Permalänk
Medlem

Överenskommen uppsägning

Hej,

Jag trivs idag inte på mitt nuvarande arbete och överväger att säga upp mig, kommer dock att få 45 dagars avstängning från a-kassan om jag säger upp mig. Även fast jag ev. har giltiga skäl som t.ex. för mobbning och att jag blir sjuk av mitt arbete.

Men men.. det krävs en hel dokumentation för att få igenom det. Om jag blir uppsagd däremot har jag ingen karensdag innan jag kan få ersättning och börja leta efter ett nytt jobb. Om jag ber min arbetsgivare att säga upp mig, är det möjligt att göra det? Jag skriver självklart under att jag blir uppsagd.

Tack på förhand.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Har du frågat arbetsgivaren?

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan få A-kassa om du frivilligt säger upp dig. Du måste få "sparken" / Uppsagd av godkänd anledning. Skriver du under att du godkänner / är din ide det så blir du nekad eller återbetalningsskyldig i efterhand.

Fråga din arbetsgivare är nog det enda du kan göra och säger de nej så får du antingen bita i det sura äpplet eller stanna kvar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är dom anslutna till facket, kollektivavtal tror jag ändå inte att de får säga upp en person utan att ha talat med facket.

Är dom inte anslutna kan du nog fråga din arbetsgivare att säga upp dig. Och då får du din ersättning direkt.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Det är lättare att få jobb om du har jobb.
Stå ut och börja sök jobb för fullt.

Permalänk
Medlem

Blir du mobbad prata med din arbetsgivare/fack, blir du sjuk av ditt arbete gå till en läkare och få det på papper så att du kan bli sjukskriven. Trivs du inte på jobbet, sök ett nytt och säg upp dig när det är klart.

A-kassa är till för dem som blir arbetslösa med kort varsel och inte har hunnit hitta ett nytt jobb. Det finns en bra anledning till att dessa 45 dagar existerar annars hade varenda jävel tagit lite extra semester mellan att de byter jobb.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Om jag blir uppsagd däremot har jag ingen karensdag innan jag kan få ersättning och börja leta efter ett nytt jobb.

Vad hindrar dig från att leta ett nytt jobb redan nu?
Man behöver inte vara arbetslös för att leta.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Om du ska försöka "lura" regelverket måste arbetsgivaren i detta läge säga upp dig p.ga Personliga skäl och "ljuga" i arbetsgivarintyget.

Tror du ska vara väldigt tjenis med han/hon/dem för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

De vill bli av med mig och jag vill bli av med dom. Alla tjänar på att vi går skilda vägar. Jag söker redan arbete sidan om och läkare vill sjukskriva för att jag inte mår bra på nuvarande arbete. Jag vill dock inte ta en sjukskrivning, kommer förlora mycket inkomst.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

@ottomanslap: Jag förstår overhuvudtaget inte logiken!

Det enda logiska är det som @Mäki skriver, allt annat är fel.

Om jag varit arbetsgivare så hade uppsägningen blivit skriven så alla dörrar vore låsta för all framtid, om jag inte varit sne på medarbetaren tidigare så skulle jag blivit det efter att frågan blivit ställd.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Om arbetsgivaren vill bli av med dig och du ändå själv vill sluta, så kan du försöka komma överens med arbetsgivaren om att de säger upp dig med en månads avgångsvederlag. De behöver inte skriva eller säga nåt negativt om dig. Om du sen ansöker om arbetslöshetsersättning räknas du som uppsagd, inte som att du själv sagt upp dig, och är därmed berättigad till ersättning från första dagen efter att avgångsvederlaget löpt ut (t ex efter en månad).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill bli uppsagd och inte hitta annat jobb först så prata med din chef och berätta att du inte skulle motsätta dig en uppsägning, vill de bli av med dig så kommer det att hända. Antagligen väntar de på att du ska föreslå detta (om det är känslan du har, att de vill bli av med dig), då man som arbetsgivare enligt lag inte själv får föreslå det. Absolut att de måste förhandla med facket, men de flesta arbetsgivare är vana vid denna typ av processer. Antingen hävdar de arbetsbrist eller så löser de ut dig, men på arbetsgivarintyget kommer det stå att du blivit uppsagd. Och det är sex karensdagar även om man blivit uppsagd (men 45 om man säger upp sig själv) och karensdagarna är _arbetsdagar_, så 45 dagar är över 2 månader.

