Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Pajjade min Samsung NU8005 – smetiga spel efter panelbytet

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

här är en bild på ghostingen. Är detta ok? det syns igenom hela högra nedre sidan vid tittande av film och dyl.

http://www.bilddump.se/bilder/20200910182314-31.208.130.146.jpg

Du menar clouding? Ghosting är en helt annan sak när det handlar om tv/skärmar 😊

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Oj ber om usäkt! Menade såklart clouding. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Fått ny panel och problemet kvarstår. Plus att det är galet mycket ghosting på denna panel.
Enligt samsung support så är detta nu helt plötsligt normalt eller beror på inställningar som behöver göras. Trots att de bytte ut den förra panelen jag fick efter den jag råkade krascha.
Jag kommer f-n kasta bort tvn och sluta använda samsungprodukter helt. Är Så besviken..

Det är bara och ringa och begära ett nytt ärende, men konstigt att reparatören inte märkte av problemen innan han åkte?

Återförsäljare/Tillverkare har rätt att genomföra tre reparationer innan du får pengarna tillbaka. Har själv hamnat i ett liknande ärende, fast då med Philips och efter drygt ett halvår med en helt trasig TV så fick jag pengarna tillbaka.

Kan också vara värt att istället ta ärendet direkt med återförsäljare istället för direkt mot tillverkare. Det är egentligen bara återförsäljare som är förpliktigade att hjälpa dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är bara och ringa och begära ett nytt ärende, men konstigt att reparatören inte märkte av problemen innan han åkte?

Återförsäljare/Tillverkare har rätt att genomföra tre reparationer innan du får pengarna tillbaka. Har själv hamnat i ett liknande ärende, fast då med Philips och efter drygt ett halvår med en helt trasig TV så fick jag pengarna tillbaka.

Kan också vara värt att istället ta ärendet direkt med återförsäljare istället för direkt mot tillverkare. Det är egentligen bara återförsäljare som är förpliktigade att hjälpa dig.

Det här gäller ett försäkringsärende, Konsumentköplagen är inte tillämplig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här gäller ett försäkringsärende, Konsumentköplagen är inte tillämplig.

Aha, det hade jag glömt.

@XtopR Var reparatören från Samsung Support?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ja de var från samsung service. Trevlig kille. Han gjorde ett test på tvn och såg att bliden släpade. Dock så såg han ingen clouding, eller kollade inte efter det iaf. Beskedet jag fick var att tvn inte borde bete sig så och han skulle beställa en ny mainboard men han bytte skärmen för den hade dålig svärta etc.

Nu stänger samsung ärendet då de inte anser att det är något fel på tvn.. de gick alltså med på att byta skärmen en gång för det var något fel, men nu säger de att det är normalt.. rätt sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Ja de var från samsung service. Trevlig kille. Han gjorde ett test på tvn och såg att bliden släpade. Dock så såg han ingen clouding, eller kollade inte efter det iaf. Beskedet jag fick var att tvn inte borde bete sig så och han skulle beställa en ny mainboard men han bytte skärmen för den hade dålig svärta etc.

Nu stänger samsung ärendet då de inte anser att det är något fel på tvn.. de gick alltså med på att byta skärmen en gång för det var något fel, men nu säger de att det är normalt.. rätt sjukt

Har du skickat bild på tvn och förklarat att du har clouding?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

@XtopR:

Hört så mycket om samsungs kundservice även internationellt om att de är värst på kundsupport. Är väl en läxa för alla som är uppmärksamma. Säger inte att andra tv tillverkare är bättre men man vet iaf att samsung inte är bra.

Permalänk
Medlem

Ja. jag skickade den till serviceteknikern som kontaktade samsung. beskedet han fick var att det anses normalt, de byter inte ens mainboarden trots teknikern på plats anser att det borde göras, för att utesluta fel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

@XtopR:

Hört så mycket om samsungs kundservice även internationellt om att de är värst på kundsupport. Är väl en läxa för alla som är uppmärksamma. Säger inte att andra tv tillverkare är bättre men man vet iaf att samsung inte är bra.

Det är ju bedrövligt! Jag vill bara ha en tv som fungerar utan att bilden är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Ja. jag skickade den till serviceteknikern som kontaktade samsung. beskedet han fick var att det anses normalt, de byter inte ens mainboarden trots teknikern på plats anser att det borde göras, för att utesluta fel på den.

