Önskar hjälp att välja moderkort till nytt datorbygge

Permalänk

Önskar hjälp att välja moderkort till nytt datorbygge

God dag!

Jag har ett tämligen specifikt krav vilket hittills har gjort det till en tröstlös syssla att leta moderkort. Jag vill nämligen kunna nyttja DisplayPort över USB-C vilket för säker kompatibilitet ställer kravet Thunderbolt 3. Thunderbolt version verkar sällan vara specificerat vilket skapar en del huvudvärk.

Jag läste nämligen följande artikel i ämnet.

Har hittat denna produkt dock om man läser på Gigabytes hemsida så står det inte ens på deras hemsida om det är faktiskt Thunderbolt 3-stöd som avses. Dessutom verkar stödet enbart vara via en intern kontakt... och lite så här håller jag på. Både försäljare och t.o.m. tillverkarna själva verkar inte specificera detta i någon större utsträckning så kan verkligen bara instämma i vad som sägs i artikeln att DisplayPort över USB-C är ett träsk utan dess like.

Sitter någon på konkret tips på moderkort som har Thunderbolt 3 med kontakt på I/O-panelen så mottages dessa tacksamt! Då detta verkar vara den svåraste nöten att knäcka så börjar jag där men tanken är att även lägga vantarna på ett 3080 eller 3070 någon gång de kommande månaderna ^^

Just nu tar jag emot alla tips oavsett pris!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Stort tack! Tyvärr faller samtliga på olika punkter, förta på pris, nummer två och fyra på grund av att Nvidias 30XX-serie baseras på PCIe gen 4 och nummer tre på frånvaro av M.2. Tack för att du tog dig tid!

Kan ju vara så också att jag inte kan få allt till en rimlig peng och i så fall får jag revidera vad som är prioriterat men än har jag inte gett upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av madshrimp:

Stort tack! Tyvärr faller samtliga på olika punkter, förta på pris, nummer två och fyra på grund av att Nvidias 30XX-serie baseras på PCIe gen 4 och nummer tre på frånvaro av M.2. Tack för att du tog dig tid!

Kan ju vara så också att jag inte kan få allt till en rimlig peng och i så fall får jag revidera vad som är prioriterat men än har jag inte gett upp

Skall du ha PCI-E 4.0 och Thunderbolt så blir det inte många moderkort att välja på - bara AMD-moderkort som har PCI-E 4 än så länge, medan Thunderbolt är lite av en Intel grej.

Jag hittade ett par stycken dock, bägge från ASRock:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5166484 ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5190880 ASRock X570 Creator

Permalänk
Medlem

Kanske är värt att vänta på USB4 eller köpa en GPU med VirualLink? Adaptrar vinns också om det är ren bildsignal du vill åt

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Skall du ha PCI-E 4.0 och Thunderbolt så blir det inte många moderkort att välja på - bara AMD-moderkort som har PCI-E 4 än så länge, medan Thunderbolt är lite av en Intel grej.

Jag hittade ett par stycken dock, bägge från ASRock:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5166484 ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5190880 ASRock X570 Creator

Precis det jag insåg också att den kombinationen i dagsläget helt utesluter Intel. Det första av dina förslag har jag också kommit över men jag hade gärna velat har två stycken m.2 för att kunna köra system på en och övrigt på en annan. Kanske inte vinner så mycket prestanda på det med tanke på hur snabba m.2 är jämfört med 2,5" SSD. Hade dock behövt köpa en på >2 Tb för att täcka mina behov.

Det andra kortet täcker helt klart mina behov och har även lite lull-lull jag inte har användning för och det förklarar väl även den höga prislappen.

Nu släpps ju Nvidias 30-serie snart så jag får väl ha lite is i magen och se om det dyker upp något mer på marknaden eller helt enkelt sätta mig och prioritera vad som är viktigast. Stort tack för hjälpen dock! Lite klokare har jag i vart fall blivit xD

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kanske är värt att vänta på USB4 eller köpa en GPU med VirualLink? Adaptrar vinns också om det är ren bildsignal du vill åt

VirtualLink skall helt klart kollas upp! Vill åt den kombinerade bild-/datasignal som Thunderbolt har att erbjuda då min sekundära skärm (vilken är tänkt att anslutas med Thunderbolt) har inbyggd USB-hubb jag tänker nyttja för mus och tangentbord. Blir smidigare när jag ska ha hemmakontor så behöver jag bara flytta över en sladd till min jobbdator så är det klart!

Men jag får kanske rucka på den bekvämligheten enligt tidigare citat då speldatorn ändå någonstans blir prioriteten vid kommande datorbygge.