Permalänk
Medlem

Flera AIO, montering och luftflöde

Hej!

Jag ska byta till ett 3080 och funderat på kylningen. Har funderat på ren vattenkylning, men kanske väntar med det till nästa gång när jag behöver byta både cpu och GPU igen. Eventuellt kanske jag går in på EVGAs AIO kylda GPU om det inte blir Gigabytes xtreme. T ex. EVGA hybvrid.

Har det här chassit:
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Cases/Carbi...

Kyler processorn med en AIO (deepcool 240ex) som drar ut luft från chassit. Nuvarande GPU är fläktstyrd som får sin luft inifrån chassit.
Intagfläktar i front med två st Aerocool DS White LED Fan 140mm. En likadan fläkt i bak som suger ut luft ur chassit.

Chassit är lite udda då moderkortet sitter upp och ner. Det gör att jag satte radiatorn i botten när slangarna inte nådde fram i front. Jo, jag vet att pumphuset hamnar över kylaren, men det blir så.

Tycker jag lyckats ganska bra med flödet. En ström över grafikkortet och mellan GPU och CPU kylningen. Sen tar de luft på varsin sida så att säga. Varm luft evakueras och kall tas in.

Frågan är hur man ska montera ytterligare en AIO? Jag måste sätta ev. gpu AIO i fronten. Ska den suga ut luft eller in luft? Suger den in luft förvärmer den ju luften som sen går till CPUs kylare.

Är det som så att man måste tänka nytt med dessa kort och sätta dem på att suga ut luft båda två och sen ta in luft i bak eller ska båda ta in luft i chassit? Då värmer de ju i lådan, och det bli i princip bara en fläkt ut i bak.

Nu har jag i och för sig skrivit som om hybridkortet är dubbelfläktad, dubbelkylare i längd. Kingpin 2080 Ti hade ju det. Om denna har en fläkt och en kylare som 2080 syper hyrid ersätter jag ju såklart bara bakre fläkten.

Men för skojs skull. Om man har två AIO och i chassit bara har plats för AIO 2 fläktar i fronten och AIO 3 fläktar i topp/botten(mitt fall) hur ska flödet vara? Ut från båda? In från båda? Eller ska man ta in på ena och ut på andra och vilken isf?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Botten och baksidan som intag av kall luft.
Fronten som utblås.
Grafikkortets AIO i botten. (intag)
Processorns AIO i fronten. (utblås)
Jag tror det ger bäst temperatur/prestanda.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Oki! Får man inte negativ effekt för kylningen av CPU av att dra tilluften genom radiatorn för GPU och sen dra den genom radiator för CPU?

För min del blir jag lite låst när det är för korta slangar mellan pumphus och radiator för att montera den i fronten. Har även klockat 6700K från 4 till 4,6 sen den var ny ås vill ju inte försämra kylningen.

Här är bilder från tillverkaren:
https://www.corsair.com/eu/en/600C

En tanke är att ta in luft i botten och i fronten och hoppas på att bakre fläkten klarar att avlägsna tillräckligt för att det inte blir för varmt i chassit för annat som kyls passivt. Fördelen med det är att de bör ge ett övertryck i chassit som får luft via intag med damfilter vilket minskar dammet i lådan.

Som det verkar är det bara 3090 som kommer som kinpinversion:
https://www.evga.com/articles/01434/evga-geforce-rtx-30-serie...

Förhoppningsvis är det bara en fläktbredd på 3080 hybrid för då kan jag montera den där jag idag har en bakre frånfläkt. Då hämtar både CPU och GPU från chassit som får tilluft via två fläktar i fronten. Luft som är svalast möjlig. De saker som kyls passivt i boxen värms inte från något annat utan exponeras för så sval luft som möjligt inklusive minnesfläkten på hybridkortet. Nackdelen är att det blir som nu att det inte bli ett övertryck i lådan och därför kan luft dras in i icke damfiltrerade håligheter.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Precis som @backspace video visar, så ska du inte montera radiatorn in botten på en AIO då luften kommer hamna i pumpen.

Hade du haft custom så skulle du kunna montera en fillport eller tank för att snappa upp luften.

Gällande in/ut: insug på fronten, utblås på toppen och eventuellt bak i chassit.

Blir väldigt konstig cirkulation annars, luften du värmer upp kompenseras med vattnet du kyler med den luften.

Permalänk
Medlem

Absolut borde utblåset varit i toppen med cpu radiatorn. Tyvärr är det här chassit upp och ner så moderkortet sitter upp och ner. Såhär i efterhand skulle jag köpt ett annst chassi. Eller så ställer jag lådan upp och ner 🤣

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Verkar som 3080 hybrid har en kylare på 240 och 3090 kingpin en på 360. Hybrid verkar släppas senare än 17 sept. Detta enligt info från EVGA vid releas event.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Det blir nog så att jag köper nytt chassi. Kommer byta till detta:
https://www.inet.se/produkt/6903779/lian-li-o11-dynamic-xl-ro...

Då toppmonterar jag 240x CPU-radiatorn. Sidomonterar GPU 240x radiatorn och monterar chassifläktarna i botten

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Det blev ett nytt chassi!

Har monterat ihop min gamla dator i den nu. Blev såhär:

Skaffade vertikal montering för GPU pga. skapa spalter som tilluften i botten kan flöda förbi via. Blir nog väldigt bra när jag får EVGA 3080 Hybrid som är smalare så mer luft strömmar förbi och så monteras dessa AIO till höger om moderkortet

Hade 140 mm fläktar sen förr men den här är gjort för 130 mm. Montera nog 3x120 Noctua NF-A12x15 PWM Chromax black i botten som intag senare i samband med nya grafikkortet.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.