Permalänk
Medlem

GTX1080 vs 1440p?

Hej på er!
Idag sitter jag på en 27" AOC 1080p @ 60Hz skärm ifrån 2010 med DVI-D och ett "MSI GeForce GTX 1080 8GB Sea Hawk X".
I dagsläget kan jag köra alla spel jag äger på max settings i 1080p @ 60fps+. Min fråga lyder:

* Kommer mitt grafikkort orka göra detsamma på en 1440p skärm eller behöver jag byta till ett bättre grafikkort också?

Permalänk
Sötast

Grovt räknat så kan du räkna med c:a 20-40% lägre fps i snitt efter det upplösningsbytet.

Det är många faktorer som spelar in.
Upplösningsfaktorn är nästan 1.8x fler pixlar på en 1440p skärm jämfört med 1080p - men hur pass tungdrivet det blir följer ju inte exakt med pixelmängden.

Permalänk
Medlem

Jag har en 1440p skärm (har haft sedan 2012) och kör idag ett GTX 1080TI. Jag kan maxa det mesta på runt 60 fps men inte allt, nu kör jag inte så supertunga spel dock. Får se hur Cyberpunk blir (medium / high skulle jag tro).
Du lär inte behöva ett bättre grafikkort till att börja med men du kan alltid byta i efterhand, och se vad RDNA2 ger för pris/prestanda osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Hej på er!
Idag sitter jag på en 27" AOC 1080p @ 60Hz skärm ifrån 2010 med DVI-D och ett "MSI GeForce GTX 1080 8GB Sea Hawk X".
I dagsläget kan jag köra alla spel jag äger på max settings i 1080p @ 60fps+. Min fråga lyder:

* Kommer mitt grafikkort orka göra detsamma på en 1440p skärm eller behöver jag byta till ett bättre grafikkort också?

fungerar säkert bra. jag körde länge på 1440p med en gammal dator som hade 1080 strix,
finns såklart säkert vissa spel som kräver enormt mycket men rent generellt så kommer det fungera bra.

Jag kör 2060 strix med 3440 x 1440 100hz o det fungerar bra i de spel jag spelar. Ska man jaga fps i tyngre spel så lättar jag bara på vissa inställningar.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem

Ett GTX 1080 kan dra runt det mesta i 1440p vid 60 fps. Beror ju på exakt vad det är för spel och grafikinställningar så klart.

Men om du ska köpa ny bildskärm, varför inte 1440p vid 144+ Hz?

En grej till, du skriver ut att det är DVI-D på skärmen, och det kanske är för att du tror att skärmen inte kommer funka med nyare grafikkort. Det stämmer inte. 1080p vid 60 Hz fungerar med en enkel kabeladapter från DVI till HDMI. Det är "dual link" DVI som är i praktiken omöjligt att få till.

Permalänk
Medlem

Har ett GTX 1080 och precis skaffat mig en 144Hz Freesync 1440p skärm Funkar utan några som helst problem att driva den!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kör själv med denna kombo just nu, och RDR2, Division 2 samt andra lite tyngre titlar märker man att de saknas prestanda. För min del blir de 3080 för att kunna pressa upp fpsen med höga inställningar

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Kör GTX 1060 6Gb med 1440 skärm, det fungerar men är inte och rekomendera, i COD warzone skalar jag ner till 1080. Men bara byt skärm och testa. Det kommer fungera och sen värdera en ny GPU om du tycker du behöver det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett GTX 1080 kan dra runt det mesta i 1440p vid 60 fps. Beror ju på exakt vad det är för spel och grafikinställningar så klart.

Men om du ska köpa ny bildskärm, varför inte 1440p vid 144+ Hz?

En grej till, du skriver ut att det är DVI-D på skärmen, och det kanske är för att du tror att skärmen inte kommer funka med nyare grafikkort. Det stämmer inte. 1080p vid 60 Hz fungerar med en enkel kabeladapter från DVI till HDMI. Det är "dual link" DVI som är i praktiken omöjligt att få till.

Hej!
Ja den skärm jag hittat är följande: https://www.inet.se/produkt/2214592/aoc-32-cq32g1-curved-1800...