Tycker du ska anmäla ärendet till Samsung Service igen, får du inget bra svar så kontaktar du försäkringsbolaget så kanske de kan skicka en annan reparatör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XtopR:

här är en bild på ghostingen. Är detta ok? det syns igenom hela högra nedre sidan vid tittande av film och dyl.

http://www.bilddump.se/bilder/20200910182314-31.208.130.146.jpg

Nu är högra hörnet rätt illa även för att vara en överexponerad bild. Men det är faktiskt inte så ovanligt ändå. Var det en Q85R du hade? Hur blir det med FALD:en på medium-läget?

Permalänk
Medlem

Det är en NU8005 ingen Qled. Cloudingen är inte det största problemet. Det är släpningarna som är lika dana som innan panelbytet. cloudingen har tillkommit på nya panelen.

spelar jag tvspel så hänger inte halva bilden med det blir ungefär som när man spelar splitscreen horisontellt, har testat alla inställningar. bilden som du ser är tagen i fabriksinställningsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Det är en NU8005 ingen Qled. Cloudingen är inte det största problemet. Det är släpningarna som är lika dana som innan panelbytet. cloudingen har tillkommit på nya panelen.

spelar jag tvspel så hänger inte halva bilden med det blir ungefär som när man spelar splitscreen horisontellt, har testat alla inställningar. bilden som du ser är tagen i fabriksinställningsläget.

Vad säger Samsung Service när du påpekar att släpningarna hänger kvar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad säger Samsung Service när du påpekar att släpningarna hänger kvar?

Dom säger att det är någon inställning på tvn som behöver göras. Känns som att en samsungreparatör och jag som läst på lite om ämnet borde ha hittat problemet isf?

Reparatören sa att tvn inte ska uppföra sig så, och ville byta mainboard men det vill inte samsung..

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Dom säger att det är någon inställning på tvn som behöver göras. Känns som att en samsungreparatör och jag som läst på lite om ämnet borde ha hittat problemet isf?

Reparatören sa att tvn inte ska uppföra sig så, och ville byta mainboard men det vill inte samsung..

Tror nog du får ta kontakt med supporten igen och påpeka att problemen är värre än före bytet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror nog du får ta kontakt med supporten igen och påpeka att problemen är värre än före bytet.

Frågan är om man kan trycka på om att få en ny tv eller få tillbaka pengarna, då det är garanti på den ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Frågan är om man kan trycka på om att få en ny tv eller få tillbaka pengarna, då det är garanti på den ännu?

Absolut möjligt, dock har Samsung rätt till tre reperationsförsök innan du kan kräva pengarna tillbaka. Eftersom denna gång var en reparation efter en försäkringsskada så är det möjligt att Samsung har rätt till fyra reperationsförsök, inklusive den som redan är gjord.

Om Samsung Service vägrar hjälpa dig, så får du ta kontakt med din återförsäljare som är juridisk skyldiga att hjälpa dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ahh jag förstår. Tack så mycket för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Absolut möjligt, dock har Samsung rätt till tre reperationsförsök innan du kan kräva pengarna tillbaka. Eftersom denna gång var en reparation efter en försäkringsskada så är det möjligt att Samsung har rätt till fyra reperationsförsök, inklusive den som redan är gjord.

Om Samsung Service vägrar hjälpa dig, så får du ta kontakt med din återförsäljare som är juridisk skyldiga att hjälpa dig.

Återigen så är detta ett försäkringsärende, återförsäljaren av TVn har inga som helst skyldigheter (förutsatt att återförsäljaren och försäkringsbolaget inte är samma företag) gentemot TS i den uppkomna situationen.
Det är försäkringsbolaget som har köpt reparationen av TVn, inte TS. Det är alltså försäkringsbolaget som har eventuella rättigheter gentemot reparatör/Samsung (beroende på vem de köpt tjänsten av).

Problemet är att försäkringsbolaget antagligen inte kommer driva ett ärende för att få kunden nöjd med reparationen om den reparerande parten säger att allt är som det skall vara. TS hamnar därmed i en sits där det bara är Samsungs intresse av en nöjd kund kontra kostnaden för att göra kunden nöjd som kvarstår.
Eftersom försäkringsbolaget har betydligt bättre påtryckningsmedel än vad TS själv har finns naturligtvis en poäng i att försöka få dem mer involverade, men det kan vara svårgörbart.

