Nvidia Geforce RTX 3070/3080/3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Inet förklarade i sin stream att ASUS kommer köra det erbjudandet för TUF korten för att matcha priset på Nvidias founders edition kort.

Stämmer bra!
https://www.facebook.com/inet.se/posts/10158504243363260
(Går inte att boka btw)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Inet förklarade i sin stream att ASUS kommer köra det erbjudandet för TUF korten för att matcha priset på Nvidias founders edition kort.

Aha!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Lägger upp den här videon i denna tråd också. Det kommer finnas risk för Bottleneck på cpu'n, speciellt om man sitter på en 3600x. Men inget är ju klart innan vi ser tester såklart.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Lägger upp den här videon i denna tråd också. Det kommer finnas risk för Bottleneck på cpu'n, speciellt om man sitter på en 3600x. Men inget är ju klart innan vi ser tester såklart.

https://www.youtube.com/watch?v=bm4U_S_5dSo&t=976s&ab_channel...

Allting är relativt. Ska man vara krass är alla CPU utom den allra bästa "bottlenecks" i någon form.

Testet nedanför är på ett 2080 Ti med Far Cry New Dawn som gillar CPU. Skaffar man ett 3080 eller 3090 blir skillnaderna sannolikt större eftersom taket för GPU är betydligt högre.
https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

Spelar man däremot mer GPU-törstande spel som t.ex. Division 2 blir betydelsen av CPU mindre.
https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

Med en äldre långsammare CPU får man förstås mindre vinst med RTX 3080 eller 3090. Men det kommer fortfarande vara en sannolikt stor prestandaförbättring i högre upplösningar och vissa typer spel.

Permalänk
Medlem

Förutom vissa spel som inte är optimerade, så verkar det som att man kan få väldigt hög FPS i de flesta fallen även med CPU som kanske inte är high-end direkt. Då menar jag den teoretiska "gränsen" om man typ skulle köra 720p med allt satt till low.

Jag ser helt enkelt inte hur CPU bottleneck kommer vara något så där stort problem, förutom vissa spel. Kör du Ultra, så brukar GPU:n vara bottleneck med en god marginal. Spelen kommer förmodligen bara bli mer och mer krävande de kommande åren också med nya konsoller.

Permalänk
Medlem

@Fulci:
Precis! Jag är nöjd över min 3600x och kommer nog sitta på den ett tag tills den säger sitt, tror den kommer funka utmärkt.

Satt ganska länge på en i5 2500K innan så är ingen person som köper nya saker efter varje släpp.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

@Fulci:
Precis! Jag är nöjd över min 3600x och kommer nog sitta på den ett tag tills den säger sitt, tror den kommer funka utmärkt.

Satt ganska länge på en i5 2500K innan så är ingen person som köper nya saker efter varje släpp.

Alltid bra kolla tester förstås. Lär säkert dyka upp ett antal som testar nya 3000-korten med flera olika CPU konfigurationer, även med mindre kraftfulla CPU. Recensionerna bör väl släppas en eller några dagar innan man kan beställa.

Permalänk
Medlem

Vad betyder TUF? Basic modell? 🙈

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

@Frantz3n:

Vet inte riktigt vad TUF betyder, men det verkar vara som att Asus skapar en branding under ROG.
Balans mellan kvalitet och pris känns det som rent instinktivt efter att tittat på lite av deras produkter.

https://www.asus.com/campaign/tuf-gaming/us/tuf-gaming-allian...

Jag sitter själv och funderar på en 3080 TUF, den verkar inte vara så stor skillnad mellan den och ROG STRIX modellen.

https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-10G-GAMING/sp...

https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RTX3080-10G-GAM...

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk

Har en I5-7600k och ett 1060 6gb, redigt sugen på ett 3070..

Kommer CPUn bottlenecka?

Mvh fattig student

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frantz3n:

Vad betyder TUF? Basic modell? 🙈

TUF = "tough". Prismässigt ett steg under ROG-serien, typ. Lite enklare, lite billigare, ska ändå se ut o kännas tufft å fräckt typ.

Skrivet av ILTotoRiina:

Kommer CPUn bottlenecka?

Inte mer än den redan gör, såklart. Så nej, sett ur närvarande perspektiv.

Annars beror den frågan helt på vad för bildskärm du har (freesync eller gsync antar jag, annars varför oroa sig?), vilka spel du kör och vid vilken upplösning och inställningar. Situationen ändras enormt beroende på vad du kör och hur fett du brer på med ögongodis, så det går inte att ge några exakta svar på en så generell fråga.

Får du mer än 60fps så är du verkligen flaskad? De flesta processorer klarar ju det i de flesta speltitlar. Allt över det blir bonus, och har du inte free/gsync så blir allt över 60 bara att elda för kråkorna ändå.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

TUF = "tough". Prismässigt ett steg under ROG-serien, typ. Lite enklare, lite billigare, ska ändå se ut o kännas tufft å fräckt typ.

Är det någon skillnad på prestandan mellan TUF och ROG eller handlar det enbart om avskalat visuellt krimskrams som RGB och liknande?

Permalänk
Medlem

Finns även msi och zotac till referenspris hos komplett. Tyckte båda såg intressanta ut.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCarrot:

Är det någon skillnad på prestandan mellan TUF och ROG eller handlar det enbart om avskalat visuellt krimskrams som RGB och liknande?

2.7 vs 2.9 slot, 19mm längre dvs större kylare (förmodligen), mer rgb, man kan ansluta 2st 4pin fläktar till rog modellen, 3 ström kontakter istället för 2 (onödigt).
Störta fördelen är att rog eventuellt är lite tystare än tuf.
Är det värt 2000kr extra? Nej verkligen inte, en tusenlapp max.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Finns även msi och zotac till referenspris hos komplett. Tyckte båda såg intressanta ut.

väntar på vad Trio X modellen kommer ligga på.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

någon som har erfarenhet att beställa direkt ifrån nVidia? har fortfarande svårt att bestämma mig om jag skall ta ett FE eller Asus...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Alltid bra kolla tester förstås. Lär säkert dyka upp ett antal som testar nya 3000-korten med flera olika CPU konfigurationer, även med mindre kraftfulla CPU. Recensionerna bör väl släppas en eller några dagar innan man kan beställa.

Javisst, längtar tills testerna!
om det nu skulle vara så värst påtagligt, så kommer jag hur som byta upp mig till Ryzen 4000 serien.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCarrot:

Är det någon skillnad på prestandan mellan TUF och ROG eller handlar det enbart om avskalat visuellt krimskrams som RGB och liknande?

TUF är budgetmodellen. Kan funka bra men kan också ha problem med kylningsförmåga och kvalité. Men så är det ju ofta med billigare modeller, dom måste ju spara in pengarna någonstans och det görs ju med billigare komponenter på TUF jämfört med Strix t.ex., dom har ju moderkort i den serien också och det är ju relativt billiga kort i jämförelse med deras Strix kort.

Vet att det varit problem med TUF grafikkort innan då dom hade undermålig kylning på en populär grafikkortsmodell, kommer inte ihåg vilken dock. Smartast är nog att vänta på reviews på just det kortet och se hur det står sig, annars finns ju alltid 14 dagars returrätt som minimum om man köper online.

Permalänk

Planerar att köpa/bygga en helt ny dator med RTX 3080 som bas. Men i övrigt lite kluven om man ska satsa på Intel eller AMD processorer, men jag har just nu tankarna på att köra AMD då det stödjer PCI 4.0.

Finns det några synpunkter på komponenterna som jag just nu har valt ihop, något som kan flaskhalsa? Kan vara villig att utöka budgeten ett par tusen till för ökad prestanda, men gör inget om om det finns billigare och bra alternativ oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvartsen:

Planerar att köpa/bygga en helt ny dator med RTX 3080 som bas. Men i övrigt lite kluven om man ska satsa på Intel eller AMD processorer, men jag har just nu tankarna på att köra AMD då det stödjer PCI 4.0.

Finns det några synpunkter på komponenterna som jag just nu har valt ihop, något som kan flaskhalsa? Kan vara villig att utöka budgeten ett par tusen till för ökad prestanda, men gör inget om om det finns billigare och bra alternativ oxå
https://www.inet.se/kundvagn/bild/14124791

Sägs att AMD ska lansera 4000 serien snart. Vänta in den? Oktober tror har jag hört

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Än så länge finns alltså RTX 3080 listade för 7825 kr från Nvidia FE, Asus TUF, Zotac Trinity och MSI VENTUS. Jag har planer på att vattenkyla och har koll på att EKWB har vattenblock redo för referenskort (inte FE ännu, men det kommer också) och att det är oklart vilka kort som faktiskt är kompatibla med EK:s vattenblocket ännu. Det jag undrar, är det någon som har koll på vad de olika tillverkarna säger om garantin när originalkylaren monteras bort? Ryker garantin? Har de såna där plomberingsklistermärken på skruvarna? Synd att inte EVGA verkar vara med i matchen här i Sverige från start. Där vet jag åtminstone att garantin håller även vid vattenkylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

AMD måste väl justera sina priser, alternativt släppa nya kort väldigt väldigt snart?
5700 och 5700XT måste vara totalt ointressanta kort nu med 3070.
Och för att inte tala om begagnade 2080 Ti som säljs för samma pris som 5600XT

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Inte mer än den redan gör, såklart. Så nej, sett ur närvarande perspektiv.

