Microsoft lyfter på locket – Xbox Series X kostar 5 695 kronor

Permalänk
Medlem

HUK ~~ Det där är ett väldigt bra pris för det man får.

PS 5 för 4499?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Instant buy.

Permalänk
Medlem

Överkomligt pris ändå.

Skrivet av NaaR:

HUK ~~ Det där är ett väldigt bra pris för det man får.

PS 5 för 4499?

Landar PS5 i närheten av 4499 så är det en fruktansvärt bra pris för vad man får.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Bra pris och som väntat med andra ord - 499 USD!
För mig blir det dock ett 3070 skulle jag tro och givetvis ett PS5, som kompliment

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Överkomligt pris ändå.

Landar PS5 i närheten av 4499 så är det en fruktansvärt bra pris för vad man får.

Det vore verkligen ett perfekt pris, sen ett 3070 till pc'n och jag har allt jag behöver

Permalänk
Medlem

-

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StegeSWE:

Xbox All Access kommer ej till sverige, inte på överskådlig tid.

https://news.xbox.com/en-us/2020/09/09/xbox-all-access-expand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Sjukt kul... Men du blev ertappad av att inte läsa vare sig artikeln eller källan innan du spred din visdom

Permalänk
Medlem

Om jag får drömma lite så hade nästa drag varit att vänta tills PS5 får sitt pris publicerat och försöka sno rampljuset genom att släppa ett VR-headset till Xboxen. En av de fördelar som PS5 kommer ha över Xboxen är VR. Om Microsoft hade introducerat ett VR headset samma dag som PS5 får sin sista garanterade mediaomgång innan lanseringen så hade det säkert hjälpt dem. Många kommer sätta sig och jämföra plattformarna veckan efter priset släpps. Då hade ett par nya glasögon sätt bra ut jämfört med PSVR 2016 specifikationer.

Typ Samsung Odyssey 2 med Reverb upplösning och trådlös anslutning till Xboxen för 399 dollar.

Det är helt osannolikt. Men jag vill hoppas.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Billigare än väntat, kul!
Synd bara att det inte är nå exklusiva just till XBox Series S/X, men förhoppningsvis påverkar detta PS5ans pris också

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

För mig som förbeställt Ps5 så är detta goda nyheter. Nu lär den inte hamna långt ifrån? 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Jag betalar redan för GWG, och gamepass ultimate kostade EN DOLLAR! Fick 3 år av det för EN DOLLAR!

Microsoft skänker ju fan bort grejer här, helt sinnessjukt. Problemet är väl att min dator med ett 2080Super står 2 meter från TVn, så jag kan lika gärna spela på den. Äh, kommer köpa xbox ändå, kul med nya prylar

Jag betalar själv bara månad till månad för 45kr, förvisso låg kostnad när man jämför med hutlöst dyrt exempelvis Spotify blir men hade kunnat fått tjänsten mycket billigare. Trodde personligen att Microsoft skulle sabba tjänsten. Men nu i år går tjänsten från klarhet till klarhet för varje månad, riktigt bra titlar som rullar in.

Jag har flera gånger försökt göra samma sak med min sekundära "spel"dator (6700K, 1070) men jag har svårt för att spela med dator till TVn. Sen är inte OLED och Windows sådär jätterolig combo, samt att grafikkortet inte orkar driva skärmen vettigt. 1920x1080 och 120Hz är rätt nice dock, men väl synligt att skärmen inte gör allt den kan göra. Samt tveksam HDR i Windows på det.

Xbox Series X och en 3080Ti, när de väl kommer, ser det ut att bli här. Samt en ny datorskärm, mer hertz och HDR!

Skrivet av pacc:

Tänkte samma sak,
EA Play är ju en bra bonus om man redan har Gamepass - om man dessutom undviker att spela deras spel tjänar man pengar i mikrotransaktioner man slipper köpa!
Men jag kommer nog att ta mig en titt på Fares spel A way out.

Ubisoft nog sitt på det torra, med Assassin creed och Watchdogs Legion som releasespel på konsollerna så blir det nog många som hoppar på de spelen i avsaknad av stora 1st party releaser från microsoft...