Facket kommer inte sätta sig på tvären om inte du säger till dom att du vill att de ska slåss. (de är i slutändan där för att tillvarata dina intressen och säger du att du är nöjd med lösningen så är de också nöjda) Inga konstigheter, detta händer hela tiden därute även om många har en mer idealiserad bild av vad som är rätt och fel...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Som redan sagt - börja sök jobb nu, medans du jobbar och vid en uppsägning när du har den nya jobbet klar så är det alltid minst 1 månads uppsägningstid och därmed minst 1 månadslön, kolla din uppsägningstid så att det inte blir överraskning för den nya arbetsgivaren om det visade sig vara avtalsmässiga 3 månader

- ofta kan man göra deal med övertidstimmar eller kvarvarande semester att det inte är speciellt mycket tid som man behöver vara närvarande på arbetsplatsen efter uppsägningen, beror på hur fort man kan avsluta sina uppgifter på anständigt sätt. Man skall alltid försöka lämna det på ett bra sätt, även om klimatet i övrigt inte är bra just nu.

Varför - någon gång i framtiden kanske man stöter på varandra igen i någon professionell roll då är det inget bra med dåligt eftermäle liggandes lurkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Som redan sagt - börja sök jobb nu, medans du jobbar och vid en uppsägning när du har den nya jobbet klar så är det alltid minst 1 månads uppsägningstid och därmed minst 1 månadslön, kolla din uppsägningstid så att det inte blir överraskning för den nya arbetsgivaren om det visade sig vara avtalsmässiga 3 månader

- ofta kan man göra deal med övertidstimmar eller kvarvarande semester att det inte är speciellt mycket tid som man behöver vara närvarande på arbetsplatsen efter uppsägningen, beror på hur fort man kan avsluta sina uppgifter på anständigt sätt. Man skall alltid försöka lämna det på ett bra sätt, även om klimatet i övrigt inte är bra just nu.

Varför - någon gång i framtiden kanske man stöter på varandra igen i någon professionell roll då är det inget bra med dåligt eftermäle liggandes lurkande.

"Jag söker redan arbete"....

Permalänk
Medlem

Hur stor arbetsgivare är det? AG måste såklart ha en giltig orsak att säga upp någon vilket kan vara svårt att "mygla" med när det är större företag.

Hur har din AG hanterat att du blir mobbad och mår dåligt på arbetsplatsen?
Har ni ett skyddsombud eller annan facklig företrädare du kan prata med (Är du med i facket?)

Är det så illa så skall du gå till en läkare och bli sjukskriven.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@ottomanslap: Jag förstår overhuvudtaget inte logiken!

Det enda logiska är det som @Mäki skriver, allt annat är fel.

Om jag varit arbetsgivare så hade uppsägningen blivit skriven så alla dörrar vore låsta för all framtid, om jag inte varit sne på medarbetaren tidigare så skulle jag blivit det efter att frågan blivit ställd.

Jag förstår inte din mentalitet eller logik här heller. Genom att gå via facket skulle jag få de att bönfälla att de inte gjort vad de gjort, de har gjort riktigt fula grejer och bevis finns på allt i form av bilder och dokumentation / mail, så vad är det du inte förstår? Jag tror helt ärligt att arbetsgivaren skulle vara glad över en överenskommelse.

De är de som gjort fel och kollegorna, så de är de som också sitter i skiten. Varför ska jag ta smällen genom att säga upp mig själv och vara utan inkomst i 2 månader när det inte är jag orsakar själva uppsägningen?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Hur stor arbetsgivare är det? AG måste såklart ha en giltig orsak att säga upp någon vilket kan vara svårt att "mygla" med när det är större företag.

Hur har din AG hanterat att du blir mobbad och mår dåligt på arbetsplatsen?
Har ni ett skyddsombud eller annan facklig företrädare du kan prata med (Är du med i facket?)

Är det så illa så skall du gå till en läkare och bli sjukskriven.

Stor arbetsgivare med över 3000 anställda.

AG har inte gjort något åt det förutom att de sagt att de tycker att jag har rätt och att det som hänt inte är rätt men samtidigt inte försökt göra någon åtgärd eller på något sätt bekräfta det på något sätt.

Tyvärr är det inte riktigt mobbning på det viset utan det är mer att jag själv inte ens vet vilka eller vem det är som håller på. Jag har 24 underställda som jag har ansvar över, vissa gillar inte mig och vissa gillar mig. Vid en medarbetarundersökning får jag ca 70% positivt på frågor gällande mig som chef, vilket är högre än snittet på det här företaget som ligger på 58%.