Alltså
a) antal reparationsförsök är inte relevant då Konsumentköplagen inte är tillämpbar
b) återförsäljaren har inga juridiska skyldigheter då Konsumentköplagen inte är tillämpbar

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Återigen så är detta ett försäkringsärende, återförsäljaren av TVn har inga som helst skyldigheter (förutsatt att återförsäljaren och försäkringsbolaget inte är samma företag) gentemot TS i den uppkomna situationen.
Det är försäkringsbolaget som har köpt reparationen av TVn, inte TS. Det är alltså försäkringsbolaget som har eventuella rättigheter gentemot reparatör/Samsung (beroende på vem de köpt tjänsten av).

Problemet är att försäkringsbolaget antagligen inte kommer driva ett ärende för att få kunden nöjd med reparationen om den reparerande parten säger att allt är som det skall vara. TS hamnar därmed i en sits där det bara är Samsungs intresse av en nöjd kund kontra kostnaden för att göra kunden nöjd som kvarstår.
Eftersom försäkringsbolaget har betydligt bättre påtryckningsmedel än vad TS själv har finns naturligtvis en poäng i att försöka få dem mer involverade, men det kan vara svårgörbart.

Alltså
a) antal reparationsförsök är inte relevant då Konsumentköplagen inte är tillämpbar
b) återförsäljaren har inga juridiska skyldigheter då Konsumentköplagen inte är tillämpbar

Givetvis är det så. Frågan var dock om TS kunde lägga detta på garantin istället eftersom det är inte säkert att samtliga skador beror på olyckan. Svårigheterna med att reparera skärmen kan snarare bero på fel som fanns redan innan olyckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

oj vad krångligt detta blev nudå jag får ringa runt lite i morgon och höra vad alla parter säger.. för en ny tv ska jag bara ha.. så dålig är den nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

oj vad krångligt detta blev nudå jag får ringa runt lite i morgon och höra vad alla parter säger.. för en ny tv ska jag bara ha.. så dålig är den nu..

1. Prova först igen hos Samsung Service, om de vägrar hjälpa dig
2. Prova annars hos försäkringsbolaget och om det inte fungerar
3. Prova hos återförsäljaren
Kräv heller ingen ny TV, det kan låta som att du är oseriöst. Påpeka istället att problemen är värre än före reparationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

1. Prova först igen hos Samsung Service, om de vägrar hjälpa dig
2. Prova annars hos försäkringsbolaget och om det inte fungerar
3. Prova hos återförsäljaren
Kräv heller ingen ny TV, det kan låta som att du är oseriöst. Påpeka istället att problemen är värre än före reparationen.

Du har såklart rätt.. jag uttryckte mig klumpigt. Jag menade att jag vill ha tvn reparerad. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

Du har såklart rätt.. jag uttryckte mig klumpigt. Jag menade att jag vill ha tvn reparerad. 🙂

Hur gick det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Efter 80+ min i telefonkö gav jag upp för idag. De verkar ha mycket att göra pga Comhem har gjort något med tvkanalerna.

Jag får testa igen i morgon. :/

Permalänk
Medlem

Kom fram idag och fick en länk mailad till mig där jag skulle skicka in bilder på problemet. Lite svårt att fånga det bara då det handlar om allmän oskärpa/släpande vid rörelse. :/

Permalänk
Medlem

Update: Nästa vecka kommer de och byter panel igen!
Detta är dock sista gången enligt Samsung då jag får nöja mig med den som nu blir bytt även om den är sämre..

Känns jäää*ligt konstigt, precis som att de godkänner att det är fel på skärmen men kommer inte åtgärda felet om det kvarstår.

Permalänk
Medlem

Tvn är fixad!
Efter 3 panelbyten så ringde teknikern upp Samsung och bad dom skicka en ny mainboard. Det satt långt inne men de gav slutligen efter och skickade upp ett. Teknikern bytte och vips alla problem är borta!

Tänk bara vad detta har kostat Samsung. Teknikern var på dem förut och bad om en ny mainboard efter första panelbytet, men de vägrade då.

STORT tack till Christian på Timrå data och service

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XtopR:

Tvn är fixad!
Efter 3 panelbyten så ringde teknikern upp Samsung och bad dom skicka en ny mainboard. Det satt långt inne men de gav slutligen efter och skickade upp ett. Teknikern bytte och vips alla problem är borta!

Tänk bara vad detta har kostat Samsung. Teknikern var på dem förut och bad om en ny mainboard efter första panelbytet, men de vägrade då.

STORT tack till Christian på Timrå data och service

Skönt att det löste sig!