekommenderar den absolut, 970 är snabbare i teorin, men det kommer en tid då laddnings tiderna i spel blir bottlneckade av CPU'n (konstigt ikr). Så borde inte märka av någon skillnad.

Permalänk

@Gustav-P:

Okej om vi säger en https://www.webhallen.com/se/product/312803-Lian-Li-Lancool-l...

Vilka extra fläktar rekommenderar du till den där chassit isf?