Har man någon självkännedom så klarar man sig nog med att bara köpa de spelen man tänker spela när man behöver dom,
är det inte direkt vid release hela tiden så behöver det inte bli så dyrt.

Känns lite som att Microsofts behov av 1st party releaser försvinner lite om de levererar med Game Pass. Men samtidigt... känns som en stor miss att inte en Forza Horizon/Motorsport med raytracing finns på lanseringsdagen. Nött FH4 som fan det senaste 1,5 året eller så... längtar efter mer. En Xbox Series X blir för mig ett sätt att få mer Game Pass på fler enheter och i något vassare än min Xbox One X vid TV'n. Den kommer flyttas in i sovrummet istället.

EA Play och vad den nu hette innan med Origin fyllde aldrig någon direkt funktion för mig, redan köpt allt jag ville spela. Men jag gillar Software as a Service som koncept, och EA Play i Game Pass? Ja tack!

För mig är PS5 och dess avsaknad av Game Pass ett gigantiskt minus. PS Now är inte i närheten av att konkurrera. Ser det också som ett minus att min Switch inte kan använda Game Pass, men att den iallafall är portabel förlåter mycket.

Och nya Assassins Creed blir ett dag 1-köp! Ser fram emot det som fan. Hoppas man hinner med bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Överkomligt pris ändå.

Landar PS5 i närheten av 4499 så är det en fruktansvärt bra pris för vad man får.

Inte en chans att Ps5 hamnar under 4999kr

Permalänk
Skrivet av SilenceLotto:

Vet vi vad Xbox All Access priset blir i Sverige? Jag hittar inget på elgiganten?

Jag vill också veta! jag blir galen vill förhandsboka nu!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@johanandersson: jag gillar din vinkel! VR har ju MS helt överlåtit till Sony, så det vore ett klokt drag. Enda hindret jag ser är att hårdvarans kapacitet skiljer sig åt rätt mycket mellan XSX och XSS. En utvecklare som vill få ett VR-spel rulla i 120 Hz vet vad de behöver göra för att få det dit på PS5, men om de ska sikta in sig på XSX och XSS måste de dimensionera tid och resurser efter två konfigurationer. Visst, de kan sikta på en lägre bilduppdatering och upplösning med XSS, men det är ändå två olika målkapaciteter de måste utveckla för. Ska bli intressant att se om det blir någon nyhet på den här fronten!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon5930:

Jag har flera gånger försökt göra samma sak med min sekundära "spel"dator (6700K, 1070) men jag har svårt för att spela med dator till TVn. Sen är inte OLED och Windows sådär jätterolig combo, samt att grafikkortet inte orkar driva skärmen vettigt. 1920x1080 och 120Hz är rätt nice dock, men väl synligt att skärmen inte gör allt den kan göra. Samt tveksam HDR i Windows på det.

Är du säker på att du inte missar något? Jag gissar att du har en LG B7 eller liknande, och jag har inga som helst problem med HDR i windows (jag slår ju bara på det i Windows om jag ska spela spel som stödjer HDR, eller film i HDR, annars är det ju bara sämre).

OLED är ju inget specifikt som Windows tar hänsyn till direkt? Testa att starta MSpaint, fyll i svart färg, zomma in och tryck F11 för helskärm, sen flyttar du iväg muspekaren längst till höger. Visst blir TVn helt svart då? Precis samma svart som att den är avstängd menar jag

Jag kör nämligen en LG oled B7 och har inga som helst problem med varken XBox, dator eller AppleTV vad gäller HDR

Jag spelade 1920x1080 120fps på mitt 1070 innan, nådde nästan alltid 120fps i alla fall...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Är du säker på att du inte missar något? Jag gissar att du har en LG B7 eller liknande, och jag har inga som helst problem med HDR i windows (jag slår ju bara på det i Windows om jag ska spela spel som stödjer HDR, eller film i HDR, annars är det ju bara sämre).

Jag kör nämligen en LG oled B7 och har inga som helst problem med varken XBox, dator eller AppleTV vad gäller HDR

Jag spelade 1920x1080 120fps på mitt 1070 innan, nådde nästan alltid 120fps i alla fall...