Hade jag dock kunnat hitta motsvarande utan Curved till rimligt pris hade jag ju dock hellre köpt det. Dock vet jag inte om QHD är tillräckligt för en så stor skärm? Läste någonstans att QHD är bäst på 27" skärmar, stämmer det? Om jag vill ha större, bör jag då köra på en skärm med upplösningen 3440 x 1440?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har ett GTX 1080 och precis skaffat mig en 144Hz Freesync 1440p skärm Funkar utan några som helst problem att driva den!

Ah okej! Är det en QHD skärm eller är det 3440 x 1440 i upplösning på skärmen?

Permalänk
Medlem

Jag kör 3440 x 1440 på mitt MSI GAMING X 1080, lite överklockad.

Funkar förvånandsvärt bra imo, har höga inställningar i spel, dock är min skärm GSYNC kompatibel vilket jag misstänker hjälper ganska mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Hej!
Ja den skärm jag hittat är följande: https://www.inet.se/produkt/2214592/aoc-32-cq32g1-curved-1800...

Hade jag dock kunnat hitta motsvarande utan Curved till rimligt pris hade jag ju dock hellre köpt det. Dock vet jag inte om QHD är tillräckligt för en så stor skärm? Läste någonstans att QHD är bäst på 27" skärmar, stämmer det? Om jag vill ha större, bör jag då köra på en skärm med upplösningen 3440 x 1440?

1440p på 27" 16:9 tycker jag är en bra upplösning (jag har två sådana själv) men jag känner även folk som kör 1080p på 27" utan att klaga, så det där är individuellt och beror på vad man ska göra på skärmen. För de flesta spel så spelar faktiskt inte upplösningen jättestor roll (beroende på vad det är för spel man spelar, spelar man t.ex. flygsimulatorspel där man ska läsa av riktigt små texter på cockpit-displayer så är t.o.m. 1440p för lite upplever jag själv). Däremot är en högre upplösning trevligt när man gör annat med datorn än att spela, texten blir ju bättre med en högre upplösning.

3440x1440 är en ultrawide-upplösning, så det är inte direkt jämförbart. Det är bara om du vill ha en extra bred bildskärm. Jag valde personligen bort det, eftersom Overwatch vilket är ett spel som jag spelade mycket när jag köpte skärmen gör det omöjligt att spela med en ultrawide-skärm utan att förlora vertikal FOV eller köra med svarta sorgkanter på sidorna, plus att jag i så fall inte skulle få plats med två skärmar på skrivbordet (ett måste för när jag jobbar med datorn, men även supersmidigt att ha något uppe på andra skärmen när man spelar på den ena) men det är ju högst individuellt just för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ah okej! Är det en QHD skärm eller är det 3440 x 1440 i upplösning på skärmen?

Det är en vanlig 27" QHD

WQHD (3440x1440) kommer såklart vara tyngre att driva.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Hej på er!
Idag sitter jag på en 27" AOC 1080p @ 60Hz skärm ifrån 2010 med DVI-D och ett "MSI GeForce GTX 1080 8GB Sea Hawk X".
I dagsläget kan jag köra alla spel jag äger på max settings i 1080p @ 60fps+. Min fråga lyder:

* Kommer mitt grafikkort orka göra detsamma på en 1440p skärm eller behöver jag byta till ett bättre grafikkort också?

jag kör 1440p i 100hz med mitt 1080 och en urgammal cpu. fungerar bra. ska dock bygga ny dator nästa vecka, men tidigare setup har fungerat bra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag körde 1440p med ett 980 fram till för ett år sen och kunde köra höga inställningar på allt jag kastade på den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

1440p på 27" 16:9 tycker jag är en bra upplösning (jag har två sådana själv) men jag känner även folk som kör 1080p på 27" utan att klaga, så det där är individuellt och beror på vad man ska göra på skärmen. För de flesta spel så spelar faktiskt inte upplösningen jättestor roll (beroende på vad det är för spel man spelar, spelar man t.ex. flygsimulatorspel där man ska läsa av riktigt små texter på cockpit-displayer så är t.o.m. 1440p för lite upplever jag själv). Däremot är en högre upplösning trevligt när man gör annat med datorn än att spela, texten blir ju bättre med en högre upplösning.