Annars beror den frågan helt på vad för bildskärm du har (freesync eller gsync antar jag, annars varför oroa sig?), vilka spel du kör och vid vilken upplösning och inställningar. Situationen ändras enormt beroende på vad du kör och hur fett du brer på med ögongodis, så det går inte att ge några exakta svar på en så generell fråga.

Får du mer än 60fps så är du verkligen flaskad? De flesta processorer klarar ju det i de flesta speltitlar. Allt över det blir bonus, och har du inte free/gsync så blir allt över 60 bara att elda för kråkorna ändå.

Spelar mest warzone, och vill uppgradera inför nya CoD releasen i november.
Vill egentligen bara kunna spela spelet i 1080p med bra settings(inte allt på low i stort sett) utan att det ska vara några konstigheter.

Har en Acer XF240H som är en freesync-skärm.

CPUn hänger med utan problem idag men att matchmakea en 4-5 år gammal CPU med en ny GPU, borde det ens vara lagligt eller hänger CPUna med i fighten fortfarande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ILTotoRiina:

CPUn hänger med utan problem idag men att matchmakea en 4-5 år gammal CPU med en ny GPU, borde det ens vara lagligt eller hänger CPUna med i fighten fortfarande

Intel stod ju i princip still och stampade vad gäller prestanda i typ 5 år tills Ryzen kom och skrämde dem ur skinnet. Så det ska nog gå bra. Kanske att 4C/8T inte är fullt optimalt längre för nya spel, men du kommer ju helt klart att få bättre prestanda ändå med nytt grafikkort än vad det gamla ger.

När mina AMD Vega var nya drog jag i dem i min äldsta PC, en i7 920 (första "Core"-generationen, med andra ord). Klockad till 3.2GHz och med bara PCIe 2.0 så fick man ändå bättre 3DMark-siffror än vad mina gamla R9 390X mäktade med i min nyaste PC med i9 7900X CPU... Intressant experiment!

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt haft någon koll på specifika märken av grafikkort sedan Pascal korten. Vilka kort tror ni kommer lägga sig lite över FE kostnad, men inte väldigt mycket mer?

Just nu har vi priser för några kort som ligger på samma pris som FE, sen är det ett 2000+kr hopp upp till Strix... Det är ett hopp som jag tycker är vansinnigt. Dock så kan jag tänka mig kanske ett 3080 kort för 8500kr, om man får lite biffigare kylare för det. (Jag menar, för de extra pengarna kan man köpa en ganska stor heatsink)

Bryr mig inte om hur de ser ut eller hur stora de är, men är lite orolig för att de där 320W TDP ser till att korten blir varma, vilket då leder till att man måste köra fläktarna på ganska höga varv, om man inte ha en ganska biffig heatsink.

Önskar det fanns någon modell där de bara skiter i RGB och design överhuvudtaget, bara har en stor heatsink och ett par bra fläktar... allt jag behöver (En heatsink och några Noctua-fläktar, vilken dröm det hade varit)

Permalänk

@eXeem: Det lät ju spännande. Då kanske man inväntar den! Kanske ändå inte säkert att man hinner få tag på ett rtx 3080 innan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvartsen:

@eXeem: Det lät ju spännande. Då kanske man inväntar den! Kanske ändå inte säkert att man hinner få tag på ett rtx 3080 innan dess

Om du tänkt köpa en Ryzen 7 3800x, så tycker jag du lägger till några hundra och väljer en 3800xt istället. Dom har bättre boost clock.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Spelar mest warzone, och vill uppgradera inför nya CoD releasen i november.
Vill egentligen bara kunna spela spelet i 1080p med bra settings(inte allt på low i stort sett) utan att det ska vara några konstigheter.

Har en Acer XF240H som är en freesync-skärm.

CPUn hänger med utan problem idag men att matchmakea en 4-5 år gammal CPU med en ny GPU, borde det ens vara lagligt eller hänger CPUna med i fighten fortfarande

Tror inte nya cod kommer se så mycket bättre ut än MW2019.
Kör typ mesta full settings med 1080P skärm med över 90 fps på en 1070.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

@Edvartsen: Jag hade personligen inte kört på under 32 gb ram om jag skulle bygga nytt idag (det ska jag dock när zen3 kommer i nov eller något), särskilt om du använder Chrome som bara slukar upp allt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

någon som har erfarenhet att beställa direkt ifrån nVidia? har fortfarande svårt att bestämma mig om jag skall ta ett FE eller Asus...

Samma här! Men svårt att motivera 3000 kr mer för ett 3090. Särskilt då FE ser så pass bra ut och verkar ha en vettig kyllösning denna gång.

Fick svar i en annan tråd av en kille som hade beställt från nvidia.se vid 20-seriens release. Kom fram på 2-3 dagar enligt utsago.