Kanske har hänt lite sedan jag senast försökte. Ska prova igen, har datorn ifråga ihop med min TV i sovrummet men det den används för kan jag använda en RPi till.

Min primära TV är mycket riktigt en B7 med, 55B7v mer specifikt och Xbox One X och PS4 Pro har inga problem med HDR med TV'n, såvida nu inte spelen haft någon konstig lösning typ RDR2 på iallafall Xbox One X. Men satan vad snyggt spelet var i äkta 4K trots avsaknad av bra HDR.

För mig har bekymret varit just Windows och HDR. Men får bli att prova. Minns att Assassins Creed: Odyssey inte såg speciellt bra ut, likaså Shadow of the Tomb Raider samt någon mer titel. Men det var minst ett år sedan dessa testades med.

HDR är underbart, ser fram emot att det är standard både i skärmar och stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

Då är det dags att vakna upp.
När förra generationen kom 2013 så betalade man motstridigt 5000:- för en high end mobil och 7000:- för ett high end grafikkort
Idag kostar en high end mobil 13000:-, ett high end grafikkort 13000:- och kidsen går runt med 6000:- iphones i mellanstadiet.
Så generellt verkar folk beredda att lägga snuskigt mycket pengar på teknik.
Så för mig är 6000:- extremt billig för en spelkonsol. Jag hade aldrig lagt 13000:- för en mobil eller grafikkort, men lätt 8000:- för en konsol med alla den hårdvara som allt innehåller (motsvarande PC komponenter stannar knappast under 10000:-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Om jag får drömma lite så hade nästa drag varit att vänta tills PS5 får sitt pris publicerat och försöka sno rampljuset genom att släppa ett VR-headset till Xboxen. En av de fördelar som PS5 kommer ha över Xboxen är VR. Om Microsoft hade introducerat ett VR headset samma dag som PS5 får sin sista garanterade mediaomgång innan lanseringen så hade det säkert hjälpt dem. Många kommer sätta sig och jämföra plattformarna veckan efter priset släpps. Då hade ett par nya glasögon sätt bra ut jämfört med PSVR 2016 specifikationer.

Typ Samsung Odyssey 2 med Reverb upplösning och trådlös anslutning till Xboxen för 399 dollar.

Det är helt osannolikt. Men jag vill hoppas.

Skrivet av loevet:

@johanandersson: jag gillar din vinkel! VR har ju MS helt överlåtit till Sony, så det vore ett klokt drag. Enda hindret jag ser är att hårdvarans kapacitet skiljer sig åt rätt mycket mellan XSX och XSS. En utvecklare som vill få ett VR-spel rulla i 120 Hz vet vad de behöver göra för att få det dit på PS5, men om de ska sikta in sig på XSX och XSS måste de dimensionera tid och resurser efter två konfigurationer. Visst, de kan sikta på en lägre bilduppdatering och upplösning med XSS, men det är ändå två olika målkapaciteter de måste utveckla för. Ska bli intressant att se om det blir någon nyhet på den här fronten!

Behöver ens Microsoft själva göra något i VR väg ens för Xbox? På PC-sidan så sammarbetar de med de flesta (alla?) VR aktörer och kan lika väl ge stöd för det som släpps och kan användas för PC. Hade de öppnat upp PCVR för Xbox hade det varit total knock out.

Men att det skulle hända? Känns inte som MS varit superintresserad mer än att jobba lite med Mixed Reality för Windows 10.

Sen, personligen, så skulle jag aldrig vilja köra konsol VR igen, PC är 100 år före här. Nya bättre lösningar släpps med jämna mellanrum, vi med Oculus Quest kör våra trådlösa utan yttre sensorer. Trådlös VR är underbart!
När man jämför med PSVR (vilket jag själv gjort, då jag tyvärr köpte en sån med) så känns det som arkeologi. "Så här spelade man VR på stenåldern".