3440x1440 är en ultrawide-upplösning, så det är inte direkt jämförbart. Det är bara om du vill ha en extra bred bildskärm. Jag valde personligen bort det, eftersom Overwatch vilket är ett spel som jag spelade mycket när jag köpte skärmen gör det omöjligt att spela med en ultrawide-skärm utan att förlora vertikal FOV eller köra med svarta sorgkanter på sidorna, plus att jag i så fall inte skulle få plats med två skärmar på skrivbordet (ett måste för när jag jobbar med datorn, men även supersmidigt att ha något uppe på andra skärmen när man spelar på den ena) men det är ju högst individuellt just för mig.

Tack för informationen!
Vet du om ifall det finns alternativ till skärmen jag visade som inte är Curved ifrån AOC?
Egentligen vill jag skaffa ett skärmstativ för att hålla 2st skärmar som fästes i skrivbordet. Dock vet jag inte om det fungerar bra med Curved skärmar? Min tanke är att ha 1st skärm för spel (den nya) därefter vill min flickvän ta min 27" skärm till sin dator och ge mig sin gamla 24" skärm, vilket är helt ok för har isf tänkt att ha den på 90 graders tilt för att ha som ren läs skärm.

Anledningen till AOC är för att jag upplever dem som bäst för mig i vart fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Tack för informationen!
Vet du om ifall det finns alternativ till skärmen jag visade som inte är Curved ifrån AOC?
Egentligen vill jag skaffa ett skärmstativ för att hålla 2st skärmar som fästes i skrivbordet. Dock vet jag inte om det fungerar bra med Curved skärmar? Min tanke är att ha 1st skärm för spel (den nya) därefter vill min flickvän ta min 27" skärm till sin dator och ge mig sin gamla 24" skärm, vilket är helt ok för har isf tänkt att ha den på 90 graders tilt för att ha som ren läs skärm.

Anledningen till AOC är för att jag upplever dem som bäst för mig i vart fall.

Jag har inte koll på specifikt skärmsortiment, det var några år sedan jag handlade. Jag valde dock bort en modell från AOC när jag köpte eftersom den hade ett sämre stativ jämfört med de konkurrerande bildskärmarna på marknaden just nu.

Mitt främsta råd är att inte köpa på märke, utan köp istället på modell.

Angående curved-skärmar på stativ, det borde ju funka beroende på stativets konstruktion om du kan vinkla skärmarna in mot varandra? Men jag tror personligen att curved för en 2-skärms-setup är superdåligt.

I en 2-skärms-setup så brukar jag alltid ha en skärm framför mig och en åt sidan, det funkar ju inte med curved på samma sätt.

Permalänk
Medlem

På en 1440p (144 hz) skärm fick jag runt 80 fps i bfV med allt cranked (ej strålspårning) med ett 1080. Nu var det ett tag sedan, men om du kan offra det mest prestandaintensiva som ger relativt litet lyft i utseende så är 1080 o 1440 sweet-spot i mitt tycke.

Och som tidigare nämt, skärmen bör ha adpativ synkronisering, det är absolut en av de mest kvalitetshöjande faktorerna du kan få ur en skärm sett till spel.

Kan även rek en skärm som klarar av hdr, färgerna får ett helt annat djup, skulle vilja påstå att du får en bättre upplevelse på 1080p med hdr än 1440p utan hrd. Hdr > upplösning mao enligt mig.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

På en 1440p (144 hz) skärm fick jag runt 80 fps i bfV med allt cranked (ej strålspårning) med ett 1080. Nu var det ett tag sedan, men om du kan offra det mest prestandaintensiva som ger relativt litet lyft i utseende så är 1080 o 1440 sweet-spot i mitt tycke.

Och som tidigare nämt, skärmen bör ha adpativ synkronisering, det är absolut en av de mest kvalitetshöjande faktorerna du kan få ur en skärm sett till spel.

Hej och tack för information!
Gällande adaptiv synkronisering, är det G-sync skärm som är ett måste eller kan man köra på en Freesync monitor som är G-sync kompatibel?

Permalänk
Medlem

@ZalZeRoz:

Snabbt svar! Kolla det jag skrev om hdr med (edit) och fundera på om det är något du vill ha.

Minst g-sync compatible med Nvidia, då är det kvalitetstestat. Skillnaden på "riktig" g-sync och "compatible" är att compatible är freesync som är verifierat fungerande bra med Nvidiakort, dvs en bra implementation av freesync. Skillanden på g-sync o freesync är att g-sync är adaptiv bildfrekvens för skärmens hela hz-omfång, dvs 1-144 hz medan freesync har ett intervall, exempelvis 40-144 hz om vi tar en 144 hz skärm som exempel. Det som är bra att tänka på om du kollar på g-sync compatible är att kolla upp vilket frekvensomfång som gäller för en specifik modell, då det varierar mellan olika modeller.

Här är en artikel som går igenom skillnaderna: https://www.rockpapershotgun.com/2019/06/20/g-sync-vs-freesyn...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@ZalZeRoz:

Snabbt svar! Kolla det jag skrev om hdr med (edit) och fundera på om det är något du vill ha.

Minst g-sync compatible med Nvidia, då är det kvalitetstestat. Skillnaden på "riktig" g-sync och "compatible" är att compatible är freesync som är verifierat fungerande bra med Nvidiakort, dvs en bra implementation av freesync. Skillanden på g-sync o freesync är att g-sync är adaptiv bildfrekvens för skärmens hela hz-omfång, dvs 1-144 hz medan freesync har ett intervall, exempelvis 40-144 hz om vi tar en 144 hz skärm som exempel. Det som är bra att tänka på om du kollar på g-sync compatible är att kolla upp vilket frekvensomfång som gäller för en specifik modell, då det varierar mellan olika modeller.

Här är en artikel som går igenom skillnaderna: https://www.rockpapershotgun.com/2019/06/20/g-sync-vs-freesyn...

Hej!
Tack för dina svar.
Ja det blir nog en Freesync monitor med G-Sync Combatible, detta då jag inte vet vad jag i framtiden kommer att välja för grafikkort. 30-serien är så klart lockande men kommer ändå invänta AMDs nästa släpp och se vad dom presterar och kostar. Jag har inte RTX som krav eller ett måste så är inte lojal mot någon mer än till den som ger mig mest för mina pengar. Enda anledningen till att jag har det grafikkort jag har idag var för att jag hade pengarna och tänkte att det för en gångs skull hade varit kul att ha ett top tier grafikkort istället för mid tier och slippa uppgradera så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Hej!
Ja den skärm jag hittat är följande: https://www.inet.se/produkt/2214592/aoc-32-cq32g1-curved-1800...

Hade jag dock kunnat hitta motsvarande utan Curved till rimligt pris hade jag ju dock hellre köpt det. Dock vet jag inte om QHD är tillräckligt för en så stor skärm? Läste någonstans att QHD är bäst på 27" skärmar, stämmer det? Om jag vill ha större, bör jag då köra på en skärm med upplösningen 3440 x 1440?

2560x1440 på en 32" skärm ger ganska exakt lika stora pixlar som 1920x1080 på en 24" skärm.

2560x1440 på en 27" skärm ger då naturligtvis mindre pixlar. Om det är en nackdel för att allting blir mindre på skärmen, eller en fördel för att det blir högre upplösning och all mjukvara du använder skalar korrekt - ja, det är en något individuell fråga.

Permalänk

Jag kör på ett Geforce 1060 med en MSI 1440p skräm samt en 1080 skärm brevid, så det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

GTX1080 drar runt pixlarna på en 1440p skärm rätt bra. De flesta spel är 100 fps eller mer. Tyngre spel, typ The Witcher 3, går runt 60-80 fps om man slår av hairworks.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

GTX1080 drar runt pixlarna på en 1440p skärm rätt bra. De flesta spel är 100 fps eller mer. Tyngre spel, typ The Witcher 3, går runt 60-80 fps om man slår av hairworks.

Ah ok, så med hairworks igång så droppar det under 60fps på en 1440p skärm?

Permalänk
Medlem

@ZalZeRoz: Kommer inte ihåg exakt. Vet bara att jag behövde slå av hairworks för att hålla fps mellan 60 och 80 i Toussaint. Det tillför knappt något och drar en massa prestanda i städerna, typ Toussaint.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB