Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Återförsäljare om Geforce RTX 3080 – kommer att ta slut "på minuter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

någon som vet när 3080 kommer med lite mer minne ? 10 gb är ju i det snålaste laget 2020

Tidigast 2021. 2Gb GDDR6X modulerna börja inte säljas förrän då.

Permalänk
Medlem

För övrigt har jag faktiskt lyckats stoppa undan pengar till ett grafikkort i den här prisklassen men jag siktar på Big Navi. Fast faktum är att jag tror att t.o.m. RTX 3070 är overkill för mig. Jag spelar ganska krävande spel men inte alls i 4K eller liknande. Jag suktar inte efter sjukt höga upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tycker det är sjukt drygt att knappt någon har reagerat på 3080 och 3090s tdp. 320 och 350w..
Hade det t ex varit amd så hade det varit en riktigt shitstorm.
Radeon VII hade en tdp på 300w..

Det finns gott om reaktioner på den listade TDPn, men i det här fallet åtföljs den även av kraftigt förbättrad prestanda. Det är inte någon högoddsare att just strömförbrukningen kommer vara en vanlig stötesten i kommande recensioner.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Undra om det blir samma eller värre med 3090 också...

tror det kommer bli värre då ryktet går att samsung haft svårigheter att framställa wafers som duger till denna kresten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

”Men om du köper nu...”

Känns som att de vill att alla ska köpa innan vi sett AMD

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Surt men väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vi jobbar och sparar pengar i stället för snusar, röker och dricker. Man kommer rätt långt med det. Lägg hellre pengarna från såna saker på aktier som ger avkastning så betalar sig en ny dator vart tredje år utan att man egentligen gör nått.

jäkligt bra sagt det där... om många fler slutade snusa/röka eller slänga pengar på knark/alkohol mm så skulle man ha råd. finns inga dåliga ursäkter att ta snabb lån för o köpa grafikkort är ju inte så bra, dra på sig skulder sedan hamna hos kronofogden bara för man inte kunde betala i tid jäkligt onödigt eller mobil lån mm. enda som är mest glad är kronofogden som ska driva in sina pengar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nyfiken på hur alla butiker har det med de nuvarande grafikkort de har, 2080 osv. Hur mycket inventarier har dom som har/kommer förlora sitt värde?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jäkligt bra sagt det där... om många fler slutade snusa/röka eller slänga pengar på knark/alkohol mm så skulle man ha råd. finns inga dåliga ursäkter att ta snabb lån för o köpa grafikkort är ju inte så bra, dra på sig skulder sedan hamna hos kronofogden bara för man inte kunde betala i tid jäkligt onödigt eller mobil lån mm. enda som är mest glad är kronofogden som ska driva in sina pengar

Man kan röka, snusa, supa och knarka och ändå ha råd ☝

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

”Men om du köper nu...”

Känns som att de vill att alla ska köpa innan vi sett AMD

Det är det jobbiga med att köpa PC hårdvara. Mycket pengar / risker att köpa något som imorgon är skräp.
Väntar man för länge kommer det snart något nytt, köper man för tidigt så är det andra problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

nvidias kunder påminner mycket om apples kunder tycker jag.
Dom ska ha det senaste från tillverkaren baserat på uttalanden från tillverkaren.

Sedan när tar man vad Intel/amd/nvidia säger/visar som sanning när det gäller prestandaresultat?
99% av gångerna så är det cherry pick som gäller eller inte samma testhårdvara/inställningar eller något som gör att siffrorna inte går att lita på.

Tycker det är sjukt drygt att knappt någon har reagerat på 3080 och 3090s tdp. 320 och 350w..
Hade det t ex varit amd så hade det varit en riktigt shitstorm.
Radeon VII hade en tdp på 300w..
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-synthetic...

Du inser att det inte är samma personer som köper grafikkorten varje generation?
Som Nvidia-kund har jag personligen köpt följande kort sedan 2007:
8800 Ultra, GTX 780, RTX 2080
Har inga som helst planer att byta denna generation, gissar att det främst är användare av 900/1000-serien som byter nu, på samma sätt som Apple-användare som byter till iPhone 12 troligen främst kommer vara iPhone 7/X-användare.

Gällande tdp är det främst någonting folk gnäller om på forum, i verkligheten bryr sig folk endast om prestanda.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

När jag kollar på Prisjakt går RTX3080 på 8-10000 kr. Var får folk pengarna ifrån? Lånar folk pengar för att köpa grafikkort idag?

Om du uppgraderar en gång var annat år räcker det med 500:- i månaden för att spara ihop 12000:-, har man lite planering i ekonomin och har en inkomst så är det inga problem att ha en hobby. Lever man lön till lön för att den är så låg eller inte har någon disciplin när det kommer till pengar, ja då blir det tufft att hosta upp 8000:-

Permalänk
Medlem

Om man har ett 1080 ti och är rätt så nöjd med det fortfarande, är det värt o vänta tills 3080 ti?
ti korden brukar väl vara lite mer prisvärda än 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Om man har ett 1080 ti och är rätt så nöjd med det fortfarande, är det värt o vänta tills 3080 ti?
ti korden brukar väl vara lite mer prisvärda än 3090.

Det som rimligen skall styra är ditt "behov" av prestanda, inte att det lanseras nya kort. Är du nöjd med 1080 Ti är det väl bara att sitta lugnt i båten tills behovet förändras.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Om man har ett 1080 ti och är rätt så nöjd med det fortfarande, är det värt o vänta tills 3080 ti?
ti korden brukar väl vara lite mer prisvärda än 3090.

Så länge du är nöjd med det du har är det bara att vänta. Ingen idé att uppgradera bara för att uppgradera.
Det kommer alltid nya produkter vartefter som ger dig mer prestanda för pengarna, så ju längre du kan vänta desto bättre för dig.

Permalänk
Medlem

Polaren jobbar på en av de stora ÅFs. Han har redan "lagt undan" ett 3090 till sig själv. Själv är jag inte lika sugen. Jag vill vänta och se vad AMD har att visa upp. Jag menar allt fungerar ju hemma. Det är väl bara lite lagg på sakerna på 4k projektorn. Där inne sitter ett gtx 1080. Har bojkottat hela 2000-serien då priserna va helt upp fuckade och prestandan med RTX kändes som ett skämt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Jag är rätt nyfiken på hur alla butiker har det med de nuvarande grafikkort de har, 2080 osv. Hur mycket inventarier har dom som har/kommer förlora sitt värde?

Läste att vissa länder börja halvera priserna på 2080Ti och 2080 Super. Så lär komma fina erbjudanden snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Om man har ett 1080 ti och är rätt så nöjd med det fortfarande, är det värt o vänta tills 3080 ti?
ti korden brukar väl vara lite mer prisvärda än 3090.

Om du vänder på steken - varför uppgradera om du är nöjd med det du har?

Jag kommer uppgradera från 1080Ti endast för att jag vill ha RT och hög FPS (170Hz QHD skärm) i nya titlar som Cyberpunk. Om jag varit kvar på 60Hz QHD hade jag förmodligen inte uppgraderat.

Permalänk

Jag tänker att man lika gärna kan vara snabb på att köp ett 3080/3090, om det skulle vara så att benchmarks osv är otillfredsställande gentemot RDNA2 så kan man ju alltid sälja det igen, borde inte gå ner så mycket tills AMD släpper, särskilt inte om tillgången är som det sägs vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Om man har ett 1080 ti och är rätt så nöjd med det fortfarande, är det värt o vänta tills 3080 ti?
ti korden brukar väl vara lite mer prisvärda än 3090.

Ja herregud, vänta om du vill ha ett 3080ti, vilka spel finns förnärvarande som kräver ett inköp av 3080 på dag ett liksom? MSFS2020?

Eventuellt Cyberpunk i Nov/Dec? det är ju inte heller ett spel som man behöver spela på dag 1 då det är singleplayer/story spel.

Jag hoppas på att kunna hålla ut till TI versionen personligen, blir svårt att inte trycka på köp knappen på release, man kanske bör hoppas på att korten faktiskt tar slut innan man hinner köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Är det en "oro" för återförsäljare att det kommer ta slut på minuter? jag förstår vad dom menar , men de är väl bra om dom säljer väldigt bra

Beror på hur man ser det. Det blir ju en oro för återförsäljaren att de har fått för få enheter om efterfrågan är högre än deras lager. Typ att de säljer slut sina 100 exemplar på några minuter men hade kunnat sälja fler och tjänat mer pengar om de haft fler enheter.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Avvaktar testerna först, sedan får vi se. Troligen kommer man ändå inte ha en chans att få ett kort i första beställningen pga för få kort.

Jag tycker DigitalFoundry's förhandsvisning av RTX 3080 var tillräckligt för att visa vad RTX 3080 har för prestanda.

Att visa på procentuella aspekter var nästan samma sak som att visa i FPS/Frame Time.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag tycker DigitalFoundry's förhandsvisning av RTX 3080 var tillräckligt för att visa vad RTX 3080 har för prestanda.

Att visa på procentuella aspekter var nästan samma sak som att visa i FPS/Frame Time.

Fast det är i ett av Nvidias utvalda spel. Vilket förmodligen är som mest gynnsamt för 3080. Så kan vara lägre i andra spel.

Permalänk
Medlem

Det hade varit en jävligt nice feature att kunna reversera rotation på den "högra" fläkten på founders, få fördelen av den "vänstra" blower-fläkten men låta den andra som vanliga blåsa ned och inte upp på cpu om man har luftkylt.
Skall bli spännande att se om någon orkar testa founders med luft vs vattenkyld cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Undra om det blir samma eller värre med 3090 också...

Finns nog mindre, men förmodligen betydligt färra köpare(mitt antagande) sitter redo å beställa 3090 men förhoppnings har man mer än några minuter på sig...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Står fortfarande och velar om man ska köpa 3090 eller 3080 men hur stor är ökningen mellan 3090 och 3080 ? Känns som ett 3080TI väntar runt hörnet

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Ja herregud, vänta om du vill ha ett 3080ti, vilka spel finns förnärvarande som kräver ett inköp av 3080 på dag ett liksom? MSFS2020?

Eventuellt Cyberpunk i Nov/Dec? det är ju inte heller ett spel som man behöver spela på dag 1 då det är singleplayer/story spel.

Jag hoppas på att kunna hålla ut till TI versionen personligen, blir svårt att inte trycka på köp knappen på release, man kanske bör hoppas på att korten faktiskt tar slut innan man hinner köpa

Inget som säger att det kommer komma TI varianter, bara för de gjorde så med 2000 serien innebär inte att de gör så nu. Vill man få valuta för sina pengar på senaste serien köper man vi lansering. Annars kan man vänta ihjäl sig..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Står fortfarande och velar om man ska köpa 3090 eller 3080 men hur stor är ökningen mellan 3090 och 3080 ?

Det vet vi inte eftersom recensioner inte finns att tillgå förrän på måndag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det vet vi inte eftersom recensioner inte finns att tillgå förrän på måndag.

Fast då släpps ju bara test för 3080 och inte 3090 eller har jag förstått saken fel ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65