Gtx 1080 ti ägare. Hur ser ni på 3000 realsen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

@blunden: Ska kolla videon sen, verkar intressant!
Skulle du tycka det är mer värt att köpa en Strix 1080ti för 3000kr, strix 2080ti för 5500kr eller ett 3070 FE för 5600?
Alltså vad egentligen tjänar man på att ha ett 2080ti i jämförelse med en 1080ti, mer än ray tracing?
Jag har iallafall sett benchmarks som visar på nästan en fördubbling av FPS i typ alla spel

Här har du en ny jämförelse mellan 980 Ti, 1080 Ti och 2080 Ti:

https://youtu.be/jkoul9HRGdg

Jag skulle vänta tills vi ser riktiga benchmarks för att se hur stor prestandaskillnaden är mellan korten. Den låga mängden VRAM på RTX 3070 jämfört med 2080 Ti kan potentiellt vara en nackdel till den förstnämnda, speciellt i 4K. Det återstår att se helt enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har ju bara en Intel Core i7 8700K så funderar på att låta 1080 ti'n sitta i tills jag byter hela riggen om 2'ish år.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Ingen som är bekymrad för TDP:n? 320W är många watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

@hakd: Jag tycker ärligt att det är oerhört taskigt och en ond tanke.
För två månader sedan då jag sökte dator så höll jag på att bli så blåst hela tiden på blocket och köpte min nuvarande något för dyrt pga okunskap. Hade någon sålt ett 1080ti för 4500kr då med vetskapen om att det är en dålig deal och att jag kan få det mycket billigare eller ett 4ggr bättre för 1000kr mer om en månad, så hade jag blivit jätteledsen och känt mig så dum som sparat pengar två månader för att sen bli totalt lurad.
Jag anser att man ska behandla folk som man själv vill bli behandlad.

Hade du köpt ett 1080 TI och varit nöjd så hade du troligen inte tittat på andra kort alls efter du handlat.
Detta är precis som när Blackfriday säljer ut förra årets modeller av t.ex. TV.

Det är du som köpare som bör veta vad du köper, det är inte säljarens ansvar att informera dig om framtida produkter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Halldin: Det är inte sådär jättelångt från vad mitt 1080TI drog med överklockning, det låg då på 285-300W i tyngre spel

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan inte annat än instämma. Minnet, TDP och valet av Samsung är saker som gör mig tveksam.

Sant, där håller jag generellt med er båda Teddis och anders190 (och Halldin)

10GB RAM tror jag i och för sig kommer räcka för mina behov under kortets livslängd dock, även om det kanske innebär man får dra ner på texturdetaljer lite på sikt.
TDP:n ÄR rätt hemsk och det bär emot lite att köpa ett 300+W grafikkort. (Det lär bli bra varmt i mitt redan inköpta Jonsbo UMX4 )
Strömförbrukningstrenden är på väg åt fel håll kan man tycka, och man undrar ju hur mycket av det som beror på Samsungs 8nm processen?

Jag skulle dock gissa jag har prestanda att avvara inom rimlig tid, så kommer kolla på att undervolta och kanske dra ner på turbo eller liknande för att få jämnare svalare prestanda. (eller helt enkelt sätta en vettig max framerate)

Hade jag inte haft Reverben på gång så kanske det skulle vara vettigt att hålla ut nått halvår/år till för att se om det kommer ett 3080ti (vilket jag tror det kommer göra) eller färska "Super"-kort på TSMC 7nm nod (vilket jag nog tror är osannolikt innan 4xxx serien)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sålde 1080ti + Kraken x41 + Kraken G12 + 2st Corsair ML140 för 3500kr efter budgivning.
Helt ok för min del och budgivarna satte priset, inte jag.

Ser att många går in i annonstrådarna som skapas bara för att klanka på prissättningen säljaren sätter.

För min del blir det ett 3080.

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande på ett 1080ti och kommer uppgradera till ett 3090.
Men hade det inte varit för faktumet att jag har en simracing rig här hemma med vr, så vet jag inte om jag stressat en uppgradering.
Att spela spel som tex ACC i vr är mer eller mindre omöjligt med en vettig upplevelse med ett 1080ti.
Annars så är ju fortfarande 1080ti väldigt bra kort.
Men med tanke på dom nya konsolerna som kommer, och att RTX får sådant lyft iom dom och 3000 serien, så kommer raytracing bli mycket mer implementerat framöver.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hade du köpt ett 1080 TI och varit nöjd så hade du troligen inte tittat på andra kort alls efter du handlat.
Detta är precis som när Blackfriday säljer ut förra årets modeller av t.ex. TV.

Det är du som köpare som bör veta vad du köper, det är inte säljarens ansvar att informera dig om framtida produkter.

Håller tyvärr inte med. Men då förstår jag mer

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@ToirRisker: Låter vettigt i mina öron!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@blunden: Tack!
Jag är lite inne på det också, så troligtvis blir det ett 2080ti när dom kommit ner i ett vettigt andrahandspris

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är 3090 inte den nya motsvarigheten till de tidigare kortens ti-segment utan snarare Titan Z/Titan RTX.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hade du köpt ett 1080 TI och varit nöjd så hade du troligen inte tittat på andra kort alls efter du handlat.
Detta är precis som när Blackfriday säljer ut förra årets modeller av t.ex. TV.

Det är du som köpare som bör veta vad du köper, det är inte säljarens ansvar att informera dig om framtida produkter.

Det är också en rejäl skillnad mellan att köpa ett riktigt bra grafikkort för ca 3000 eller det nya toppsegmentet för 9000.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

@hakd: Jag tycker ärligt att det är oerhört taskigt och en ond tanke.
För två månader sedan då jag sökte dator så höll jag på att bli så blåst hela tiden på blocket och köpte min nuvarande något för dyrt pga okunskap. Hade någon sålt ett 1080ti för 4500kr då med vetskapen om att det är en dålig deal och att jag kan få det mycket billigare eller ett 4ggr bättre för 1000kr mer om en månad, så hade jag blivit jätteledsen och känt mig så dum som sparat pengar två månader för att sen bli totalt lurad.
Jag anser att man ska behandla folk som man själv vill bli behandlad.

Det gör gott i själen att veta att det fortfarande finns kvar hygglighet i världen!
Fortsätt så, Jonhed, och jag håller helt med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det är också en rejäl skillnad mellan att köpa ett riktigt bra grafikkort för ca 3000 eller det nya toppsegmentet för 9000.

Vet inte vad du dillar om, vi pratar om 1080 TI för 4500kr eller 3070 för 5.500kr
Inga kort för 9000kr i denna diskussionen.

(3070 5625kr enligt komplett)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vet inte vad du dillar om, vi pratar om 1080 TI för 4500kr eller 3070 för 5.500kr
Inga kort för 9000kr i denna diskussionen.

(3070 5625kr enligt komplett)

Hållet med men ändå galet att sälja ett 3ggr sämre, minst 3 år gammalt, begagnat kort (iallafall vad jag förstår) för 1000kr mindre.
Det går inte in i mitt huvud

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vet inte vad du dillar om, vi pratar om 1080 TI för 4500kr eller 3070 för 5.500kr
Inga kort för 9000kr i denna diskussionen.

(3070 5625kr enligt komplett)

Jo, mot en 3070 är det större skillnad, jag menade mest den "raka" motsvarigheten mellan 1080/1080ti.

@Jonhed: Min poäng är att det många inte alltid är ute efter det värsta eller mest prisvärda i toppsegmentet, utan kanske vill kasta ihop en sjysst dator till grabben/tjejen för en så låg kostnad som möjligt, något som jag självgjort och nu snart kommer göra igen. Ett 3070 för att lira sims är inte en del av den ekvationen, men ett 1080 i en sådan burk är att räkna som en "win" i min värld. Min dotter kommer fö. att få mitt 1080 när jag väl köper 3080'n.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Nu kommer man få en tillräckligt hög ökning i prestanda att det känns värt det. Annars är ju 1080ti ett riktigt bra kort.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

Ingen som är bekymrad för TDP:n? 320W är många watt.

En del av oss är, av olika anledningar. Alla som kör mindre än mATX skruvar sig nog lite obekvämt. Nu kör jag förvisso primärt ATX själv (Fractal Design Define 5) men även i detta chassi kör jag ogärna varma kort. Gillar låg ljudnivå.

En sak om TDP på uppåt 350W innebär att exempelvis 3090 skulle vara 2-3 ggr snabbare än gamla 2080Ti. Men är det hög TDP utan något motiverbart prestandahopp uppåt så känns det inte lika intressant. 1080Ti ligger på 250W TDP om jag inte missminner mig men var ett monster jämfört med 1070 och 1080. 250W är hanterbart, men över 300? Och vart kommer korten maxa? 400W?

Skrivet av Roger W:

Sant, där håller jag generellt med er båda Teddis och anders190 (och Halldin)

10GB RAM tror jag i och för sig kommer räcka för mina behov under kortets livslängd dock, även om det kanske innebär man får dra ner på texturdetaljer lite på sikt.
TDP:n ÄR rätt hemsk och det bär emot lite att köpa ett 300+W grafikkort. (Det lär bli bra varmt i mitt redan inköpta Jonsbo UMX4 )
Strömförbrukningstrenden är på väg åt fel håll kan man tycka, och man undrar ju hur mycket av det som beror på Samsungs 8nm processen?

Jag skulle dock gissa jag har prestanda att avvara inom rimlig tid, så kommer kolla på att undervolta och kanske dra ner på turbo eller liknande för att få jämnare svalare prestanda. (eller helt enkelt sätta en vettig max framerate)

Hade jag inte haft Reverben på gång så kanske det skulle vara vettigt att hålla ut nått halvår/år till för att se om det kommer ett 3080ti (vilket jag tror det kommer göra) eller färska "Super"-kort på TSMC 7nm nod (vilket jag nog tror är osannolikt innan 4xxx serien)

För mig är det viktigt att man inte köper ett för snålt tilltaget kort. Nu går om Nvidia talar sanning det in mer data tack vare minneskomprimering än mot 1080Ti exempelvis, men jag vill ändå veta att kortet jag köper håller ett tag. Lagomt kul att köpa typ 3080 och det visar sig att minnesanvändningen tar stutt om 1-2 år redan. Och förstås, vad händer i FlightSim 2020? Mitt 1080Ti med 11GB har använt det utrymme som finns. Så även om 10GB 3080 på papperet är 1GB mindre än 1080Ti men ändå bör kunna rymma mer så vill jag ha det mer definierat hur mycket det verkligen är. Ge mig alternativet med 20GB och jag är nog väldigt nöjd.

Verkligen intressant att se hur dessa kort kommer prestera i mindre chassin. ATX är detta inget direkt problem, förutom ljudnivå möjligen, men i alla mindre och speciellt SFF-chassin kan detta bli ett desto större bekymmer. Förhoppningsvis kommer effektivare kort med TSMCs tillverkning framöver. Får verkligen hoppas på att kunna undervolta korten.

Invänta recensioner och bestämma sig då är nog klokast. Har man behov och råd är det ju inte mycket att fundera på. Kort går alltid att sälja om något bättre dyker upp, förhoppningsvis håller sig andrahandspriserna på 3000-serien rätt bra med.

Jag har en hög med saker jag planerar att uppgradera i datorn. Men det som hör ihop med 3080/3080Ti/3090-köp för mig är också en äckligt fet skärm. Kommer behöva grafikkort att driva så för mig kommer det bli intressant att se hur de nya korten klarar 144Hz UHD och 240Hz QHD. Min Oculus Quest klarar min 1080Ti av att mata tillräckligt bra tacksamt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jo, mot en 3070 är det större skillnad, jag menade mest den "raka" motsvarigheten mellan 1080/1080ti.

@Jonhed: Min poäng är att det många inte alltid är ute efter det värsta eller mest prisvärda i toppsegmentet, utan kanske vill kasta ihop en sjysst dator till grabben/tjejen för en så låg kostnad som möjligt, något som jag självgjort och nu snart kommer göra igen. Ett 3070 för att lira sims är inte en del av den ekvationen, men ett 1080 i en sådan burk är att räkna som en "win" i min värld. Min dotter kommer fö. att få mitt 1080 när jag väl köper 3080'n.

Exakt vad jag menar också! Alltså är 2500kr ett bra pris

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BooliBoo:

Nu kommer man få en tillräckligt hög ökning i prestanda att det känns värt det. Annars är ju 1080ti ett riktigt bra kort.

Känns som att enda anledningarna att göra sig av med sitt 1080Ti är om man _måste_ ha Raytracing eller har väldigt speciella prestandakrav egentligen. Känns som kortet bör klara sig bra 2021 ut iallafall, kanske även 2022. Mycket beror på om utvecklarna börjar kräva stöd för raytracing. Konsollerna får det som standard men på PC kommer det ta tid innan en stor del av system för spel bytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

även om man använder sig av rtx lr ej så kommer ju ett 3080 ge ett bra lyft i full hd 144 hz synvinkel med ?

Njae? Har man 144 hz så har man ingen nytta av mer än 144 fps (såvida man inte tävlar eller liknande och måste ha minimalt med input lag).

1080TI klarar av att trycka ut 144 Fps i 1080P i princip alla spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ingen som är bekymrad för TDP:n? 320W är många watt.

Är ju snart vinter "gratis värme"

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

Tänker jag fel med detta?:
980ti var high end 2 generationer sedan och kostar idag 1000kr.
1080ti är high end 2 generationer sedan om mindre än 1 månad men går för över 3000kr.
Är det inte rimligt att prisutvecklingen följer med då den dyker en generation ner snart?

Detta är inte alls en arg diskussion eller något, bara vill veta om det är ett tankefel från min sida, alltså att jag missar något, eller om jag har rätt?

Kan svara de rätt enkelt med att kolla hur dom presterar i moderna spel ? 1080 ti äter flesta titlar till frukost fortfarande speciellt i full hd som är mest populära upplösningen medans 980ti är långt från de.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Hållet med men ändå galet att sälja ett 3ggr sämre, minst 3 år gammalt, begagnat kort (iallafall vad jag förstår) för 1000kr mindre.
Det går inte in i mitt huvud

RTX 3070 är inte i närheten av 3 gånger snabbare än 1080 Ti så vet inte riktigt vad du pratar om. Det handlar förmodligen också om en betydligt bättre kylare än på 3070-korten som ligger nära MSRP.

Generellt ska man nog räkna med att priset på begagnat-marknaden för 1080 Ti lär lägga sig strax under begagnat-priset för RTX 2080 då de presterar likvärdigt överlag. Lite lägre för att de inte har ray-tracing och är lite äldre. Att tro att de direkt ska sjunka till 1000 kr som en del verkar tro känns lite larvigt dock.

Själv brukar jag titta vad en produkt har sålts för i närtid och sätta ett pris baserat på det. När en ny modell precis släppts är det ju alltid lite svårare, särskilt när vi inte fått reda på de slutgiltiga priserna och prestandan än. Så länge man har en ärlig beskrivning och inte medvetet försöker lura folk att det presterar bättre än det gör ser jag inte riktigt problemet, om priset är hyfsat rimligt. Är det klart högre vad man själv skulle kunna tänka sig att köpa kortet för bör man dock ta sig en extra funderare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag kommer uppgradera mitt 1080ti (haft det sen strax efter de släpptes) senare mot jul till kanske ett 3080 vi får se hur snabbt de är men de är mest för vr, mitt moddade assetto corsa laggar satan me index i 20 spelar servrar där vi driftar. ska köpa en reverb g2 sen också om den är bra. så behöver mera kräm

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

För mig är det viktigt att man inte köper ett för snålt tilltaget kort.

Sant, men ren minnenmängd är nog ändå något som jag personligen kan leva med att kompromissa lite med på sikt: att inte köra ultra-texturer i alla lägen är inget som håller mig vaken på nätterna. Speciellt som jag gissar problemet kommer gälla ett relativt litet antal titlar under grafikkortets livstid... Men jag kan ha fel

Skrivet av anon5930:

Nu går om Nvidia talar sanning det in mer data tack vare minneskomprimering

Hmm, jag har inte läst supernoga i alla presentationen eller analyser men har det framkommit tydligt att de faktiskt kommer spara något märkbart när det gäller totala minnesanvändningen?
Min tolkning var att det man man öppnar för är att packa upp bilderna när de landat på kortet istället för innan de skickas.
Om man gör en sån lösning i enklast möjliga variant och packar upp direkt när de landar, så tjänar man ju inget på RAM förbrukningen alls, utan man sparar bara i överföringshastighet/bandbredd.

Om man ska lagra texturerna komprimerade på kortet så krävs ju att man har GPU-prestanda nog att packa upp dem när de ska användas och att man "cachat upp" rätt texturer så de inte bara ligger komprimerade och tar plats. Låter mer komplicerat, men om de får till en sån lösning som funkar, så kan ju 10 gig räcka rätt långt
(men man kanske inte ska räkna med några stora vinster här?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa 3090 så fort det släpps, då har jag iaf en chans att kunna driva min Odyssey G9 (5120x1440) i 240 Hz/fps i några spel förhoppningsvis.
Mitt gamla 1080 Ti kanske man kan kränga för 2 papp sen, eller ge bort till någon släkting eller fattig vän.

Permalänk
Avstängd

3080 verkar vara en värdig uppföljare till mitt 1080ti. 2x prestanda och lite nya finesser till samma pris. Att det har 1GB mindre VRAM bryr jag mig inte alls om. Har svårt att föreställa mig att 10GB inte skulle räcka till.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

@blunden: Exakt. 2500kr för ett kort som är från 2 generationer sedan utan ray tracing, det är väl ett rimligt pris?
Jag skulle nog säga att det bör vara närmare 3ggr bättre om man tänker på ålder och att spel anpassas ganska snabbt efter nyare kort. Men vi bör få ha olika åsiker!
Edit: 3000kr kanske är ett mer rimligt pris vid närmare eftertanke. Det är ändå ett väldigt bra kort, och jag funderar på att köpa ett men är så sugen på ray tracing även fast jag i princip bara spelar csgo och absolut inte behöver ett bättre än det jag redan har.

la till information
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64