Jag har fått åskåda lappar i mitt rum med olika sorters texter på, mitt namn suddat på tavlan, min skylt utanför mitt rum nedmonterad och även stora arbetsredskap lämnat i mitt rum, men det sker oftast nattetid och jag arbetar kontorstider.

Jag har aldrig använt mitt kort "rasist", skulle inte heller göra det men tyvärr börjar det luta åt det hållet eftersom jag faktiskt är den enda med utländsk bakgrund bland 55 personer på kontoret.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottomanslap:

Hej,

Jag trivs idag inte på mitt nuvarande arbete och överväger att säga upp mig, kommer dock att få 45 dagars avstängning från a-kassan om jag säger upp mig. Även fast jag ev. har giltiga skäl som t.ex. för mobbning och att jag blir sjuk av mitt arbete.

Men men.. det krävs en hel dokumentation för att få igenom det. Om jag blir uppsagd däremot har jag ingen karensdag innan jag kan få ersättning och börja leta efter ett nytt jobb. Om jag ber min arbetsgivare att säga upp mig, är det möjligt att göra det? Jag skriver självklart under att jag blir uppsagd.

Tack på förhand.

Beror på LAS och ev olika kollektivavtal.
Arbetsbrist kan han säga upp dig på om de finns arbetsbrist.

Det du aldrig aldrig ska ha i papperna är personliga skäl

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Stor arbetsgivare med över 3000 anställda.

AG har inte gjort något åt det förutom att de sagt att de tycker att jag har rätt och att det som hänt inte är rätt men samtidigt inte försökt göra någon åtgärd eller på något sätt bekräfta det på något sätt.

Tyvärr är det inte riktigt mobbning på det viset utan det är mer att jag själv inte ens vet vilka eller vem det är som håller på. Jag har 24 underställda som jag har ansvar över, vissa gillar inte mig och vissa gillar mig. Vid en medarbetarundersökning får jag ca 70% positivt på frågor gällande mig som chef, vilket är högre än snittet på det här företaget som ligger på 58%.

Jag har fått åskåda lappar i mitt rum med olika sorters texter på, mitt namn suddat på tavlan, min skylt utanför mitt rum nedmonterad och även stora arbetsredskap lämnat i mitt rum, men det sker oftast nattetid och jag arbetar kontorstider.

Jag har aldrig använt mitt kort "rasist", skulle inte heller göra det men tyvärr börjar det luta åt det hållet eftersom jag faktiskt är den enda med utländsk bakgrund bland 55 personer på kontoret.

Tvärtom, det låter som ett textbok exempel på mobbing!
Underbart när vuxna människor kör med mobbning på dagisnivå. Tyvärr är det som alltid; lättare bli av med problemet genom att bli av med offret.
Kan du så gå in i nåt ignore läge och lägg all din tid/fokus på att hitta ett annat ställe. Sjuka dig lite då och då, ta tjänstledigt, semester osv för att få lite andrum tills du bytat arbetsplats.
Eller så tar du fajten; låt läkare sjukskriva dig och driv mobbningsanmälan mot fack och arbetsgivare. Gör dom inget kan det bli tal om skadestånd.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Stor arbetsgivare med över 3000 anställda.

Personen som skrev: "Hur stor arbetsgivare är det? AG måste såklart ha en giltig orsak att säga upp någon vilket kan vara svårt att "mygla" med när det är större företag." har fel, det är inte något som behöver myglas och inte heller nåt som är svårare för att det är en lite större arbetsgivare, vill man så löser man det som arbetsgivare och det har säkerligen redan hänt ett antal gånger tidigare på din arbetsplats, så HR vet exakt hur de ska hantera det.

Ta som sagt en diskussion med din chef, fråga rakt ut om de är intresserade av hitta en lösning som gör att ni går skilda vägar och att du inte skulle motsätta den en sådan lösning utan tycker att det vore en bra lösning i dina ögon.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Beror på LAS och ev olika kollektivavtal.
Arbetsbrist kan han säga upp dig på om de finns arbetsbrist.

Det du aldrig aldrig ska ha i papperna är personliga skäl

Arbetsbrist kan man alltid "framkalla", t.ex. genom att omorganisera avdelningarna, så TS står utan arbetsuppgifter och krav som TS inte uppfyller.