Nu är jag nog aningen petig, konsol VR är bara bra då det ger en till möjlighet att komma in i VR. Vi tjänar alla på att fler får möjlighet att använda lösningarna. Men för bästa upplevelsen? PC. Alltid PC.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: nja här håller jag nog inte med (angående VR-upplevelse på konsol). Spelade flera riktigt bra PSVR-spel innan jag sålde av min enhet (hade första generationen utan HDR passthrough). Astro Bot, Resident Evil VII och Moss var grymt trevliga spelupplevelser. En PSVR 2 med högre bilduppdatering och en konsol som kan driva spelen i 120 Hz skulle vara mumma.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som inte hängt med alls i konsolträsket? Tycker nästan 6000 Kr är hiskeligt dyrt för en spelkonsol.

Jämför man det med en ok speldator så är det ett riktigt bra pris, även om det kanske kan anses vara en större summa pengar ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ultimate pass är väl ju för dom som kör både på pc och xbox så det skulle vara kontroversiellt i min mening att skaffa en series S för det kan jag tycka

Ultimate är Game Pass + Xbox Live Gold + xCloud + PC + Perks.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Inte en chans att Ps5 hamnar under 4999kr

Folk sa att det inte fanns en chans att X-series skulle hamna på under 6000. Allt beror på om Sony fortsätter sin taktik att sälja konsoler till förlust och ta igen det i form av mjukvara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAS06:

Är inte 25000 lite dyrt för en dator, skämt åt sido. Det är inte så dyrt när man väl tänker på det. En dator med samma specs kan kosta 6000 till om du bara ska spela på den

Folk missade min poäng. Nyckelmeningen var i första biten av mitt inlägg. Har inte brytt mig om konsoler sedan 2010-2011 någon gång, då kostade en 360/PS3 ett par tusenlappar vill jag minnas. Därav är 6000 Kr för en konsol, oavsett vad som sitter i den, väldigt dyrt. Har ingen aning om vad Series X är för något... Och jag är inte den att intressera mig av konsoler heller.

Hårdvarubaserat DRM och klumpiga handkontrollers? Nej du tack!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Ultimate är Game Pass + Xbox Live Gold + xCloud + PC + Perks.

Och nu också EA Play

https://news.xbox.com/en-us/2020/09/09/get-ea-play-with-xbox-...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Då är det dags att vakna upp.
När förra generationen kom 2013 så betalade man motstridigt 5000:- för en high end mobil och 7000:- för ett high end grafikkort
Idag kostar en high end mobil 13000:-, ett high end grafikkort 13000:- och kidsen går runt med 6000:- iphones i mellanstadiet.
Så generellt verkar folk beredda att lägga snuskigt mycket pengar på teknik.
Så för mig är 6000:- extremt billig för en spelkonsol. Jag hade aldrig lagt 13000:- för en mobil eller grafikkort, men lätt 8000:- för en konsol med alla den hårdvara som allt innehåller (motsvarande PC komponenter stannar knappast under 10000:-)

Motfråga. Vad kostar en highend mobil att tillverka?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Folk missade min poäng. Nyckelmeningen var i första biten av mitt inlägg. Har inte brytt mig om konsoler sedan 2010-2011 någon gång, då kostade en 360/PS3 ett par tusenlappar vill jag minnas. Därav är 6000 Kr för en konsol, oavsett vad som sitter i den, väldigt dyrt. Har ingen aning om vad Series X är för något... Och jag är inte den att intressera mig av konsoler heller.

Hårdvarubaserat DRM och klumpiga handkontrollers? Nej du tack!

Fast nu släpptes ju inte de maskinerna 2010... Så att räkna från ett så självcentrerat perspektiv säger ju absolut ingenting om vare sig idag eller igår.

Här: https://kotaku.com/how-much-every-sony-nintendo-and-microsoft...

Men du kan naturligtvis vänta till 2023 och jämföra läget då istället kanske.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tackvare Nvidia får vi lägre priser på Nästa Generations Konsoler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Motfråga. Vad kostar en highend mobil att tillverka?

https://evertiq.com/news/42974

Iphone X är iofs inte senaste men om vi säger $400 i BOM då

Permalänk
Medlem

Oj, trevlans för de som föredrar konsol att komma undan lite billigare än väntat!

Jag trodde inte alls att den skulle vara så prispressad. Men Microsoft tjänar nog inget på själva konsolen ändå, det är ju spelen och Xbox live (om det heter så än) och Game pass osv pengarna kommer från. De kanske t.om säljer dem med förlust, vem vet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |