Råd/info ang ny bygge med 3090 bl.a.

Permalänk

Råd/info ang ny bygge med 3090 bl.a.

Halloj!

Som rubriken lyder tänkte jag kolla runt lite på åsikter om mitt blivande bygge. Haft nuvarande dator i 8+ år och hela tiden tänkt att nästa dator som jag skaffar ska jag safta på lite och få rätt bra kit.

Lite oklart ännu ang chassi och kylning, men har slängt ihop dessa delar änsålänge. Inget skrivet i sten så kan bli div ändringar.

https://komponentkoll.se/bygg/qipFv

Väl mött!

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad avser du använda datorn till? Hur ser budgeten ut?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1208318-viktigt-hur-ma...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

@twit: Ja, förstås. Den kommer mestadels användas till att spela med. Ev streamande här och där.

Badar såklart inte i pengar så självklart vill man inte lägga hur mycket som helst. 40-60k kanske. Eftersom jag nu haft denna dator i 8+ år och egentligen inte haft dator i närheten av den som jag skrapat ihop komponenterna till, så känner jag ändå att är det någon gång man ska "safta till det" så är det väl ändå nu.

Mvh//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swamp Gas:

Halloj!

Som rubriken lyder tänkte jag kolla runt lite på åsikter om mitt blivande bygge. Haft nuvarande dator i 8+ år och hela tiden tänkt att nästa dator som jag skaffar ska jag safta på lite och få rätt bra kit.

Lite oklart ännu ang chassi och kylning, men har slängt ihop dessa delar änsålänge. Inget skrivet i sten så kan bli div ändringar.

https://komponentkoll.se/bygg/qipFv

Väl mött!

Kommer bygga tyyyyp samma dator om än med mer minne, i en lianli o11 dynamic. För min del är det vattenkylning som gäller och kommer bygga en egen loop, får se om det kommer några vettiga färdiga 3090 kort annars moddar jag själv.

Vad är anledningen att köpa ett ASUS ROG Crosshair VIII Formula förresten? De är så sjukt dyra, har svårt för egen del att motivera mobo över 3k men vill gärna veta vilka dörrar det öppnar

Permalänk
Medlem

enda jag reagerar på är behöver du så fett aggregat 1200 W ??
Tror du klarar dig med en på runt 800W med marginal
Sen har man priset man tar de man får mest för pengarna minst 80 Plus Guld .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ser ju lite ut som om du valt komponenter baserat på kostnaden, då det inte direkt verkar finnas så hemskt mycket mer tanke bakom det.

Varför 1200W nätagg? Varför det dyra moderkortet? Behöver du 64 gb minne? Hade det varit mer prisvärt att köpa en mindre NVMe SSD + 1-2 till sata-SSD istället?

Visa signatur

Nada.

Permalänk

@izcho: Ingen idé bakom Formulan egentligen. Slängde ihop det lite halvfort om jag ska vara ärlig. Kan lika gärna köra Crosshair VII Hero också.

Permalänk

@Sarg: Inte alls. Slängde som sagt upp det lite hastigt. Enda som jag egentligen är rätt säker på att det blir är grafikkortet, processorn samt SSD'n. Sen får jag kika lite på det andra. Ang PSU'n, ja. Kan lika gärna ha 1000W också.

Mvh//

Permalänk
Medlem

Du kan ju lätt spara ca halva budgeten och ändå behålla ca 85% prestanda om du gör lite mer rimliga val.

Den dator du har listad där är ju dock extremt bra och svår att slå.

Personligen om jag hade så mycket pengar att använda på en maskin hade jag absolut kört threadripper dock. Där får man en plattform att växa med på riktigt med mer minneskanaler och obegränsat med i/o och kan uppgradera CPU till 64 kärnor om man vill...

Men kortfattat mina tankar om just ditt bygge:
- 2x32GB är att föredra för att kunna uppgradera senare
- Om du inte specifikt vet vad du behöver den SSDn till så kan du lika gärna köpa en annan disk för hälften av pengarna och uppgradera senare om du känner för det
- Moderkortet som andra sagt är extremt dyrt. Plattformen som AM4 utgör är inte så spännande att den motiverar så dyrt kort enligt mig, satsa hellre på threadripper 3960X eller 3970X i så fall (dock inte bättre för spel...)
- Ska du främst spela (framförallt i denna prisklass) är tyvärr Intel det tydligt bättre valet sett till spelprestanda och 10900K räcker bra till annat också.
- 3090 är sjukt överprisat och kommer prestera bara lite bättre än 3080 för dubbla pengarna.
- 1200W nätagg är knappt ens vettigt om du tänkt köra två GPUer (vilket jag absolut inte rekommenderar)
- Steget ner till 3900X är inte så stort sett till prestanda, men många tusen billigare

Permalänk

@medbor: Ett tag kvar tills 3090 släpps så har tid att fnula på vilka delar jag ska välja i slutändan. Tack för din input! Några bra förslag ang aio samt chassi? Inte så kinkig på att det ska vara knäpptyst (inom rimliga gränser såklart) men känner nog att jag går hellre på bra luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swamp Gas:

@medbor: Ett tag kvar tills 3090 släpps så har tid att fnula på vilka delar jag ska välja i slutändan. Tack för din input! Några bra förslag ang aio samt chassi? Inte så kinkig på att det ska vara knäpptyst (inom rimliga gränser såklart) men känner nog att jag går hellre på bra luftflöde.

Något Meshify från FD kanske?

Jag skulle inte gå för AIO kylare, utan köra på en NH-D15 eller liknande dubbeltorn, då slipper man alla oroligheter till läckage, missljud och pump-ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swamp Gas:

Några bra förslag ang aio samt chassi?

Skrivet av medbor:

Något Meshify från FD kanske?

Kolla måtten i Meshify innan du köper - läste nån här på forumet som skrev att 3090 är för stor för FD Meshify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Kolla måtten i Meshify innan du köper - läste nån här på forumet som skrev att 3090 är för stor för FD Meshify.

Det finns väl mer än en Meshify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns väl mer än en Meshify?

Det fanns visst en hel drös ja. Meshify C är det som är för litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Det fanns visst en hel drös ja. Meshify C är det som är för litet.

Bra, då var det uppklarat!

Permalänk
Medlem

Ska du bygga en sån värsting hade jag väntat in Ryzen 4000 också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fattar ni inte att killen trollar haha....

Permalänk

@Json_81: Haha. Ska man tänka så kan man lika gärna vänta tills generationen efter 4000 serien också :P. Nä, har väntat länge nog känner jag. 3090 får "duga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swamp Gas:

@Json_81: Haha. Ska man tänka så kan man lika gärna vänta tills generationen efter 4000 serien också :P. Nä, har väntat länge nog känner jag. 3090 får "duga".

Då är det ju bättre att du köper 2080 istället för 3090 också, du har ju väntat länge nog.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81: Fast nu menade jag inte att jag skulle köpa 3090 imorgon heller. Missförstå mig rätt när jag skriver att "jag väntat länge nog" inte betyder att jag ska ha något just idag. Även om jag nu förstod att du var sarkastisk, (förhoppningsvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swamp Gas:

@Json_81: Fast nu menade jag inte att jag skulle köpa 3090 imorgon heller. Missförstå mig rätt när jag skriver att "jag väntat länge nog" inte betyder att jag ska ha något just idag. Även om jag nu förstod att du var sarkastisk, (förhoppningsvis).

En smula
Men allvarligt, 4000 serien är ju inte mycket längre bort så att jämföra med att också vänta på 5000 är inte helt relevant
Du väljer såklart själv hur länge du orkar vänta men hade jag lagt över 30k på datorn hade jag inte velat att det kom en bättre processor någon månad senare. Eventuellt har den ju redan visats innan 3090 släpps.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Se på fan! Ja, nu vart det ju lite mer att fundera över helt plötsligt. Kanske gäller att ha lite is i magen och avvakta helt enkelt tills man får lite mer info om den. Inte så långt kvar till Oktober ändå