Personliga skäl är rätt hårt reglerat, kommer inte bli fallet här om inte TS slår någon på käften eller liknande.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Personliga skäl är rätt hårt reglerat, kommer inte bli fallet här om inte TS slår någon på käften eller liknande.

Har inte varit långt ifrån ett par gånger så att säga men försöker bevara mitt lugn och professionalitet.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Har inte varit långt ifrån ett par gånger så att säga men försöker bevara mitt lugn och professionalitet.

Fortsätt så, det är bara ett jobb.

Försök distansera dig ifrån det, det är en period i ditt liv som kommer passera och allt man är med om, både bra och dåligt är erfarenheter så försök att se det som att du fyller på din erfarenhetsbank som gör dig till en bättre människa (om man drar erfarenheter ifrån sina upplevelser förstås )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@ottomanslap: Ingen har sagt att du ska ta smällen.

Logiken är ju att söka nytt jobb under tiden.

Om det är psykisk ohälsa så finns ju sjukvården.

Du skriver att det är facket och kollegerna som gjort fel, samt att det finns dokumenterat.
Använd då det för en sjukskrivning och ta ett snack med arbetsgivaren då den även har ett ansvar.

Edit: Nu vet jag inte var och på vilken nivå det blivit fel med facket.

Grundläggande är att är det representanten/representanterna där du arbetar, så är inget skrivet att den personen/personerna är särskilt insatt eller en lämplig.
Där brukar även vara en avdelning som man då kan gå vidare till, fungerar inte det så kan man gå högre. Dom arbetar då heltid med fackliga frågor och har ett helt annat kunnande.

Några länkar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mobbad-pa-jobbet-har-ar-hj...

https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/facket-kan-ga-med-i-m...

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/psykisk-ohalsa-stress-ho...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Stor arbetsgivare med över 3000 anställda.

AG har inte gjort något åt det förutom att de sagt att de tycker att jag har rätt och att det som hänt inte är rätt men samtidigt inte försökt göra någon åtgärd eller på något sätt bekräfta det på något sätt.

Tyvärr är det inte riktigt mobbning på det viset utan det är mer att jag själv inte ens vet vilka eller vem det är som håller på. Jag har 24 underställda som jag har ansvar över, vissa gillar inte mig och vissa gillar mig. Vid en medarbetarundersökning får jag ca 70% positivt på frågor gällande mig som chef, vilket är högre än snittet på det här företaget som ligger på 58%.

Jag har fått åskåda lappar i mitt rum med olika sorters texter på, mitt namn suddat på tavlan, min skylt utanför mitt rum nedmonterad och även stora arbetsredskap lämnat i mitt rum, men det sker oftast nattetid och jag arbetar kontorstider.

Jag har aldrig använt mitt kort "rasist", skulle inte heller göra det men tyvärr börjar det luta åt det hållet eftersom jag faktiskt är den enda med utländsk bakgrund bland 55 personer på kontoret.

Men om du har lyft detta med din chef och den gör ingenting. Då tar du det vidare till HR och ser om de kan få till en lösning.

"de tycker att jag har rätt och att det som hänt inte är rätt men" här skall då en bra AG ordna fram en handlingsplan. Är din chef inte kapabel till det, prata med HR.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om det är så som jag förstår dig så kan facket hjälpa med att orda en bättre deal för dig, t.ex. att du blir arbetsbefriad x antal månader (full lön) och därefter kickar akassan in.
Fråga din omgivning, har de upplevt dig nerstämd, kanske dessutom lite kort stubin eller lite mer irriterad? Isf är det ett tydligt tecken på utbränning (kan bli utbränd av andra skäl än överarbete).
Har du bevis så kan facket hjälpa till med jurister om arbetsrätt.

Permalänk
Medlem

Om arbetsgivaren inte gör tillräckligt så tycker jag att du ska gå vidare till DO och anmäla skiten ur dem.
Helt jävla orimligt hur folk får bete sig mot andra utan att någon säger till. Ett företag med 3000 anställda har oftast ett rykte de vill leva upp till och anmälan till DO är nog något de kommer ta på allvar.

Permalänk
Medlem

Din hälsa är det viktigaste du har.
Sjukskriv dig när du känner dig låg, be om psykisk hjälp från din chef genom AG (säg att det beror på jobbet så är dom skyldiga att hjälpa dig) och tänk igenom om det kan vara din egna allmänna sinnesstämning som missbedömer situationen kring arbetsmiljön.

Det är dumt att ta stora beslut när man mår dåligt. Försök förbättra ditt psyke innan du bestämmer dig.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro