Permalänk

Comhem VS Bredbandsbolaget/telenor

Hej, har haft nu bredbandsbolaget/telenor i cirka 3 år, både TV och bredband. Tycker det fungerat rätt bra, tycker däremot att wifi signalen inte är den bästa när man går till andra rum (där inte routern är placerad) och upplever även nu på senaste när man kollar HBO exempelvis att det krashar, vet inte om beror på TVn, HBO eller wifi som gör det.

Iaf så fick vi erbjudande nu från comhem som var rätt bra, dock med 24mån bidningstid och de påtalade att detta var ett Comhem hus men när jag skulle säga upp från bredbandsbolaget så sänkte de priset utan bindningstid, så även det som vi har nu tycker jag är rätt bra.

Frågan är vad har ni för erfarenhet av båda bolagen, vilka är bäst och har bäst router?

Gjorde precis en koll på bredbandskollen och fick följande (har 200 paketet).
nedladdning: 188
Uppladdning: 211
Svarstid: 1.51ms
Så det verkar ju rätt bra

Permalänk
Hedersmedlem

Välj inte internetleverantör utifrån hur bra routern är. Du kan köpa en själv som är bättre än valfri router som kommer från internetleverantören.

Comhem är okej så länge det inte strular, då är det sämst. Jag hade personligen inte valt Comhem framför en väl fungerande fiberanslutning.

Permalänk

@pv2b:

Är det någon router du kan rekommendera? Jag tyckte många låg runt 2000kr, kändes rätt dyrt?

Jag tror inte det är fiber som vi har idag via heller telenor.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Vikingbjörn: Som sagt innan, de medföljande pruttarna är ofta skräp, oavsett vad som lovas.

Du kan få en massa finfina tips om routrar i den här tråden. Sök bara på det du önskar, som ”räckvidd” osv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Jag tror inte det är fiber som vi har idag via heller telenor.

Vad är det då? Om du får ut ~200 Mbit/s kan det ju inte vara ADSL eller 4G i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det då? Om du får ut ~200 Mbit/s kan det ju inte vara ADSL eller 4G i alla fall.

Förmodligen LAN-uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Hej, har haft nu bredbandsbolaget/telenor i cirka 3 år, både TV och bredband. Tycker det fungerat rätt bra, tycker däremot att wifi signalen inte är den bästa när man går till andra rum (där inte routern är placerad) och upplever även nu på senaste när man kollar HBO exempelvis att det krashar, vet inte om beror på TVn, HBO eller wifi som gör det.

Iaf så fick vi erbjudande nu från comhem som var rätt bra, dock med 24mån bidningstid och de påtalade att detta var ett Comhem hus men när jag skulle säga upp från bredbandsbolaget så sänkte de priset utan bindningstid, så även det som vi har nu tycker jag är rätt bra.

Frågan är vad har ni för erfarenhet av båda bolagen, vilka är bäst och har bäst router?

Gjorde precis en koll på bredbandskollen och fick följande (har 200 paketet).
nedladdning: 188
Uppladdning: 211
Svarstid: 1.51ms
Så det verkar ju rätt bra

Är du nöjd idag men får ett bättre erbjudande från en annan aktör så tycker jag du meddelar det till din befintliga.
Inte omöjligt dom ger dig samma deal.

Angående wifi och täckning bör du se över placeringen av den innan du funderar på att byta routern till något annat.

Permalänk
Medlem

@Vikingbjörn: Ingen egen erfarenhet av comhem, men en av dom jag brukar spela med har comhem och det går inte en kväll utan att han gnäller på sin uppkoppling, så fort han får möjligheten att välja annan kommer han att byta.
Problemen han upplever är hög latens och att uppkopplingen går ner vilket jag kan bekräfta eftersom han ofta försvinner från TS helt plötsligt, ibland återkommer han direkt och ibland tar det ett tag eftersom han fått gå över till sin 4G uppkoppling via mobil.

Permalänk
Medlem

Comhem Koaxfiber = undvik. Varför? Dåliga pingtider/latency och mycket strul (min egen erfarenhet).
Är det genom fiberLAN är detta att föredra, förmodligen lika problemfritt som övriga leverantörers fiberLAN då många delar på huvudlinan in till fastigheten.

Permalänk
Skrivet av ormey:

Är du nöjd idag men får ett bättre erbjudande från en annan aktör så tycker jag du meddelar det till din befintliga.
Inte omöjligt dom ger dig samma deal.

Angående wifi och täckning bör du se över placeringen av den innan du funderar på att byta routern till något annat.

Hej det var det jag gjorde och därmed sänkte vi priset rätt mkt med vårt nuvarande abonnemang.

Permalänk
Skrivet av ormey:

Förmodligen LAN-uttag.

Jag jag har ett lan uttag i bostaden, vet dock inte vad de är för dragning av nätverket till bostaden , vad brukar de va då?